Diskusjon om CT flyvninger eller andre poengreiser

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av artanis, 14. des 2020.

  1. snik

    snik Aktivt Medlem

    Innlegg:
    405
    Likes mottatt:
    558
    Bonuspoeng:
    93
    Min tolkning av EC 261 er at du har rett til dekning av hotellkostnad som følge av nødvendig overnatting der du blir omrutet som følge av kansellering, og dette tilfellet vil betraktes som en kansellering da du mest sannsynlig ikke vil reise på de samme flightnumrene som opprinnelig booking.
    Jeg ville ikke godtatt en eventuell omruting med overnatting dersom det finnes Star Alliance-selskaper som kan få deg til destinasjonen med avreise samme dag som f. eks Turkish eller United. Flyselskapet skal kunne strekke seg langt for å sørge for at avreisen går på datoen dere har blitt enig om. Går det et TAP-fly direkte OSL - LIS som rekker forbindelsen? Dersom svaret er ja så bør alternativet være åpenbart.
    Nå vet jeg at SAS ikke kommer til å hjelpe deg i den grad de egentlig skal i henhold til EC 261, da jeg selv har erfart dette. Dette er strategi fra selskapet og de sparer mye penger her. Men hvis jeg ikke hadde blitt omrutet samme dag dersom det er tilgjengelig, så hadde jeg dokumentert tilbudet fra flyselskapet, som da er dokumentasjon på at de ikke oppfyller sin plikt til rerouting at the earliest opportunity i henhold til EC 261, og så ville jeg booket egne fly og sendt claim, og deretter sendt saken til Flyklagenemnda. Før du gjør dette anbefaler jeg at du dykker ned i rettskildene, og har litt is i magen.
    Hvis det ikke er noe problem for deg å reise dagen før og sove en natt på hotell blir jo dette en walk in the park. I verste fall får du ikke dekket hotell fra flyselskapet i første omgang, og du kan ta et relativt lite utlegg og kjøre som claim i etterkant. Få alt dokumentert.
    Rett fra EC 261:
    "The air carrier has to bear the costs for re-routing or a return flight, and must reimburse the costs for the flight borne by the passenger where the air carrier does not comply with its obligation to offer re-routing or return under comparable transport conditions at the earliest opportunity"

    Ikke hør på de som sier noe om frist på 14 dager osv. Disse fristene er kun relevant når vi snakker om standardkompensasjon. Her snakker vi omruting ved kansellering.
     
    kaiarne, Xflipper and Maggie like this.
  2. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,570
    Likes mottatt:
    26,163
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for godt svar.

    Det går dessverre ikke noen direkte fly fra Osl-Lis tidlig nok på samme dag som gjør at man når Lis-Cun.
    Det var Tap sine ruteendringer som gjorde det umulig nå opprinnelige rute Osl-Man-Lis-Cun. Men siden det er en bonusbooking gjennom Sas, så er det vel de som står ansvarlig?
     
  3. sunshine

    sunshine Senior Medlem

    Innlegg:
    710
    Likes mottatt:
    1,755
    Bonuspoeng:
    93
    Noen med EF som kunne ha sjekka LH438 24.januar? AF viser 2 og united viser 5, og det er 3 som gjerne ønsker å reise sammen
     
  4. Points4Fun

    Points4Fun Senior Medlem

    Innlegg:
    568
    Likes mottatt:
    3,966
    Bonuspoeng:
    93
    EF sier Yes for 2, ikke 3, i C på LH438 FRA-DFW den 24/1
     
    sunshine liker dette
  5. Points4Fun

    Points4Fun Senior Medlem

    Innlegg:
    568
    Likes mottatt:
    3,966
    Bonuspoeng:
    93
    Er det mange som må snurre hjulet på agentrulletten om dagen?

    Jeg har gjort flere forsøk på OSL-DXB de fleste helgene i mars og tilgjengelighet på AF og EF stemmer på ingen måte med hva agentene finner. De finner noe med TK via IST, men andre varianter med LX eller LH og via ZRH, MUC osv eksisterer tydligvis ikke. Har forklart og bedt dem søke leg by leg, men tyvärr.
     
  6. sutenai

    sutenai Not throw away...

    Innlegg:
    632
    Likes mottatt:
    3,118
    Bonuspoeng:
    93
    Svenskene finner ingenting av det jeg har funnet på både EF og United for tiden. Søke leg for leg hjelper ikke - hvis vedkommende i det hele tatt skjønner hva det betyr. Vet ikke om det er noe nytt eller om det bare er den brå overgangen fra diamantmailen (rest in peace) til telefaen.
     
    Points4Fun liker dette
  7. ortega

    ortega Medlem

    Innlegg:
    85
    Likes mottatt:
    142
    Bonuspoeng:
    33
    Avbestilte NH211 Tokyo HND - LHR den 5. februar 2021 for 2. pers i klasse O, kan være den kommer opp igjen. Ikke fått kvittering på avbestillingen enda, så ligger vel å lurer.
     
  8. Satyv

    Satyv Senior Medlem

    Innlegg:
    525
    Likes mottatt:
    1,275
    Bonuspoeng:
    93
    Rettigheter ved forandring av flytype.

    Lang historie (relativt) kort.

    Hadde enveisbillett med ANA F fra JFK-HND-FRA, så får jeg mail fra ANA om at HND-FRA er kansellert. Dvs de har kun byttet fra 777 til 787 som ikke har F. Jeg antok at det var automatikk i at da ble vi booket om til business i 787 og at det var en enkel sak, men det var det altså ikke. ANA sa det var SAS som måtte fikse dette, SAS sa at de ikke fant billetter. Jeg sendte mailer att og fram med ANA og SAS. ANA sa at jeg kan be SAS kontakte de direkte, SAS nektet fortsatt for at de kunne finne noen billetter til oss, og svarte ikke når jeg spurte om de har gjort som ANA sa og kontaktet de direkte.

    Enden på visa er selvfølgelig at hele reisen går i vasken, dette var noe vi booket for nesten et år siden og skuffelsen var selvfølgelig stor når turen ikke lot seg gjennomføre. Jeg har uttrykt min skuffelse til gullmailen på SAS og spurt om hva slags kompensasjon vi kan vente oss, de svarer bare noe svada om at jeg må kontakte customer care via skjemaet på SAS sin hjemmeside. Der fikk jeg autoreply at det tok opp til 6 uker for å få svar. Jeg er mildt sagt forbanna på utfallet av dette og kan ikke skjønne annet enn at SAS var forpliktet til å finne alternativ rute eller sørget for å skaffe oss billetter på det aktuelle flyet?

    Det gikk til oppsatt tid, og den eneste forandringen var som sagt at det ikke var F på flyet, det ga jeg beskjed om at var akseptabelt, men allikevel endte vi opp uten noe tilbud om fly. "beklager med vi for ikke gjort noe"

    Mulig jeg er litt "farget", men jeg synes dette var utrolig dårlig kundebehandling av SAS.

    Noen som vet hva vi bør gjøre videre med dette?
     
  9. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,359
    Likes mottatt:
    5,303
    Bonuspoeng:
    183
    Nå er jeg forvirra ;)

    Har en reise med SAS OSL-LAX med C ut og Plus på retur. I dag dukket det opp billetter i C en dag senere enn opprinnelig hjemreise som jeg ønsket å endre til.

    Ringte SAS kundeservice som først satte meg på hold etter at jeg hadde forklart hva jeg trengte hjelp til. Da han endelig kom tilbake påsto han at det ikke fantes bonusbilletter den dagen. Da jeg sa at jeg satt og så på dem på sas.no lurte han på om jeg kunne se en liten gul prikk... eeeehhh... ja, jeg har gjort dette noen ganger før. Han mente fortsatt det ikke fantes billetter så da booket jeg disse på trass mens jeg hadde han på rører før jeg la på.

    Ringte opp igjen for å kansellert de siste billettene jeg booket for å deretter å få lagt dem til opprinnelig bestilling. Fikk da beskjed av agenten at for å ikke miste utreise ville jeg først få skatter/avgifter og poeng refundert etter hjemkomst. Dvs i oktober 2022. Fikk ikke nye billetter, men det var visst sånn det skulle være? Høres veldig veldig rart ut.... Så nå sitter jeg med en tur/retur booking og en enveis. Kan dette bli riktig?
     
  10. kristiaan

    kristiaan Aktivt Medlem

    Innlegg:
    309
    Likes mottatt:
    2,442
    Bonuspoeng:
    93
    Skjedde noe lignede med to av mine bookinger. Ana byttet fly Fra-Hnd og jeg gikk fra first til økonomi. Kansellerte hele greia.. De kunne ikke gjøre noe med det, sa di.
     
  11. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,359
    Likes mottatt:
    5,303
    Bonuspoeng:
    183
    Synes det er litt foruroligende at man åpenbart har så dårlige rettigheter ved endring/kansellering av bonusbilletter. Uten å ha satt meg inn i vilkårene, skulle man tro at flyselskapene hadde samme forpliktelse til å få deg fra A til B i samme klasse som bestilt, uavhengig av om billettene er betalt med poeng eller penger.
     
  12. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,291
    Likes mottatt:
    7,667
    Bonuspoeng:
    293
    Når det gjelder HND-FRA med ANA så kan du uansett ikke forholde deg til EU-reglementet siden det er flyvning til EU med ikke-europeisk flyselskap. Hvis du har noen rettigheter så er det evt på grunn av japanske lover.

    @kristiaan sine FRA-HND-reservasjoner stiller muligens sterkere for en klage derimot.
     
  13. Satyv

    Satyv Senior Medlem

    Innlegg:
    525
    Likes mottatt:
    1,275
    Bonuspoeng:
    93
    Det er greit, men det er jo SAS som har solgt meg billetten og er ansvarlige for turen. Jeg synes bare det er merkelig hvis jeg ikke har noen rettigheter og er prisgitt at turen går som planlagt og er på bar bakke når noe slikt skjer.
     
    Points4Fun liker dette
  14. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,180
    Likes mottatt:
    33,653
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg kan ikke erindre å ha lest i noen betingelser fra SAS Eurobonus, at de ved kansellering er "mindre verdt" enn billetter betalt med cash.
    Imidlertid, så lenge det er mer enn 14 dager frem, så står jo selskapet fritt til å gjøre som de vil, også refundere det du har "betalt". Så svaret er ja, de kan gjøre dette. Selv om det er vanvittig dårlig kundeservice. Men.. I disse dager er jo dårlig kundeservice regelen heller enn unntaket hos bolaget.

    Spør du meg, så graver de sin egen grav.
     
    EndreD, Eddie47, Insomnia4u and 2 others like this.
  15. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,370
    Likes mottatt:
    6,592
    Bonuspoeng:
    183
    Problemet med kansellering av *A-flyvninger er nok i hovedsak at det er flyselskapet som kansellerer som er ansvarlig for å tilby alternativer. Når det ikke gjøres ender man fort opp i en situasjon hvor selskapene peker på hverandre. SAS ønsker forståelig nok ikke å gå ut og kjøpe fullprisbilletter for en kansellering de selv ikke står ansvarlig for.

    I eksemplene over med ANA kunne nok mye vært løst om SAS hadde tatt en telefon og bedt om å få åpnet opp seter. Det har også blitt meldt om at SAS har booket om til CPH-HND i lignende situasjoner.
     
    furlong and Maggie like this.
  16. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,359
    Likes mottatt:
    5,303
    Bonuspoeng:
    183
    Ingen som har vært borti noe lignende? :rolleyes:
     
  17. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,370
    Likes mottatt:
    6,592
    Bonuspoeng:
    183
    ANA er ikke bundet av EC 261 for en reise som starter utenfor EU/EØS.
     
  18. snik

    snik Aktivt Medlem

    Innlegg:
    405
    Likes mottatt:
    558
    Bonuspoeng:
    93
    Du har selvfølgelig helt rett. Jeg leste ikke innlegget rett. Innlegget mitt er helt irrelevant.
     
  19. cooolcatz

    cooolcatz Aktivt Medlem

    Innlegg:
    268
    Likes mottatt:
    804
    Bonuspoeng:
    93
    Er det mulig å knytte Etihad til en CT bestilling?
     
  20. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,180
    Likes mottatt:
    33,653
    Bonuspoeng:
    293
    Nei.
     

Del denne siden