Her vil jeg nesten påstå at du har truffet på en av de hyggeligere agentene. Opplevde to ganger i går at de bare avsluttet samtalen uten å si noe etter at jeg hadde lest opp referansenummer til en CT-booking.
Haha... uff da... det er ikke bra. Det skal sies at dette var en ren SAS-reise, og jeg hadde to ting jeg skulle fikse samtidig - den ene med CT og den andre ikke.
Dagens nedtur... Jeg har pr. nå en tur til Argentina medio januar 2022 og en tur til Japan i slutten av samme måned. Jeg tenker nå selv om det er en liten stund til Japan-turen, begynner jeg å tenke på plan B hvis Japan ikke er åpen for turister som reiser alene i slutten av januar 2022. Så jeg tenker at jeg kan forlenge reisen videre til Thailand og heller droppe HND-BKK-HND hvis jeg likevel kan reise inn i Japan når reisen finner sted. Jeg ringte SAS og ble satt i kø. Plutselig så jeg at et av kravene for å slippe karantene ved innreise i Thailand er å oppholde seg i landet man reiser fra sammenhengende i 21 dager før man setter kursen mot Thailand. Så jeg måtte dessverre legge på. Skal i løpet av kvelden finne ut om Sandbox programme kan løse utfordringen min.
Det er ikke nødvendig å oppholde seg i samme land i 21 dager før reise til Thailand. Men, du må være i land som står på listen over trygge land, i 21 dager før ankomst Thailand. Har fått dette skriftlig.
Du fikk iallfall en rask avslutning. Jeg fikk: «er det greit jeg setter deg på vent og så skal jeg fikse det og komme tilbake til deg?». Etter 48 minutter på vent la jeg på. Jeg tapte den stirrelek-kampen, kan du si…
Aha, uheldigvis står Argentina ikke på lista over trygge land... Heller ikke Columbia der jeg skal mellomlande på vei hjem til Norge...
Tusen takk til deg så ser det ut til at vi får oss en tur til varmere strøk i vinterferien, og på toppen av dette slipper å la 2018/2019 CTer brenne. Vi er mange som skal med, så jeg har fortstått at vi tilhører "fjøset" når vi skal ut på tur :-( Hadde liknende opplevelse som deg: 1. Forsøk 29 minutter i CT telefonkø - Treffer på Dennis; "Hei, jeg har en booking jeg ønsker å endre på kan du hjelpe meg?" - "Det spørs..." [snip] "Kan du sjekke OSL via IST til BKK med TK?" "Neeeeej, intet nån ting her" - "Er du sikker? For jeg ser i stedene jeg har søkt at det er ledig..." "Neeeeej, intet nån. Var det nån mer jag kan hjelpe deg med?" Jeg bare la på og tok meg flid i å svare skikkelig på den oppringte spørreundersøkelsen som kom. 2. Forsøk 27 minutter i CT telefonkø - Treffer på en svenske ved navn Sara. Må bruke NATO fonetisk alfabet for at hun kunne slå opp riktig bookingen. Hun ber om å få sette meg på vent for å sjekke opp og fikse det. Etter 48 minutter gav jeg opp og la på. Min datter fikk æren av å trykke 111121 eller noe sånt på spørreunersøkelsen som kom. 3. Forsøk kl 07.14 - 7 minutter i kø hos SAS. Treffer på en Gustav. Spør om det er ok at han hjelper meg med å endre på en CT booking selv om jeg har ringt til SAS. Han sier at det ikke er meningen at han skal gjøre det, men siden jeg er verdifull kunde hos SAS, kan han prøve å fikse det denne gangen. Flott! Vi finner utreisen, lett som en lek. Han reserverer de, men når han finner hjemreise og prøver å reservere blir det mye hmmmm hmmmm hmmmm klikk klikk hmmmmm. Så sier han at han kun får opp WAITINGLIST og DOES NOT EXIST. Begge svarene gjør at han ikke kan booke billettene. Så han foreslår at jeg endrer utreisen, for å beholde den, så ringe til TK Norge kontoret og hører hvorfor SAS ser billettene, men ikke får booket. Det hender at TK har glemte å slippe billettene... Han kunne ikke la reservasjonen ligge i en halv dag dessverre (Dette har DK Gold gjort flere ganger for meg når jeg har sendt mail og de ventet på en endelig bekreftelse). Jeg ender opp med OSL-IST-BKK SIN-FRA-OSL. Ikke noen god følelse i disse nedstengte tider. Jeg måtte kjøre barna til skole og barnehage, så det blir en rask mail til [email protected]. Etter et par mailutvekslinger, finner de ut at flyet fra IST-OSL er så godt som full, så disse billettene skulle aldri vært listet som tilgjengelig. En sletting hos de og 1 time senere skulle ting være riktig hos SAS også. Bummer. 4. Forsøk. 22 minutter i CT telefonen. Vi spiller roulett og gir ikke opp. "Hej, dette er Dennis, hva kan jeg hjelpe deg med?" Fader, tenker jeg. Spør om han kan sjekke hjemreise. To klikk, så neeej. Jeg takker for "god" hjelp og legger på. Jeg er kvalm. Har en utreise til BKK, men ingen hjemreise. 5. Forsøk. 21 minutter i CT telefonen. Har funnet hjemreise 3 dager tidligere, litt kort ferie, men er desperat. Treffer på Jens. Jeg prøver hjemreisedatoen jeg har prøvd flere ganger. Hvem vet, det verste er å få en tyvarr som svar! Han finner plasser på hjemreisen, men får heller ikke booket. Det var rart sa han, men han har noen triks. Booker halve gruppen først, tar det vekk og booker alle. Det har funket før. Denne gang ble det stopp ved første trekk. Virker som noe er veldig galt. Litt lei meg ber jeg ham sjekke hjemreisen 3 dager tidligere. Han finner den. Booker den fint, men så ser han at det er en senere flight fra IST samme dag i systemet sitt (altså hjemreisedag som er 3 dager tidligere enn ønsket). Hvis jeg bare kunne gitt ham litt tid, han hadde en plan... Selvfølgelig! For min skyld kunne han prøvd så mange triks han bare orket! Han går tilbake til ønsket hjemreisedato. Søker og søker. Så sier han at han skal prøve noen trikse og så kommer det et YES! Jeg fikk følelsen som om jeg hadde ringt til CT Tallin og på den andre av telefonsamtalen var det en Krystina som syns at det var gøy å kunne hjelpe oss med å få booket flightene vi ønsket oss. Han finner hjemreise på ønsket dato, men må ta 8.5t på IST. I all gledesrusen glemmer han 7. reisende i huset, så vi får 7 for 6 pris, og med 4 utgåte CTer fikk jeg 45k EB av ham. Tusen takk for det! Det er sagt flere ganger før, men det er skremmende hvor stor variasjon det er på kunnskapsnivået til de som sitter ved telefonen hos SAS om dagen. Jeg er usikker på om vi kommer oss til BKK hvis smittetrenden øker som den gjøre og med tanke julebordsesongen og alt, men jeg vil at en STOR del av ferien for meg har allerede begynt: planlegging, søking og fått landet booking jeg er fornøyd med
Jeg gir også opp SAS! Jeg trengte hjelp til tre forskjellige ting på tre ulike bookinger men fikk løst akkurat 0 problemstillinger etter å ha snakket med to forskjellige, men akkurat like sure kundebehandlere.
Ja, jeg skjønner virkelig ikke hva som skjer om dagen. SAS kan ikke klage over at de er på randen av konkurs samtidig som de presterer å servere ræva kundeservice (med noen unntak, selvfølgelig), og etter de siste rapportene - også et dårlig soft product med mat av dårlig kvalitet, begrensing på drikke og snacks i short haul, ikke mulig å få seg et glass vann uten å kjøpe en flaske osv. Nytter ikke å skulle være et fullserviceselskap med 2-3-4 ganger høyere priser enn lavprisselskapene, og yte slik de gjør nå. Det er jo nå de må vise seg fra sin beste side så folk har lyst til å fly med SAS fremover!
Det er dessverre mange, ikke bare hos SAS som tror de gjør arbeudsgiver og kunder en fantastisk tjeneste bare ved å være på jobb. Ikke skjønner at de har den arbeidsplassen nettopp på grunn av den kunden og derfor bør gjøre alt de kan. Men, slik har det blitt.
Dessverre er det det "Nordisk" kultur. Særlig i Stat og Kommune. Der arbeidsinnsats er kanskje lavere enn noensinne. Det er overraskende at privat firma ikke har bedre kontroll på sine ansatte med kvalitetssikring og "straff" for folk som ikke møte opp til kravene (som burde være innbakt i arbeidskontrakter). Å være stolt av å jobbe i hva som helst firma burde være en første prioritet. SAS og særlig Eurobonus har mye å gå på over hele linje .
Vet ikke hva man kan forvente når SAS sparker store deler av arbeidsstokken for så å ansette noen helt ferske og gi dem dårlig opplæring og sikkert dårligere arbeidsvilkår. Greit det finnes udugelige ansatte på kundeservice, men hvis man må kunne "noen triks" for å i det hele tatt ha mulighet til å hjelpe kunden så er det kanskje ikke så rart at det blir dårlig service. At det ikke er mulig å sette av en gruppe mer erfarne medarbeidere for å håndtere f.eks. CT-bestillinger, som nok har en overvekt av sånne gærninger som oss, er for meg helt latterlig. Men så er det ikke jeg som sitter å finteller på kuleramme borti Sverige...
Kundeservice er dessverre outsourcet til underleverandører. Alt er ikke bare sorgen, de siste gangene jeg har ringt inn har jeg fått god service både på CT-telefonen og SAS-telefonen. En reise til Brasil/Argentina og en reise til Canada. Alle flyreiser er funnet og konfirmert, en gang foreslo agenten et annet fly enn jeg hadde tenkt og det var til det bedre.
Hadde akkurat en samtale med CT-telefonen, for å gjøre en endring på en reise i januar. Hun var blid og hyggelig, og fant (nesten, se under) alt jeg hadde funnet på forhånd. Men da hun var ferdig, så sa hun at hun måtte sende dette av gårde til Eurobonus, så de kunne sjekke om det ble noen endringer i avgifter. Måtte ikke dette forrige gang? Billettene ligger i det minste i appen, så de er "holdt av". Fikk til og med velge seter. Det har jo tidligere vært sånn med LH at de ikke finner Biz på Europa-rutene. Nå er det plutselig sånn med SAS også?? Jeg har sjekket på SAS.no, og det er mellom 3 og 8 ledige seter i Plus på de flightene jeg har. Men, hun fant kun Go på alle sammen. Hva er poenget med at SAS' statuskunder ikke kan booke bonusseter i Plus på SAS' egne flighter??? Flere av flightene var med Cityjet eller SAS Ireland. Har det en sammenheng?
Dette varierer fra agent til agent. Noen klarer å beregne avgifter på egenhånd mens andre må sende den videre. Før billetten sendes videre tar enkelte imot kredittkortinfo på forhånd slik at den kan utstedes umiddelbart etter at nye avgifter er beregnet, mens andre sier de vil ringe deg opp for å få bekreftet nytt beløp. Jeg opplevde det samme ved booking av OSL-AMS-IST-DPS for noen uker siden. Etter at jeg påpekte at sas.no viste fem ledige seter i Plus på OSL-AMS gjorde agenten et nytt forsøk, og vips var det I-klasse der også.
Kan bekreftes etter booking i dag, strekningen BRU-OSL var kun tilgjengelig i X, påpekte at jeg så 5stk tilgjengelige I klasser på sas sine egne bookingsider. Da fant han også plutselig I klasse. Agent nr1 (Sara) ble derimot sur når jeg prøvde å påpeke det samme.
Da tipper jeg at jeg snakket med Sara, eller en av hennes nærmeste venninner. Jeg poengterte at det var ledig på SAS.no, men da mente hun at det måtte være manglende oppdatering av nettsiden. Kan de ikke heller bare si at "Det vet jeg ikke" i stedet for å finne på unnskyldninger?? Fjotthuer. Og da må jeg bare ringe igjen, og lage enda lenger kø på telefonen. Dette er håpløst.