Kjedelig at når man oppgraderer billetten hjem fra plus til biz, blir straffen at man ikke beholder opprinnelige booking videre med første flyet hjem fra Køben.
Er vi sikre på at samtalene tas opp? Kanskje Dennis og de andre tøysekoppene hos den såkalte kundeservicen til SAS har en egen knapp der de kan skru av opptaket? Ville ikke forundret meg en smule.
Jeg er ganske så sikker på at de har en knapp. For en liten stund tilbake traff jeg på en hyggelig svenske som brukte laaaang tid på alt. Så jeg regner med at hun var ny. Hun ba med vente litt, for hun skulle slå av opptaket slik at mitt kredittkortnummer ikke skulle lagres i opptaket, og etterpå vente for å slå på igjen når alt hemmelig informasjon var utvekslet. Det skal dog sies at hun presterte å legge på uten å få kjørt gjennom billettene...
Ringte vanlig kundeservice i går (søndag) siden det plutselig dukket opp 2 billetter i C tilbake fra BKK til CPH, riktignok en dag før planlagt hjemreise, men jeg (vi) ofrer gjerne en feridag for å få C til CPH istedenfor X til ARN. Trykket 5 for engelskspråklig kundeservice og traff på en utrolig hyggelig dame, jeg tror hun het Sharon men det gikk litt fort så sikker er jeg ikke. Jeg forklarte at jeg gjerne ville endre hjemreise, forklarte hviken flight jeg ville ha og hun ba meg vente. Satt vel ca 10-12 minutter der før hun var tilbake, og da var ombookingen i orden, men hun mente at hun måtte sende det over til EB-avdeligen for å beregne nye skatter og avgifter, noe jeg da regnet med at jeg måtte akseptere. Så satt hun der et par minutter og jeg kunne høre at hun tastet i rasende fart før hun plutselig ba meg vente litt til, det var noe hun ville sjekke. Jeg så da for meg at bookingen av en eller annen grunn gikk i dass, men det var det stikk motsatte som skjedde, hun kom tilbake etter noen minutter og sa at de hadde beregnet på nytt og at jeg måtte ut med 4 kroner(!) mer pr. person, og lurte på om det var ok. Jeg bekreftet, leste opp kortnummer og 2 minutter etterpå tikket mailen inn med nye billetter. Hun ventet til jeg hadde sjekket før vi bye bye.
Fy Søren... Startet dagen med å treffe på Dennis Tyverr. Vurderte først å legge på men tok sjansen. Så masse ledig i awardfares fra Oslo Frankfurt. Men han så det ikke. Takket for samtalen. Ringte vanlig SAS og engelsk agent. Fant alle de flightene. Noen må stoppe Dennis. Vi bør starte å sende inn klager. Hvor gjør man det tro? Gullmailen?
Hva er reglene om reisen blir kansellert nå under 14 dager. Hva har man krav på ved CT. Litt dumt hvis man er i USA og returen blir kansellert siden min er via HND.
Transitt er nok mulig. Men jeg tenkte mer på hvis foreksempel HND - LHR kansellert som er first. Da står jeg igjen i USA uten retur. Har jeg rett på da ruting til tilsvarende klasse eller begynner de å tulle med at det må være bonus billetter`?
Svar fra ebd-mail: Hej igen Origo Om det inte finns platser lediga för poäng så kan vi inte boka om EuroBonus biljetterna till den avgången dessvärre. Så den information ni har fått är korrekt, det finns ingen som kan ändra på detta. Om det inte passar kan man inom 15 dagar från att flyget ställdes in välja full återbetalning. Ha en fin dag!
Regelverket er jo klart på at hvis du kun tilbys avlysning kan du booke reise i tilsvarende serviceklasse selv og få tilbakebetalt mellomlegget. Klart... Det er jo vanskelig å vite hva mellomlegget ER når det er poeng involvert. https://europa.eu/youreurope/citize...air/index_en.htm#reimbursement-cancellation-1
Takk! Men når de viser seg til å være svært lite fleksible på endringer ved kansellering (selv på eget metall og ledige seter), så ser jeg for meg mye tid/risiko for å få dette igjennom (skal dog løse en ekstra feriedag uten store problemer). Men blir bare litt oppgitt over SAS sin evne til å løse problemer (problemløsing er en vesentlig del av status for meg). Luftfart generelt og SAS kanskje spesielt er selvsagt i en vanskelig tid, men det gjør det paradoksalt nok enda mindre forståelig. Men Eurobonus gjør det dessverre vanskelig å forlate bolaget…
Jeg ville uansett bedt om ombooking en gang til med direkte sitat fra EU-regelverket hvis du ikke har gjort dette allerede. SAS satser nok på at ingen gidder å følge opp dette. En klage til Flyklagenemda vil jo gjennomføres lenge etter reisen skulle nært gjennomført. Og å legge ut for en biz-reise selv er jo både dyrt og risikofylt.
Nå har SQ begynt å dukke opp i awardfares på en del ruter. Betyr vel at de begynner å åpne opp for award booking snart
Gjorde enn ombooking i går, hvor det ble en «schedule change» i dag tidlig. Etter en lengre samtale med CT telefonen, så var konklusjonen snodig. Det ligger ledige seter i systemene, men siden TK ikke har sendt melding til AMADEUS om å åpne/gjøre mulig å booke, så er det ikke mulig å booke. Da jeg gjorde ombooking i går, var det åpent og alt så greit ut (TK i Oslo ga alle reisende biz seter nærme hverandre da det er flere bestillinger på langdistansen), i dag schedule change (noe som ikke er sant, men sender den meldinga når ting ikke er gått gjennom hos TK) og ingenting er åpent for booking. Har biz ut fra Istanbul dagen etter, så lever fortsatt i håpet om at det går greit å gjennomføre. Men ingenting var mulig å booke fra Europa til Istanbul, selv om der er mye ledige seter. Har sendt melding til TK i Oslo i håp om at de kan åpne 1 sete, eventuelt om de vet når det åpnes. Flere som har vært borti det samme?
Agenten i forrige uke kunne se flere ledige seter med SQ i eco, men dette har vell vært synlig under hele pandemien, eller tar jeg feil?
Jeg har brukt mye awardfares og booket 7 ct billetter siste tiden og ikke ett eneste søk har SQ dukket opp i awardfares før idag mulig det har vært synlig andre plasser!
Godt mulig, jeg har styrt unna SIN som mellomlanding på alle mine søk siden verden stengte. Jeg husker muligens feil når jeg var av den oppfatning at SQ kun hadde strupet inn biz & first. Det er bra hvis SQ har åpnet for award bookinger igjen, men ikke fult så bra hvis det kun er mulig å booke eco.
Har de annonsert dette? Det har ikke jeg fått med meg. Jeg kjørte en liten rulett på agenten ifbm med en booking forrige uke og ba han søke til div "store" hubber i Asia, uten å nevne SIN kom han opp med dette som et forslag. Kun i eco. I lys av dette spurte jeg han om å søke LHR/FRA/AMS/CPH-SIN på tilfeldige datoer i mars, kun eco på et par av rutene var synlig. Da kan det tyde på at SQ kun slipper eco til *A partnere