Så konklosjonen for oss bonusnisser som har ct som går ut enten i slutten av feb eller mars er å booke disse lengst mulig frem i tid. Og om reisen blir kansellert har vi 30 dager til ny booking? Regner med man da ikke må bestille til samme reisemål?
Leser jeg det rett at det egentlig kun er Grønland og steder iFinland det ikke reiseråd imot å reise per dags dato?
Det er vel bare Grønland (ikke i Oslo!) som er grønn på EUs reiseråd, ellers er det gult og rødt over hele fjøla i Europa.
Ser man VG sitt kart an, er det mye rødt og ukjent ja. Australia og New Zealand skal være bra, men å komme seg dit da... Et problem er også at slik data er veldig ferskvare, ting kan endre seg veldig fort.
Hvis det er spørsmål om innreisekarantene når du kommer tilbake til Norge er det dette kartet som gjelder (fra og med 25.januar). Men jeg tror at UD's reiseråd er det samme som dette kartet. Alt som er rødt har et reiseråd hvor det frarådes å reise. https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/pm_forlenget/id2828138/ https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/fakta/reiserad-knyttet-til-nytt-koronavirus-coronavirus/
Tusen takk! Grunnen til at jeg spør er at jeg leser at det mange som bestiller reiser, men samtidig så står det: "- Selv om vi har forholdt oss til pandemien i snart ett år, er vi fortsatt langt unna en normalsituasjon og smittesituasjonen endrer seg raskt. Derfor velger vi å videreføre det globale reiserådet som fraråder reiser som ikke er strengt nødvendige til alle land." Vil det si: at reiserådet er å ikke reise pga pandemien? folk her er optimister og satser på at dette endres veldig snart? Ikke ment som noe kritikk, er bare litt forvirret etter å vært fraværende en lengre periode.
Det er ett håp om at det åpnes fort når store deler av befolkningen er vaksinert, litt før eller etter sommeren. Myndighetene har jo også gitt noe signaler om dette. Iallefall innen EU. Her inne er det mange som har CT som går ut de nærmeste månedene. Lar man være bestille går den ut i sanden. Hvis man bestiller reise, og den ikke kan gjennomføres vil man senere i år kunne få CT tilbake med 30 dagers gyldighet.. Så man har igrunn ingenting å tape. Tvert imot.
Kansellert CT reise på mandag fra SAS, dette får jeg i svar på mail: Hi, Due to the current situation, we’d like to inform you of a change of schedule that has impacted your original booking. We apologize for any inconvenience this may cause. Please go to “My bookings” to review your new flight and find your options for rebooking or getting a voucher: www.flysas.com/en/managemybooking If you don’t act within the next five days from receiving this e-mail, we consider that you have accepted the new flight and timetable. To take action, please go to “My Bookings” as per above. [If you accept the schedule change, you don’t have to do anything.]
Hei! Er det noen som har erfaring med ANA First og barn/spedbarn? Om bassinet så ser jeg på ANA sin nettsider at det står følgende: First Class (on all aircrafts) are excluded from this service. Vi er to voksne og ett barn som eventuelt skal reise. Klarer vi oss uten bassinet? I utgangspunktet tror jeg vi sikter oss inn på 777 med 2019-cabin, men muligens også A380.
Ingen erfaring enda, men har en tilsvarende reise planlagt selv. «The Suite» ser såpass romslig ut at alle tre nok kunne fått plass i ett sete, så regner med det skal gå veldig fint. Generelt har mange flyselskap nokså restriktive grenser på vekt/lengde for bruk av bassinet. Ser mindre frem til langtur i et trangt business-sete med barnet på fanget
Har booket reise for poeng som vist under. Reisen er gjort som to reservasjoner. 2 pax med plus ut og biz hjem, motsatt for de andre 2. Så vidt jeg forstår er det ikke noe problem å endre fra plus til biz dersom SAS slipper flere seter nærmere avreise? Observerer at det er langt mellom bonusseter i biz til HND, er det i det hele tatt realistisk at det slippes fler, tror dere? Flyselskap: Sas. Klasse: Biz / Plus. Avreise fra: OSL. Destinasjon: HND Antall poeng brukt: 240000 med FP 4. Skatter og avgifter pp: 670,- Antall reisende: 4 voksne (2 voksne på 12 år ) Reisen finner sted i: Des 2021 Booket: Jan 2021 Flyvninger: OSL-CPH: SAS Plus CPH-HND: SAS Biz og Plus (A350) HND-CPH: SAS Biz og Plus (A350) CPH-OSL: SAS Plus "Kun" 2 ledige i Biz, så gruppa deles i 2 til og fra HND
Det er alltids en mulighet, spesielt hvis belegget fortsetter å være lavt pga Covid. I tillegg har dere mulighet til å kaste flere poeng (eller penger) etter problemet og by på oppgradering dersom det nærmer seg desember og det ikke har dukket opp noen seter. Fristen for det er vel 48 timer før avgang.
Jeg har en plan om å dra til Tokyo i januar 2022, gjerne med SAS. Er det noen som har forsket på når på dagen de to businessetene på hver avgang legges ut? Er det fast 330 dager i forveien?
330 dager før, legges ut ved midnatt lokal tid. Dvs. midnatt for utreise, og kl 16.00 norsk tid er vel midnatt i Tokyo..
Takk for svar. Lurer på hva som er den beste strategien. Greia er at jeg har allerede en hjemreise booket med ANA, så det blir en star alliance award uansett. Kanskje jeg bare må booke setene ved midnatt på SAS-sidene, så avbestille de mens jeg er på tråden med CT-folka slik at de ingen andre får tatt de i mellomtiden.
Med tanke på 330 dager før er ikke det alltid slik det gjøres fks ved de Amerikanske byene. Fks New York og LA har jeg sett legge både tur og returen ut ved midnatt Norsk tid. Miami fks har ikke lagt ut noe til Miami siden 10 desember. Og returen fra Miami har blitt lagt ut en eller annen gang mellom 02.00 til 07.00 Norsk tid.
Det kan hende du sliter med å få slått sammen reisene sånn. Men, det er mulig. HVorfor ikke booke ANA på vei bort også? Det er flere dager med 2 ledige biz og F til Tokyo i Januar.