Jeg ser nå at på alle (3 stk.) bonusreisene jeg har booket de siste ukene har status for håndbaggasje plutselig endret seg til dette hos SAS (både på web og i app): Når jeg sjekker TK-appen for samme flight er alt som før: Flere som opplever det samme?
Tror jeg har hatt/har 5 booking av den typen for most reasonalbe route ble innført som streng regel. Har aldri fått tilbud om å betale meg ut av en sånn flight, etter regelen du nevner. Har i blant booket til Japan først, og så videre til USA, da med poengtrekk først til Japan og så tilbakeført poeng når jeg har lagt til USA. Men det var jo en gang i tiden.....
Har det samme for gjengen jeg sender på tur nå på søndag. Men hvis jeg logger inn på Sas sine hjemmesider, står det sånn som det skal, var det sist jeg sjekka. Er bare appen som viser feil håper jeg. Står også 1x32 for Sas biz på hjemturen for han ene og 4x0 for de to som reiser med swiss. Regner jo med at alt er good
Takk for svar. Da puster jeg med magen igjen Ser også at linken "Søk om refusjon" er tilbake på web'en. Håper det IKKE er en bug, og at man fremover slipper å vente i telefonkø i 1 time før man ber Dennis kansellere reisen...
Jeg har også flydd F til USA via Asia og betalt USA pris, men det gir jo egentlig ikke mening. Asia via USA skal prises som Asia-reise ettersom USA er billigere. Men at man skal betale mer for å fly OSL-FRA-TYO enn OSL-FRA-TYO-EWR gir jo ikke mening. Samme gjelder selvfølgelig mange andre ruter, f.eks. OSL-MUC-BOG er dyrere enn OSL-MUC-BOG-PTY eller OSL-CPH-SIN er dyrere enn OSL-CPH-SIN-MLE. Igjen, som jeg har sagt mange ganger, disse regler og priser er ikke hard-kodet i systemet, men avhgenig av agent. Jeg ble på et tidspunkt bedt om ca 480k poeng + CT for en reise fra Europa til Taiwan for 2 så enkelte agenter også i "gamle dager" fulgte med i timen, men det er vel eneste gang jeg har opplevd noe slikt. Dette var i øvrig en relativt straight forward reise, men med backtracking siden den gikk via Toyko. Dette har jo på noen tidspunkt absolutt fy-fy.
Datapunkter fra siste 2 uker: Jeg har nylig booket OSL-HND-LAX som gikk igjennom hos 3. eller 4. agent jeg snakket med, og EB avdelingen utstedte billetten. Litt etterpå fant jeg billetter med avreise en uke før, og prøvde booke OSL-HND-LAX-SFO, fikk også til dette via en agent som trakk poeng for F til USA, men billetten ble aldri utstedt av EB avdelingen. Ringte når bestillingen hadde ligget i limbo i rett under 2 døgn og fikk da beskjed om at ruten var ulovlig.. Begge disse turene var med ANA F og ble priset som enveis til USA, med hyggelige 105 000 poeng. Virker som så og si alle bookinger nå må via/godkjennes av Eurobonus avdelingen, som har gjort nåløyet for å få gjennom slike bookinger enda mindre? Det som er veldig merkelig er at SAS selv foreslår Asia-USA-Europa på visse søk i sin egen søkemotor. Har fundert litt på og booke FRA-LHR-HND-JFK-FRA i X eller I på datoer hvor det er ANA F ledig. Og etterpå forsøke endre til F på samme flighene over telefon. Denne routingen er fullt mulig booke via SAS sin *A motor. Argumentet deres med at dette ikke er en lovlig rute blir litt merkelig, når den er foreslått av deres egen søkemotor?
Utfordringen med vår EB valuta er jo at reglene for bruk verken er konsistent gjennomført eller er til å stole på over tid. hadde hatt få problemer med feks å betale Asia pris på min nåværende reise. Mot å få lov til å booke en slik reise. Vil heller ha konsistens en loop holes. interessant nok fikk jeg jo kvelden før avreise lov å booke om for å legge på et F leg til. Og ble de presenter med F til Nord Amerika som pris. Ikke noe annet.
Jeg har inntrykk av at Vibeke og de andre agentene på dansk diamantmail og/eller telefon var kurset i å beregne avgifter og billetter, og at de derfor gjorde alt selv. Dermed slapp man unna med kreative ruter, booking av CT-reiser på mail osv osv. siden eurobonusavdelingen ikke var involvert. Ringte man Tallinn så kunne det samme skje som nå.. at noen høyere opp satt ned foten.
Vilkårene for Star Alliance-bookinger sier at reisen må følge «mest fornuftige reiserute». Under Q&A på sist Eurobonus Diamond-event ble dette forklart som at det ikke var tillatt med unødvendige omveier. Kanskje best å ikke stille så mange spørsmål til hvorfor søkemotoren ikke alltid forholder seg til dette? https://www.sas.no/juridisk-info/eurobonus/star-alliance-award-booking/
Helt klart. Bare synd det er langt mellom agentene som er enig i at det mest fornuftige er å tilbringe flest mulig timer fremst i flyet.
For all del, jeg et superfan av å makse verdi. Men fra et helt objektivt ståsted er det jo helt molbo at det er billigere å fly til NYC via Japan enn å fly bare til Japan.. Poenget mitt var egentlig ikke annet enn å fremheve reglene slik de eeeeegentlig er.. Ikke hvordan de praktiseres. SAS er nok meget godt klar over hvor dårlig deres system er, og nettopp derfor er agentene nok opplært til å søke på avreisr/destinasjon, men så oppdager de non ganske hurtig at det ikke fungerer og at man ved å søke segment for segment med de kundene som ber om dette klarer å finne mye mer.. Og alt går jo igjennom systemet uten sperrer..
Noen som har erfaring med følgende problemstilling? - Vi har booket bonusbilletter med CT fra A til B, og retur fra C til A. - Men så er vi usiker på om vi heller bare vil være på C, og altså endre utreisen til A til C (og beholde returen C til A) - Kan man bestille separat bonusbillett fra A til C i tillegg, ta seg litt betenkningstid, og så om en ukes tid be om at de slår sammen hele greia sammen til utreise A til C, og retur C til A? (og avbestille A til B...) Er ikke så farlig med gebyrer, så lenge bonuspoengene for "ekstrabookingen" kommer tilbake... (Kan høres litt irriterende ut å sitte på flere bonusbilletter enn man trenger, meeen isåfall bare kort periode)
De kan ikke slå sammen billettene. Bare kansellere billetten du har booket fra A til C, håpe at setene dukker opp igjen for så å endre din opprinnelige billett.
Det stemmer, men de kan endre fra A -> B til A -> C på eksisterende booking. Uten relevans her, men en kan heller ikke under noen omstendighet endre A uten å kansellere.
Noen som vet om det finnes en kalkulator som kan beregne skatter og avgifter på en bonus tur? Har en tur i biz som jeg har endret 2 ganger og måtte betale ekstra i skatter og avgifter hver gang. Er nå oppi 2.700 kr p.p. og skjønner ikke hvorfor det er så dyrt. Utreise er fra OSL (og ikke fra f.eks. LHR som jeg vet er dyrt) Mener det må være noe feil i beregninger til SAS...