Diskusjon om CT flyvninger eller andre poengreiser

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av artanis, 14. des 2020.

  1. ChrisTW

    ChrisTW Aktivt Medlem

    Innlegg:
    265
    Likes mottatt:
    463
    Bonuspoeng:
    63
    SAS fortsetter å skuffe... Booket en ikke helt optimal reise på nett på mandag (siden Dennis mente mine ønsker var helt urealistiske og nektet å booke noe som helst på CT-telefonen), og ringte inn igjen igår får å få gjort noen endringer. Traff på en trivelig svensk dame som raskt fant de flightene jeg ønsket meg - inkludert TPE-VIE med EVA. Hun booket opp disse, men måtte sende saken videre for beregning av skatter og avgifter. Timene gikk uten at jeg hørte noe, så jeg ringte inn på kvelden for å sjekke status. En lettere irritert engelsktalende dame fortalte meg at det ikke var noen vits i å purre på saken før det var gått minst 24 timer. Greit nok.
    Så, idag morges kom det et push-varsel i SAS-appen på endring i booking... Som fryktet: EVA hadde kansellert flighten TPE-VIE siden billetten ikke hadde blitt utstedt (ca 19 timer etter booking).
    Jeg ringer inn igjen, og etter 30 minutter i kø kommer en ny svensk dame på linjen som blir forklart situasjonen. Hun svarer kontant: "Bra, da setter jeg deg over til den avdelingen." Etter 20 minutter med ny pausemusikk kommer en dansk mann på tråden som tydeligvis sitter og beregner skatter og avgifter. Jeg oppgir bookingreferanse, og han svarer at saken min står fortsatt i kø, og de kommer til den snart. Så legger han bare på(!)
    Ny telefon. 20 minutter kø. Dansk dame. Hun skjønner problemet, og får heldigvis lagt tilbake "the missing flight". Godt fornøyd med seg selv kunne hun fortelle at saken nå ble sendt videre til beregninger av skatter og avgifter og billetten ville bli utstedt innen 2 dager :confused:
    Før hun rakk å legge på fikk jeg spurt om det samme kunne skje igjen - at EVA kansellerte. Til det sa hun: nei, nå hadde hun sørget for at flighten ikke kunne kanselleres.

    Jeg er ikke overbevist, men får leve i spenning til mandag morgen...
     
  2. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,959
    Likes mottatt:
    5,764
    Bonuspoeng:
    183
    Prøv å søk opp samme reiserute på https://matrix.itasoftware.com/, avgiftsberegningen du får der stemmer nokså bra med hva man må betale på bonusbilletter. Du kan se bort fra YQ/YR og enkelte US-avgifter.
     
    coconuts liker dette
  3. Sunnfjordingen

    Sunnfjordingen Sunnfjording

    Innlegg:
    4,241
    Likes mottatt:
    22,478
    Bonuspoeng:
    183
    Eg hadde same erfaring i romjula og på nyåret. Det gjekk til slutt, men jammen måtte SAS ha mange forsøk før det gjekk i orden.
     
    ChrisTW liker dette
  4. 1884derby

    1884derby Aktivt Medlem

    Innlegg:
    372
    Likes mottatt:
    744
    Bonuspoeng:
    93
    Fleksibilitet på utgått CT?

    Håper noen har erfaringer å dele på denne problemstillingen:

    Hjem fra SFO i februar fikk ett leg kansellert, og det endte opp med en skikkelig melkerute for å komme seg hjem på ønsket dato: SFO-LIS-AMS-FRA-CPH-OSL

    Nå som det nærmer seg tur, ser jeg at det åpner seg langt smidigere ruter. Men reisen er bestilt på utgått CT. Hvor ‘greie’ er SAS til å gjøre endringer da?? Å endre hjemreise fra 5 til 2 eller 3 legs vil vel også SAS spare på?
     
  5. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,760
    Likes mottatt:
    7,704
    Bonuspoeng:
    183
    Anekdote og ikke helt knyttet til denne tråden. Men jeg gjorde det samme. Saftig klage på ikke-spiselig mat på 1-veis billett i business mellom MIA og ARN som kostet 20000.

    Det tok SAS 7 uker å svare at "det var litt dumt". Ingen kompensasjon og ingen beklagelse. Helt utrolig!
     
    Jeanette liker dette
  6. 1884derby

    1884derby Aktivt Medlem

    Innlegg:
    372
    Likes mottatt:
    744
    Bonuspoeng:
    93
    Svarer meg selv på denne :)

    Første svensken så ‘tyvärr, inte mogleg med utgått voucher’. Den andre svensken sa ‘Jajamensan, det ordnar jag’.

    Ikke overraskende - agentrulett løste saken
     
  7. jonvegard

    jonvegard Nytt Medlem

    Innlegg:
    39
    Likes mottatt:
    69
    Bonuspoeng:
    18
    Fikk booket om noen billetter på LH om et par dager. Alt virket greit, mellomlegg for poeng og avgifter er trukket og jeg får valgt sete, men får opp følgende beskjed "Vi har ikke gjort ferdig billettene for alle flygningene i denne bestillingen. Kontakt SAS Customer Service for hjelp."

    Hva er sannsynligheten for at LH kansellerer mens SAS somler med å utstede?
     
  8. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,228
    Likes mottatt:
    5,089
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg tror faktisk det har raknet helt for sas på kundeservice. Maten og servicen på Osl-mia på fredag var sørgelig, men har skjønt at det ikke hjelper å klage, så lar vær. Vi fortsetter jo å velge sas og eurobonus likevel… i hvert fall til det dukker opp et bedre alternativ ;)
     
  9. jonvegard

    jonvegard Nytt Medlem

    Innlegg:
    39
    Likes mottatt:
    69
    Bonuspoeng:
    18
    Svarer meg selv her. Var som fryktet. Leg fra FRA - MEX blei kansellert i løpet av natten. Utrolig irriterende. Man må virkelig følge med. Fikk ringt inn og lagt det til igjen i morges, men gikk med en del tid.
     
  10. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,671
    Likes mottatt:
    6,658
    Bonuspoeng:
    183
    Hvor lenge etter bestilling ble de kansellert? Jeg vet ANA kansellerer etter 48t, Eva etter ca 19 timer var det? Kanskje vi burde lage en oversikt her på forumet. Det er greit å vite når man bør ringe inn og mase på kundeservice :p
     
    ChrisTW liker dette
  11. jonvegard

    jonvegard Nytt Medlem

    Innlegg:
    39
    Likes mottatt:
    69
    Bonuspoeng:
    18
    Det var vel ca. 12 timer. Jeg ringte inn til CT-linja rundt halv 4 og våknet til push varsel rundt 4. Dette var en endring fra LH C til LHF på en eksisterende CT-booking.

    Forresten noen som vet om det er uproblematisk og ta seg til FCT nå? Ser Norge er såkalt "high risk" området og krever innreiseskjema og karantene frem til bekreftelse av test/vaksine?

    Leser det som at jeg med en 3. dose 1 uke før avreise ikke trenger test verken for innreise, transit eller for å slippe inn i loungene.. Noen som har erfaring fra de siste dagene på Frankfurt?
     
    democomputer liker dette
  12. OSLflyer

    OSLflyer Nytt Medlem

    Innlegg:
    46
    Likes mottatt:
    25
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg har en bonustur i februar til IAD i biz som er betalt med Fly Premium og er trukket kun for bonus poeng i Go. Denne turen kunne jeg tenke meg å vente til høsten der jeg finner noen ledige biz seter. Med denne endringen av tidspunkt vil vel da medføre at SAS trekker double poeng siden jeg nå ikke lenger har verden i biz, men kun i pluss. Kan noen bekrefte min antagelse.
     
  13. snik

    snik Aktivt Medlem

    Innlegg:
    403
    Likes mottatt:
    556
    Bonuspoeng:
    93
    Vellykket booking av LH F for Eurobonus sier du? Fortell gjerne mer :)
     
  14. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,647
    Likes mottatt:
    7,652
    Bonuspoeng:
    183
    Her forventer vi reisebrev, lenge siden en beskrivelse av LH F her inne :)
     
  15. jonvegard

    jonvegard Nytt Medlem

    Innlegg:
    39
    Likes mottatt:
    69
    Bonuspoeng:
    18
    Jepp. United viste 7 ledige i F mandag ettermiddag. Spurte ikke hvor mange SAS kunne se, men vi er 2 pluss infant og fikk booket. Mener det var en ledig tidligere på dagen da United viste 6. Dette var 3 dager før avreise.

    De gangene jeg har ringt inn har de hatt 1 (noen ganger 2) seter når United viser 5-6 1-3 dager før avreise.
     
  16. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,760
    Likes mottatt:
    7,704
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, det er helt utrolig altså. Noen EBP kunne de jo som et minimum kastet etter en som flyr mye med dem og tar seg tiden til å melde tilbake om håpløst måltid på en C-class flyvning til full pris.

    BA feks er mye flinkere slik. De deler ikke ut penger, men noen bonuspoeng gjør jo ofte folk glade - istedet for et fullstendig "fuck you" svar slik jeg fikk av SAS og som ga meg følelsen av at det å gi tilbakemelding var bortkastet tid.
     
    Last edited: 26. jan 2022
    Jeanette liker dette
  17. veeegard

    veeegard Veteran

    Innlegg:
    1,725
    Likes mottatt:
    9,287
    Bonuspoeng:
    183
    Fikk dette svaret 57 dager etter å ha sendt inn klage.

    Ikke helt "fuck you", men på 57 dager så hadde jeg jo egentlig glemt at jeg hadde sendt den.

    "Thank you for contacting SAS.

    I would like to apologize that our onboard concept didn’t live up to your expectations. We’ve have had to take a lot precautions with our service concept due to the ongoing pandemic. As an example of us taking the pandemic seriously is the fact that we in our business class has introduced a tray concept as an attempt to limit the human interaction onboard.

    I can gladly confirm that as the world are slowly opening up, more and more of our highly appreciated service concepts are getting re introduced. An example of this is that we soon will have the possibility to bring back the pre departure drink and our snacks buffet in business class. I sincerely hope that your next flight will live up to your expectations and that we soon can welcome you onboard again."
     
    Xflipper liker dette
  18. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,760
    Likes mottatt:
    7,704
    Bonuspoeng:
    183
    "Tilfeldigvis" noen fellestrekk med den jeg fikk. Klipp- og lim er nok sentralt i det arbeidet der hos SAS kundesupport.

    Jeg satt det hele litt på spissen, og mente ikke å si at de var frekke. Bare at svaret - som jeg venter nærmere 2 måneder på - inneholdt bortimot null av innhold rundt det jeg faktisk hadde tatt opp med dem og like gjerne kunne vært sendt etter et par dager siden de jo ikke gjorde noen individuelle vurderinger, så på billetten, at jeg har vært flere perioder diamant, eller annet før de skrev svaret.
     
  19. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,228
    Likes mottatt:
    5,089
    Bonuspoeng:
    183
    Det jeg reagerer på er at de bruker covid som unnskyldning for dårlig kvalitet og et tilbud som ikke er konsekvent. Da vi dro var f.eks loungen på Gardermoen stengt før avreise. Eller det vil si, man kunne få kaffe... Ingen mat- eller drikkeservering, og store deler av loungen var sperret av med bånd, så vårt valg om å droppe hotellfrokosten for å ta denne på loungen var mindre lurt. Hadde uansett ikke rukket noe langt loungebesøk, da innsjekk to enormt lang tid. Var bare noen få foran oss i køen, og likevel ble vi stående der i nesten 40 minutter.

    Ingen pre departure drink - dette har ingenting med covid å gjøre. Servering av "middag" kl. 10.30 synes jeg personlig er rart. Hadde foretrukket brunsj ved avgang og middag ved ankomst når flyet går 9.40. Ved servering fikk vi kun spørsmål av hva vi ville ha - kjøtt, fisk eller vegetar. Koster det så mye å si "biff med ditt " eller "laks med datt"? Spurte hva vegetarretten var, og fikk til svar at det var "noe pastagreier". Eh, ok... Biffen var ikke god, og så seig at det var fare for kvelning. "Pastagreiene" var helt ok.
    Måltidet før ankomst besto av en tørr rugbrødskive med tørr kylling og iskald og tørr potetsalat + 3 biter frukt. Ikke noe bakverk, yoghurt eller lignende. Har vel knapt fått dårligere servering på økonomi...

    Servicen var god fra 2 crew, ræva fra de 2 andre. Små detaljer, men når du skal vise frem te-utvalget fra et brett er det greit å vende brettet mot passasjeren så man ikke må prøve å lese opp ned.

    Det hjalp heller ikke på helhetsinntrykket at det var 5 passasjerer som hadde party nesten hele turen, og presterte å spille høy musikk fra høytaler gjentatte ganger. Skrudde den selvfølgelig av hver gang de så crew, men ikke tvil om at crew oppdaget dette. Nordmenn er jo redde for å si ifra, så folk satt hoderistende og irriterte seg, men uten å ta affære. Til slutt var det noen som klaget til crew og ba de gjøre noe med saken, noe de motvillig gjorde, men var tydelig at crew synes det var ubehagelig å ta tak i dette. Det synes jeg er rart... Jeg driter i om vedkommende har status, man kan faktisk ikke sitte i C og skråle, synge og spille musikk fra høytalere gjennom en 10 timers flight. Oppførte seg som en gjeng på vei til grisefest på Granca. Aldri opplevd noe lignende på en flight noen gang - selv ikke på charter ;)
     
    Baldrick, coconuts, Meursalt and 9 others like this.
  20. cooolcatz

    cooolcatz Aktivt Medlem

    Innlegg:
    265
    Likes mottatt:
    788
    Bonuspoeng:
    93
    Var på samme flight og må si meg 100% enig. Småflaut at godt voksne personer oppfører seg som de var på vei til spring break 2022. Tenker at genet som formidler hensyntagen sikkert er forkludret pga covid:rolleyes:
     
    tobeornot999 and Maggie like this.

Del denne siden