Ja, det var skikkelig pinlig - måtte nesten bare le til slutt. Heldigvis dagflight, men likevel.... Havnet selvfølgelig bak dem i køen til immigration også Helt greit å hygge seg på tur, men det går en grense - og her ble den godt overskredet.
Er det å ikke ordne forskjellige klasser på forskjellige legs mest basert på viljen, evnen eller regler? Eksempel: jeg har en allerede bestilt reise i Y+ OSL-CPH-ORD. CPH-ORD har plutselig ledig C, men fordi OSL-CPH ikke har samme bookingkode ledig er det en no-go. Tilsvarende med ORD-CPH-OSL som faktisk er i vanlig Y, men der er det nå 8 ledig i Y+ og 2 i C på ORD-CPH. Fordi CPH-OSL ikke har ledige bonusbilletter, kan ikke "hovedlegget" oppgraderes ifølge en jeg snakket med på telefon (som forøvrig var veldig hjelpsom ellers, han fikk endret en annen reise med en annen problemstilling). Flypremium bestilling, så antall poeng er jo det samme.
Kanskje endret reglene i det siste? Jeg fikk ordnet mixed-cabin CT bestilling før jul, men de hevdet at det ikke gikk an for et par dager siden da jeg skulle avbestille og legge inn ny bestilling. Måtte krangle meg til velvilje ved å vise til den gamle (kansellerte) bookingsreferansen som var mixed-cabin på akkurat samme måte enn turen jeg prøvde å bestille der og da. Frustrerende for begge parter involvert, skal jeg si.
Kjapt spørsmål angående CT og eco på United, men C på resten. Er det noe vits å spørre ved innsjekk om det er mulig å få C intra USA? Gjengen jeg har sendt på tur har enten eco dfw-ord (swiss c ord-zrh-ber) eller eco dfw-Ewr (Sas c på Ewr-Osl-trd). Er jo litt flytid. Gjengen var på Istanbul med den store snøstormen der nede, men med 70+ timer i loungen var de ved godt mot. Avbrekkene med nattesøvn på Yotel Airside var fint avbrekk fra tilværelsen på loungen. Første biz tur for alle dem ble med TK sin 787, helt innafor å reise biz mente de
A Agentrullett. Det er ikke systemet som sier nei. Dette ordnet Vibeke og gullposten uten spørsmål når de fremdeles hadde service og ordnet billetter. Tilogmed om det ikke var ledig noenting fikk man avogtil åpnet hvis man hadde CPH-LANGT booket i bis. Det var jo plan A. Book det lange legget, ring inn og få på plass connection etterpå. K
Jeg vet ikke, derav mitt spørsmål. Har hatt blandet tur før. Det er langstrekket som gjelder. Tåler fint å sitte på Y intra-Europa, er tross alt knapt forskjell. Får kanskje prøve å ringe en gang til i morgen... men har også fyrt av gårde en e-post til diamantmailen. Fyren jeg hadde på linjen sa at OSL-CPH må være i business for at CPH-ORD kan bli business. Da måtte jeg påpeke at det ikke finnes noe business på OSL-CPH, noe han etter hvert mente jeg hadde rett i, måtte sette meg litt på vent (snakke med overordnet?) og kom da med en forklaring som ligner på fare buckets og at de må stemme overens på alle legs. Om det er noe nytt (eller noe som nå faktisk håndheves) vet jeg ikke, men det gjør det jo mye vanskeligere for oss som bor litt i utkanten. Tilslutningsfly skal ikke bare bli tilgjengelig i riktig klasse, men til og med i en subklasse som vi ikke kan se selv (i alle fall, jeg vet ikke hvordan jeg kan se på SAS sine sider).
Det går gjerne på kunnskaper. De har sannsynligvis to ulike systemer for å endre bookinger. Et enkelt grafisk system som er en mer avansert backoffice-utgave av det man har på sas.no, samt Amadeus med en kryptisk konsoll. Sistnevnte må til for å lage mixed class bookinger.
Fikk melding om kansellering av av CT-Billett til KTM, så jeg ringte inn, og der fikk jeg beskjed om at SAS flyet til FRA hadde blitt kansellert, så billetten ned var ikke mulig å gjennomføre. Med det så har jeg 15 dager på å vurdere ombooking/refusjon og agenten var nøye på at det var en lur ide av meg å vente til over 1 februar med å søke refusjon for Voucher på CT, siden den er gyldig ut neste kalendermåned fra den måneden billetten ble kansellert. Så i teorien om det skjer endring den 16'ende en måned, så bør du vente til siste dag, den første neste måned, for da er Voucheren gyldig ut måneden etter. Altså i teoretisk tilfelle har du hele 74 døgn da på å få brukt CT-Billetten. I lys av mitt tilfelle så venter jeg til etter den 1 Februar, slik at jeg får refundert den da, og da må jeg bruke voucheren innen 31 Mars om jeg hadde drøyet, for min del betyr det at voucheren er gyldig 62 døgn fra i dag om jeg handler riktig. Dette er noe jeg ikke er sikker på om folk har fått med seg, men det er viktig i tilfelle kansellering at du er etter den første i en måned på telefonen i forskjell til før den første.
Noen som har vært borte i at ANA nettsiden viser tilgjengelighet på 2 seter mens Sas telefonen kun ser 1? Snakk om C-seter godt stykke frem i tid. Forsøkte å be agenten om å sjekke for married segment etc, men han fikk kun opp 1 uansett.
Det handler nok om billetter i F og I. F er plus, mens I er business. Jeg antar du har F på utreisen i dag og det er sannsynligvis ikke ledig I på kortdistanse? Du kan av en eller annen merkelig grunn ikke blande F på kort- og I på langdistanse.
Inntil i går har jeg ikke sett en eneste ledig bonusreise fra USA til Skandinavia i verken Business eller Pluss i sommer. Finner nå flere datoer hjem i juli fra bl.a. EWR, ORD, BOS med 1 eller 2 seter i Business, dog ingenting fra vestkysten. Ser dem forøvrig bare på sas.no, vises ikke på awardhacks.se eller united.com etter hva jeg kan se (og awardhacks skal være oppdatert etter de ble ledige)
Supert tips. Jeg fikk bestilt Business både til og fra Chicago for to personer i juni/juli og hvis bare koronatrusselen avtar kan dette bli en fin 3-ukers sommerferie.
I går ble det lagt ut masse bonusbilletter for sommeren ja. Endelig! Jeg har sjekket flere ganger i døgnet i flere måneder. Fikk bestilt et par reiser jeg også Men jeg lurer på en ting; om man reiser med SAS business til USA, og så reiser med Star Alliance hjem igjen. Hvordan blir poengene beregnet da? Ren Star Alliance pris eller en kombinasjon av SAS/Star Alliance pris?
Jeg er ganske sikker på at du må betale ny poengpris om det er du som vil gjøre endring. Dersom det et leg blir kansellert kan det være at du slipper ny poengpris. Jeg opplevde noe lignende, da poengprisen på reiser til maritime Sørøst-Asia steg fra 165 000 til 210 000. Jeg hadde da en eksisterende booking til Bali til gammel poengpris. Når jeg ville gjøre en endring på denne så fikk jeg beskjed om at jeg måtte betale ny poengpris. Jeg avventet derfor og et leg ble etter hvert kansellert, da fikk jeg flyttet bookingen flere måneder frem i tid uten å betale ny poengpris