Diskusjon om CT flyvninger eller andre poengreiser

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av artanis, 14. des 2020.

1. mrt

mrt Senior Medlem

Likes mottatt:
    900
    Bonuspoeng:
    113
  2. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    6,610
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, f.eks. Jeg avbestilte nettopp en tur til Japan med avreise senere i februar. CT er tilbake på konto med utløpsdato 31/3 og agenten lovet full tilbakebetaling av skatter og avgifter.

jgroneng, mrt and Jeanette like this.
  3. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    8,987
    Bonuspoeng:
    183
    Det er jo en sinnsyk rute som bare en IFer kan like :D

Men ja, skader aldri med agent rullett, og du kan selvsagt være ekstremt heldig og få et ja. Men routingen er ikke lovlig egentlig.

4. Darkcho

Darkcho Veteran

Likes mottatt:
    3,371
    Bonuspoeng:
    113
    Eneste unntaket er vel muligens Hawaii som ligger inne som egen kategori. Den tillates via Asia.

5. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    8,987
    Bonuspoeng:
    183
    Helt innafor, selv om du slummer ned denne gangen.

Kanskje/antagelig er det vel ikke first på flyet du skal på heller? Så du "måtte nøye deg med" Silk denne gangen :D

6. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    8,987
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, dere får selvsagt no-show på CPH-TRD.

Men SAS har aldri vært vanskelige på å refundere skatter når du ikke flyr siste leg som her. Skulle jo bare mangle, for de krever inn skattene på vegne av luftfartsmyndighetene, og hvis dere ikke er i flyet så betaler heller ikke SAS skattene

Kan jo være gode grunner, som sykdom eller annet, som gjorde at dere ikke fløy videre samme dag.

7. Nurse82

Nurse82 EBD, Hilton diamond

Likes mottatt:
    987
    Bonuspoeng:
    93
    Etter å ha lest flere historier her inne om hvordan SAS for tiden håndterer kansellerte bonusbilletter, så kjenner jeg at jeg blir skeptisk til å satse på bonusreiser med dem fremover. Nå leste jeg nylig historien til flyboy70 som skulle til Honolulu og ikke kom seg lengre enn til LHR, før han måtte fly hjem igjen. Og Pensionisten som også skulle til HNL og SK935 til SFO ble kansellert, og han ikke fikk booket om til dagen før fordi det ikke var ledige bonusbilletter...

Når man bestiller bonusreiser så er jo som regel hotell/feriehus bestilt i forkant, og dette må jo oftest avbestilles en viss tid i forkant for å unngå å måtte betale for alt ved evt. avbestilling, man tar seg ferie, ordner evt. barnevakt, kjøper billetter til ting man skal på osv... Man legger altså en god del i potten i forkant...

Ut fra flere historier jeg har lest høres det ikke ut som om SAS alltid booker om til annen avgang ved kansellert SAS fly, men at man er avhengig av at det er ledige bonusbilletter. Stemmer dette?

Jeg hadde nettopp en T/R til LPA betalt med penger, da reisen ned ble kansellert så ble billettene booket om til dagen etter, og reisen ble forkortet med 1 døgn, jeg ringte da inn og spurte om å få reise hjem en dag senere. Det var ingen problem og de utstedte ny billett på et blunk. Jeg lurer på hvordan dette hadde blitt håndtert om dette hadde vært bonusreise... Måtte det da vært ledige bonusbilletter for å kunne bookes om? Og hvor lenge før avreise kan man risikere at dette skjer, uten at SAS har plikt til å ordne opp? Hva er deres erfaringer med kansellerte legs i bonusreiser med SAS? Blir man som regel booket om til andre SAS-ruter?

For ordens skyld, jeg heier på SAS og jeg er trofast SAS kunde, er EBD, flyr mye og alltid med SAS, så dette er ikke ment som kritikk, men jeg vil gjerne høre om andres erfaringer :)

Last edited: 08. febr 2022
    RoadKing liker dette
  8. SVG_flyer

SVG_flyer Veteran

Likes mottatt:
    3,563
    Bonuspoeng:
    113
    Det stemmer som du sier. De nekter å booke deg om hvis de kansellerer en flygning og om den er bestilt som bonusbilletter. Jeg har opplevd i det siste av både svensker og dansker som sier det er ikke ledig bonusbilletter selv om det går flere fly samme dag. De har blitt j"vli sta i det siste og nekter å hjelpe uansett om det er deres fly som er kansellert. En annen gang nå nylig kansellerte de en tur/retur ut av det blå (bonusbillett), jeg ringte inn og spurte hvorfor den ble slettet og da var unnskyldningen de stod i køen for betaling i flere dager uten at det ble gjort noe, og da ble de slettet. Så sa jeg, ja vel ok, send meg nye billetter på de samme avgangene som jeg allerede hadde booket tidligere, og da sa dansken men det er jo ikke flere bonus seter igjen på den datoen hallooo??? skjønner du hva jeg sier, sier han til meg. Så svarer jeg tilbake er det min feil? så sier han tilbake, sånt skjer inniblant. Vil du reise så overfører jeg poengene tilbake og så kan du kjøpe billettene for penger. Da sa jeg bare fuck o"f og la på. Prøvde agent ruletten igjen, før jeg traff en kjekk svensk dame, jeg forklarte problem stillingen og hun sendte hele historikken til Stockholm, 2 dager senere var billettene slik de var i utgangspunktet.

Dette har skjedd minimum 5-6 ganger de siste 6 måneder. Og ja vi har krav å bli booket om med andre partener i Star Alliance hvis de kansellerer flyene sine. Det spørs bare på hvem du treffer i telefonen. Er det en tulling, legg på helt til du finner en/ei som vil hjelpe deg.

Og som de aller fleste her inne opplever i det siste når det er kansellering så skylder de på Covid-19. De sier det som argument for å slippe å betale kompensasjon eller ombooke hvis det er nødvendig. Kanskje på tide med søksmål fra flere hold får å se om de tar hintet.

Og ja, jeg er en av de flere her inne som savner Vibecke som fikset det umulige hver gang man ringte inn. Ikke minst 2-3 damer i Tallinn som også var av samme kaliber som Vibecke.

Last edited: 08. febr 2022
    haifinn, Maggie, holmen and 1 other person like this.
  9. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    874,444
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har fått booket om bonusbilletter til fly som ikke hadde ledige bonusseter ved ruteendringer/kanselleringer.
    Ikke bare en gang ..

Sunnfjordingen and Nurse82 like this.
  10. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,837
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har blitt booket om til Air France business etter at SAS kansellerte flyet jeg hadde Plus på mellom Paris og Oslo. Riktignok av den engelske gjengen som satt oppe om natten.

rgn and Nurse82 like this.
  11. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,317
    Bonuspoeng:
    183
    Det må da stå i noen vilkår hvorvidt SAS plikter å booke om til samme klasse eller ei om man har en bonusbillett. Som @Nurse82 skriver, har man jo lagt planer og kanskje bestilt en del som ikke lar seg avbestille om SAS kansellerer på kort varsel, uavhengig av om billetten er betalt med poeng eller penger.

Nurse82 liker dette
  12. Nurse82

Nurse82 EBD, Hilton diamond

Likes mottatt:
    987
    Bonuspoeng:
    93
    Var dette før eller etter corona? Jeg mener også de booket meg om ved å åpne seter på egne fly før corona... men jeg lurer på om noe er endret... siden det er kommet så mange historier om manglende velvilje til å booke om bonusreiser. Eller om det handler om manglende kunnskap hos enkelte ansatte i SAS kundeservice...

13. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    874,444
    Bonuspoeng:
    293
    De to siste gangene var i september 2021 hvor SAS hadde kansellert fra OSL-ALC og fant ut i sin godhet at vi ville reise via ARN og få en ekstra overnatting i Stockholm. Ringte inn og lurte på om det var bedre flygninger å komme med, en dansk dame dame kom opp med ulike alternativer og så sa hun, « hvis du kan skyve reisen to dager hver vei så kan jeg åpne seter på direktefly fra BGO for deg.»

Neste gang er nå i mai, Austrian flyttet en flygning fra YUL til VIE på en slik at ikke kunne nå flyet fra CPH til BGO.
    Sendte mail til SAS og fikk til svar at det ikke var ledige seter fra CPH og vi derfor måtte vente en dag i CPH! «Tyvärr». Så ringte jeg og jeg snakket med en hyggelig dansk dame, jeg foreslo ulike «veier» fra VIE til BGO. Et øyeblikk sa hun og ble borte en stund. Kom til bake å sa at hun hadde ordnet det slik at jeg kunne få plasser på flyet fra CPH som jeg egentlig ønsket.

14. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,550
    Bonuspoeng:
    113
    @snik kan de juridiske her mye bedre enn meg, men i utgangspunktet skiller ikke rettighetene for ombooking på billett med penger vs billett med poeng.

Derimot har det i mange år vært en uoffisiell praksis blant selskapene å behandle bonusbilletter med dårligere vilkår, forsterket av elendig økonomi pga pandemien. Når vi i tillegg ser hvor vanskelig det er blitt å få tak i bonusbilletter, og hvor ofte de endres/automatisk rebooket/kanselleres nå for tiden er dette meget utfordrende og krever enda større fleksibilitet enn før.

Det tar nok 1-2 år før forutsigbarheten for flyselskapene gjør at de ikke kansellerer så mange avganger og derved gjør bonusbilletter mer pålitelig.

Nurse82 liker dette
  15. Xflipper

Xflipper Veteran

Likes mottatt:
    3,153
    Bonuspoeng:
    113
    Et godt tips er og ringe selskapet du flyr på og be om at de sjekker at bookingen er ok. Spesielt ved mange ombookinger eller endringer.

Nurse82 liker dette
  16. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,837
    Bonuspoeng:
    293
    Det var før. Etter har jeg vært heldig med flightene.

Nurse82 liker dette
  17. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,317
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, det mener jeg også. Så lenge det ikke står noe om betalingsmåte eller at man differensierer mellom billetter betalt med poeng eller penger, må det være de generelle vilkårene som gjelder. Jeg har bare ikke aktivt lett frem disse, da det heldigvis ikke har vært nødvendig for min del foreløpig, men kan jo være greit å ha for hånden når man møter en kundebehandler som ikke selv kjenner til regelverket, eller i verste fall kjenner til det, men forsøker å gjøre det vanskelig for kunden å hevde sin rett.

Nurse82 liker dette
  18. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,674
    Bonuspoeng:
    293
    Det er dette som gjelder:

https://europa.eu/youreurope/citize...air/index_en.htm#reimbursement-cancellation-1

Nurse82 and Jeanette like this.
  19. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,317
    Bonuspoeng:
    183
    Men denne gjelder vel ikke om man reiser fra et ikke-EU-land med et ikke-EU-flyselskap?

Jeg ser også at ordlyden her kan få en saksbehandler til å si at det ikke er ledige bonusbilletter, så ergo er det ikke mulig med re-reouting. I hvert fall ikke i samme klassee. Jeg mener imidlertid det er en feiltolkning om saksbehandler hevder dette, men mulig det kommer tydeligere frem i forarbeidene @Kortbanetraver viser til.
    1. re-routing to your final destination at the earliest opportunity or,
    2. re-routing at a later date at your convenience under comparable transport conditions, subject to the availability of seats.

Nurse82 liker dette
  20. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,674
    Bonuspoeng:
    293
    Problemet er vel ofte hvordan flyselskapene tolker dette ja. Jeg har flere ganger prøvd å bli mer klok på tolkning ved å finne referanser til presedens på Internett, men nettet er jo så ekstremt opptatt av kompensasjonsdelen av reglementet at det blir som å lete etter den berømte nåla.

Og det stemmer som du sier at det ikke gjelder for ikke-EU-selskaper på retur. Men SAS er jo urimelige på egne ruter også... Og da har de ikke unnskyldningen med at det er operating carrier som må ordne opp..

Last edited: 09. febr 2022
    Nurse82 liker dette

Del denne siden