Ja, dette står spesifikt i EC 261 og det er da helt irrelevant hva som står i billettvilkårene til SAS.
Artikkel 3 punkt 3: 3. This Regulation shall not apply to passengers travelling free of charge or at a reduced fare not available directly or indirectly to the public. However, it shall apply to passengers having tickets issued under a frequent flyer programme or other commercial programme by an air carrier or tour operator.
Merk at formuleringen "subject to the availability of seats" kun gjelder punkt 2 "re-routing at a later date at your convenience..". Altså avreise på en annen tilfeldig dato som passer deg best. I et slikt tilfelle kan det anses som rimelig at flyselskapet definerer dette som ledige bonusbilletter. Hvis du som passasjer ønsker omruting etter punkt 1 spiller det ingen rolle om du har bonusbillett. Det er ofte tilfelle i slike saker som diskuteres her på forumet, at man rett og slett bare vil gjennomføre reisen til samme tid.
Enig i det. Fremgår jo klart. MEN, kan bare ikke helt se den selvstendige betydningen av punkt 2, når man enten kan få refundert billetten eller bli ombooket til første mulige avgang som ikke er full.
Det kan du uansett gjøre om du velger å få tilbake penger/poeng. Men kan selvfølgelig ha betydning om prisen har gått opp.
Ja, men du hadde isåfall tapt penger hvis billettene i august er dyrere enn i mai. Eller poeng.. De fleste selskaper har dynamisk poengprising istedenfor flat takst etter sone sånn som SAS.
Har jeg forresten forstått det riktig at retten til tilbakebetaling eller ombooking gjelder uansett når flighten kanselleres, men kompensasjon kun tilbys om kanselleringen skjer mindre enn 14 dager før avreise?
Jeg er usikker på om jeg forstod innlegget ditt riktig, men Artikkel 8 punkt 1.c (omtalt som punkt 2 i forrige svar), eksisterer for å dekke en passasjers behov i en situasjon der for eksempel reisens formål midlertidig bortfaller grunnet forsinkelse, eller at formålet med reisen ikke kan gjenopptas med det samme. Hvis dette punktet ikke hadde vært del av forordningen ville du altså måtte kansellere, eller reise snarest. Dette ville ikke passet alle passasjerer som kanskje har behov for planlegging av nytt møte eller lignende.
Et annet scenario: Møtet blir utsatt til to dager senere og billettprisene er på sitt høyeste. Du kjøpte også din opprinnelige billett på Black friday salg. Hvis du kun hadde refusjon eller avreise snarest som mulighet her hadde du blitt sittende med svarteper.
Enig, men dette ivaretas av punkt 1a (refusjon) med mindre prisene på ny ønsket dato har gått opp. I alle tilfelle vil jo de som har behov for å benytte 1c uansett være prisgitt ledige bonusbilletter (om jeg forstår ditt tidligere innlegg korrekt der du refererer til at det kan anses rimelig om flyselskapet begrenser denne retten til ledige bonusbilletter). Bare for ordens skyld - jeg kverulerer ikke med deg altså, jeg synes bare dette er et spennende tema. Yrkesskadet...
Har fått ombooket en CT reise med hele familien, hadde funnet en fin rute, men er nå booket om til en helt tullete rute med en ekstra flight og 7 timers layover på en flyplass i USA, totalttiden er nå typ 30 timer. Helt uaktuelt med et par små unger. Hva er beste strategien her? Ringe til SAS daglig for å forsøke å finne nye rute eller er det så vanlig med rerouting at jeg bare burde kansellere bonusreisa og kjøpe en vanlig tur med et annet selskap for å sikre familiefreden? Kommer dette igjen et par dager før vi skal reise blir det månelyst i heimen Bookingklasse er litt underordnet, god rute er viktigere enn C seter
Har både booking med Swiss i Juni (ikke endre enda) og Turkish nå snart. TK reisen er til CUN om 2-3 uker. Denne er endret 2 ganger for 6 mnd siden, og har siden stått på stedet vil.
Jeg har SWISS til Canada i mai og har ikke fått noen endringer ... enda. Et annet spørsmål: Har en flygning fra EZE til YYZ i september, flygningen har en 2 timers mellomlanding på GRU, får vi gå ut av flyet eller må vi bare sitte der?
Flyselskaper som opererer med fast pris på bonusreiser slik SAS gjør er i mindretall. Poenget mitt er også gjeldende med SAS der du har kjøpt reise på poengkampanje, og ellers ville valgt et annet selskap hvis det ikke var for prisen.