Diskusjon om CT flyvninger eller andre poengreiser

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av artanis, 14. des 2020.

1. LMS

LMS Medlem

Likes mottatt:
    7
    Bonuspoeng:
    3
    Vi har en reise booket med utgått CT:
    OSL-CPH-IST-SFO-CPH-OSL

CPH-IST-SFO med TK (resten SK)
    I opprinnelig booking ble CPH-IST (kveldsfly) kansellert, vi fikk etter mye om og men booket nye flights (CT-telefon fikk bare waitlist og sa de ikke fikk booket TK i det hele tatt+ at vi møtte på Dennis noen ganger), men endte nå med utreise fra OSL kl 06.00, stopp på 7h40m i CPH og deretter 13h20m i IST. Dette er jo ikke en optimal rute og vi har fått booket separat bonusbillett OSL-IST med avgang 17:50 samme dag.

Spørsmålet er: har noen erfaring med å få endret deler av en booking på utgått CT? Vi har prøvd, men får nå beskjed om at det er married segments og forstår det sånn at det er ganske håpløst. Og hvis vi ikke dukker opp på 06:00 flyet blir det vel no-show og fare for at hele bookingen blir kansellert?

2. TElg78

TElg78 TravelElg - The Moose Is Loose

Likes mottatt:
    1,480
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg prøvde meg på øvelsen å finne forbindelser med EBP from Molde til ulike skandinaviske byer. Jeg finner altid forbindelser fra MOL til OSL og fra OSL til destinasjoner, men ikke gjennomgående på "Find SAS bonusbilletter". Men tidene passer (eller noen har litt legre layover).

Derimot går det greit med vanlig bestillingsrutine... Skal det være slikt?

3. Sprinkle

Sprinkle Medlem

Likes mottatt:
    126
    Bonuspoeng:
    33
    Har en EB-bonusreise jeg blir nødt til å avbestille, men jeg mistenker at noen av poengene reisen er betalt med er utgått. Hvis jeg har forstått det riktig fordufter da disse poengene. Finnes det noen måte å sjekke om poengene er utgått før jeg eventuelt avbestiller?

4. Travellingalf

Travellingalf Ut på tur - aldri sur Moderator

Likes mottatt:
    10,255
    Bonuspoeng:
    293
    Hm, dette er kanskje (?) noe chatten kan svare på?

5. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,674
    Bonuspoeng:
    293
    Dette kan telefon/chat/gullmail sjekke for deg før de avbestiller. Det er såvidt jeg vet ingen måte å sjekke selv hvis du ønsker å bruke "Søk refusjon"-linken i mine bestillinger på sas.no

6. Scribble

Scribble Medlem

Likes mottatt:
    488
    Bonuspoeng:
    63
    For å følge opp diskusjon i tråden om F-tilgjengelighet, nå som det er god tilgjengelighet i sommer på denne ruten: Har noen flydd NH204 FRA-HND med avgang 12:10 og fått tilslutning samme dag fra et annet sted i Norge enn Oslo? Eneste jeg ser er Lufthansa sitt morgenfly som går 06:40, da må man begynne dagen i Oslo. SAS har en flight fra Oslo som lander 11:20, det virker veldig knapt mtp. flyplassen generelt og mulig snag pga. coviddokumentasjon.

7. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,674
    Bonuspoeng:
    293
    LH877 fra BGO går vel tidlig nok. Ellers er det jo bedre å fly kvelden før og ha en natt på hotell i Frankfurt enn å måtte ta den ekstra natta på Oslo Lufthavn.

Travellingalf liker dette
  8. Molde

Molde Medlem

Likes mottatt:
    206
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg er i samme situasjon som deg, med ANA F som fortsatt ikke er ferdigstilt. Mente også at 1 time connection var for lite, så jeg gikk for ankomst FRA 1120 dagen før. Ser i ettertid at dette overskrider 24t, muligens derfor det er problemer.

9. Scribble

Scribble Medlem

Likes mottatt:
    488
    Bonuspoeng:
    63
    Skjønner, jeg fikk billetten min på ettermiddagen i går så reisen er OK. Nå sitter jeg med ANA F hjemreise og LOT business på utreisen. Hadde vært fint med F begge veier, men tror ikke reisepartneren min synes dyr champagne og kaviar veier opp for strafferunde på flyplasshotell i Frankfurt.

tobeornot999 liker dette
  10. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    8,987
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, alt av *A som er bookbart med EBP dukker opp i Awardhacks (som du antagelig mener?) uansett om SAS eller andre *A selskaper er operating carrier.

Noen her på IF pekte på at Awardhacks henter info fra sas.no sin *A motor, men jeg vet ikke om det stemmer eller ikke. Uansett, det man finner på Awardhacks lar seg helt greit booke på sas.no sitt *A søk etter min erfaring (har gjort det endel ganger allerede etter at *A søket kom opp igjen).

11. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,674
    Bonuspoeng:
    293
    Grunnlaget for tallene du finner under SAS Eurobonus når du viser detaljer for en flight på Awardfares hentes ved at Awardfares gjør søk mot https://www.sas.no/eurobonus/star-alliance-award-trips/ i bakgrunnen. Og det er kun denne tilgjengeligheten som viser hvis man skrur på FFP filter for eurobonus.

FFP-filteret er smart å bruke uansett siden man i tillegg til å slippe å se tilgjengelighet som vi ikke får booket med eurobonus nok også vil få svar kjappere siden det ikke gjøres søk mot United, Air Canada og Avianca i bakgrunnen.

Insomnia4u and tobeornot999 like this.
  12. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,674
    Bonuspoeng:
    293
    Ja, det hadde vært tryggere hvis LH fortsatt hadde flydd med F på ruten. Da hadde det jo bare blitt en bonusrunde med FCT :) Og potensielt 300% basispoeng hvis man har flaks og blir booket om i betalklasse.

Edit: Evt må man stå på sitt og be om å bli booket om til NH212 fra LHR om kvelden

Dette krever såklart at flyet fra Oslo er forsinket mer enn mct. Hvis man bare er treig gjennom terminalen og passkontrollen blir det dyrt.

Last edited: 23. febr 2022
    animals liker dette
  13. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    8,987
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for update @Jorge, og sorry at jeg ikke sendte kudos riktig vei i første omgang siden jeg ikke husket hvem som hadde opplyst dette før du skrev nå :)

14. Chr1st1an

Chr1st1an Medlem

Likes mottatt:
    38
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg er på jakt etter billetter til Australia ila høsten 22.
    Sliter som sikkert mange andre med å finne gode (og tilgjengelige) ruter. Jeg er ikke så kresen om jeg havner i SYD, BNE eller andre steder på østkysten.
    Siden Thai og SQ ikke er mulig å booke pt (langt frem i tid) så har jeg funnet 4 andre alternativer:

1. Asiana ICN-SYD
    2. Eva Air TPE-BNE
    3. ANA HND-SYD
    4. Air Canada YVR-SYD

Jeg har pløyd igjennom ExpertFlyer for billetter på alternativ 1-3 fra mai til desember, men null og niks i biz, spesielt for mer enn 1.
    Alt 4 er vel ikke mulig å gjennomføre nå? Transitt igjennom USA for å komme til AUS?

Noen som har noen gode erfaringer med hvilke av disse alternativene som pleier å gi treff x mnd før avreise? Eller evt andre ruter jeg har oversett?
    Lite fristende å vente 3 mnd før avreise med å satse på å booke thai.

15. cothom

cothom Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    561
    Bonuspoeng:
    93
    Min erfaring er begrenset til HND - SYD, her slippes det stort sett alltid kun en billett per flight.

16. Ljmong

Ljmong Nytt Medlem

Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    3
    Jeg har en lignende problemstilling som LMS med en «hastebooking» jeg gjorde før nyttår med en utgående CT. OSL-CPH-ZRH-BKK-IST-ZRH-OSL med LX ut og TK hjem, og med SK på første og siste leg. Jeg har ikke pløyet meg gjennom samtlige 93 sider her, så dere får ha meg unnskyldt hvis dette allerede har blitt diskutert. Men jeg har ihvertfall sett at flere med LX og TK er offer for ruteendringer, så også meg.

Ettersom vi er tre som reiser, deriblant en toåring, var det et viktig poeng for meg å ha nattfly på de lange legene. Etter at LX endret fra nattfly til dagfly til BKK har følgelig hele utreisen blitt endret, i første omgang LX flightene og senere også OSL-CPH på den ene bookingen (to forskjellige bookinger, en med CT og en uten).

Dette passer oss åpenbart dårlig, så min tanke var å avvente hele greia i håp om at det skulle dukke opp ledige bonusbilletter i C på nattfly til BKK med LH, OS, TK eller kanskje til og med BR. Argumentasjonen jeg ville bruke for å endre hele utreisen ville følgelig være at vi ikke har anledning til å reise kl 7 på morgenen når jeg i utgangspunktet bestilte utreise kl 17 samme dag.

Men før jeg bruker en arbeidsdag i telefonkø og agentrullett hadde det vært veldig fint å vite om noen har klart å gjøre noe tilsvarende tidligere, eller om jeg bare skal bite i det sure eplet og fly dagfly. Eller det enda surere eplet, avbestille hele greia og la CTen gå i dass.

Innspill mottas med stor takk :)

17. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,550
    Bonuspoeng:
    113
    Schedule change gir automatisk rett til ombokning, men anbefaler at du sjekker awardhacks eller awardfares for hva som er ledig av bonusbilletter siden du har to ulike bookinger. Ujevn standard på agentene og hva de finner.

18. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,906
    Bonuspoeng:
    293
    Er det mindre enn 14 dager til avgang?
    Hvis JA har du krav på ombooking, også til flighter uten ledige bonus-seter.
    Hvis NEI har du dessverre ikke krav på annet enn å kunne kansellere turen kostnadsfritt, men du kan være heldig å bli booket om til ikke-bonus seter. Det kan være lurt å sjekke opp litt om det er noe ledig før du ringer.

Slik har iallfall jeg forstått det. Andre får korrigere hvis jeg tar feil.

19. Ljmong

Ljmong Nytt Medlem

Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    3
    Nei, dette er i mai. Per nå er CT bookingen jeg har ugyldig, i den forstand at flyet fra OSL går fire timer etter flyet fra ZRH har gått, så dette må jo de rette opp i okkesom.

Uten at jeg er veldig keen på LH C, så tror jeg det vil være å foretrekke mtp klokkeslett og lite ventetid på flyplass. Hvis det er noenlunde slik det var pre-pandemi legger vel de potensielt ut en del billetter ca 2-3 uker før avreise?

igjen, utreisen min må jo uansett endres på et eller annet tidspunkt, men forstår jeg deg rett har de ikke noen forpliktelse til å imøtekomme ønskene mine her. Selv om jeg strengt tatt ikke ser hva de taper på det, annet enn den lille ekstra tiden agenten må bruke for å fikse det.

20. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,906
    Bonuspoeng:
    293
    Den siste setningen din er interessant, på den måten at det er akkurat det jeg også tenker men som det virker som SAS aldri tenker .. Kanskje tenker de at hvis du ikke drar på bonusturen så er det en mulighet for at poengene dine utløper uten at du får brukt de, og dermed har de spart de pengene.

Del denne siden