Diskusjon om CT flyvninger eller andre poengreiser

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av artanis, 14. des 2020.

1. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    6,612
    Bonuspoeng:
    183
    Her har du nok truffet på en uerfaren kundebehandler. SAS kan booke (og endre) bonusreiser opptil 360 dager frem i tid, så lenge flyselskapet har lagt ut billetter.

https://blog.awardfares.com/ultimate-guide-to-award-release-dates/

I tillegg til det @mariusbb nevner vil denne fremgangsmåten innebære nytt bestillingsgebyr på kr 450 per passasjer.

Bonusolsen liker dette
  2. Bonusolsen

Bonusolsen Medlem

Likes mottatt:
    693
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for svar! Var visst bare å ringe opp på nytt, snakke med en hyggelig svenske så ordnet det seg!

trygveat liker dette
  3. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,317
    Bonuspoeng:
    183
    Og dersom du har brukt CT er det ikke alltid SAS kundeservice vil ta i billettene. De henviser seg da til å ringe " CT-telefonen".

4. bombusfervidus

bombusfervidus Veteran

Likes mottatt:
    6,082
    Bonuspoeng:
    183
    Heldigvis er SAS kundeservice litt greiere når CT-telefon er stengt. Har fått hjelp fra vanlig kundeservice når jeg har behov for å booke om CT-reiser på lørdager og søndager. Men å rekalkulere og utstede billett gjør de ikke.

Shyneno and Jeanette like this.
  5. Trippeltrumf

Trippeltrumf Medlem

Likes mottatt:
    27
    Bonuspoeng:
    18
    SAS har først endret reiserute og så nå kansellert hele CT flyvningen tur retur Mexico. Finner ingen billetter når jeg søker i star alliance søket til sas og er litt lost. Det ligger heller ikke billetter til pengepris til reisemålet i hele april, noe som virker litt rart. Mars og Mai er fulle av datoer, men april virker helt blokkert, både for poengreiser og reiser betalt med cash

6. Flyingdutchman

Flyingdutchman Veteran Moderator

Likes mottatt:
    23,199
    Bonuspoeng:
    183
    Sjekker noen ganger bestillingene som jeg har liggende i appen og jeg oppdaget nå at en flight jeg skal ta i sommer (ALF-TRD via Tromsø) er kansellert. Har ikke fått beskjed verken via e-post eller sms. Flytiden blir en drøy 3 timer tidligere og må vente på neste fly i Tromsø i over 6 timer. Da jeg bestilte mente jeg at litt over 3 timer allerede var litt i overkant.
    Får vel ringe SAS og få fikset dette... det er ingen mulighet å endre bestillingen online dessverre.
    Men, selv om jeg ikke har fått beskjed står det i det minste med røde bokstaver at flyet er kansellert, samt at den opprinnelige ruten er nå grå. Det er jo noe positivt, slipper å lete etter detaljer.

Eddie47 liker dette
  7. Morganjo

Morganjo Nytt Medlem

Likes mottatt:
    38
    Bonuspoeng:
    13
    Har en CT-reise til Bali for familien på 4 midt i fellesferien. Opprinnelig business med Turkish begge veier.
    Turkish kansellerte så IST-DPS. Etter et par runder med agentrullett fant man OSL-FRA-SIN-DPS for 4 stk. Singapore Airlines på 2 siste legs. Riktignok i økonomi, men heller det enn at turen ikke blir noe av.
    Etter en stund endret SAS tid på OSL-FRA slik at ankomst FRA er en time etter avgangen til SIN, ingen forslag til ny flight kom fra SAS på 12 dager etter varsel om endring, så jeg ringte inn og ble møtt av flere "tyvärr"... På forsøk 4 var det en agent som fant 4 plasser OSL-FRA dagen før (tid i Frankfurt ble da 23 timer). Den ble booket og har vært å se i mine bestillinger siden. Nå er OSL-FRA borte vekk både fra appen og mine sider på SAS, ingen varslinger eller mail. Hva skjer? Er dette normalt?

8. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,682
    Bonuspoeng:
    293
    Dessverre har det blitt den nye normalen. Først covid og nå krig gjør at flyselskapene gjør mye rart.
    Hvis det ikke ordner seg av seg selv ila et par dager må du ringe, møter du «tyvärr» svensken så legg på og ring opp igjen. Behersker du engelsk er det gjerne en god ide å ta engelsk.

9. Morganjo

Morganjo Nytt Medlem

Likes mottatt:
    38
    Bonuspoeng:
    13
    Takk for svar. Er det CT-telefonen eller vanlig SAS kundeservice som er riktig/best å kontakte i dette tilfellet?

10. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,682
    Bonuspoeng:
    293
    Det er normalt CT tlf, men de kan hjelpe deg på vanlig kundeservice og, det er dessverre også personavhengig.
    Vær obs på at dersom vanlig kundeservice gjør endringen for deg så vil de normalt sende til CT avdelingen å utføre avgiftsberegninger. Inntil avgiftsberegning er fullført er ikke billettene sikret fullt ut. Går det for lang tid risikerer du å miste billettene. Følg opp om det går mer enn en arbeidsdag uten at du får bekreftet booking.

Morganjo liker dette
  11. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    9,094
    Bonuspoeng:
    183
    Vi hadde OS YUL-VIE i november. Meget bra service og mat, og setene var ikke så aller verst. Siden det var en 23 år gammel B767 så må setene være av nyere dato og ganske bra

Jeanette liker dette
  12. Magnus77

Magnus77 Senior Medlem

Likes mottatt:
    980
    Bonuspoeng:
    93
    Hvordan er det ang dobbel open jaw på vanlig bonusbilletter gjennnom sas? Vet dette ikke er mulig når det gjelder CT-turer, men er det andre regler for vanlige bonusbilletter?

Jeg har inne en bekreftet og godkjent reise for meg om min ene gutt: ksu-osl-cph-mia med retur bos-cph-osl. Finner samme reisen for min samboer og andre gutt, men da sier de denne rutingen ikke er lovlig. Grunnen til at jeg skulle bestille 2 separate bookinger er at det var kun 2 ledige bizz seter cph-mia.

Et annet spm: Er det mulig å avslutte en reise før siste leg er utflørt og samtidig fullføre returen? Hvis jeg bestiller ksu-osl-cph-mia-mco med retur mco-ord-arn-osl, går av i Miami, men fullfører ikke siste flyvning til Orlando, blir da returen kansellert?

13. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,629
    Bonuspoeng:
    293
    Prøv på nytt.
    Det var engang i de gamle regler noe om at reise skal starte og avsluttes i Skandinavia, men denne formuleringen utgikk når most reasonable route kom og etter dette er jeg ikke kjent med noen andre regler rundt dette.
    Jeg booket i vinter LUX-ASU/MVD-VIE eksempelvis.

14. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,317
    Bonuspoeng:
    183
    Som Are sier er det bare å prøve på nytt. Når det gjelder SAS bonusbilletter står det implisitt open jaw tillates, og på reiser med *A (CT eller ei) har ikke open jaw vært noe problem. Mange som har booket open jaw, meg selv inkludert.

15. Magnus77

Magnus77 Senior Medlem

Likes mottatt:
    980
    Bonuspoeng:
    93
    Også begge veier? Har forstått det slik at det tillates dene ene veien, men hvis man har forksjellig ankomst/start retur måtte den opprinnelige avreise destinasjonen være den samme.

16. Rscott

Rscott Veteran

Likes mottatt:
    4,165
    Bonuspoeng:
    113
    Dobbel open jaw er ikke tillatt. For enkel open jaw spiller det ikke noen rolle om jaw er på utreise eller hjemreise. Har akkurat vært i problemstillingen, og endte med å måtte kjøpe tilslutningsbilletter. Tok det opp med omtrent hele ruletten, men akkurat dette var de helt samstemte om.

Finner dog kun denne formuleringen i de offisielle reglene, men det innebærer vel implisitt at de må ha en spesifikk destinasjon å beregne skatter og avgifter til/fra:
    • Hvis avreise- og returdestinasjon ikke er de samme, blir antall poeng beregnet på destinasjonen i den poengtabellen som krever flest poeng.

Last edited: 08. mars 2022
  17. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,317
    Bonuspoeng:
    183
    Det står det ingenting om, så blir i så fall et tolkningsspørsmål. Men kan i utgangspunktet ikke se problemet med dobbel open jaw. Men til slutt er det jo SAS som bestemmer dette.

18. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,550
    Bonuspoeng:
    113
    Det som er nevnt tidligere er at Dobbel Jaw=To enkeltbilletter uten sammenheng med hverandre. Det er i alle fall slik SAS sin praksis har vært i mange år.

Jeanette liker dette
  19. The_Dude

The_Dude EBG / Asante Gold Elite Plus / LH Senator / Pompøs

Likes mottatt:
    2,290
    Bonuspoeng:
    113
    Har tjenester som Chatflights og sånn noen rolle oppi alt dette?

20. Magnus77

Magnus77 Senior Medlem

Likes mottatt:
    980
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for svar, får bare prøve å ringe inn igjen:)

Hva med mitt andre spm, noen som har noen formening om dette? Er det mulig å avslutte en reise før siste leg er utflørt og samtidig fullføre returen? Hvis jeg bestiller ksu-osl-cph-mia-mco med retur mco-ord-arn-osl, går av i Miami, men fullfører ikke siste flyvning til Orlando, blir da returen kansellert?

Del denne siden