DNB SAGA, Pros og Cons

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av ValdresBjarne, 26. jan 2018.

1. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,686
    Bonuspoeng:
    293
    Kunderådgiverene i DNB har såvidt jeg vet alltid hatt mulighet til å overstyre disse kravene, ihvertfall hvis man er ganske nær kravet. I mitt tilfelle har jeg blitt hjulpet av dette etter de nye kravene kom. Jeg har akkurat fått meg DNB Saga og det var nok med finansieringsbevis fra DNB uten å flytte eksisterende lån (vi ser for tiden etter ny bolig). Jeg har også hørt at inntektskravene også kan lempes på hvis man vinner lånekunder på det.

I følge rådgiveren min er bi-kundeprogram (at samboer/ektefelle også blir Saga basert på dine krav) på vei ut. Mulig det er grunnen til at muligheten til å søke basert på husstandens inntekt er borte også.

2. LNAND

LNAND Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    361
    Bonuspoeng:
    63
    Ikke en liten økning heller. Altså, det er "bare" 30 kroner, men nesten 22 % økning er voldsomt. Som årelang DNB kunde er jeg ikke overrasket. Rentemarginene på vei ned, så de må kompensere der de kan for å sikre overskuddet.

3. LNAND

LNAND Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    361
    Bonuspoeng:
    63
    Chatten til DNB begrunner økningen slik:
    "Prisøkningen skyldes økte kostnader for å kjøpe SAS EuroBonus-poeng. Vi ønsker å beholde fordelene som høy poengopptjening og gratis lounge-tilgang."

4. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,686
    Bonuspoeng:
    293
    God sannsynlighet for at det stemmer siden "alle" setter opp prisene. Evt dilter de bare etter hverandre og det er en praktisk ting å skylde på

5. Chrisljo

Chrisljo Veteran

Likes mottatt:
    2,095
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg må si jeg ikke trenger en forklaring, så lenge varsles på en god måte og det gis enkle muligheter for å si opp så er vi voksne nok til å avgjøre om et produkt er noe vi vil ha eller ikke.

syrou, view and holmen like this.
  6. Teknolai

Teknolai EBD

Likes mottatt:
    261
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg fikk akkurat e-post fra DNB med en liste med de samme kravene. Det virker som de har tenkt til å håndheve dette også for eksisterende kunder :(
    upload_2025-11-3_10-22-22.png

7. flexitravel

flexitravel Medlem

Likes mottatt:
    199
    Bonuspoeng:
    43
    Fikk også samme epost og ble litt usikker på hva jeg skal gjøre. Det er hovedsaklig nivåpoengene som er interessante for min del. Jeg har ikke lyst til å gå tilbake til DNB som hovedbank pga service, pris og tekniske løsninger.

Alternativet er Sas MC og Amex. 200k spend på MC gir 7500 nivåpoeng og samme forbruk hos Amex ville gitt 12000 nivåpoeng. Så sikker noe i midten der. Det er altså ca 10.000 nivåpoeng det er snakk om som må erstattes dersom de kansellerer mitt Saga kort. Sparer rett over 2000kr hvis det kanselleres.

Tror dere de kommer til å kansellere/nedgradere alle som ikke svarer på denne henvendelsen og/eller som ikke kvalifiserer? Må enten la vær å svare og se hva som skjer eller fylle ut det skjemaet og avvise tilbudene de kommer med pga dårligere vilkår.

8. mrtrond

mrtrond Medlem

Likes mottatt:
    108
    Bonuspoeng:
    33
    Jeg kommer ikke til å flytte lånet over (dårlig deal deluxe!), så kjører de denne ut så må jeg finne andre løsninger. Blir vel å spre spend ut på de andre kortene og fly mer tenker jeg. :)

9. steve0

steve0 EBD/LTG

Likes mottatt:
    2,268
    Bonuspoeng:
    93
    Med nye vilkårene lager de jo også en slags 'felle' der man detter ut av programmet etter å ha nedbetalt boliglånet, men før man har rukket å spare opp 2 millioner i plasserbar formue.

10. Xflipper

Xflipper Veteran

Likes mottatt:
    3,181
    Bonuspoeng:
    113
    Tviler på de står knallhardt på alle krav.
    Men det får tiden vise

Teknolai and Preference like this.
  11. Neonex

Neonex Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,564
    Bonuspoeng:
    113
    Hm, dette var dårlige nyheter. Ikke mottatt noe enda, men tipper jeg er langt bak i mail-listen.

Gjelder dette her de fleste bankregler (og er tatt fra finansavtaleloven), slik at man kan anta at det Handelsbanken skriver på sine sider gjelder generelt?

Hva er konsekvensen av å avvise en endring?
    • Mottar vi skriftlig varsel fra deg om at en endring er avvist, vil vi ikke gjennomføre endringen. Du blir inntil videre stående med samme betingelser som før.
    • Det er viktig at du forstår at en avvisning fra deg kan medføre at vi har saklig grunn til å si opp avtalen som endringen gjaldt.
    Hvis vi sier opp en avtale, vil vi sende deg et varsel om oppsigelse. Oppsigelsen skal begrunnes saklig, inneholde informasjon om klagerettighetene dine, og gis med to måneders oppsigelsesfrist. Når oppsigelsesfristen er ute opphører avtalen oppsigelsen gjaldt.

https://www.handelsbanken.no/no/privat/regelverk/avvisning-av-endringer

Vil man da juridisk og teoretisk sett kunne drøye helt til en eventuell frist, deretter si opp dagen før denne fristen, og så få 2 måneder fra da? Hvis man ikke sier noe, så godtar man vel nye vilkår og kan bli sagt opp da dagen 2 mnd etter mailen kom ut, mens du da med å avvise kan strekke det?

Tanken er så klart da å få brukt 200k i januar 26, for å få utkassert statuspoengene før evt oppsigelse.

EndreD liker dette
  12. Pepeu

Pepeu Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,101
    Bonuspoeng:
    93
    Nå endrer vi SAGA (uten å egentlig gjøre noen endringer i innholdet)

SAGA er i praksis kun fordelaktig for deg som ønsker bonuspoeng og nivåpoeng hos SAS. Dette er vi fullt klar over, og har derfor bestemt oss for å øke månedsavgiften. For at SAGA nå skal bli enda bedre for DNB, gjør vi også noen endringer for å kunne skaffe oss noen ekstra (desperate) kunder på ekstra dårlige betingelser.

Kalsnes, EndreD, Teknolai and 8 others like this.
  13. Jon_Noj

Jon_Noj EBD, LH Senator, ROP Gold

Likes mottatt:
    360
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg ser ut til å tilhøre unntaket her ettersom jeg synes DNB Saga er greit konkurransedyktige på lån (har 4,79% nominell på rammelån)
    Selv om det er vår fokus her har jeg en mistanke om at andelen Saga-kunder som hovedsakelig er det fordi de er bonusjegere er forsvinnende liten. De fleste synes det vi holder på med er litt rart, og Saga er noe jeg hører overalt at folk har, utenom "vårt miljø".

Teknolai, avis, tobeornot999 and 2 others like this.
  14. Trent600

Trent600 Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    680
    Bonuspoeng:
    93
    Jepp, kjenner mange med Saga, men jeg er eneste som betaler for Eurobonus opptjening.

Teknolai, tobeornot999 and Jon_Noj like this.
  15. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,204
    Bonuspoeng:
    293
    Joda, men i Saga-tilfellet er alt det der er bare aktuelt hvis banken aktivt går inn for å kaste deg ut.

Det kommer de ikke til å gjøre. Best å bare la være å svare, i så fall.

Typisk "testing the waters" fra DNB, og mange folk svarer sikkert på skjemaet.

Selv er jeg på PB, har så gode renter at jeg ikke klager, og betaler en god del for gleden av PB (det betaler seg allerede ved inkludert helårs reiseforsikring, som ikke er knyttet til kortbruk eller annet). Synes også DnB har bedre nettbank enn de andre jeg har vært innom på siden, så jeg er nok i minoritet her siden DnB-bashing er en folkesport :p

syrou, EndreD, Teknolai and 1 other person like this.
  16. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    24,058
    Bonuspoeng:
    293
    Nå tror jeg du blander "bedre nettbank" med "den du er mest vandt med" ;)

trulsdd, livinspeed, EndreD and 4 others like this.
  17. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,204
    Bonuspoeng:
    293
    Faktisk ikke :)

Har sett og brukt Handelsbanken og Nordea nettbanker. De imponerer ikke.

Har du et eksempel på en nettbank som er bedre i bruk enn DnB?

18. btm

btm Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,376
    Bonuspoeng:
    93
    Nordea er krise, ja. Gamle Nordea Direct sin nettbank og Sparebanken Norge sine nettbanker er en drøm i forhold til Nordea, Handelsbanken og DNB. Jeg bruker mest mobilbank-apper, men føler det er litt korrelasjon mellom mobil- og nettbank.

19. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,686
    Bonuspoeng:
    293
    Bulder, Sparebanken1 og Sbanken er de jeg har prøvd. Jeg har akkurat byttet tilbake til DNB og det er flere ting jeg savner.

Enig i at Nordea er verre enn DnB sin. Handelsbanken har jeg ikke prøvd. I tillegg har jeg ikke brukt Sbanken sin siden før DNB tok over, så det kan jo ha blitt krise der siden det forsåvidt.

20. Preference

Preference EBD

Likes mottatt:
    1,897
    Bonuspoeng:
    113
    Handelsbanken sin er egentlig veldig lik DNB sin. Ett hakk enklere og dermed bedre spør du meg.

Del denne siden