DNB SAGA, Pros og Cons

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av ValdresBjarne, 26. jan 2018.

1. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    24,058
    Bonuspoeng:
    293
    Sparebank 1 har en bra nett- og mobilbank.

madsop liker dette
  2. NorFlight

NorFlight Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,667
    Bonuspoeng:
    113
    Sist jeg var innom Handelsbanken, for ca. 1 år siden var i hvert fall mobilbanken deres krise... Telte en gang antall trykk for å godkjenne eFaktura, endte på 7 trykk... Mulig de endelig har fått ut den oppdaterte nett- og mobilbanken som de lovte Tekna for 2 år siden, men om det ikke har skjedd vil jeg ikke vurdert Handelsbanken.
    Har forøvrig bedre deal med DNB enn jeg får med Tekna hos Handelsbanken som er krise for Tekna i mine øyne...

tobeornot999 liker dette
  3. Pepeu

Pepeu Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,101
    Bonuspoeng:
    93
    Slutten av tiden i Danske Bank og etter de gikk over til Handelsbanken ble bare verre og verre. Gikk fra å føle at man alltid hadde blant de beste rentene til at "alle" andre hadde bedre rente. Nå har de tydeligvis gjort en opprydding på bakrommet når de fikk satt ned renten med 0,31% nå sist, så da er de så ille mer, men har fortsatt betydelig lavere rente etter å ha byttet til en annen bank (0.15%, men var 0.20% før siste nedsettelse).

4. Flyingdutchman

Flyingdutchman Veteran Moderator

Likes mottatt:
    25,383
    Bonuspoeng:
    183
    Enig.
    DNB synes jeg også er bra. Handelsbanken sin app liker jeg ikke.
    Eneste jeg liker med Handelsbanken er renten på sparekontoen (samt et par loungeklipp pga Tekna fordel) som i lang tid har vært høyest blant bankene jeg bruker.

Men for å vri tilbake samtalen til Saga; skrudde på eurobonusopptjening i går. Er det et sted der man kan se hvordan man ligger an med spend og opptjente poeng? Målet er å bikke 100k forbruk rett før nyttår med håp om 10k nivåpoeng i min nye opptjeningsperiode hos SAS som starter i januar. Må uansett bruke en del penger på møbler og slikt i løpet av disse siste to måneder av året, så tenkte jeg like gjerne kunne prøve meg på dette.

5. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,686
    Bonuspoeng:
    293
    Så vidt jeg vet så er det eneste stedet du kan se det på faktura du får en gang i måneden. Så må du evt plusse på utestående på kortet minus det du har tilgode å betale for å få et nesten nøyaktig tall. Noen transaksjoner teller ikke som feks Mastercard upgrade-gebyr, Vipps til privatpersoner, etc.

Flyingdutchman liker dette
  6. Mavo

Mavo Senior Medlem

Likes mottatt:
    553
    Bonuspoeng:
    93
    Husk også at det kan være transaksjoner i januar som kommer med på fakturaen som utstedes for desember måned med forfall i januar, f.eks. 1-4. januar. Så om du kun ser på fakturaer med forfall i februar og utover kan du bli lurt (snakker beklageligvis av egen erfaring).

Flyingdutchman liker dette
  7. Nordlands

Nordlands EBD

Likes mottatt:
    5,718
    Bonuspoeng:
    183
    Hvis du er slik som meg og har visa-kortet i skuffen hjemme stemmer det ganske bra med forbruksfunksjonen i appen. Som @Jorge nevner er det bare noen gebyrer etc. som ikke teller med for eurobonus, det utgjør i snitt under 1000kr/mnd for meg (9k avvik så langt i år).

Merk at nivåpoeng først utbetales når faktura utstedes, så du trenger ikke å bikke 100k grensen spesielt nært nyttår så lenge du vanligvis får faktura etter månedsskifte. Eneste er å unngå å bikke 100k før du har fått faktura i desember.

Flyingdutchman and Jorge like this.
  8. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,686
    Bonuspoeng:
    293
    :( Men det har mest å si hvis man trenger å komme i mål før nyttår eller trenger å time kryssing av forbruksgrense før/etter ny opptjeningsperiode starter. Med litt gode marginer burde jeg klare å unngå at det blir et problem.

Synd bonuspoengene ikke inkluderes i excel-eksport. Da hadde det vært mulig å lage en formel som summerer alle transaksjoner så langt iår dersom de har ført til utbetaling av poeng

9. Flyingdutchman

Flyingdutchman Veteran Moderator

Likes mottatt:
    25,383
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for gode innspill!
    Det er ingen problem å time en stor utgift for å bikke 100k til romjula, får faktura den 15. Og selv om det ikke går bra får jeg uansett 15p/100kr som vanlig.

10. Pepeu

Pepeu Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,101
    Bonuspoeng:
    93
    Men det forandrer ikke faktum om at Eurobonus er den eneste(?) fordelen med Saga som faktisk er en god fordel. De andre fordelene er jo mer ymse som folk flest enten ikke benytter seg av, eller man fint kan skaffe seg uten Saga. Bedre rente kjenner jeg også flere som har forhandlet seg frem til uten å være Saga. For meg virker programmet mest som en måte å få kunder til å føle seg viktig på, og dermed binde de til seg uten å måtte gi noe særlig i retur. Det gjelder jo også i stor grad PB.

kjeks and stekus like this.
  11. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,686
    Bonuspoeng:
    293
    Man skal aldri undervurdere svart farge på kortet som lokkemiddel :p

tobeornot999 and Trent600 like this.
  12. zeldr

zeldr Nytt Medlem

Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    3
    Når alle betaler med mobil tror jeg folk gir fullstendig blaffen. Man kan se kortet i 1,5 sek når man betaler, men who cares. Skal man "flekse" Saga må man betale med vanlig kort, og det ser veldig snart ut nesten rart ut.

Noen som vet om man får tilsendt nytt kort om man blir kastet ut? Hvem har fått mail? Kan det være fordi dere nærmer dere expiry date på SAGA-kortene? Lurte nesten på å bestille ny kort nå. Usikker på om de kommer til å deaktivere gamle kort. En ting er å downgrade folk, men ganske styrete å sende folk nye kort med nye kortnummer når man bruker det på alle mulige strømmetjenester, iCloud ++++

13. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,204
    Bonuspoeng:
    293
    Synes du virkelig?

Det viser vel at det er vanskelig for bankene å lage noe som passer for alle. Jeg gir 8 av 10 til DnB men under tvil 5 (egentlig helst 4) til Handelsbanken.

HB ser dessuten litt ut som MS-DOS, der DnB I alle fall har kommet seg inn i Windows-verdenen og har litt grafikk.

14. Preference

Preference EBD

Likes mottatt:
    1,897
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, men veldig liten forskjell. Jeg får avsmak av alt som ser "Windows" aktig ut da, så kan sikkert være derfor jeg foretrekker Handelsbanken > DNB. Uansett ikke særlig gode nettbanker noen av de, men de funker og har de funksjonene man trenger.

tobeornot999 liker dette
  15. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    2,238
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har ikke fått epost. Meber dog at jeg oppfyller de nye kravene. Kan hende det er derfor.

DNB kan vel lett 'skru av' fordelene bak et kort, selv om det står Saga på kortet kan de vel lett gjerne fordelene og la kortet forbli aktivt. Blir som med MC Upgrade. Du får ikke et nytt kort.

16. zeldr

zeldr Nytt Medlem

Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    3
    Ser den. Jeg bruker egentlig ingen fordeler. Flyr ganske lite, kjører derfor Amex med CT. For meg er DNB Saga-kortene kun for moroskyld.

Forstår heller ikke det ene kravet på 2 mill i boliglån og 2 mill i investbar formue. Skulle tro 2 million investerbart er gunstig for dem, særlig dem som har enda mer. Man kan altså ha 10 mill investert i et aktivt forvaltet fond fra DNB (som de tjener masse på), men ikke få Saga. Mulig de gjør unntak, men alikevel..

17. Pepeu

Pepeu Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,101
    Bonuspoeng:
    93
    Ser de har redusert rabatten fra 4% til 2% på drivstoff (i all stillhet?). Har skjedd rundt august basert på det jeg kan lese fra fakturaene. Men det er vel en del av forbedringsarbeid de holder på med nå det også.

18. KingBogen

KingBogen Medlem

Likes mottatt:
    107
    Bonuspoeng:
    33
    Ser at de varslet meg to ganger om Circle K avtalen, men står ingenting nevnt at de samtidig nedgraderte fra 4% til 2%, selv om jeg mener og huske det ble plukket opp via en eller annen kanal samtidig..

19. NorFlight

NorFlight Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,667
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg tolker det dit hen at man må ha boliglån (uavhengig av størrelse) ELLER sparing på over 2 mill. Mitt lån er i hvert fall under 2 mill. per i dag og ikke mottatt noen mail eller noe her.

Har også en mistanke om at mailen er gått til de med kun SAGA MC og ingen ting annet i DNB.

tobeornot999 liker dette
  20. Jon_Noj

Jon_Noj EBD, LH Senator, ROP Gold

Likes mottatt:
    360
    Bonuspoeng:
    63
    Min forståelse også. Og om man som i eksempelet over her har 10 mill investerbar formue så får man jo PB programmet over Saga istedet, der investerbar formue er eneste kravet.

tobeornot999 liker dette

Del denne siden