DNB SAGA, Pros og Cons

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av ValdresBjarne, 26. jan 2018.

1. OleMarius

OleMarius EBG

Likes mottatt:
    26
    Bonuspoeng:
    18
    Fikk også mail i dag fra de. Hvor lenge gikk det fra du fikk mailen til de ringe deg?

2. mrtrond

mrtrond Medlem

Likes mottatt:
    108
    Bonuspoeng:
    33
    Ca 3 uker siden jeg fikk mail

3. Rscott

Rscott Veteran

Likes mottatt:
    5,012
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg fikk også mail i dag. Det skjer ikke at jeg flytter boliglånet og sparing til DNB, betaler tusenvis ekstra i året for opplevelsen, og samtidig stempler meg selv som bankmarkedets største klovn. Oppfyller lønnskravet med god margin, og regner ikke med at det skal bli noe problem å flytte på seg etter 20+ år med DNB. Men det suger. Har vært veldig fornøyd frem til nå.

EndreD and Frode789 like this.
  4. Jon_Noj

Jon_Noj EBD, LH Senator, ROP Gold

Likes mottatt:
    360
    Bonuspoeng:
    63
    Mulig dette er veldig upopulært men jeg skjønner DNB godt. De har delt ut noe som skal være et eksklusivt kundeprogram til ekstremt mange som knapt bruker DNB. Uansett hva folk mener om hvor eksklusivt det er (håper det blir mer). Personlig har jeg fått bra konkurransedyktige betingelser på lån (4,79% på rammelån som som oftest har høyere rente), men bruker det også som min hovedbank og tilfredsstiller alle (nye) kravene så mulig de differensierer på det allerede.

markus, EndreD, marekz and 11 others like this.
  5. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,204
    Bonuspoeng:
    293
    Hear, hear!

Jeg har også lånet hos DnB, er PB, og har bra lånevilkår med helt innafor rente hver gang jeg tar en sjekk på eget rentenivå opp mot markedets beste.

Den ene gangen det ikke var slik (ifm en nedgang i NB renten), ringte jeg min private banker og hun satt ned renten med umiddelbar virkning.

Men DnB vet å ta godt betalt for lån fra mange kunder som er der i år etter år litt bevisstløst, det er sikkert riktig.

Selv om det litt innafor å drive bashing av landets største bank, er i alle fall mine egne erfaringer utelukkende gode.

Jon_Noj and Maggie like this.
  6. TommeLommer

TommeLommer Nytt Medlem

Likes mottatt:
    6
    Bonuspoeng:
    3
    jeg må si jeg også har god erfaring selvom jeg ikke er fan av at de tok over sbanken og fjernet en konkurent.

hva har folk i rente egentlig? ser min er 4.82 nominell nå med saga, det virker ikke så ille når jeg sjekker oversikten uten medlemskap/grønne lån.

7. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,204
    Bonuspoeng:
    293
    4,80 nominell her, i DnB. På nivå med beste rente i Forbrukerrådet sin finansportal.

Renter på boliglån har blitt ganske transparent de siste årene.

https://www.forbrukerradet.no/finansportalen/bank/lan/boliglan

8. stekus

stekus Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,128
    Bonuspoeng:
    113
    Har 4,85% nominell og null termingebyr på mitt rammelån hos Landkreditt. DnB ville ikke mache det når jeg fikk tilbud hos LK. Foreløbig ikke hørt noe fra DnB enda, men de andre kravene er i orden. Får se når de tar kontakt om de vil matche det nå.

9. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    2,236
    Bonuspoeng:
    93
    DNB Saga rammelån innenfor 60%. Ingen andre har klart å matche den for min del.

Screenshot_20251128_220137_DNB.jpg

Jon_Noj, TommeLommer and stekus like this.
  10. Frode789

Frode789 Medlem

Likes mottatt:
    474
    Bonuspoeng:
    63
    4.7% nom i KLP. 75% belåning. Så for min del var DNB langt ifra nok konkurransedyktig. (fikk tilbud om 4,85%). Og 50% lavere termingebyr hos KLP.

11. TommeLommer

TommeLommer Nytt Medlem

Likes mottatt:
    6
    Bonuspoeng:
    3
    Uten at arbeidsgiver har pensjonsordning i klp?

12. RBingham

RBingham Nytt Medlem

Likes mottatt:
    33
    Bonuspoeng:
    13
    Jeg har ikke noe særlig til overs for DNB, og holdt egentlig på å flytte alle banktjenestene mine bort derfra. Men da jeg fikk Saga nå, så gir de meg faktisk bedre vilkår enn jeg har funnet noen andre steder, så da blir jeg selvfølgelig værende.

4,79% nom. med 75% belåningsgrad har jeg ikke funnet noen andre som kan matche, og i tillegg ble forsikringene mine 30% billigere med Saga, noe som umiddelbart utgjorde 15k spart pr år.

Skjønner godt at folk har motvilje mot DNB, men hvis de oppriktig får bedre vilkår andre steder, så er jeg veldig interessert i å høre hvor. Jeg bruker ikke så mye av Saga-fordelene utenom at jeg faktisk fikk best lånerente og forsikringspremie i DNB med Saga.

eventyrer, tobeornot999 and Nordlands like this.
  13. steve0

steve0 EBD/LTG

Likes mottatt:
    2,268
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg tok en gjennomgang i forsikringene mine da jeg ble kunde for litt over en måned siden, og da kunne DNB ikke matche prisen jeg hadde fra før av på noen av forsikringene (riktignok med kollektivavtale, Gjensidige via Tekna og Storebrand via arbeidsgiver).

Så dette blir veldig individuelt :)

14. trondern

trondern Nytt Medlem

Likes mottatt:
    21
    Bonuspoeng:
    3
    Hva er beste alternativ for oss som ikke vil/kan flytte lån over til DNB? SAS Mastercard + Amex? Har Amex fra før, men trenger noe som kan erstatte Saga MC.

15. EndreD

EndreD Veteran

Likes mottatt:
    19,244
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, SAS MC er det beste alternativet

16. Nuvolari

Nuvolari EBD / *A Gold

Likes mottatt:
    2,947
    Bonuspoeng:
    113
    Et alternativ til dere som ikke har boliglånet i dnb er å øke det eksisterende boliglånet dere har i en annen bank med 2mNOK gitt at dere har sikkerhet i boligen til det, og sette inn disse pengene i et valutasikret globalt indexfond i DNB. All historikk viser at dersom dere lar de pengene stå i 6år eller mer har man aldri i historien tapt penger. Historisk avkastning er også langt over renten på boliglånet.

Ift boliglånet ditt betaler du kun renter.

Og for å holde oss til topic, du kvalifiserer til Saga MC.

I 25år har jeg aldri betalt avdrag på et boliglån, kun renter. Det jeg vanlighvis ville betalt i avdrag har gått inn i et globalt indexfond. Avkastningen er langt høyere enn de ekstra rentekostnadene.

JonasHH, AirMags, Chrisljo and 2 others like this.
  17. Preference

Preference EBD

Likes mottatt:
    1,897
    Bonuspoeng:
    113
    Sånn rent teknisk og økonomisk liker og støtter jeg dette. Problemet er at det innebærer en del risiko, og du bør ha ett veldig langsiktig perspektiv uten behov for disse avsatte midlene. Gjør nok noe lignende selv, men ikke før jeg har et boliglån/rammelån med 60%, kanskje helst 50% belåningsgrad.

Så koster også DNB sitt Globale Indeksfond 0,20% i året, men man kan hos Kron f.eks få det til 0,15%. Må i så fall regnes inn som en del av kostnaden, og 0,05% ekstra avkastning på 2 mill kroner blir ganske mye over noen år med rentes-rente effekt.

Molde and EndreD like this.
  18. RBingham

RBingham Nytt Medlem

Likes mottatt:
    33
    Bonuspoeng:
    13
    Vet ikke om dette er riktig tråd, men vet dere når DNB utbetaler nivåpoengene for MC-forbruk? Er det umiddelbart når man treffer 100k/200k/500k, eller kommer de på slutten av kredittkortperioden sammen med bonuspoengene?

Casen min er at jeg trenger ikke flere nivåpoeng denne EB-perioden, men når min nye sesong begynner 1. mars trenger jeg veldig sårt nivåpoeng. :)
    Og jeg kommer til å få en utgift på rundt 90k i uke 1, så lurer litt på hvor lenge jeg aktivt må "holde igjen" forbruket, for å få utbetalt de første nivåpoengene først etter 1. mars.
    Hvis jeg f.eks. runder 100k den 10. februar, men ikke får poengene før i mars, så går det jo helt fint, men hvis poengene utbetales umiddelbart, så må jeg jo unngå å bruke kortet i nesten 2 mnd... :oops:

19. tombom

tombom Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    378
    Bonuspoeng:
    63
    Dette står i flere poster tidligere her. Statuspoeng kommer samme dato som du får faktura etter at du har bikket et nivå.

RBingham liker dette
  20. Nuvolari

Nuvolari EBD / *A Gold

Likes mottatt:
    2,947
    Bonuspoeng:
    113
    De kommer samtidig som fakturadatoen på den fakturaen du når omsetningskravet på.

tobeornot999 and RBingham like this.

Del denne siden