DNB SAGA, Pros og Cons

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av ValdresBjarne, 26. jan 2018.

1. RBingham

RBingham Nytt Medlem

Likes mottatt:
    33
    Bonuspoeng:
    13
    Har lest en del i denne tråden, men har ikke fått med meg dette. Takk for tålmodigheten og takk for svar :)

2. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    2,235
    Bonuspoeng:
    93
    Muligens dette er besvart, men;

Har bikket 700k grensen på Saga for lengst. Jeg har fakturadato litt ut i måneden (ca den 19.). Vil forbruk fra 1.1 gi bonuspoeng? Eller må jeg vente til faktura for desember-januar foreligger for å så begynne å bruke kortet...? Altså har DNB koll på sakene sine, eller er det SAS nivå på IT fronten?

3. kjeks

kjeks Nytt Medlem

Likes mottatt:
    27
    Bonuspoeng:
    13
    Enig. Jeg har rammelån hos DNB via SAGA-programmet og jeg er godt innenfor 50 % belåning. Har brorparten av sparepengene mine hos Kron, som er billigere enn DNB om man sparer i førstenevntes indeksfond. Kron har ellers en veldig fin, oversiktlig og intuitiv tjeneste.

DNB tilbyr gode lånerenter, men Bulder Bank matcher denne(uten at jeg må mase på hvert år), og om jeg har et lån på 2mnok der får jeg også kundeutbytte, som i følge deres kalkulator utgjør 7.000,- årlig.

Denne summen er rett over neglisjerbar for min del.

Rammelånet til DNB er kanskje kjekt å ha for enkelte, men for min del aksepterte jeg det av automatikk som følge av at lånevilkårene ellers forble uendret når jeg byttet bank. Det er ikke noe jeg strengt tatt behøver, men YMMW som de sier på newnorsk. Har du 50-60 % belåningsgrad kan du nok få bakt inn billånet i huslånet åkkesom.

Jeg har også vurdert DNB Private Banking, men jeg ser virkelig ikke verdien her -- jeg må da, for min del, flytte store deler sparepengene mine fra andre aktører til DNB som jo er dyrere. Kanskje det er attraktivt om man ønsker en mer aktiv og "hands on" forvaltning.

Den største fordelen hos DNB, for min del, er "supertilbudene" de i blant har, som gjelder for alle som har kundeprogram. Tilgang til dette koster vel 295 per annum vha billigste alternativ, jeg ser virkelig ikke merverdien i de andre kundeprogrammene i og med at jeg har reiseforsikring gjennom jobben. Syns heller ikke SAGA MC er særlig rimelig når det nå koster 169 kr pr mnd for *SAGA MC upgrade.

Beklager min negativitet, men SAGA-programmet til DNB er vel ganske så dyrt/meningsløst om man ikke behøver nivåpoengene.

Last edited: 03. des 2025 kl 22:01
  4. Trent600

Trent600 Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    680
    Bonuspoeng:
    93
    Hos meg er poengene alltid datert dagen før "fakturadato" i oversikten hos SAS.

Starter ny periode 1.5 og brant meg et par ganger når jeg hadde fakturadato den 1. i måneden, da fikk jeg poengene den 30. april.

Har nå endret fakturadato til den 10. men ser siste nivåpoeng fra DNB kom den 9.

5. Preference

Preference EBD

Likes mottatt:
    1,897
    Bonuspoeng:
    113
    Samme her. Satte fakturadato til den 5. hver mnd, og har fått nivåpoengene da den 4.

6. Nuvolari

Nuvolari EBD / *A Gold

Likes mottatt:
    2,947
    Bonuspoeng:
    113
    Du har helt rett. Var ikke klar over at man kunne ha den 1. som fakturadato og antok derfor at nyanser som dette ikke var relevant. Men med fakturadato den 1. er dette meget sentralt.

7. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,686
    Bonuspoeng:
    293
    Man velger vel ikke fakturadato, men forfallsdato. Så antar at fakturadato 1. er forfall 15. eller noe sånt. Fort gjort å ikke tenke over effekten av det.

8. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,204
    Bonuspoeng:
    293
    Godt poeng!

Jeg har 20. i måneden som forfallsdato. Fakturaene produseres på litt ulike dager fra måned til måned, ca 3. til 5. i måneden. Forfall blir uansett alltid satt til 20.

9. Pilagi

Pilagi Nytt Medlem

Likes mottatt:
    25
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg har fått mailen fra DNB om endringene til Saga, men har tenkt at de kansje ikke følger opp dette for eksisterende kunder. Men så kom ek telefon fra DNB i dag som jeg ikke tok etterfugt av en SMS :"Hei! Vi har forsøkt å ringe deg angående ditt SAGA-program. Ring oss gjerne tilbake for en prat. Hilsen DNB"

Da antar jeg at de følger opp og iverkesetter de nye reglene. For min del mangler jeg formue i DNB, og det å flytte 2 mill. til DNB vil innebære litt jobb og overføring fra utlandet til Norge, som tar ogaå litt tid.

Da lurer jeg på om noen har fått denne telefonen og isåfall vet vi noe om hvor langt tid man har å innrette seg etter de nye kravene?

Last edited: 04. des 2025 kl 21:28
  10. ME262

ME262 Medlem

Likes mottatt:
    878
    Bonuspoeng:
    93
    Ble oppringt uten å svare og fikk påfølgende sms i dag. Har ikke respondert, avventer.

Pilagi and stekus like this.
  11. stekus

stekus Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,128
    Bonuspoeng:
    113
    Frode789 liker dette

Del denne siden