Igjen det du påpeker, eksempelet fra GlintPay, tyder mer på slurv enn god kundebehandling og sikkerhetsrutiner.
Altså det å registrere seg til en tjeneste med kopi av ID og kopi av en bankregning har vært den foretrukne måte å scamme folk i mange år i flere lander i europa.
Det er absolutt ikke vanskelig å ta en regning fra postkassa di.
Og vipps har jeg opprettet konto i ditt navn.
SNACKY: Men du har jo ikke passet mitt ...
Jeg er mer enn enig om at det er store forbedringspotensialer i hvordan Revolut opererer, men det at de faktisk kreve et bilde av innehaver av ID med samme ID er faktisk en mye tryggere løsning for å sjekke identiteten, så er dette en god og ikke (som du påpeker) en dårlig eksempel på compliance.
SNACKY: Den løsningen er etter min mening ikke det spor bedre. Tenk deg litt om ...
Bare for å kjøre en sammenligning, her i Norge første gang du melder inn i en bank og ennå har ikke fått BankID er den eneste akseptert måte for identifisering det å faktisk møte opp på bankkontor med ID i hånden. Forferdelig? Trakasserende og respektløs hva angår GDPR?
SNACKY: Du misforstår. Det jeg henviste til var at de ikke ville slette min registreringsinfo på forespørsel til support, noe som er brudd på "forget me"-regulativet i GDPR.
Jeg er ganske glad i å reise med setter stor pris på at Revolut har funnet en grei måte å håndtere registrering som virker trygg og ikke krever at jeg reiser til London. Men du har ett poeng på at disse bildene de tar må nok behandles aktsomt etterpå.
SNACKY: Og det er nettopp her (den manglende) tilliten kommer inn i bildet ... Vis alt...