EU261/04 - Samletråd Forsinkelse - Kompensasjon - Erfaringer og spørsmål

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av sexten, 13. april 2015.

1. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,687
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg kan nesten garantere deg at det et enklere å få innhenting av reiserute dekket av reiseforsikring enn KLM, men jeg ville såklart fått KLM til å sette meg på det som finnes av waitlists hvis jeg var i din situasjon. Pluss sjekket muligheten til å bli booket om til annet selskap

Preference and eventyrer like this.
  2. view

view Veteran

Likes mottatt:
    2,421
    Bonuspoeng:
    113
    Det er ett eco sete til salgs på 14.35 som du kan be om. Ellers selges det via CDG til OSL så de kan klare å få deg hjem i morgen.

støtter også innhenting av reiserute hvis de ikke booker deg om, det dekker de fleste reiseforsikringer og da kan du booke med hvem du vil selv.

dekning av neste tur tro jeg ikke min forsikring dekker hvert fall, ville satset på å komme meg hjem i morgen.

3. thool

thool Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,706
    Bonuspoeng:
    93
    Vi er to stykk, og det se har skrevet til meg når jeg foreslår via CDG er at det kun er øedig i business og at det ellers ikke er ledig.

Nå ble jeg automatisk rebooket via FRA den 31/7 som selvsagt er uaktuelt. Fikk et tilbud via SPU i morgen som de sjekker om de kan fikse nå.

Angående innhenting: i følge våre vilkår (Gouda Business Flex) så dekkes ikke innhenting når flyselskapet er pliktig til å dekke utgiftene. Så jeg vet ikke om dette gjelder her?

EDIT: Ser at det er teknisk feil som oppgis som grunn så da skal innhenting kunne dekkes av reiseforsikring.

EDIT 2: De hevder nå at siden vi ble automatisk rebooket til to dager senere så kan de ikke gjøre flere endringer. Det virker helt villt. Vi ble aldri tilbudt dette alternativet og hadde selvsagt ikke akseptert det.

Last edited: 28. juli 2025
    biaop and eventyrer like this.
  4. view

view Veteran

Likes mottatt:
    2,421
    Bonuspoeng:
    113
    Skjønner, i Europeiske får jeg dekket innhenting så lenge flyselskapet ikke klarer å få meg dit jeg skal innen 24 timer.

Høres ut som Gouda er litt svak på dette punktet, fordi selskapene ha da alltid plikt å booke om ved kansellering men når ingen vet når hjelper det ikke så mye.

5. thool

thool Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,706
    Bonuspoeng:
    93
    Som nevnt i siste edit så ser det ut som at de skal gjøre det. De gjør det til og med ved mer enn 1.5 t forsinkelse som skyldes teknisk feil. Utfordringen er at det er liiiite billetter å oppdrive.

6. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,687
    Bonuspoeng:
    293
    Det er vanlig at reiseforsikring dekker dette selv om det er separat bestilte reisesegmenter. Dette brukes vanligvis for ting som "bilen gikk motorstopp, så jeg rakk ikke flyet", men det skal fungere mellom to flyreiser også. Hver enkelt forsikring kan såklart ha begrensende vilkår, feks har Gouda en smørbrødliste med grunner til forsinkelse/kansellering som godtas og det er som regel krav om at du hadde hatt god tid til overgangen i utgangspunktet. (I @thool sitt tilfelle er det vel ikke noe problem siden det er snakk om en overnatting).

Hvis det dekkes krever nok forsikringsselskapet at man ber om refusjon av det som er mulig av opprinnelig bestilling og vil så dekke mellomlegget mellom dette og ny bestilling.

7. thool

thool Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,706
    Bonuspoeng:
    93
    Snakket med Gouda. De rådet meg til å ikke bestille selv ettersom KLM skal ordne dette.

Jeg er FORTSATT i dialog med dem på sosiale medier for å prøve å løse dette da vi aller helst vil hjem i morgen. Den automatiske re-bookingen de gjorde via Frankfurt går med Lufthansa den 31.7. Dette sa jeg var uakseptabelt og de kom etter hvert på banen med et alternativ via LHR i dag 29.7. De får imidlertid ikke billetert denne fordi de hevder jeg er sjekket inn med LH den 31.7. Jeg har sjekket og set stemmer ikke, og har fått dette bekreftet av LH. LH henviser tilbake til KLM men KLM hevder alt står fast i deres systemer.

Gøy.

biaop liker dette
  8. JonasHH

JonasHH Medlem

Likes mottatt:
    69
    Bonuspoeng:
    18
    Ingen erfaring med Gouda, men da flyet vårt ble kansellert i fjor sommer så fikk jeg SAS til å fly meg til CPH, og bestilte egen billett derfra til Nice (med SAS dette også) som de ikke selv klarte å bestille for meg.... Sendte så inn den nye flybilletten + EU komp + alle utgifter jeg hadde med 6 timer i CPH (dro inn til sentrum og spiste lunsj og turistet rundt) og fikk alt dekket:cool:. Men kan hende SAS er rundere i kantene enn andre.

9. thool

thool Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,706
    Bonuspoeng:
    93
    Etter mye om og men og dialog med både KLM og LH (artig jeg må rydde opp med LH, når KLM roter), ble vi ombooket til OSL via LHR. Jeg var ganske gretten da jeg la meg 04:30, 6.5 time etter vi fikk første beskjed om kansellering. Tok en råsjans på at ETA ville bli innvilget raskt for samboer, og det gikk heldigvis i orden. Så forhåpentligvis kommer vi oss hjem i dag. EU261-krav i morgen.

biaop, Teknolai, DJasko and 4 others like this.
  10. pepperminte

pepperminte Medlem

Likes mottatt:
    263
    Bonuspoeng:
    63
    Har fått en liten problemstilling fra en betjent og var usikker om hva gjelder da. Flyet fra asia til Doha ble kansellert, endelig destinasjon var i Norge da med mellomlanding i Doha. Kompensasjon ble avvist fordi flyet som ble kansellert var med en flyselskap utenfor EU og flyet var også helt utenfor EU. Men endelig destinasjon var jo i Norge, og de kom over et døgn forsinket, er det ikke krav på kompensasjon da?

11. morradi

morradi Senior Medlem

Likes mottatt:
    906
    Bonuspoeng:
    93
    Flyvninger med EU-registrerte selskap: Alltid kompensasjon
    Andre selskap: Kompensasjon bare ved utreise fra EU

pepperminte, Preference and eventyrer like this.
  12. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    7,753
    Bonuspoeng:
    183
    Antar dette er med Qatar (QR). EU261 gjelder ikke på reiser som starter utenfor EU/EØS om flyselskapet er hjemmehørende utenfor EU/EØS, uavhengig hvor reisen ender.
    Ingen kompensasjon, og case closed om dette var med QR.

pepperminte liker dette
  13. joW

joW Nytt Medlem

Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    hei
    Er kansellering av flight pga crewmember reported «unfit for flight» en grunn til å ikke gi kompensasjon i henhold til EU 261/04?
    «Krangler» med Widerøe etter ca 24 timer senere hjemkomst fra Nice…(WF1717 30.08)

Last edited: 03. sept 2025
  14. joW

joW Nytt Medlem

Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Litt bakgrunnsinfo:
    30.08.2025 skulle jeg reise fra Nice til Torp med min kone og mine to barn (1&4). Hennes mor og far var også med på reisen og deres billetter var booket av meg, men med annet booking nummer, da de ble kjøpt litt senere. Vi hadde betalt for seteplassering for å sikre oss at vi satt sammen.

flyet ble kansellert, og det ble hotell og ny flyvning med Lufthansa dagen etter via Frankfurt til Gardermoen.

Jeg sendte inn krav til Widerøe på deres side 01.09 der jeg la ved kvitteringer for mine utgifter, og la også inn krav om kompensasjon 400€ for hver av oss som reiste.

Widerøe svarte 02.09 at de godtok å betale utgiftene men ikke kompensasjonen.

Her er svaret fra Widerøe:

Hei Jo

Vi beklager ulempene som oppstod på denne reisen.

Kundens krav i henhold til kompensasjon og assistanse er regulert av EUs regulativ 261/2004. Denne kansellering/forsinkelse er dessverre ikke kompensasjonsberettiget i henhold til regulativet, da uregelmessigheten oppstod på grunn av ekstraordinære omstendigheter som er utenfor Widerøes kontroll.

WF1717/30aug25 ble kansellert pga at besetningsmedlem meldte seg *Unfit for flight ved landing i Nice. Ved slikt tilfelle var det ikke mulig å gjennomføre flygningen ettersom Widerøe ikke har crewbase i Nice, og dermed heller ikke noen reservebesetning på denne flyplassen

Skade på flymaskin etter kollisjon med fugler, lynnedslag i flyet, værforhold, Flyplass/luftromsrestriksjoner, medisinske nødstilfeller med mer regnes som ekstraordinære omstendigheter som er utenfor flyselskapenes kontroll.

Når kansellering/forsinkelse oppstår og årsaken er ekstraordinær, har passasjerene følgende valg.

1. Passasjeren kan velge ombooking til første alternative/ledige flight, noe som vårt automatiserte ombookingsverktøy alltid sikrer at det skjer!

2. Passasjeren kan velge refusjon av utreise og returreise dersom reisen ønskes avbrutt og alternativ som ble tilbudt ikke ble benyttet.

Widerøe dekker ditt utlegg for mat/transport/hotell i henhold til omsøkt beløp på NOK 9171,-

Beløpet vil være tilgjengelig på din konto i løpet av 5-7 virkedager

Widerøe dekker dessverre ikke tapt arbeidsfortjeneste, parkering, forhåndsbestilte billetter, hotell, transport på din destinasjon etc.,

Vi anbefaler at du sjekker hva din reiseforsikring kan dekke av eventuelle utlegg du har hatt.

Igjen beklager vi de uheldige omstendighetene du opplevde i forbindelse med din reise. Vi vil samtidig benytte denne anledningen til å ønske deg velkommen ombord igjen til oss i Widerøe.

Med vennlig hilsen / Best regards

Widerøe Claims v/ xxx

Widerøes Flyveselskap AS

Adr: Pb. 247, N-8001 Bodø, Norway

Jeg svarte da :

Hei igjen,

I følge det jeg finner av informasjon om gjeldende rettspraksis er crew sickness ikke regnet som «extra ordinary circumstances» i henhold til EU 261/2004 -Artikkel 5 og 7.

At dere ikke har base på eller ekstra besetning på Nice er å regne som interne driftsutfordringer og ikke noe som dekkes under extra ordinary circumstances.

Jeg håper dere tar dette til etterretning.

Mvh

Jo

Siste svaret fra Widerøe:

Hei igjen Jo

Dette er ikke nødvendigvis snakk om at et crewmedlem ikke kan fly pga sykdom.

Som beskrevet i første svar, er det meldt inn "unfit for flight" på et stopp utenfor crewbase, og dette er å regne som en sikkerhetsmessig faktor som gjør at flyvningen ikke kan gjennomføres som planlagt

Widerøe opprettholder avgjørelsen basert på denne loggførte definisjon.

Mvh xxx Widerøe Claims

——————————————
    Har jeg en sak her, eller er jeg bare vanskelig?

15. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    7,753
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har vanskelig for å tro at du ikke får medhold i TKN på denne. Det blir en urimelig presedens om flyselskapet ikke skal ha ansvar for å sørge for at de ansatte møter på jobb, og eventuelt ha en løsning for at de ikke gjør det. At Widerøe belager seg på at det ene settet med crew på utestasjonen er deres valg. De kunne valgt å hatt backup-crew, men jeg antar det ikke er lønnsomt i lengden.
    EU slo nylig fast at f.eks. streik ikke er å anse som ekstraordinært.
    Ulempen med EU261 er at det ikke er straff for flyselskapene om de trenerer og nekter kompensasjon.
    Hadde jeg bestemt hadde EU261-bestemmelsen inneholdt et punkt som sier at ‘om saken må løses hos eksternt klageorgan/rettsvesen er passasjeren berettiget 50% høyere kompensasjon’ da hadde selskapene hatt insentiver til å gjøre det riktig.

Lnbre, Henrik, JonasHH and 4 others like this.
  16. fly4fun

fly4fun Senior Medlem

Likes mottatt:
    377
    Bonuspoeng:
    63
    Enig, ta denne videre, for du kommer til å vinne frem om du er tålmodig nok.
    Det har vært praksis i retten over lang tid om at listen av unntak i paragrafen 14 er er eksempler som kan gi unntak, men det er ingen automatikk, for det må kunne bevises at selskapet har faktisk gjort det som var mulig for å unngå dette.

Men før du tar dette videre be Widerøe se nærmere på saken
    Joined Cases C-156/22 to C-158/22 som var på CJEU 11 mai 2023.

Der ble det vurdert at det ville ikke kunne gis unntak for ekstraordinære omstendigheter når kopiloten for TAP fly ble funnet død på hotellrommet sitt, utenfor hjemmebase.

Last edited: 03. sept 2025
    Preference liker dette
  17. joW

joW Nytt Medlem

Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Transport klage nemnda i Norge henviste til Frankrike, siden det var der kanselleringen skjedde, jeg har allerede oversatt klagen og sendt den til dem.

Sendte mail til Widerøe der jeg gjorde dem oppmerksom på at jeg sendte inn klage til DGAC, og refererte til saken @fly4fun nevnte.

Fikk kun svar at det var greit at jeg klagde, men at de mente at Transportklagenemnda var riktig instans for klagen og ignorerte helt saken jeg refererte til.

18. fly4fun

fly4fun Senior Medlem

Likes mottatt:
    377
    Bonuspoeng:
    63
    Skjønner, men om du ikke får noe god svar fra Frankrike må du da belage deg på å bruke noen av disse internasjonale selskaper som kjører sak på vegne av deg.
    Du taper noe i prosent, men så får du noe av det du har krav på ;)

https://www.flightright.com er selskapet som vant i rettsaken jeg refererte til oppe, så de ville nok ha nærmest plankekjør dette vil jeg tro.

19. Nordlands

Nordlands EBD

Likes mottatt:
    5,720
    Bonuspoeng:
    183
    Positiv erfaring med Brussels airlines: SN2650 MUC-BRU ble kansellert i går pga. teknisk feil, ombooket til SN2652 med oppsatt tid litt over 3 timer senere. Sendte inn claim i formiddag om 400 EUR siden total reise BOO-BRU er over 1500 km. Fikk nå allerede svar at de vil betale ut tilsvarende beløp i NOK så snart som mulig. Lettere å glemme at det ble en lang dag i går da, for SN2652 ble ytterligere 2 timer forsinket pga. tordenbyger over MUC så ankom ikke hotellet før 02:00 når jeg skulle ankommet 21:00.

20. WannaBeFrequentFlyer

WannaBeFrequentFlyer EBD (Lifetime Gold), Strawberry Platinum Lifetime

Likes mottatt:
    1,430
    Bonuspoeng:
    113
    Hei! SK4581 fra Tromsø til Bodø var så forsinket 31.august at mine venner ikke rakk fly fra Bodø til Oslo og måtte overnatte og ble booket om til dagen etter. Alle fly var veldig fulle den helga og siden de hadde booket bonusbilletter så fikk de ikke byttet til noe direkte heller da forsinkelsen ble varslet en drøy time før flyet skulle gå.

De søkte kompensasjon ref EU261, men det ble nå avvist av SAS pga "birdstrike".

Noen som vet hvordan jeg sjekker om dette er reelt, eller har andre tips til hvordan man skal svare SAS?

Del denne siden