EU261/04 - Samletråd Forsinkelse - Kompensasjon - Erfaringer og spørsmål

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av sexten, 13. april 2015.

1. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    13,004
    Bonuspoeng:
    293
  2. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    76,887
    Bonuspoeng:
    293
    Stemmer. Fikk ikke noe mer info der.
    Har forespurt diamant-mailen.

3. themichael

themichael Veteran

Likes mottatt:
    4,496
    Bonuspoeng:
    113
    Enda et spørsmål som egentlig gjelder Montreal-konvensjonen og forsinket bagasje:

I en annen sak leverte SAS bagasjen to dager for sent. PIR ble opprettet umiddelbart etter landing. Jeg gikk ut fra at jeg har tre år før kravet foreldes.

SAS sier nå at Montreal-konvensjonen bare gir meg 21 dager (jeg leverte kravet 22 dager etter at jeg fikk bagasjen :D). ChatGPT mener at det stemmer. Må jeg altså virkelig sende kravet innen 21 dager?

Å få kravet dekket av forsikring er ikke aktuelt her, men jeg kan alltids bokføre det som lærepenger. Likevel stoler jeg ikke helt på det SAS og ChatGPT forteller meg.

4. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    8,569
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg foreslår at du søker opp Montreal-konvensjonen og ser hva som faktisk står der. Hvis du spør Google Gemini (AI) oppgir den stort sett referanser til svarene sine. Det samme kan du sikkert spørre CGPT om også, så kan du kvalitetssikre svaret.

Hvorfor er ikke reiseforsikringen relevant her? Jeg ville prøvd uansett. Gitt at du hadde gyldig reiseforsikring.

Så vidt jeg kan se så sier SAS det som er riktig. Her er utdrag fra et selskap som yter bistand til flyreisende.
    https://www.motleyrice.com/aviation/montreal-convention

Baggage: Passengers whose checked luggage has been damaged must file a complaint with the carrier within seven days of receiving the luggage. For cargo, a complaint must be filed within 14 days. Passengers must file a delay-related complaint within 21 days “from the date on which the baggage or cargo have been placed at his or her disposal.”

Del denne siden