EU261/04 - Samletråd Forsinkelse - Kompensasjon - Erfaringer og spørsmål

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av sexten, 13. april 2015.

1. tobeornot999

tobeornot999 Gold Star, Sapphire OneWorld, Gold Skyteam

Likes mottatt:
    13,240
    Bonuspoeng:
    293
  2. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    77,617
    Bonuspoeng:
    293
    Stemmer. Fikk ikke noe mer info der.
    Har forespurt diamant-mailen.

3. themichael

themichael Veteran

Likes mottatt:
    4,497
    Bonuspoeng:
    113
    Enda et spørsmål som egentlig gjelder Montreal-konvensjonen og forsinket bagasje:

I en annen sak leverte SAS bagasjen to dager for sent. PIR ble opprettet umiddelbart etter landing. Jeg gikk ut fra at jeg har tre år før kravet foreldes.

SAS sier nå at Montreal-konvensjonen bare gir meg 21 dager (jeg leverte kravet 22 dager etter at jeg fikk bagasjen :D). ChatGPT mener at det stemmer. Må jeg altså virkelig sende kravet innen 21 dager?

Å få kravet dekket av forsikring er ikke aktuelt her, men jeg kan alltids bokføre det som lærepenger. Likevel stoler jeg ikke helt på det SAS og ChatGPT forteller meg.

4. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    9,012
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg foreslår at du søker opp Montreal-konvensjonen og ser hva som faktisk står der. Hvis du spør Google Gemini (AI) oppgir den stort sett referanser til svarene sine. Det samme kan du sikkert spørre CGPT om også, så kan du kvalitetssikre svaret.

Hvorfor er ikke reiseforsikringen relevant her? Jeg ville prøvd uansett. Gitt at du hadde gyldig reiseforsikring.

Så vidt jeg kan se så sier SAS det som er riktig. Her er utdrag fra et selskap som yter bistand til flyreisende.
    https://www.motleyrice.com/aviation/montreal-convention

Baggage: Passengers whose checked luggage has been damaged must file a complaint with the carrier within seven days of receiving the luggage. For cargo, a complaint must be filed within 14 days. Passengers must file a delay-related complaint within 21 days “from the date on which the baggage or cargo have been placed at his or her disposal.”

5. CptSideslip

CptSideslip EBD

Likes mottatt:
    1,437
    Bonuspoeng:
    93
    Har en sak jeg lurer litt på hva dere tenker.
    Hadde orginalt booket en flight fra BGO (Bergen) til TLL (Tallinn) førstkommende torsdag 12.03. Utreise var 16:55 fra BGO med landing i TLL 23:40. Her fikk vi varsel om kansellering på siste flight ARN-TLL på mandag 09.03, og etterhvert en rebooking til alternativ rute BGO kl 08:05 med landing i TLL kl 15:10.

Problemet vårt er at vi ikke kan bruke hele arbeidsdagen på å fly, og kontaktet derfor SAS. Per telefon med agent ble det klart at de ikke hadde mulighet til å fly oss på samme utgående fly, siden dette ikke matchet med noen andre fly som landet i TLL samme dag. På forespørsel fra meg sjekket agenten fly neste dag, og vi landet til slutt på avgang fra BGO kl 14:55 og landing i TLL kl 19:30, men forsinket litt under ett døgn.

Hva er våre rettigheter i slike tilfeller? Her mister vi en dag av turen siden SAS ikke hadde andre alternativ som var gjennomførbare for oss samme dag.

6. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    9,012
    Bonuspoeng:
    183
    Sjekk med andre selskap, finn noe som passer, presenter dette til SAS. Du har krav på å bli booket om til det du ønsker, så lenge det er ‘tilsvarende’, selv om det er med BT, FI eller lignende.

7. stekus

stekus Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,560
    Bonuspoeng:
    113
    Kom du noen vei? Trenger også delay certificate med orsak til delay for reiseforsikringen. Vanlig kundeservice får ikke til noe. Og det skjemaet man får bestilt er jo ganske nytteløst i så måte

8. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    77,617
    Bonuspoeng:
    293
    Nei, fikk link til samme skjema da jeg spurte diamant-mailen. Men jeg fikk kompensasjon fra SAS uten noen spørsmål, så da trengte jeg ikke til reiseforsikring.

9. CptSideslip

CptSideslip EBD

Likes mottatt:
    1,437
    Bonuspoeng:
    93
    Sjekket en del rundt før vi landet på den løsningen som er i dag. Spørsmålet er vel egentlig mer om vi er berettiget til kompensasjon etter EU261 etter dette. SAS ville jo rute oss om til flighter som lettet nesten 9 timer tidligere enn opprinnelig booking, mens det første tilgjengelige etter opprinnelig booking var påfølgende morgen, med landing nærmere 12 timer etter opprinnelig tid.

Har vi sagt fra oss muligheten for erstatning etter EU261 ved å bistå agenten med å booke oss om til en flight som faktisk var gjennomførbar for oss?

10. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    9,012
    Bonuspoeng:
    183
    Det kommer an på årsaken til endringen. Hvis det er ekstraordinære omstendigheter, nei. Ellers skal du få kompensasjon i henhold til gjeldende satser. Retten til kompensasjon sier man ikke fra seg uavhengig av hva man gjør med billetten (kansellere, endre, akseptere)

11. milehigh

milehigh Veteran

Likes mottatt:
    10,616
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg kan opplyse at spørsmålet om kostnader til mat etter landing ved siste flyplass var såpass enkelt at sekretariatet avgjorde uten innblanding fra verken leder eller nemnd. Det anses dekningsberettiget etter Montrealkonvensjonen, men ikke etter EU-forordningen. Det betyr at det ikke utbetales om standarderstatning overstiger kravet. Altså er det dekningsberettiget i bla alle tilfeller hvor EU-kompensasjon ikke utbetales. I mitt tilfelle ble det da ikke dekket da SAS har betalt ut standarderstatning, men denne muligheten er grei å vite om i øvrige tilfeller hvor man har rett på care. Det foreligger ingen tvil her.

Imidlertid har jeg klaget vedtaket videre til leder. Det er vist til noen avgjørelser hvor kostnader etter landing er samordnet med standarderstatning, men de sakene gjelder hotell, buss, taxi, tapt feriedag og ikke forpleining og følgelig andre hjemmelsgrunnlag i forordningen. Alle disse sakene har forøvrig dissens.

En sak nektet dekning av kostnader på selve flyreisen, da disse skulle vært påløpt uansett. Det er ellers verdt å merke seg at kommisjonens veileder spesifikt sier at forpleiningsutgifter i transit er dekningsberettiget, så om vi hadde kjøpt med oss mat i kiosken på CPH mens vi løp til flyet hadde det vært greit.

DJasko, AirMags, jgroneng and 4 others like this.
  12. Nordlands

Nordlands EBD

Likes mottatt:
    6,374
    Bonuspoeng:
    183
    Med kansellering 3 dager før kan de vel neppe skylde på vær eller luftrom-restriksjoner. Da har du klart krav på 250 EUR per pers kompensasjon basert på distanse <1500km BGO-TLL og kansellering <7 dager før avgang. Men de kan muligens redusere den med 50% da de tilbydde et alternativ med ankomst mindre enn 2 timer senere enn opprinnelig, selv om avgang var mange timer tidligere. Jeg hadde et slikt tilfelle på ARN-BOO for 3 år siden, og valgte voucher sånn at jeg likevel fikk 250 EUR.

Eneste måte du ikke skulle ha rett til noen kompensasjon er om årsak var vær, streik eller luftromrestriksjoner, eller om de tilbydde ombooking med både avgang mindre enn 1 time før opprinnelig og ankomst mindre enn 2 timer senere enn opprinnelig.

CptSideslip liker dette
  13. tmolvik

tmolvik Senior Medlem

Likes mottatt:
    585
    Bonuspoeng:
    93
    Litt samme som over (men i mindre grad). Har fått et kansellert fly BGO-TRD til uken og SAS har tilbudt en omrouting som får meg fram 2t og 55 min etter opprinnelig rutetid. Vil det si at jeg mister all mulighet for kompensasjon, gitt at siste fly ankommer på ankomsttid?

Jeg har egentlig alltid tenkt at 3t er grensen, men ved en lignende situasjon i desember, så tilbød SAS meg kompensasjon på 50% fordi de mente jeg ankom under 2 senere enn opprinnelig tid. Nå skal det sies at de hadde mistet oversikten over hvilket fly jeg faktisk var på, siden de hadde kansellert enda mer og jeg kom fram 4t for sent. Om de derimot hadde hatt rett, så hadde jeg ikke trodd jeg hadde rett på 50% en gang. Er det noen nyanser her jeg har gått glipp av?

14. NorFlight

NorFlight Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,686
    Bonuspoeng:
    113
    Siden du har en kansellering, skal du i utgangspunktet ha krav på kompensasjon uavhengig av når du ankommer. Se både bilde fra Forbrukerrådet og link hos SAS (https://www.flysas.com/en/legal-info/eu-passenger-rights).

For BGO-TRD kan de redusere kompensasjonen med 50% dersom du ankommer innen 2t etter opprinnelig.

Dersom det er forhold utenfor SAS sin kontroll, kan kompensasjon utgå, men bevisbyrden vil som sagt ligge på SAS.

upload_2026-3-16_13-47-49.png

tmolvik liker dette
  15. tmolvik

tmolvik Senior Medlem

Likes mottatt:
    585
    Bonuspoeng:
    93
    Takker! Her er begrunnelsen; https://www.bt.no/hendelser/i/gkwKM5/sas-kansellerer-flyginger.

Jeg klarer jo ikke helt å se at de kan mene at ringeffekter er ekstraordinært og jeg kjøper jo heller ikke at drivstoffutgiftene skal være utslagsgivende nå, da det meste av drivstoff vel er kjøpt på kontrakter godt fram i tid. Kanskje en fin måte å dysse ned pilotkonflikten på?

16. NorFlight

NorFlight Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,686
    Bonuspoeng:
    113
    Fikk ikke lest på BT, men fant tilsvarende info på TV2 (https://www.tv2.no/nyheter/titalls-sas-fly-kansellert-denne-uken/18663381/).

Mistenker det kan bli en kamp å få kompensasjon da jeg har en mistanke om at SAS vil skylde på ekstraordinære omstendigheter, men om man kjører saken helt ut blir jeg overrasket om Transportklagenemda er enig med SAS...

tmolvik liker dette
  17. tmolvik

tmolvik Senior Medlem

Likes mottatt:
    585
    Bonuspoeng:
    93
    Ja det høres litt ut som om det prøver å rede landskapet for det, men den klarer jeg faktisk ikke å kjøpe. Merkelig at det samme ikke gjelder for Norwegian, Norse og Widerøe da, selv om det naturlig nok er ulik eksponering mot Midt-Østen. Det er nå uansett ikke samme flytype/crew/selskap de bruker dit, som på flere av de kansellerte flightene. I tillegg så klarer jeg ikke å se hvordan de få rutene de har som blir direkte påvirket av krigen, skal ha noe å si for innenlandstrafikken mellom Bergen og Trondheim/Stavanger.

18. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    9,040
    Bonuspoeng:
    293
    Har det faktisk blitt avslått kompensasjon med grunnlag i det her eller er det bare spekulasjoner? For hvis SAS har gjort det er det syltynt. Dette blir endringer i ruteprogrammet som et rent sparetiltak og er 100% innenfor SAS sin kontroll.

19. Nordlands

Nordlands EBD

Likes mottatt:
    6,374
    Bonuspoeng:
    183
    Nei, der er et snevert unntak ved kansellering <7 dager før: Hvis man tilbys ombooking med avgang under 1 time før opprinnelig og ankomst under 2 timer senere enn opprinnelig, får man ingen kompensasjon. Det står både hos SAS, selve EU261 lovteksten og er referert i nest siste setning i utsnittet ditt fra forbrukerrådet.

For en ren forsinkelse er vel grensen 3 timer, men når du blir ombooket er grensen 2 timer på flygninger <1500 km. Hvis du hadde ankommet under 2 timer senere tror jeg du fortsatt ville hatt krav på 50% hvis avgang var mer enn 1 time før opprinnelig, eller om opprinnelig fly ikke var kansellert men du likevel var ombooket.

tmolvik liker dette
  20. tmolvik

tmolvik Senior Medlem

Likes mottatt:
    585
    Bonuspoeng:
    93
    Ny avgang er 55 min etter opprinnelig avgang, og ankomst er 2t 55 min etter opprinnelig ankomst. Om jeg forstår deg rett skal det da gi 50% (eller 100% om jeg faktisk ankommer mer enn 3t etter p.g.a forsinkelse på siste fly fra Oslo)?

Del denne siden