Opprinnelig hadde jeg en bonusreise i business fra MNL–OSL 23. mars, med Saudia via RUH og deretter KLM videre til AMS og OSL. Den 12. mars kansellerte KLM segmentet RUH–AMS på grunn av situasjonen i Midtøsten. Dagen etter fikk jeg ny reise i business 25. mars med KLM: MNL–AMS og videre AMS–OSL. Denne ble billettert på e-post og ble også synlig i app.
I går var jeg tilfeldigvis inne i appen og oppdaget at hele reisen 25. mars sto som kansellert. Jeg hadde ikke fått noen e-post, SMS eller annen varsling angående dette. Etter noen timer forsvant hele bookingen fra både app og nettside. Jeg kontaktet KLM på chat, og etter litt frem og tilbake bekreftet de at hele reisen var kansellert. De klarte ikke gi noen konkret begrunnelse utover standardformuleringen om “operational requirements and to ensure passenger safety”.
Det som gjorde det enda mer forvirrende var at jeg, etter å ha spurt spesifikt, også fikk bekreftet at selve flighten KL808 MNL–AMS var kansellert. Samtidig forsøkte de først å booke meg om via DXB med Emirates i business, noe jeg reagerte på siden den opprinnelige kanselleringen nettopp var begrunnet med situasjonen i Midtøsten. Jeg påpekte også at Norsk UD fraråder reiser til området.
Videre i dialogen tilbød de meg faktisk samme KLM-flight MNL–AMS (KL808) som de nettopp hadde bekreftet kansellert, men med et annet AMS–OSL-segment. Da jeg påpekte dette, og samtidig sa at jeg selvfølgelig er villig til å akseptere denne løsningen dersom den faktisk er operativ, fikk jeg først beskjed om at det ikke fantes tilgjengelige avganger 25. mars og at jeg måtte reise 26. mars.
Jeg svarte at dette var en ufrivillig endring og at jeg ønsket første tilgjengelige hjemreise i opprinnelig klasse, jeg pushet også på nytt om årsaken til at reisen min var kansellert uten noen form for varsling til meg og fikk til svar "we cannot provide the exact reason for the cancellation, and at this time there are no available flight options on 25 March."
Kort tid etter fikk jeg merkelig nok på nytt tilbud om KL808 25. mars, altså samme flight som både var kansellert og “ikke tilgjengelig” tidligere. Denne gangen med ca. 5 timer senere ankomst til OSL enn den opprinnelige erstatningsreisen. Igjen svarte jeg at jeg selvfølgelig ønsker dette, dersom den faktisk eksisterer.
Denne gangen ble den faktisk billettert og ligger nå både i app og på e-post med nytt e-ticketnummer.
Jeg sitter igjen med to spørsmål:
- Jeg forstår at kanselleringen 23. mars (RUH–AMS) sannsynligvis regnes som ekstraordinære omstendigheter. Jeg sa til KLM at jeg var fleksibel på retur mellom 23.–26. mars for å gjøre det enklere å finne løsning. Kan dette svekke retten min til å få dekket ekstra kostnader, som 2 ekstra netter på hotell? Bør jeg ta dette med KLM eller reiseforsikring?
- Hva med kanselleringen av erstatningsreisen 25. mars (KL808 MNL–AMS / AMS–OSL)? Denne var allerede billettert, ble kansellert uten varsel, og endte med ca. 5 timer senere ankomst til OSL. Kan dette gi rett til EU261-kompensasjon, eller vil KLM kunne argumentere for at dette fortsatt henger sammen med den opprinnelige kanselleringen og dermed også er “extraordinary circumstances”?
Vis alt...