EU261/04 - Samletråd Forsinkelse - Kompensasjon - Erfaringer og spørsmål

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av sexten, 13. april 2015.

  1. furlong

    furlong Senior Medlem

    Innlegg:
    884
    Likes mottatt:
    723
    Bonuspoeng:
    93
    Kravet rettes til det flyselskapet som forårsaker forsinkelsen. Det er uvesentlig hvem som har utstedt billetten.
     
    themichael liker dette
  2. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,446
    Likes mottatt:
    3,881
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har en litt uvanlig sak der jeg ikke vet hvem et krav eventuell kan rettes til. Mine foreldre skal på cruise i middelhavet om noen dager. På mandag 10.07. fikk dem beskjed at flyet tilbake (med LH, FCO-MUC, 21.07.) ble kansellert og at dem får ny rute fire timer senere. Da skulle dem normalt sett få 250 Euro hvert.

    Men: Da dem fikk beskjed 10.07. var flybillettene ennå ikke utstedt, så da kan man vel ikke rette noe krav mot Lufthansa. Reisen er bestilt via et lokalt reisebyrå med MSC. MSC (eller reisebyrået?) har åpenbart ikke ordnet billettene til flyet som ble solgt til mine foreldre og som dem har betalt for mange måneder siden. Billettene ble først utstedt (i Napoli, med 220 billettnummer 10.07., altså etter at mine foreldre fikk vite endringen).

    Mine foreldre er ikke de mest reisevante og jeg er for langt unna for å sjekke hva slags dokumenter dem faktisk fikk.

    Men nå lurer jeg på om det sannsynligvis er mulig å få kompensasjon etter EU261 og hvem kravet eventuelt må sendes til.
     
  3. thfagert

    thfagert -

    Innlegg:
    204
    Likes mottatt:
    807
    Bonuspoeng:
    93
    Nå er jo de fleste her gull eller flyr business. Men er det noen som har forsøkt å sende inn kvittering på loungeinngang istedenfor mat fra restaurant ved forsinket fly på 3t+ på ecobollett? Om det er på ca 400pp bør det jo ikke være så stor forskjell prismessig, selv om det ikke står noen matretter på kvitteringen.
     
  4. Mra056

    Mra056 Medlem

    Innlegg:
    56
    Likes mottatt:
    13
    Bonuspoeng:
    8
    Hei!

    Har et spørsmål om EU261 kommer til anvendelse eller ikke. Det gjelder her ved code share og flight fra utenfor EU til EU, hvor hele reisen ble bestilt av en EU-carrier (KLM), men hvor den aktuelle flygningen ble "operated by" en ikke-EU carrier (Delta).

    Kjøpte billetter med KLM for tur/retur USA sommeren 2022. På returen fra Salt Lake City (SLC) til Paris (CDG) ble flyet innstilt på grunn av tekniske problemer. Reisen ble bestilt gjennom KLM, men den aktuelle flighten ble "operated by" Delta airlines (code share).

    Forsøkte å be om kompensasjon fra KLM, men de avviste kravet fordi Delta ikke er en "EU/EEA based airline". De avviste kravet juli 2022, men når jeg nylig leste om en nyere avgjørelse fra EU-domstolen som gikk på dette med code share, lurte jeg på om vi likevel kan ha rett på kompensasjon (2 x 600 EUR).

    Jeg tenkte å høre med ekspertisen her før jeg tar opp igjen dialogen med KLM (der billettene ble kjøpt). Er det mulig å få kompensasjon eller har KLM helt rett her?

    Usikker på direkte referanser men CS And Others -v-Ceske aerolinie a.s (Case C-502/18) 11 July 2019 ser ut til å gjelde denne problematikken. Link: https://curia.europa.eu/juris/docum...=EN&mode=lst&dir=&occ=first&part=1&cid=234254
    Og en annen referanse er:
    Q and Others v United Airlines, Inc.
    Link: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:62020CJ0561

    Leste litt om det her:
    https://simpleflying.com/eu-261-applied-to-non-eu-carriers/
    https://thepointsguy.com/guide/guide-eu261-flight-compensation/
     
  5. thfagert

    thfagert -

    Innlegg:
    204
    Likes mottatt:
    807
    Bonuspoeng:
    93
    Ble litt usikker her, så må nesten høre litt med dere som sitter på enda mer kunnskap.
    Reiste med sammenhengende billett KIX-BKK-LHR-ARN. KIX-LHR ble flydd av Thai, mens LHR-ARN ble flydd av SAS. Det er SAS flygningen som ble kansellert, vi ble rebooket til neste fly, og med det touchet vi rullebanen 3 timer og 1 minutt for sent mot originalt oppsatt ankomsttid, med åpning av dør ca 15 minutt etter.
    I utgangspunktet tenkte jeg jo at jeg kan søke SAS om EU261 kompensasjon for 250 eur på flyvning under 1500 km (LHR-ARN). Men er det reisen i sin helhet (KIX-ARN) som er gjeldende her, eller er det den ene flighten som avgjør det?
    Hvis det er billetten i sin helhet, må jeg vel henvende meg til Thai, ikke SAS?
     
  6. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,165
    Likes mottatt:
    7,502
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg fikk 2x650 euro i januar da LHR-OSL ble kansellert etter vi ankom med TG BKK-LHR. Det er SAS som er rett mottaker av kravet siden det var deres avgang som ble forsinket.
     
    thfagert liker dette
  7. thfagert

    thfagert -

    Innlegg:
    204
    Likes mottatt:
    807
    Bonuspoeng:
    93
    Se der ja, da har jeg sendt til riktig instans, så får vi se om de kommer fram til samme beløp som hos deg :)
     
  8. Xaantiam

    Xaantiam EB n00b

    Innlegg:
    463
    Likes mottatt:
    371
    Bonuspoeng:
    63
    Fruen og 2 av ungene skulle til Tromsø tidligere i sommer. Flyet fra SVG var forsinket, og de ankom OSL for sent til å bli med siste flyet til Tromsø. Det ble ikke gitt noe info om grunn til forsinkelse. Det var imidlertid bare 40 min connection i OSL, noe jeg ikke var helt obs på ved booking. Sendte inn krav om kompensasjon, og i dag kom svaret:

    «The reason for the delay was due to late arrival of previous aircraft because of airport mandatory security. Flight safety is always, and will always be, our first priority in our daily operation. Therefore, the cancelation/delay was unavoidable»

    Hva er airport mandatory security? Hvordan kan jeg evt. ettergå om dette faktisk er tilfellet, eller bare noe SAS skriver?
     
    themichael and Maggie like this.
  9. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,429
    Likes mottatt:
    8,808
    Bonuspoeng:
    183
    Kan det være en av de gangene de måtte tømme terminalen i SVG pga et eller annet, og at alle da måtte igjennom security igjen?
     
  10. Xaantiam

    Xaantiam EB n00b

    Innlegg:
    463
    Likes mottatt:
    371
    Bonuspoeng:
    63
    Det var iallfall ikke i Stavanger i så fall. Jeg reiste til BGO 30 minutt før dem. Men vet ikke hvor flyet deres kom i fra. Det var Air Baltic som fløy dem til OSL, det kan jo være grunn nok til forsinkelsen det… o_O
     
  11. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,124
    Likes mottatt:
    3,482
    Bonuspoeng:
    113
    Dette er bare noe de skriver for å henge deg av i klagen. Har flere pågående saker mot SAS ang akkurat samme problem og svar. De skriver bare et eller annet (og som regel kommer svarene fra utlandet). Send ny klage på det du fikk svar av SAS og be dem dokumentere loggen fra SVG om at det faktisk var security problems på flyplassen da dere skulle fly. Og! Hadde det virkelig vært problemer slik dem påstår så hadde vel alle vært ute fra terminalen og ikke inne i flyene.
     
    Xaantiam liker dette
  12. Xaantiam

    Xaantiam EB n00b

    Innlegg:
    463
    Likes mottatt:
    371
    Bonuspoeng:
    63
    Da er klage på avgjørelse sendt, så får vi se hva de sier. o_O
     
  13. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,212
    Likes mottatt:
    1,950
    Bonuspoeng:
    113
    Fikk akkurat avslag fra Norwegian på en DY369 som var forsinket 3,5 timer pga adverse weather 30. juni.

    Nå var det 12-26 grader på Evenes, ingen nedbør og vind <5 m/s, ekstraordinært bra altså. På Gardermoen var 14-23 grader, <5 m/s og noen få millimeter regn, typisk norsk sommer altså.

    Kan det være torden/lyn, eller er flyselskapene nådd langt forbi bløff og trenering og over til ren løgn? Kan jeg sjekke historisk torden forhold noe stede?
     
  14. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,212
    Likes mottatt:
    1,950
    Bonuspoeng:
    113
    Dæven døtte, hva er ikke mulig i Internet-alderen:
    https://www.blitzortung.org/nb/historical_maps.php
    Blir svimmel av tenke på hva som finnes, og av kreative domene-navn.

    Hvis jeg forstår blitzortung.org riktig så var det torden og Lyn i nevnte periode:

    34CE21EB-F1E9-4D25-BDA6-F5E2573D3303.jpeg

    Og jeg skylder Norwegian en unnskyldning for den sinte e-posten jeg ikke rakk å skrive, og kunne spart meg 109,16kr jeg brukte på FlightStats.
     
    RoadKing liker dette
  15. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,918
    Likes mottatt:
    22,596
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg antar DY369 er returen til DY366. Den ble først forsinket ved en avbrutt take off pga feilmelding på bremsesystem, så ble det et flybytte så de kom seg avgårde rundt 3 timer forsinket.

    Norwegian skylder på vær her også, men ombord ble det meldt om teknisk. Har en venn som var ombord. Hun har bedt de dokumentere det og sagt at transportklagenemnda er neste steg. For meg virker det som løgn.

    Hva gjelder vær på Gardermoen så åpnet visst himmelen seg, men jeg fikk inntrykk av at det var en kort periode.
     
    Chrisljo and themichael like this.
  16. KRS

    KRS Senior Medlem

    Innlegg:
    761
    Likes mottatt:
    4,080
    Bonuspoeng:
    93
    Har man krav på EU kompensasjon i tillegg om man velger å ikke fly, og får pengene tilbake når en flight blir kansellert? Eller må man godta å bli booket om og faktisk fly?
     
  17. snik

    snik Aktivt Medlem

    Innlegg:
    404
    Likes mottatt:
    558
    Bonuspoeng:
    93
    Kompensasjonen får du uavhengig av hva du foretar deg.
     
    KRS liker dette
  18. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,036
    Likes mottatt:
    33,259
    Bonuspoeng:
    293
    Søster var en tur til Warzawa i mai. Det skjedde mye rart på flyfronten på den turen, og det meste har blitt kompensert, men EU erstatning er blitt avvist for SK752 fra WAW til CPH 27 mai, begrunnelsen er at det var security issue.

    Er det noen med FR24 som har noen historikk på den flighten og det aktuelle flyet den dagen?
     
  19. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,918
    Likes mottatt:
    22,596
    Bonuspoeng:
    293
    Flightaware sier at det siste flyet med nummer SK752 gikk 10. mai..
    Flighty sier den dro fra Warsawa 2 timer og 8 minutter etter avgangstid og landet 2 timer og 14 minutter for sent i København.

    EI-FPW 27. mai:
    AAR-CPH (48 minutes late)
    CPH-SVG (1 hour 45 minutes late)
    SVG-CPH (1 hour 34 minutes late)
    CPH-WAW (1 hour 44 minutes late)
    WAW-CPH (2 hour 14 minutes late)
     
    Last edited: 03. aug 2023
  20. Flyrlavt

    Flyrlavt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,481
    Likes mottatt:
    3,924
    Bonuspoeng:
    113
    IMG_2143.jpeg
     

Del denne siden