EU261/04 - Samletråd Forsinkelse - Kompensasjon - Erfaringer og spørsmål

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av sexten, 13. april 2015.

  1. OSLOJW

    OSLOJW Flyr litt...

    Innlegg:
    50
    Likes mottatt:
    128
    Bonuspoeng:
    33
    Takk for svar!

    Det som er litt spesielt her er at min flight var operert av SAS Connect (A320), mens den kansellerte flyvningen CPH-AAL-CPH er med Xfly (CRJ). Så crewet må evt ha vært i AAL, og skulle fly med et "annet" selskap for å posisjonere seg til flighten før min.

    Prøvde argumentere med dem nå, så får vi se hva som skjer.

    Virker forøvrig som om flyklagenemda kun behandler reiser i Norge eller som begynner i Norge? Litt mindre fristende å måtte klage til nemnd/myndigheter i Italia
     
  2. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,124
    Likes mottatt:
    3,482
    Bonuspoeng:
    113
    Fikk faktisk svar fra reiselivsforum i dag om at de heller ikke vil behandle en sak mot SAS. Siden det var krøll i danmark på vei mot Norge så må saken min behandles i Danmark. Første gang jeg får et slikt svar.
     
  3. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,124
    Likes mottatt:
    3,482
    Bonuspoeng:
    113
    Noen her inne på forumet som har blitt nektet behandling av saker hos reiselivsforum? De sier saken må behandles i Danmark. Billetten var gjennomgående via København og ankomst Stavanger. Saken gjelder nektet ombord stigning i københavn. Billetten ble kjøpt i Norge.
     
  4. Molde

    Molde Medlem

    Innlegg:
    120
    Likes mottatt:
    206
    Bonuspoeng:
    43
    Clarence, SVG_flyer and NoLimit like this.
  5. Trent600

    Trent600 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    386
    Likes mottatt:
    651
    Bonuspoeng:
    93
    Står også følgende på hjemmesiden: https://reiselivsforum.no/web/klageinformasjon/fly/
     
  6. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,831
    Likes mottatt:
    8,315
    Bonuspoeng:
    183

    Står jo i EU261 at saken kan behandles etter klagers ønske, enten i landet for avreise eller ankomst?

    8.1. Jurisdiction under which action can be brought under the Regulation

    For flights from one Member State to another Member State, carried out on the basis of a contract with a single air carrier which is the operating carrier, a claim for compensation under the Regulation can be brought, at the applicant's choice, to the national court which has jurisdiction over either the place of departure or the place of arrival, as stated in the contract of carriage ( 62), in application of Regulation (EC) No 1215/2012 of the European Parliament and of the Council (‘Brussels I’) ( 63). Under Article 4(1) of Brussels I passengers also retain the option of bringing the matter before the courts of the defendant's (air carrier's) domicile.
     
    Trent600 and Maggie like this.
  7. Molde

    Molde Medlem

    Innlegg:
    120
    Likes mottatt:
    206
    Bonuspoeng:
    43
    Ja, og han nevnte CPH-AAL-CPH i sin opprinnelige post så da bør denne saken behandles i Danmark.
     
  8. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,178
    Likes mottatt:
    36,715
    Bonuspoeng:
    293
    klaget online på sas til den danske nemda. Ryddig nettside og oppfølging. Sas løste vel saken selv rett dør dom om j husker riktig.
     
  9. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    3,115
    Likes mottatt:
    9,245
    Bonuspoeng:
    183
    Tre unntak;
    a) Du kan selvsagt velge vanlige domstoler i Norge, dvs forliksrådet i første instans.
    b) Nemnda behandler enkelte saker hvor de etter erfaring vet at det er svært vanskelig i alternativt EU/EØS-land
    c) Dersom deler av kravet følger av annen lovgivning enn EU261/04. Her kan det spekuleres ved å legge til erstatningskrav på annet lovgrunnlag selvom tilleggskravet er juridisk uholdbart.
     
  10. Flyrlavt

    Flyrlavt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,481
    Likes mottatt:
    3,924
    Bonuspoeng:
    113
    Hva var grunnen?
     
  11. Berlioz

    Berlioz Gammel? Jeg??

    Innlegg:
    2,087
    Likes mottatt:
    14,794
    Bonuspoeng:
    183
    Brussels Airlines har flyttet vår avreise fra TFS frem en dag, noe som medfører overnatting i Brüssel og hjem samme dag som planlagt. Faktisk noen timer tidligere på ettermiddagen. De oppgir at de "are required to adapt our schedule", mao de har hele ansvaret selv. De gir en lenke for mine rettigheter, den går rett til EU261. EU261 dreier seg vel utelukkende om forsinkelser, så hva har jeg da rett på:

    Enten
    1) Ombooking til andre selskap og ruter for å beholde opprinnelig reisedato, om slike muligheter finnes.

    Eller
    2) Dekking av hotell og mat i Brüssel, pluss kompensasjon for 1 dags avbrutt ferie.

    Eller kompensert på annet vis?
     
  12. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,165
    Likes mottatt:
    7,501
    Bonuspoeng:
    293
    Kompensasjon for 1 dags avbrutt ferie er jeg usikker på om du kan få, men du skal kunne velge mellom ombooking eller dekking av utgiftene du har i Brüssel og evt. ekstrautgifter med å komme deg til flyplassen på Tenerife en dag tidligere enn planlagt. Hvis dette ikke skyldes ekstraordinære omstendigheter og det er under 14 dager til avreise har du også rett på standardkompensasjon grunnet denne regelen:

     
    Berlioz and Lars J like this.
  13. Berlioz

    Berlioz Gammel? Jeg??

    Innlegg:
    2,087
    Likes mottatt:
    14,794
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for svar. IF er alltid responsiv :)
     
    anders82 liker dette
  14. Berlioz

    Berlioz Gammel? Jeg??

    Innlegg:
    2,087
    Likes mottatt:
    14,794
    Bonuspoeng:
    183
    Da ble det ombooking. Opprinnelig reisedato beholdt, og kun 25 min senere ankomst OSL. Det ble LX i stedet for SN fra BRU. Ifølge billettutskriften økte prisen med 100%.
     
    holmen liker dette
  15. Einar

    Einar Medlem

    Innlegg:
    108
    Likes mottatt:
    101
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg har nettopp vært gjennom en runde i Transportklagenemnda, og fått tilkjent kompensasjon for spedbarn på fanget for en reise i vinter. Reisen til barnet kostet 500 kroner i "administrasjonsgebyr", og totalt blir det 13.000 tilbake. Det er jo nesten som "kjøttunger", hvis noen kjenner det begrepet? :D
     
  16. Clarence

    Clarence Nytt Medlem

    Innlegg:
    7
    Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    3
    Trenger litt hjelp for å finne ut hva som er riktig...:)
    Kjøpte billetter av SAS, reise i sommer. Osl-Newark med sas. United fra newark til Miami. På Newark ble flyet kansellert pga vær. Ingen hjelp å få på flyplassen, folk stod i kø fra 3-10 timer. Fikk nytt fly to dager etter på tlf. Fikset overnatting etc selv. Neste fly ble også kansellert. Endte med at vi ga opp, leide bil og kjørte ned. Kansellerte aldri flyet mellom Newark og Miami, for vi ville hjem igjen også.
    Kundeservice hos Sas sa på tlf 2 ganger at det bare var å sende krav når vi kom hjem til dem. Fått igjen mye av Europeiske, men ikke alt. Lagt inn krav hos SAS. Nå, 6 uker etter (!!) får jeg en mail om at jeg skal rette kravet mot United.
    Personlig er jeg uenig i dette, da jeg kjøpte billetten av SAS og vi er avtalepartnere. Jeg mener derfor at kravet skal rettes mot SAS. I USA hadde også flyet fra Newark til Miami et SK nr på tavlen.
    Hva er riktig? Tar jeg feil?
     
  17. pma

    pma Medlem

    Innlegg:
    54
    Likes mottatt:
    233
    Bonuspoeng:
    33
    Det finnes tilsvarende saker hvor Flyklagenemda har konkludert med det samme som deg, men tviler sterkt på at du kommer noen vei uten å ta det via nemda.
    Se f.eks. sak 2022-02530.
    https://reiselivsforum.no/web/dommer_og_avgjoerelser/

    (Når det er sagt, så er det vanlig å rette kravet mot operating carrier, og ikke den som utstedte billetten.)
     
    Last edited: 25. aug 2023
    Clarence, milehigh and Rscott like this.
  18. Rscott

    Rscott Veteran

    Innlegg:
    1,640
    Likes mottatt:
    3,953
    Bonuspoeng:
    113
    Den lenken var gull! (og samtidig røk alle fornuftige gjøremål denne helga). Finner frem popcorn og setter meg godt til rette i godstolen :p
     
    Hanen liker dette
  19. Clarence

    Clarence Nytt Medlem

    Innlegg:
    7
    Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    3
    Takker så mye! Da kjører jeg dobbel. Hadde egentlig lovet meg selv å aldri ha noe mer med United å gjøre..
     
  20. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,124
    Likes mottatt:
    3,482
    Bonuspoeng:
    113
    Fikk ingen svar ved ombordstigning, ble bare nektet om å gå ombord. Sendte første klage. Fikk svar fra SAS: om at flygningen ble kansellert. Klaget igjen, nytt svar: problemer med ATC ved København. Klaget igjen tredje gang: Svar fra SAS: flyet fra Chicago til København var forsinket 20min, men landet likevel på tiden. Var ikke nok tid å rekke neste fly i følge dem. Som igjen var feil. Klaget 4 gangen: SAS svarer med at flyet fra Chicago var kansellert og derfor rakk jeg ikke videreforbindelse. Alle svarene kommer fra personer med Indisk/Pakistansk bakgrunn. Nå må jeg sende klage til flyklagenemnda i Danmark. Trodde aldri dette skulle ta så lang tid ass.
     

Del denne siden