EU261/04 - Samletråd Forsinkelse - Kompensasjon - Erfaringer og spørsmål

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av sexten, 13. april 2015.

  1. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,124
    Likes mottatt:
    3,482
    Bonuspoeng:
    113
    Det er feil. Hvis det var SAS som tok betalingen av billettene så er dem som skal utbetale kompensasjon for forsinkelsen. Hadde en lignende sak for ikke lenge siden der 2 venner ble booket om fra Newark til Tampa pga teknisk feil og i tillegg ble dem nedgradert til eco fra business. Rettet kravet direkte til SAS og fikk 600euro per pers for nedgraderingen og 750euro per pers for forsinkelsen. Kravet ble også sendt til United først, men henvist videre til SAS.
     
  2. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,124
    Likes mottatt:
    3,482
    Bonuspoeng:
    113
    Det er SAS du skal klage til. Hva var grunnen til at flygning nr. 2 ble kansellert til Miami? Dersom det ikke var været igjen men teknisk så har du en god sak.
     
  3. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,124
    Likes mottatt:
    3,482
    Bonuspoeng:
    113
    Noen som har erfaring med klage på United fra USA til Europa? Har en case hvor flyet fra USA til Brussel ble forsinket pga teknisk svikt i motor og mistet deretter videreforbindelse videre. Forsinkelse på over 7timer. Klage sendt til United, dem tilbyde 100$ gavekort per pers som plaster på såret, og nektet å uttale seg om forsinkelsen. Selv om det ble sendt logg fra kundeservice hos United som bekefter tekniske problemer. Det ble sendt nytt krav etter montreal konvensjonen, svar fra United: vi har ingenting mer å tilføye saken. Bør man klage til reiselivsforum?
     
  4. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,481
    Likes mottatt:
    25,227
    Bonuspoeng:
    183
    Fått kansellert fly CPH-OSL, samtidig som flyet fra Tokyo ble ca 40 min forsinket.
    Gjelder 600Euro per person om ankomstid OSL er mer en tre timer forsinket?
    Reisen er booket sammenheng og er en bonusreise i biz.
     
  5. vegardg

    vegardg Senior Medlem

    Innlegg:
    940
    Likes mottatt:
    5,042
    Bonuspoeng:
    163
    Ja.
     
    Maggie liker dette
  6. NorFlight

    NorFlight Senior Medlem

    Innlegg:
    1,326
    Likes mottatt:
    2,518
    Bonuspoeng:
    113
    Slik jeg tolker "kalkulatoren" til Forbrukerrådet, må dere være mer enn 4 timer forsinket når reisen er såpass lang. 3 timer er gjelder i hovedsak kun intra Europa, grunnet avstandskrav som også spiller inn.
     
    Maggie liker dette
  7. Nordlands

    Nordlands EBD

    Innlegg:
    856
    Likes mottatt:
    2,699
    Bonuspoeng:
    93
    Med innstilt fly mindre enn 7 dager før, som dere ville rukket selv om det første flyet var litt forsinket, har dere uansett rett på standardkompensasjon. Reduseres 50% dersom du ankommer mindre enn 2 timer forsinket på flygning under 1500 km, og 4 timer på flygning over 3500 km. Usikker på om de vil betrakte CPH-OSL for seg eller se på hele reisen HND-OSL. Men 100% av 250 EUR og 50% av 600 EUR er jo uansett ganske likt. (Har selv fått 400 EUR for AES-IST når første del AES-CPH var kansellert.)
     
    Maggie liker dette
  8. Mad3

    Mad3 Nytt Medlem

    Innlegg:
    40
    Likes mottatt:
    7
    Bonuspoeng:
    8
    Flyet mitt i sommer fra TLS 27 jul ble kansellert og har søkt om EU kompensasjon. Lufthansa kommer med denne unnskyldnigen:

    Kindly allow us to explain that according to the EC Regulations 261/2004, Lufthansa cannot be held liable for flight delays caused by restrictions by air traffic control authorities. We therefore hope for your understanding that we cannot meet your request for compensation.

    Hva gjør jeg videre med saken? Er den tapt? Tynt av Lufthansa?
     
  9. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,576
    Likes mottatt:
    22,630
    Bonuspoeng:
    183
    Er bare å svare at du vil ha dokumentasjon av påstanden og dersom de ikke vil gi det kan de enten bare føre over kompensasjon med en gang eller svare for tyske varianten av flyklagenemda.
     
  10. Mad3

    Mad3 Nytt Medlem

    Innlegg:
    40
    Likes mottatt:
    7
    Bonuspoeng:
    8
    Takk for det, får se hva Lufthansa svarer
     
  11. Rscott

    Rscott Veteran

    Innlegg:
    1,640
    Likes mottatt:
    3,953
    Bonuspoeng:
    113
    Hvorfor den tyske? De har tapt flere saker i Norge, ofte fordi de ikke gir tilsvar. Det ser ut til at de som oftest retter seg etter nemdas vedtak også.

    https://reiselivsforum.no/web/dommer_og_avgjoerelser/

    Filtrer på flyreiser og Lufthansa xxx
     
  12. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,576
    Likes mottatt:
    22,630
    Bonuspoeng:
    183
    Vel, jeg har bare hatt problemer med de som enten har oppstått i Tyskland eller på vei til Tyskland fra ikke-EU og forsto det slik at man da skal bruke Tyske kanaler. Jeg trengte bare å ‘true’ med å ta saken videre i begge tilfeller før de fant ut at de heller skulle betale kompensasjon enn levere dokumentasjon til meg eller de.
    Med andre ord, de prøver seg bare. Mange vil nok ikke gidde å krangle og bare godta første avslag og det virker som de (og mange andre) spekulerer i det.
     
    Rscott liker dette
  13. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,124
    Likes mottatt:
    3,482
    Bonuspoeng:
    113
    Be dem sende deg bevis som forklarer at det faktisk var "air traffic control" som hadde problemer. Hadde samme problem stilling for ikke lenge siden med Lufthansa. Tror saken ligger i denne tråden. Etter at jeg krevde bevis så snudde de på saken med en gang og utbetalte kompensasjon.
     
    Maggie liker dette
  14. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,124
    Likes mottatt:
    3,482
    Bonuspoeng:
    113
    Oppdatering til alle som klager mot SAS.

    Etter flere nedturer og mange avslag fra SAS, ble saken sendt inn til reiselivsforum. Saken ble behandlet der fortløpende, men fikk til svar om å sende saken videre til det Danske behandlings organet. (Danish Civil Organisation). Alle dokumentene ble videre sendt og alle svar fra SAS ble også sendt inn. I dag kom et nytt svar fra SAS etter at det Danske flyklagenemnda tok kontakt med dem. Svaret fra SAS er som følger:



    Dear XX,

    Thank you for getting in touch with us.

    We have received your case from Danish Civil Aviation and Railway Authority and we would like to settle the same

    I am sorry that your trip did not go according to plan.

    I can confirm that, in accordance with EU Regulation 261/2004, you are entitled to receive a flat rate compensation. We will arrange a transfer of the claimed amount, 6863 NOK equivalent to 600 EUR.

    It is our hope that you will choose SAS for future travels and are looking forward to seeing you onboard again soon.

    (Saken tok forøvrig 10mnd). Mitt råd er å ikke gi opp når ting ikke henger på greip. Spesielt etter når man vet at man har rett og du får mange merkelige svar.
     
    AirMags, EndreD, Earl and 4 others like this.
  15. Mad3

    Mad3 Nytt Medlem

    Innlegg:
    40
    Likes mottatt:
    7
    Bonuspoeng:
    8
    Fikk dette copy paste svaret, får spørre om bevis igjen da? Lufthansa er vanskelig de.


    Kindly be advised that your flight was delayed due to restrictions by the air traffic control authorities which is classified as extraordinary circumstances. As an airline, we have no influence over the directives and instructions of the airport and aviation security authorities, and must abide by these without exception.


    According to the EC Regulations 261/2004 Article 5 (3), “an operating air carrier shall not be obliged to pay compensation in accordance with Article 7, if it can prove that the cancellation is caused by extraordinary circumstances which could not have been avoided even if all reasonable measures had been taken”. We hope for your understanding in this regard.
     
  16. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,124
    Likes mottatt:
    3,482
    Bonuspoeng:
    113
    Det stemmer. Du må spør om bevis igjen. Hvis de nekter så kjører du saken til reiselivsforum.
     
  17. Xaantiam

    Xaantiam EB n00b

    Innlegg:
    463
    Likes mottatt:
    371
    Bonuspoeng:
    63
    Har en pågående sak med SAS hvor SK4042 var forsinket ut fra SVG til OSL 29 juni. Avslag begrunnet med "airport mandatory security". Kundeservice sendte følgende begrunnelse for avslaget:

    Thank you for contacting SAS customer care.

    As shown in the attachment the arrival of flight SK4027 on 29 June 2023 was supposed to arrive at 15:05pm but it actually arrived at 15:42pm and the delay was due to airport mandatory security.

    upload_2023-9-20_9-21-51.jpeg

    Because of the delay of the previous flight you disputed flight SK4042 on 29 June 2023 was delayed.

    Since the delays was due to security related matters are considered ‘extraordinary circumstances’ and therefore, I am not able to compensate you according to EU261 Regulations.

    Noen som kan tolke denne tabellen og si noe om dette er tilfredsstillende nok? I løpet av gjentatte mail har de ikke klart å si noe om hva "security related matters" faktisk var.

    Takker for eventuelle svar.

    o_O
     
  18. NorFlight

    NorFlight Senior Medlem

    Innlegg:
    1,326
    Likes mottatt:
    2,518
    Bonuspoeng:
    113
    Kan ikke svare på hva alt i tabellen betyr, men ut i fra hva jeg ser på FR24 så stemmer tidspunktene for de aktuelle flightene.

    Kan se ut som SAS mener det var noe krøll i forbindelse med SK4027 som forplantet seg.

    Din flight landet 1t 1min forsinket og vil tro den var på gate rundt 1t 15min etter rutetid.

    IMG_2080.png

    Ut i fra omfanget av forsinkelse (ca. 1t), hva er egentlig årsaken til at du kjører en sak her? Forsinkelsen er etter hva jeg ser alt for kort basert på EU261…
     

    Attached Files:

  19. NorFlight

    NorFlight Senior Medlem

    Innlegg:
    1,326
    Likes mottatt:
    2,518
    Bonuspoeng:
    113
    Fikk en flight kansellert fredag 15. september fra TRD - OSL. Endte opp med å ankomme OSL ca. 3 timer sen med siste fly fra TRD for kvelden.
    Det mest overraskende fredag var egentlig at det ikke er teknikere på jobb som kan gå løs på flyet, de måtte rykke ut hjemmefra da de kun jobber natt…

    Sendte inn krav søndag kveld, som ble behandlet automatisk med godkjent krav tirsdag klokken 13. Pengene på konto onsdag morgen.

    Ble forespeilet 4-6 uker behandlingstid, så kan virke som det er KI inne i bilde for behandling av krav på flygninger som klart kvalifiserer(?).

    Alt i alt gikk dette overraskende smooth…
     
    AirMags and Rscott like this.
  20. oslos

    oslos Nytt Medlem

    Innlegg:
    2
    Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    3
    Har noen erfaring med hva man kan gjøre når SAS kundeservice avslår EU-krav med nonsense-grunn, og deretter ikke svarer på klage via epost? Personen som skriver epostene fra kundeservice har indisk navn, ut i fra tidspunktene svarene kommer på (før syv om morgenen) antar jeg at personen tilhører en outsourcet kundeservice-avdeling.

    Vi har sent inn krav på EU-kompensasjon for kansellert fly Athen-Oslo. Flyet ble kansellert noen timer før avgang uten noen oppgitt årsak, vi fikk nye avganger en dag senere. Utgifter til hotell og mat ble raskt refundert til konto. Vi har ikke fått opplyst om noen årsaker til kanselleringen (ingen kjent streik eller liknende).

    Det burde være et kurant og enkelt krav å behandle. Kundeservice kommer med nonsense-begrunnelser for å avvise kravet. De avviste først kravet med begrunnelsen at kravet var et duplikat - vi hadde et halvt år tidligere mottatt EU-kompensasjon for en helt annen flyvning (Oslo-Athen).

    Jeg svarte på eposten (påpekte at kompensasjonen vi har fått gjalt en annen flyvning), og fikk raskt svar. I svaret sto det denne gangen at de mente EU-kravet var et duplikat ifht kravet vi hadde sendt inn for refusjon for hotell og mat, og at de derfor lukket saken.

    Jeg svarte igjen raskt på eposten, og påpekte at dette også var et helt annet krav, som ikke gjaldt EU-kompensasjon og som var sendt inn på et annet skjema. Jeg ba om at de behandlet kravet mitt om EU-kompensasjon.

    Nå er det ikke kommet noe svar på to uker. Jeg har sendt to purringer, ved å svare på eposten jeg mottok.

    Spørsmålene mine er:

    -Har noen erfaring med hvor lang kundeservice kan ta på å svare når man allerede er i dialog? Kan jeg i hele tatt forvente noe svar, eller er det bare å gi opp denne "dialogen"?

    -Har noen råd til hva jeg kan gjøre for å få SAS til å faktisk behandle kravet mitt? Bør jeg sende inn kravet på nytt (fylle ut skjemaet en gang til)? Andre råd annet enn Flyklagenemda?
     
  21. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,212
    Likes mottatt:
    1,950
    Bonuspoeng:
    113
    Sitter på en Eurowings flight på CGN til BER hvor jeg skal connecte til SAS til OSL. Selvsagt på Mileage Plus billett med United som issuing carrier.

    Været er dårlig, jeg er optimistisk, men det er sjanser at det ikke går.

    Forstår jeg riktig at det er EW som har ansvar for re-routing ettersom det deres flight som eventuelt blir forsinket? (Ser ikke for meg at blir det EU erstatning, regnet pøser ned)

    Tenker jeg uansett ser om EW har en desk på BER, og hvis ikke så får jeg kjøpe nye billetter selv. Flere muligheter i morgen med både SAS og DY.

    Noen andre gode råd?
     

Del denne siden