EU261/04 - Samletråd Forsinkelse - Kompensasjon - Erfaringer og spørsmål

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av sexten, 13. april 2015.

  1. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,576
    Likes mottatt:
    22,630
    Bonuspoeng:
    183
    Turen til Hammerfest er på plass igjen, med nye datoer og uten særlig surmuling fra SAS (utenom fra helt i starten der kundebehandleren opplevdes å ha en fiendtlig innstilling, som heldigvis gikk over fort da hun skjønte at vi ikke ville klage men få hjelp til å ombestille... trengte ikke referere til EU261 engang)
     
  2. Molde

    Molde Medlem

    Innlegg:
    120
    Likes mottatt:
    206
    Bonuspoeng:
    43
    Hadde en booking fra MOL selv, og når SAS valgte å legge ned all aktivitet på flyplassen kom det varsel om kansellering. Agenten er meget velvillig til å ombooke og "friselge" penge-seter, men kun på SK metall. SAS Connect, Sas Link og Cityjet er ikke mulig å åpne på, visstnok. Blir en del søking etter alternative ruter før man eventuelt får booke hos Norwegian istedet og kreve refusjon i etterkant - antageligvis med en runde i Transportklagenemnda.
     
  3. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,212
    Likes mottatt:
    1,950
    Bonuspoeng:
    113

    En oppdatering her, sendte to klager på to ulike bookinger.

    Først sak ble avvist (1), klage sendt (3) og avvist, sendte til nemda (5), Norwegian så på saken på nytt, 250 euro utbetalt.
    Andre ble avvist første gang (2), sendt klage (4), Norwegian utbetalt 250 euro.
     
    Flymunda, EndreD, Emma and 4 others like this.
  4. Claus

    Claus Aktivt Medlem

    Innlegg:
    364
    Likes mottatt:
    348
    Bonuspoeng:
    63
    Hei, er det et absolutt krav på minst 3t forsinkelse før man har krav på erstatning?

    Har en sak gående med SAS vedr forsinkelse på 2t 15min på vei hjem fra London i sommer. Jeg har henvist til article 6 1.(a) som sier "for two hours or more in the case of flights of 1500 kilometres or less".
    De avviser kravet og sier at ihht en rettsavgjørelse i EU-domstolen(?) behøver de ikke betale så lenge forsinkelsen var mindre enn 3 timer.
     
  5. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,212
    Likes mottatt:
    1,950
    Bonuspoeng:
    113
    Nå husker jeg ikke alle paragrafene, men 2 timer eller mer er hvis originalflighten var kansellert. 3 timer grensen er for når en forsinket flight anses som kansellert.
     
  6. Claus

    Claus Aktivt Medlem

    Innlegg:
    364
    Likes mottatt:
    348
    Bonuspoeng:
    63
    Ok, da har jeg kanskje ikke en sak likevel. Flyet tok av mer enn 3t forsinket, men de klarte dessverre å fly inn noe av det på vei hjem...:oops:
     
  7. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,212
    Likes mottatt:
    1,950
    Bonuspoeng:
    113
    Ikke relevant i dette tilfellet, men det er når døren åpner som gjelder, så lander flyet 2:58t forsinket så er det mer en 3 timer forsinket innen døren åpner. Hvis selskapet ikke kan dokumentere tid for åpning av dør så er legger flyklagenemda 5 minutt fra landing til åpnet dør til grunn. Medlemmene i flyklagenemda har da selvfølgelig aldri landet på Polderbaan ;)
     
    milehigh and Claus like this.
  8. stiandre

    stiandre Nytt Medlem

    Innlegg:
    8
    Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Fikk ett fly kansellert den 14. oktober av Norwegian som nå har avslått kompensasjon med forklaring om at det var sykdom på crew som er en ekstraordinær situasjon. Flyet skulle gå fra OSL til LGW. Etter min mening er ikke sykdom en ekstraordinær situasjon og det må da forventes at norwegian har personell i Oslo som kan bistå. Eneste er at de kaller det en acute illness i sin forklaring på forsinkelse. Sykdom som kommer raskt på må vel også forventes tenker jeg.

    Må nå klage saken til Transportklagenemnda, men tenkte også å høre her om andre har fått avslag eller godkjent kompensasjon for samme flight? Og generelt høre om dette er noe man ikke får kompensasjon for basert på andre sine erfaringer her?

    Takker for tips, råd og annen hjelp.
     
  9. Rapolo

    Rapolo Senior Medlem

    Innlegg:
    932
    Likes mottatt:
    3,441
    Bonuspoeng:
    93
    Er det noen som vet om gode kilder til historikk for lynnedslag i Norge (Stavanger)?
    Lufthansa er litt motvillige for å kompensere en kansellert avganv pga 'The reason for the cancellation of your flight was bird strike/lightning strike, which occurred immediately prior to take-off.' Noe som er ganske interessant all den tid flyet stod på Sola og ble kansellert før boarding. Mener å huske at været var helt alminnelig også.
     
  10. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,212
    Likes mottatt:
    1,950
    Bonuspoeng:
    113
    Virker som det ikke har vært en sak på dette, men en av ambulansejegerne har skrevet litt om emnet:
    https://www.bottonline.co.uk/flight-delay-compensation/claim-guides/flight-delays-caused-by-crew-sickness


    J
    eg tenker du har en krystallklar sak, bare å klage til nemda, men du skal vel strengt tatt klage en gang til Norwegian først.
     
    stiandre liker dette
  11. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,212
    Likes mottatt:
    1,950
    Bonuspoeng:
    113
    Hvis du søker på «Metar reports» skal det være mulig å få frem.
     
    Rapolo liker dette
  12. stiandre

    stiandre Nytt Medlem

    Innlegg:
    8
    Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Takk for svar (fikk error ved quoting så måtte la være). Da skal jeg sende en klage til Norwegian først, var ikke klar over at jeg måtte gå den ruten først da jeg så for meg at å sende krav var en klage og det er samme sidene jeg blir sendt til når jeg prøver å finne noe om å klage til Norwegian.

    Jeg svarte på deres e-post hvor de informerte om avslaget om at jeg var uenig i deres vurdering og sa at de må forvente sykdom og kunne skaffe nye medlemmer til crew når de er på en hovedflyplass slik Oslo Lufthavn er. Hun bare avfeide det og skrev at de ikke kunne imøtekomme en ny vurdering av saken. Deretter skrev hun at saken lukkes med mindre jeg hadde nye opplysninger til saken som kunne endre utfallet.

    Hvordan går jeg frem for å klage på avgjørelsen til Norwegian før jeg tar saken videre til nemda?
     
  13. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,165
    Likes mottatt:
    7,501
    Bonuspoeng:
    293
    Det å sende et krav er en klage, så du kan registrere sak hos flyklagenemnda med en gang hvis du ikke gidder å snakke mer med Norwegian. Bare vær oppmerksom på at det fort tar 9+ måneder før noe er ferdigbehandlet der
     
  14. stiandre

    stiandre Nytt Medlem

    Innlegg:
    8
    Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Takk for svar.

    Ja, det var jo litt lenger tid enn jeg antok. Men ting tar tid. Uansett så har jeg vel ikke så mange andre valg siden Norwegian ikke ønsker å betale. De kan vel nekte å betale om avgjørelsen går mot de der og..
     
  15. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,212
    Likes mottatt:
    1,950
    Bonuspoeng:
    113
    I min forrige sak så tok Norwegian kontakt noen få uker etter at saken var sendt til nemda, så hvis de vet du har rett vil dette gå noenlunde fort.
     
    Last edited: 09. nov 2023
  16. stekus

    stekus Senior Medlem

    Innlegg:
    984
    Likes mottatt:
    798
    Bonuspoeng:
    93
    Har en case med Austrian på vegne av mine foreldre.

    Austrian mener at dem ikke kan lastes pga været. 13 minutter forsinkelse i Oslo pga været (de-ice), påstår dem. Var helt vanlig vintervær i Oslo den 30. 10.
    I løpet av flygning ble de så ytterligere 22 min forsinket. Austrian skylder igen på "de rådende værforholdene".

    Jeg mener at Austrian bør planlegge litt ekstra tid for de-ice i Oslo om vinteren. Og når dem selger biletter med så knapp connection at foreldrene min ikke nådde sity fly videre og kom godt over 3 timer seienere hjem synes jeg det er for dårlig av Austrian å skylde på været.

    Står om 2x400€
     
  17. Preference

    Preference EBG

    Innlegg:
    429
    Likes mottatt:
    578
    Bonuspoeng:
    93
    "Helt vanlig vintervær i Oslo den 30.10" var det jo ikke. Bare å søke opp på VG det, var flere fly som var flere timer forsinket ut fra Gardermoen den dagen.
     
    Darkcho liker dette
  18. stekus

    stekus Senior Medlem

    Innlegg:
    984
    Likes mottatt:
    798
    Bonuspoeng:
    93
    Vi oppe i nord har kanskje litt andre forestillinger om hva helt vanlig vintervær er for noe :D

    Ifølge yr sin statistikk var det ikke noe særlig nedbør, litt vind og temperaturer på minussiden
     
  19. graphite

    graphite Medlem

    Innlegg:
    207
    Likes mottatt:
    339
    Bonuspoeng:
    63
    Bare i tilfelle det er av nerd-interesse, fikk akkurat forslag til løsning på tvist med LH. Under Covid forekom jo kanselleringer friskt, og i mitt tilfelle mottok jeg ikke beskjed om dette, men jeg fant på annet vis ut av kansellering mindre enn 14 dager før avreise. Denne saken måtte gå for tyske varianten av Flyklagenemnda, SÖP (Schlichtungsstelle für den öffentlichen Personenverkehr e.V. , intet mindre). De kom med et forslag til minnelig løsning hvor LH skal betale 80% av full sats etter EU261/2004. Greit nok for meg tenker jeg. Så slipper man rettstvist i Tyskland som jeg ikke har snøring på. Dersom LH ikke går med på løsningen blir kanskje regnestykket annerledes.
     
    Hanen, Meursalt and Chrisljo like this.
  20. cntnry

    cntnry Medlem

    Innlegg:
    52
    Likes mottatt:
    26
    Bonuspoeng:
    18
    Har en sak med SAS ang. EU261-kompensasjon på en reise OSL-CPH-YYZ, hvor siste fly var 3 timer og 7 minutter forsinket. SAS mener at de kan kutte kompensasjonen med 50 % siden forsinkelsen var mellom 3 og 4 timer.

    "Please note, the total distance of your journey from Oslo, Norway till Toronto, Canada is 5968km and the total delay is 3 hours 7 minutes. As per SAS, if the distance is more than 3500km and is the international journey with delay less than 4 hours entitles passengers for EUR 300 compensation i.e., 50% the journey. If, the delay is more than 4 hours, then the passengers are entitled to EUR 600 compensation."

    Stemmer dette? Slik jeg leser EU261 er det kun ved ombooking at SAS kan tillatte seg å redusere kompensasjonen hvis forsinkelsen holdes under 4 timer.
    Noen med erfaringer?
     

Del denne siden