EU261/04 - Samletråd Forsinkelse - Kompensasjon - Erfaringer og spørsmål

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av sexten, 13. april 2015.

  1. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,212
    Likes mottatt:
    1,950
    Bonuspoeng:
    113
    De skal få deg til MUC, innenfor rimelig tid. Gitt situasjonen så virker tilbudet med buss rimelig om enn ikke særlig attraktivt. Hvis du ikke hadde fått noe tilbud så ville jeg tenkt en billeie er rimelig, men tror du må jobbe litt for å få denne gjennom. De har avvist med feil tekst, men tenker konklusjone virker rimelig.

    Ellers, har du sjekket om reiseforsikring kan dekke innhenter av reiserute pga forsinkelsen?
     
    themichael liker dette
  2. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,446
    Likes mottatt:
    3,881
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for svaret! Da gikk jeg utifra at passasjerrettighetene var litt mer omfattende, gitt en forventet forsinkelse på minst 6 timer til sluttdestinasjon. Men godt mulig du har rett.
    Forsikringen er i dette tilfellet ikke noe som hjelper meg, men så er beløpet på 3 000,- kroner heller ikke noe som ødelegger julen i år. Leiebil hadde jeg i denne situasjonen uansett brukt, selv om jeg ikke får det dekket.
     
  3. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,687
    Likes mottatt:
    872,256
    Bonuspoeng:
    293
    themichael, Mra056 and dandor like this.
  4. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,446
    Likes mottatt:
    3,881
    Bonuspoeng:
    113
    NRK skriver litt mer enn E24 i denne saken, blant annet at samferdselsdepartementet vurderer å innføre en kostnad for behandling i nemnda som må dekkes av flyselskapene.
    Det synes jeg en er en god ide. Ta betalt fra flyselskapene når kunden får enstemmig medhold i nemnda, da vil jeg tro at svært enkle saker vil kunne løses oftere uten at nemnda må inn.

    https://www.nrk.no/norge/8-av-10-fa...-apenbart-at-passasjerene-har-rett-1.16675173
     
    RoadKing and holmen like this.
  5. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,830
    Likes mottatt:
    8,313
    Bonuspoeng:
    183
    Hvor mange som får avslag klager egentlig videre til nemda eller forliksrådet?
    10-20% ?

    Tipper at hvis ikke kostnaden/gebyr flyselskapet får i nemda er rimelig stor, så vil de fortsatt spare store penger på og trenere saker
     
  6. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,446
    Likes mottatt:
    3,881
    Bonuspoeng:
    113
    Det er sikkert slik du sier. Men en kostnad per tapt sak vil likevel kunne forskyve regnestykket i kundenes favør. Per i dag betaler vel flyselskapene uansett for nemnda i form av en avgift per flyvning, vektet med antall klager mot selskapet. Jeg tror det er fordelaktig om avgiften fremover bereges basert på antall tapte saker i nemnda. Da er det "verstingene" som betaler for nemnda og ikke de selskapene som følger gjeldende regler (fins sist nevnte?).
     
    Lars J liker dette
  7. Durek

    Durek Aktivt Medlem

    Innlegg:
    347
    Likes mottatt:
    442
    Bonuspoeng:
    63
    Kom mail i dag fra WF, 250 euro er på vei :)
     
  8. Bonusduk

    Bonusduk Bonus jeger

    Innlegg:
    524
    Likes mottatt:
    1,380
    Bonuspoeng:
    93
    Noe poeng og kreve Eu261 komp i denne saken?

    EB Billett SVG-OSL 21.12.23 2030 ble kansellert. (Pga orkan)
    Ombooket til 22.12.23 via BGO med ETA 1330 på OSL (første ledige)
    BGO-OSL kansellert 22.12.23. Fikk da mulighet til å bytte til 0930 direkte fra SVG, men pga av frykt for ytterlige kanselleringer fikk svigerfar kalde føtter og ble satt på Toget til Oslo.

    Returbillett beholdt.
     
  9. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,165
    Likes mottatt:
    7,501
    Bonuspoeng:
    293
    Kansellering SVG-OSL skyldes vær og kvalifiserer dermed ikke til kompensasjon. Hvis BGO-OSL også skyldes vær så er det ingenting å hente. Hvis kanselleringen isteden skyldes noe som er innenfor flyselskapets kontroll så har han rett på kompensasjon, selv om han ble ombooket til denne flighten pga at SVG-OSL ble kansellert pga vær.

    Hvis jeg ikke husker feil så er det faktisk sånn at hvis både kansellering av SVG-OSL og BGO-OSL hadde vært pga forhold innenfor flyselskapets kontroll, så hadde han hatt rett på kompensasjon for begge.
     
    Lars J and Bonusduk like this.
  10. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,830
    Likes mottatt:
    8,313
    Bonuspoeng:
    183
    Det er korrekt.
    Fikk 4 x 600EUR x 2 da SAS kansellerte to påfølgende flyvninger YYZ-ARN/CPH rett etter streiken var avblåst i fjor.
     
  11. The_Dude

    The_Dude EBG / Asante Gold Elite Plus / LH Senator / Pompøs

    Innlegg:
    1,279
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    SAS sier i pressen nå at dagens situasjon skyldes crew og fly som er feilposisjonerte og må bryte pga hviletid.

    Det er tidligere dømt at slike følgefeil er innenfor selskapets kontroll, og kompensasjon skal utbetales.
     
    eventyrer liker dette
  12. samtom

    samtom Aktivt Medlem

    Innlegg:
    442
    Likes mottatt:
    903
    Bonuspoeng:
    93
    Fikk omsider svar på henvendelse ved kansellert fly med TG FRA-BKK tilbake i april. Bird strike, så ingen kompensasjon :( Rart de måtte bruke månedsvis på å avklare det.
     
  13. oslo.to.unknown

    oslo.to.unknown Aktivt Medlem

    Innlegg:
    328
    Likes mottatt:
    120
    Bonuspoeng:
    43
    Har bestilt en bonusreise via SAS sin eurobonus telefon, fått itinerary fra SAS - men flydd LH C og LH F hele veien til USA.

    Nå er 1/2 bagasje borte i mer enn 24 timer, ser ut til å bli mer enn 48 timer. Hvem skal jeg sende krav til og hva har jeg egentlig krav på? Blitt smått forvirret
     
  14. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,124
    Likes mottatt:
    3,482
    Bonuspoeng:
    113
    Du kan kjøpe inn klær,mat og det du måtte trenge inntil 5000kr (men du kan kjøpe mer også) bare spar på kvitteringer og send dem inn til forsikringen. Har selv kjøpt inn for til 7-8000kr inntil bagasjen kom og fikk alt dekket.
     
    oslo.to.unknown liker dette
  15. oslo.to.unknown

    oslo.to.unknown Aktivt Medlem

    Innlegg:
    328
    Likes mottatt:
    120
    Bonuspoeng:
    43
    Men skal alt til forsikringen, ingenting til Sas eller lh?
     
  16. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,124
    Likes mottatt:
    3,482
    Bonuspoeng:
    113
    Hvis du ikke allerede har søkt om noe kompensasjon hos LH og SAS så kan du prøve SAS først eventuelt før du tar kontakt med ditt forsikring selskap. Problemet med flyselskapene er at hos dem må du vente lenge før du for tilbake det du har lagt ut mens forsikringen tar 4-5 dager.
     
    oslo.to.unknown liker dette
  17. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,165
    Likes mottatt:
    7,501
    Bonuspoeng:
    293
    Det er alltid operating carrier som har ansvar, så du skal sende eventuelle krav til Lufthansa. Erfaring tilsier derimot at forsikringsselskap er kjappere med utbetaling enn flyselskap, så det er lettere å gå den veien. Forsikringsselskapet kan velge å sende kravet videre til LH hvis de gidder å bruke ressurser på det, men de legger ut i mellomtiden og du slipper å forholde deg til det.
     
  18. oslo.to.unknown

    oslo.to.unknown Aktivt Medlem

    Innlegg:
    328
    Likes mottatt:
    120
    Bonuspoeng:
    43
    Takk for glimrende svar
     
  19. October

    October Senior Medlem

    Innlegg:
    968
    Likes mottatt:
    2,224
    Bonuspoeng:
    93
    Vil bare tilføye at hvis du har høyere kostnader enn det som forsikringen eller flyselskapet dekker så kan du sende den resterende summen til den andre parten.

    Jeg hadde en 14 dagers ferie en gang uten å få bagasjen på utreisen. Måtte da ha «alt». Sendte først krav til flyselskapet og fikk 6000kr der ganske så kjapt, deretter sendte jeg bare restkravet på ca 5000kr til forsikringselskapet (og oppgav hva jeg fikk av flyselskapet). Fikk deretter rest-summen på konto uten spørsmål etter en ukes tid.
     
  20. tadagast

    tadagast Medlem

    Innlegg:
    107
    Likes mottatt:
    182
    Bonuspoeng:
    43
    God morgon frå kjølige SOG. Widerøeflyet til BGO 07.05 er kansellert med årsak deicing-problem grunna kulde på HOV. Første mulige ankomst er 21 i kveld på BGO. Har sjekka yr og temperatur klokka 07 var -9. Kan dette verkeleg være grunnen til kanselleringen, synes det høyres ut som ein heilt normal vintertemperatur i Norge? Tenker å kreve EU261-kompensasjon, kva tenker ekspertane om mulighet for å få dette gjennom?
     

Del denne siden