EU261/04 - Samletråd Forsinkelse - Kompensasjon - Erfaringer og spørsmål

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av sexten, 13. april 2015.

  1. fly4fun

    fly4fun Aktivt Medlem

    Innlegg:
    457
    Likes mottatt:
    339
    Bonuspoeng:
    63
    Er det tilfeldigvis noen som jobber i bransjen og kan gi litt innsyn av hva som gikk galt med DY319 i dag?
    De skylder på været, men alle andre flyene går, men jeg ser at de var meget forsinkede fra tidligere av.
    Trenger dette for å forberede saken
     
  2. stekus

    stekus Senior Medlem

    Innlegg:
    984
    Likes mottatt:
    798
    Bonuspoeng:
    93
    Austrian har avslått å betale hotell for meg og begrunnet det med 15.3.4 i sine betingelser. Skjønner ikke dette da LH kundeservice sa jeg måtte ordne overnatting selv og så kunne sende inn kvittering for refusjon.
    Bakgrunnen er at jeg hadde bestilt en reise hvor OS kansellerte første avgang av hjemreisen (god tid før utreise). LH kundeservice klarte ikke å finne en ny hjemreise uten overnatting når første avgang den dagen ble borte. Sendte mitt krav til LH men fikk etter noen dager beskjed om at kravet var videresendt OS siden det var deres avgang som rotet til hjemreisen.
     
  3. Mad3

    Mad3 Nytt Medlem

    Innlegg:
    40
    Likes mottatt:
    7
    Bonuspoeng:
    8
    Har man krav på EU komp med gjennomgående billett BGO-CPH-IAD-PTY. Når copa kansellerer til PTY og man kommer 11 timer forsinket? Kundeservicen til copa da vi prøvde å booke om var forøvrig helt elendig og måtte ringe SAS i Norge osv for å få ordnet nye fly med United
     
  4. Nordlands

    Nordlands EBD

    Innlegg:
    856
    Likes mottatt:
    2,699
    Bonuspoeng:
    93
    Nordgående DY318 OSL-TOS-KKN ble diverted til KRN etter å ha sirklet rundt TOS, så til KKN og så direkte tilbake til OSL uten å noen gang lande på TOS.

    upload_2024-1-13_15-41-8.png

    https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/687?post=154514
    https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/norwegian-fly-omdirigert-1.16706548
     
  5. stekus

    stekus Senior Medlem

    Innlegg:
    984
    Likes mottatt:
    798
    Bonuspoeng:
    93
    Da er pengene kommet på konto idag. Viser igjen at man aldri må gi seg med første negative svar. Har opplevd at det er samme hver gang med Austrian. Først får man avslag på det man måtte søke om. Så svarte jeg på avslaget og spurte om en forklaring på hvordan punktet dem nevnte hadde noe med min sak å gjøre. Da fikk jeg spørsmål om å sende inn BIC og IBAN, men det ble spesifisert at dette ikke var en anerkjennelse av kravet. To dager etter det igjen fikk jeg beskjed om at nå er utbetalingen på vei. Dette var på mandag. Idag er pengene altså på konto.
     
    AirMags and Chrisljo like this.
  6. Rscott

    Rscott Veteran

    Innlegg:
    1,640
    Likes mottatt:
    3,953
    Bonuspoeng:
    113
    Noen som vet hva forsinkelsene på AES i går skyldes? Det var perfekte værforhold, 0 grader, ikke noe nedbør og 4 m/s vind. Alle fly frem til kl 12 var forsinket ca 20 min, med unntak av DY som var ca hhv 50 min og 1.50 forsinket med sine to fly. Det gjorde at min mor på 82 og hennes ledsager som hadde bestilt assistanse ikke rakk videre fly (også DY) fra OSL til LPA, og i stedet ble sendt videre til CPH og overlatt til seg selv. Det var ingen representanter fra Norwegian tilstede i København slik de var blitt forespeilet. De fikk heldigvis ordnet seg overnatting og transport, og kom seg videre til LPA i dag tidlig.

    Det spesifikke flyet som min mor reiste med fra AES til OSL var DY403 som var 1.50 forsinket, etter at det samme flyet, DY402, først var 1.05 forsinket fra OSL til AES.

    Selv om jeg føler sterkt for å sende kraftigere skyts i retning DY etter denne behandlingen, tenkte jeg i hvert fall å legge inn krav om EU261-komp for dem. Lurer derfor på om noen har info om forsinkelsene på AES i morgentimene i går (19. januar)?
     
    Last edited: 20. jan 2024
  7. Nordlands

    Nordlands EBD

    Innlegg:
    856
    Likes mottatt:
    2,699
    Bonuspoeng:
    93
    Rutene OSL-AES-OSL er i utgangspunkt satt opp med null slingringsmonn, fly må i praksis ta av fra OSL på tid og lande før tid på AES for å rekke avgang på tid på returen. Med deice blir det også alltid litt forsinkelse. Ser turnaround var 1:01, det er ganske normalt for DY med fullt belegg og deice på AES.

    Ser på flightradar at LN-ENS startet dagen med 50 min forsinkelse på DY401 fra AES, hvor de stod i ro 40 min etter pushback (tipper deice + utsatt slot til OSL eller brøyting av rullebane). Men de landet bare 35 min bak skjema før forsinkelsen økte igjen med veldig lang turnaround på OSL før DY402, 1:17 mot oppsatt 30 min turnaround er mye når de ikke tok deice.

    I sum vil jeg forvente at de først vil prøve å gi avslag på EU261 pga. vær, men ville argumentert for at forsinkelsen skyldes ting under deres kontroll på OSL, at de i utgangspunktet har satt opp for liten tid for turnaround på AES, og at deice er noe de burde forventet og en normal del av flyoperasjoner om vinteren.
     
    Earl, Rscott and Jorge like this.
  8. Rscott

    Rscott Veteran

    Innlegg:
    1,640
    Likes mottatt:
    3,953
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for veldig bra svar. Er helt enig med deg, men ser at det ikke hadde snødd på flere dager, så brøyting utgår. De-ice kan absolutt være en mulighet, men samtidig var det 0 grader og dew point -4, humidity 75%, så det må i så fall være helt på grensen. Spesielt siden flyet hadde stått der over natten og temperaturen hadde ikke vært under -1.

    Kommer til å argumentere likt som deg hvis det blir nødvendig. Dette må være forventet, spesielt under såpass gunstige forhold som dette var i forhold til årstiden.
     
    Last edited: 20. jan 2024
  9. Skarven

    Skarven Senior Medlem

    Innlegg:
    683
    Likes mottatt:
    640
    Bonuspoeng:
    93
    Fikk denne hyggelige mailen fra Lufthansa i dag, her er den beste setningen: "We are happy to confirm that you are entitled to a payment of 12.000,13 NOK"

    :)
     
    Jorge, RoadKing, holmen and 3 others like this.
  10. stekus

    stekus Senior Medlem

    Innlegg:
    984
    Likes mottatt:
    798
    Bonuspoeng:
    93
    Noe håp om å få kompensasjon av Lufthansa (operating Air Dolomiti) når fly ble kansellert etter boarding og forsinket til over natta fordi Frankfurt kun hadde en rullebane åpen pga vind? Piloten sa vi er ikke en prioritert airline...
     
  11. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,788
    Likes mottatt:
    21,903
    Bonuspoeng:
    293
    Skulle flydd WF fra AES til TRF i ettermiddag men AES-BGO ble kansellert pga mannskapsmangel. Nytt fly imorgen.
    Det gir vel standardkomp på €250 + mat og hotell?
     
  12. Preference

    Preference EBG

    Innlegg:
    429
    Likes mottatt:
    577
    Bonuspoeng:
    93
    Er i Tromsø og det er varslet storm i morgen. Regner med det er stor sannsynlighet for at det blir forsinkelser, og kanskje jeg ikke kommer meg avgårde i det hele tatt. Det regnes jo som noe utenfor flyselskapet sin kontroll, så forventer ikke EU261, men hva kan jeg forvente?

    Lurer vel i hovedsak på om jeg ved kansellering kan ordne med hotell selv, og så få refundert i ettertid, eller må jeg stå i kø med hundre andre for at selskapet skal fikse noe?
     
  13. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,124
    Likes mottatt:
    3,482
    Bonuspoeng:
    113
    Dem fikser hotell og det meste bare møtt opp tidlig.
     
    Preference liker dette
  14. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,124
    Likes mottatt:
    3,482
    Bonuspoeng:
    113
    Ja det gjør det. Bare søk om kompensasjon. Mat og hotell bare til å betale så sender du inn kvitteringene :). Har gjort det før med Widerøe. Fikk både kompensasjon og dekket kvitteringene i løpet av 2-3 dager.
     
  15. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,833
    Likes mottatt:
    12,082
    Bonuspoeng:
    183
    SK268 fredag forrige veke, hadde ikkje nok drivstoff til og sirkle over OSL og måtte returnere til BGO, vente og ta fuel på nytt og vente på at OSL ga slot tid. OSL var stengt ca 1time p.g.a landingsslys ikkje synlig.
    Er vel liten sjans for kompensasjon her?
     
  16. Durek

    Durek Aktivt Medlem

    Innlegg:
    347
    Likes mottatt:
    442
    Bonuspoeng:
    63
    Ca 0... Hadde ikke giddet å bruke tid på å sende inn noe claim der
     
    snus_mumrikken liker dette
  17. fly4fun

    fly4fun Aktivt Medlem

    Innlegg:
    457
    Likes mottatt:
    339
    Bonuspoeng:
    63
    Er det noen som vet her hva er rettighetene man har her?

    Flyet ble kansellert. Ombooking som ble tilbudt ville føre til ankomst påfølgende dag klokken 08.30.
    Hadde viderforbindelse med annet selskap som hadde avgang 0800 og måtte derfor kjøpe nye billetter med SAS for å nå det samme dag.

    De skylder på været og nekter å betale både komp og billettene med SAS, til tross for at det var 20 timer mellom planlagt ankomst og avgang.
    Er det bare å gi opp og ta det med forsikring istedenfor?
     
  18. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,830
    Likes mottatt:
    8,313
    Bonuspoeng:
    183

    Om du har krav på kompensasjon avhenger på om været var faktisk årsak til forsinkelsen. Sender du saken til transportklagenemda så er det Norwegian som må bevise at forsinkelsen skyldes været.
    Endel får mehold i slike saker i nemda pga flyselskapet ikke har klare nok beviser for å sannsynligjøre dette.

    Når det gjelder omruting så har jeg aldri klart og finne noen klar definisjon på hvor raskt du skal bli tilbudt omruting, men det står følgende i EU sin retningslinjer

    The air carrier has to bear the costs for re-routing or a return flight, and must reimburse the costs for the flight borne by the passenger where the air carrier does not comply with its obligation to offer rerouting or return under comparable transport conditions at the earliest opportunity..

    - re-routing should be offered at no additional cost to the passenger, even where passengers are re-routed with
    another air carrier or on a different transport mode or in a higher class or at a higher fare than the one paid for the original service,


    Personlig tror jeg Norwegian er ansvarlig for dine kostnader til SAS billetter - du har inngått en transportavtale om frakte deg fra A-B på angitt dato, når Norwegian ikke tilbyr deg det - selv om det finnes alternative flyvninger, må de kunne ansees å ha brutt omrutningsplikten i EU261.

    Ville sendt denne videre til transportklagenemda..
     
    Last edited: 02. febr 2024
    fly4fun liker dette
  19. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,761
    Likes mottatt:
    8,469
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg skulle til Haugesund igår fredag 2. Februar 2024 med først WF627 Tromsø - Bergen også med WF1017 Bergen - Haugesund. Da første fly var forsinket inn til Bergen grunnet, crew kom fra sent innkommende fly, samt vær og masse andre årsaker kapteinen listet opp så har jeg rett på EU261.

    Jeg fikk nytt fly med Widerøe WF1013 idag lørdag 3. Februar 2024 kl. 17:35.

    Imorgen søndag har jeg fly tilbake med WF1008 også WF628.
    Men spørsmålet mitt er om jeg kan få Widerøe til å booke meg om til en buss som går Bergen - Haugesund idag slik at jeg kommer tidligere frem til Haugesund?
     
  20. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,518
    Likes mottatt:
    36,912
    Bonuspoeng:
    293
    Det er nok ikkje slik at WF kan bestilla deg bussbillett, men dei kan kanskje – i etterkant – refundera bussbillettbeløpet. Du må i alle fall seia frå at du ikkje skal ta flyet du har fått i dag slik at returen ikkje blir automagisk kansellert – dersom du går for bussen frå Bergen til Haugesund. Det er i alle fall slik eg ville ha gjort det, men eg har ikkje nokon fasit til deg...
     
    Avixlo liker dette

Del denne siden