EU261/04 - Samletråd Forsinkelse - Kompensasjon - Erfaringer og spørsmål

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av sexten, 13. april 2015.

  1. Magnus1001

    Magnus1001 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,018
    Likes mottatt:
    2,993
    Bonuspoeng:
    113
    Vi ble forsinket da SAS fylte feil type oksygen (ut ifra rykter på forumet) på tanker til pustesystem på alle sine maskiner i mai 22, usikker på om det går under teknisk feil.
    Gjensidige spurte iallefall aldri etter dokumentasjon på forsinkelsen. Men mulig de ordnet dette i kulissene med SAS?
    Vi oppga kun kannselert flightnr og flightnr vi ankom JFK med.
     
  2. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,211
    Likes mottatt:
    1,950
    Bonuspoeng:
    113
    Mulig de har tilgang til Flightstats eller noe :) eller bare hurtigbehandler lav-risiko kunder. Det er dog et krav om at man kan dokumentere forsinkelse, men de fleste flyselskap har enkle skjem for å hente ut det.
     
    Magnus1001 liker dette
  3. AirMags

    AirMags Medlem

    Innlegg:
    235
    Likes mottatt:
    505
    Bonuspoeng:
    93
    Ang 3 så skal EU261 600 EUR dekke det tapet dere har hatt der. Dere skal ikke få noe ekstra i tillegg til det da pengene skal gå til å dekke tapt booking etc og ikke "lønn" for at man blir forsinket.
     
  4. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,162
    Likes mottatt:
    7,497
    Bonuspoeng:
    293
    Det du sier her er feil. EU261 kompensasjon fritar ikke flyselskapet fra andre ting de i henhold til EU261, montrealkonvensjonen og nasjonale lover er nødt til å dekke. Det er ikke "lønn" for å bli forsinket, men det er kompensasjon for ubekvemmeligheten man får av å måtte vente på ny/forsinket flyvning på flyplassen, komme fram for sent etc. etc.

    Når det er sagt så er det neppe noe i EU261 som sier at tapt hotell på destinasjon skal dekkes. Kanskje man kan bruke montrealkonvensjonen, men jeg gjetter på at det blir mye krangling med flyselskapet for en relativt lav sum. Ville heller tatt en telefon til forsikringsselskapet.
     
    Nordlands liker dette
  5. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,444
    Likes mottatt:
    3,879
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg trenger litt råd og innspill:

    Mine foreldre skal reise med LH1832 MUC-AGP 20.februar. Ruten opereres av Discover. Nå skal det jo være streik hos bakketjenestene fra LH i MUC denne dagen og slik jeg forstår det er alle flyselskaper berørt, da det ikke fins et annet selskap som utfører pushback, deicing o.l. i MUC.

    Spørsmålene jeg har er:

    a) Man har vel ingen rettigheter før flyet offisielt er innstilt, er det riktig?
    b) Kan man forvente at Lufthansa (eller gjerne også Chat Assistant fra Lufthansa) fikser ombooking til en annen flyplass, her ZRH-AGP med LX?
    c) Hvis man ikke kommer gjennom til LH for å ordne ombooking, kan man betale for nye biletter ZRH-AGP selv og be om refusion i etterkant (selv om man opprinelig skulle fly fra MUC)?

    Flott om noen kan hjelpe med noen av disse spørsmålene :).
     
    Last edited: 18. febr 2024
  6. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,687
    Likes mottatt:
    872,256
    Bonuspoeng:
    293
    Høyst sannsynlig vil de bli ombooket av Lufthansa til alternativ flygning uten at behøver gjøre noe. De må følge med på Mail.
     
    themichael liker dette
  7. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,444
    Likes mottatt:
    3,879
    Bonuspoeng:
    113
    Takk. Men hvor sannsynlig er det når alle flyvninger fra MUC innstilles (tyske aviser skriver i hvert fall at alle selskaper blir berørt)? Mine fordeldre bor nesten halvveis mellom MUC og ZRH, så sistnevnte er et grei alternativ. Men sannsynligvis er det ikke noe Lufthansa tilbyr på automatikk? Jeg håper at Chat Assistant kan fikse det, men jeg har aldri prøvd den. Derfor ønsket jeg å høre om vi kan ordne det selv...
     
  8. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,833
    Likes mottatt:
    12,081
    Bonuspoeng:
    183
    Er i Singapore, skulle egentleg fly 20.Februar. Det er sjølvsagt kansellert p.g.a streik, etter 1time på hold med Lufthansa kundesenter i Singapore er eg booka om til tidleg morgon 23.Februar. Regnar med at dette triggar kompensasjon i henhold til EU261? Vil Lufthansa også dekke hotell for forsinkelsen?
     
    Last edited: 19. febr 2024
  9. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,162
    Likes mottatt:
    7,497
    Bonuspoeng:
    293
    Hvis det er Lufthansaansatte som streiker skal du ha kompensasjon, er det noen andre får du ikke. Lufthansa skal uansett dekke hotell.

    Om Lufthansa betaler ut kompensasjon uten krangling er en annen sak :rolleyes:
     
  10. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,833
    Likes mottatt:
    12,081
    Bonuspoeng:
    183
    Ja det er Lufthansa ansette som streiker https://www.lufthansa.com/xx/en/flight-information
    Da får LH vertfall dekke 2-3netter på hotell flyet går 02:20 så bør da dekke dag 3.
    Satse på kompensasjon også da.
     
  11. Preference

    Preference EBG

    Innlegg:
    427
    Likes mottatt:
    575
    Bonuspoeng:
    93
    Oppdatering på denne, kan jo være av interesse. Det var jo kaos på flyplassen denne dagen, så tok kontakt med chat og fikk avklart at jeg skulle booke meg inn på hotell selv og de skulle refundere i ettertid. I det øyeblikket det ble avklart var billigste rom gått opp til 4500 kr per natt.

    Sendte inn krav om refusjon dagen derpå og fikk svar først i dag:

    We would like to inform you that we have made a reasonable evaluation over the hotel expense, and we have to go as per reasonable amount for hotel expenses set by SAS, and this is applicable not only to you however to all our SAS customers. Therefore, we have refunded hotel expense for amount NOK 4027 equivalent to EUR 356.
    Så jeg får betalt tilbake det meste, men altså 476 kr mindre enn hotellet faktisk kostet. Smålig av SAS synes jeg, tok til og med buss istedenfor taxi for å holde kostnadene nede :p Prøver meg på en klage på dette så får vi se..
     
    magnusant liker dette
  12. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,124
    Likes mottatt:
    3,482
    Bonuspoeng:
    113
    Hei folkens,

    ville bare spør om noen har opplevd lignende episoder med SAS:

    flygning gikk følgende:

    Ithaca-Ewr-cph-svg. Cph-Svg ble kansellert og reisende ble omrutet Cph-Oslo-Svg og forsinket 3,5timer. Lengen på reisen var på over 7500km totalt.

    Det ble sendt inn klage på forsinkelsen og krav på 600euro. SAS valgte å begrunne svaret følgende:

    Thank you for getting in touch with us.

    Firstly, on behalf of SAS, I would like to extend my sincerest apologies for the inconvenience that this flight disruption caused.

    Please be informed, your distance was 3500km+, however, the total delay caused is between 3-4 hours. SAS compensate EUR 600 for the distance more than 3500km+ but if the delay is more than 4 hours.

    Since, in your case, the total delay is less than 4 hours, therefore we have compensated you with EUR 300 i.e., 50% of the total EU compensation.

    I hope the above details will be helpful to understand.

    * Forbrukerrådet sin kalkulator sier 600euro siden det er den totale reisen som gjelder. Både ved forsinkeler og kanselkering inntil 4timer og over 3timer.

    * Jeg referete til forbruker Europa sitt EU261 regelverk og forklaring, men SAS står på sitt og at denne forklaringen ikke gjelder:

    Ifølge en avgjørelse i EU-domstolen, har passasjerer som ankommer det endelige reisemålet minst tre timer etter den opprinnelige ankomsttiden rett til kompensasjon som fastsatt i EU-forordning 261/2004. Du har da samme rett til standardkompensasjon som ved innstilte flygninger.

    Hver passasjer har krav på kompensasjonetter disse satsene:

    • € 250 for flygninger på inntil 1500 km
    • € 400 for flygninger innen EU/EØS område på over 1500 km eller for andre flygninger mellom 1500 km og 3500 km
    • € 600 for alle andre flygninger
    Bør saken sendes til forbrukerrådet? Noen andre som har erfaringer der siste flygning er blitt kansellert/forsinket? Og gjelder SAS sin regelverk over EU261 regel?
     
  13. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,830
    Likes mottatt:
    8,312
    Bonuspoeng:
    183
    Vi fikk også 50% reduksjon ved 3:30 timer forsinket ankomst til ORD med SAS rett før pandemien

    Tror de har sitt på det tørre - se artikkel 7.2(c)


    Article 7

    Right to compensation

    1. Where reference is made to this Article, passengers shall receive compensation amounting to:

    (a) EUR 250 for all flights of 1500 kilometres or less;

    (b) EUR 400 for all intra-Community flights of more than 1500 kilometres, and for all other flights between 1500 and 3500 kilometres;

    (c) EUR 600 for all flights not falling under (a) or (b).

    In determining the distance, the basis shall be the last destination at which the denial of boarding or cancellation will delay the passenger's arrival after the scheduled time.

    2. When passengers are offered re-routing to their final destination on an alternative flight pursuant to Article 8, the arrival time of which does not exceed the scheduled arrival time of the flight originally booked

    (a) by two hours, in respect of all flights of 1500 kilometres or less; or

    (b) by three hours, in respect of all intra-Community flights of more than 1500 kilometres and for all other flights between 1500 and 3500 kilometres; or

    (c) by four hours, in respect of all flights not falling under (a) or (b),

    the operating air carrier may reduce the compensation provided for in paragraph 1 by 50 %.


    3. The compensation referred to in paragraph 1 shall be paid in cash, by electronic bank transfer, bank orders or bank cheques or, with the signed agreement of the passenger, in travel vouchers and/or other services.

    4. The distances given in paragraphs 1 and 2 shall be measured by the great circle route method.
     
  14. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,124
    Likes mottatt:
    3,482
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg tror helt ærlig dette burde vært behandlet i forbrukerrådet. SAS sin regelverk vs. EU261 regelverk. Tror jeg tar denne videre for oss alle så får vi en grundig begrunnelse av hva som er rett og galt. Men jeg anner ugler i mosen fra SAS sitt stådsted.
     
    Maggie and RoadKing like this.
  15. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,162
    Likes mottatt:
    7,497
    Bonuspoeng:
    293
    I motsetning til en del av SAS sine andre tolkninger av regelverket så tror jeg faktisk de har rett når det gjelder denne.

    Uthevingen din om minst tre timer har forøvrig ingenting å si for deg. Den gjelder forsinkede flyvninger og din flyvning CPH-SVG var kansellert, ikke forsinket. Da er det 2 timer som gjelder, men som sagt med 50% reduksjon hvis man har rett på den største kompensasjonen og ankommer under 4 timer etter opprinnelig ankomsttid.
     
    Henrik and Nordlands like this.
  16. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,124
    Likes mottatt:
    3,482
    Bonuspoeng:
    113
    Skjønner helt hva du sier her. Men uavhengig av hvordan SAS tolker reglene sine, så betyr det at de ikke tolker/bryr seg over hva EU261 regelen sier: at alt over 3 timer gir deg som passasjer rett til å kreve standarderstatning på 600euro på den totale reisen. Ikke at de kan bruke 1 enkelt segment fra den totale reisen og tolke den som de passer dem. Regelen sier jo helt klart og tydelig at hvis reisen er booket som en sammenhengende billett (og ikke separat) og går fra A-B-C-D så er det helheten av den, og ikke som C-D slik SAS tolker den på sin egen måte.

    Og takk for innlegget. Prøvde å skjønne regelverket til SAS men det regelverket kræsjer mot prinsippet til EU261 sitt. Kan nesten sammenlignes med NAV skandalen i Norge hvor Norge trodde de var over EUs regler. Egentlig ganske sykt dette her.
     
  17. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,162
    Likes mottatt:
    7,497
    Bonuspoeng:
    293
    Men de har jo kompensert deg etter den fulle lengden A-D, ikke C-D. Hadde de gjort det så hadde du bare hatt rett på 250 euro.. Grunnen til at du fikk bare 300 euro er at de har redusert den fulle kompensasjonen med 50% etter regelen nevnt over. Denne er en del av EU261, og ikke SAS sine egne vilkår/regler.
     
    Henrik, holmen, pma and 2 others like this.
  18. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,211
    Likes mottatt:
    1,950
    Bonuspoeng:
    113
    Kan nevne at jeg i dag på under en uke uten problem fikk voucher etter «krasjen» hvor vingen ble skadet.

    Spent på om noen på Norwegian flighten med samme problem også har fått erstatning?
     
    Last edited: 21. febr 2024
    SVG_flyer liker dette
  19. Rscott

    Rscott Veteran

    Innlegg:
    1,640
    Likes mottatt:
    3,951
    Bonuspoeng:
    113
    Det er mulig jeg er litt treg, men jeg skjønner ikke helt hva du mener med at SAS sier at det er C-D som gjelder? De skriver da vitterlig "Please be informed, your distance was 3500km+". Altså over 3500 km. De har dermed regnet hele turen, men mener at siden forsinkelsen var under 4 timer, så har de rett på 50% reduksjon av kompensasjonen, jfr. uthevningen til @Lars J. 600 Euro ville ikke vært tema om de bare mente de skulle betale kompensasjon for CPH-SVG.
     
    Last edited: 21. febr 2024
    pma and Nordlands like this.
  20. Rapolo

    Rapolo Senior Medlem

    Innlegg:
    932
    Likes mottatt:
    3,441
    Bonuspoeng:
    93
    Her er alt i sin skjønneste orden i henhold til gjenldende EU-regelverk, (https://europa.eu/youreurope/citize.../air/index_en.htm#compensation-cancellation-1 )

    1. SAS annerkjenner at du har rett på kompensasjon som følge av kansellert flyvning som følge av ikke-ekstraordinære omstendigheter
    2. SAS annerkjenner kompensasjon basert på hele distansen av reiseruten din ref '3500km +', dette er den høyeste kompensasjonssatsen, €600
    3. SAS benytter seg av retten til å halvere kompensasjonen til €300 per passasjer ettersom dere var forsinket med mindre enn 4 timer.

    Sakset fra EU sine sider (se lenke over)

    If the airline has offered you re-routing and you reach your final destination with a delay of 2, 3 or 4 hours the compensation may be reduced by 50%.

    Merk at forbrukerrådet sin ordlyd ikke sier €600, men opptil €600.


    Her er det ikke SAS som tolker EU-regelverket (ikke SAS sine egne regler) feil. Det er riktig at man har krav på kompensasjon på €600 ved forsinkelse som du nevner i henhold til EU261, men EU261 åpner også opp for at kompensasjonen kan reduseres med opptil 50% om forsinkelsen er under et visst antal timer, henholdsvis 2, 3, eller 4, hvilket SAS med loven i behold har benyttet seg av denne gangen.

    De 2, 3, eller 4 timene mener jeg skal sees i kontekst av reisens lengde, altså 2 timer for <1,500 km, 3 timer for 1,500-3,500km og 4 timer for >3,500km. Den første gir i grunn ingen mening ettersom man ikke har rett på kompensasjon med mindre forsinkelsen er 2 timer eller mer.

    Altså om man reiser mellom 1,500-3,500km fra A-Å og flyet blir kansellert har man krav på standardkompensasjon på €300 per pers om man er forsinket med 2 timer eller mer. Er forsinkelsen under 3 timer kan den fra flyselskapets side reduseres med inntil 50%, til €150.

    Tilsvarende for reiser over 3,500km (som din) har man krav på standarderstatning på €600 om man får kansellert flyvning og kommer frem 2 timer eller mer etter opprinnelig ankomsttid. Er forsinkelsen likevel mellom 2-4 timer kan den reduseres til €300 per pers.

    Hvis du leser gjennom det SAS har publisert om EU261 (https://www.flysas.com/en/legal-info/eu-passenger-rights/) og sammenligner det med det som står på EU sine sider (https://europa.eu/youreurope/citizens/travel/passenger-rights/air/index_en.htm#) så ser du fort at det ikke er grunnlag for å anklage SAS for å lage egne regler på papiret.

    Så skal jeg samtidig ikke gå inn på den berettigede frustrasjonen rundt hvordan de håndhever EU261 når det gjelder schedule change på bonusbilletter. For sistnevnte leverer SAS under enhver kritikk.
     
    October, Avixlo, AirMags and 6 others like this.

Del denne siden