Hei folkens,
ville bare spør om noen har opplevd lignende episoder med SAS:
flygning gikk følgende:
Ithaca-Ewr-cph-svg. Cph-Svg ble kansellert og reisende ble omrutet Cph-Oslo-Svg og forsinket 3,5timer. Lengen på reisen var på over 7500km totalt.
Det ble sendt inn klage på forsinkelsen og krav på 600euro. SAS valgte å begrunne svaret følgende:
Thank you for getting in touch with us.
Firstly, on behalf of SAS, I would like to extend my sincerest apologies for the inconvenience that this flight disruption caused.
Please be informed, your distance was 3500km+, however, the total delay caused is between 3-4 hours. SAS compensate EUR 600 for the distance more than 3500km+ but if the delay is more than 4 hours.
Since, in your case, the total delay is less than 4 hours, therefore we have compensated you with EUR 300 i.e., 50% of the total EU compensation.
I hope the above details will be helpful to understand.
* Forbrukerrådet sin kalkulator sier 600euro siden det er den totale reisen som gjelder. Både ved forsinkeler og kanselkering inntil 4timer og over 3timer.
* Jeg referete til forbruker Europa sitt EU261 regelverk og forklaring, men SAS står på sitt og at denne forklaringen ikke gjelder:
Ifølge en avgjørelse i EU-domstolen, har passasjerer som ankommer det endelige reisemålet
minst tre timer etter den opprinnelige ankomsttiden rett til kompensasjon som fastsatt i EU-forordning 261/2004. Du har da samme rett til standardkompensasjon som ved innstilte flygninger.
Hver passasjer har krav på
kompensasjonetter disse satsene:
- € 250 for flygninger på inntil 1500 km
- € 400 for flygninger innen EU/EØS område på over 1500 km eller for andre flygninger mellom 1500 km og 3500 km
- € 600 for alle andre flygninger
Bør saken sendes til forbrukerrådet? Noen andre som har erfaringer der siste flygning er blitt kansellert/forsinket? Og gjelder SAS sin regelverk over EU261 regel?
Vis alt...