EU261/04 - Samletråd Forsinkelse - Kompensasjon - Erfaringer og spørsmål

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av sexten, 13. april 2015.

  1. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,211
    Likes mottatt:
    1,950
    Bonuspoeng:
    113
    Vær som direkte påvirker din flight blir regnet som ekstraordinært. Så du er begrenset til eventuelle kostnader du hadde, men det høres ut som Lufthansa betalte alt?
     
  2. LaDuden

    LaDuden Aktivt Medlem

    Innlegg:
    496
    Likes mottatt:
    1,564
    Bonuspoeng:
    93
    Stemmer, de fikset hotel og voucher på 16 euro.
     
  3. fly4fun

    fly4fun Aktivt Medlem

    Innlegg:
    457
    Likes mottatt:
    339
    Bonuspoeng:
    63
    Trenger litt tips om rettighetene mine fra guruene i forum.
    3 som skulle reise i dag med SAS direkte fra Oslo til Paris med separate billetter, dvs. 2 i plus og 1 i øko light.
    Flyet var overbooket og passasjer i øko var i standby og ble denied boarding. Siden det er snakk om en tenåring ville man helst reise samlet, noe som betyr at alle fikk denied boarding og 250 i voucher.
    Når vi blir omsider ombooket så er resultatet at vi reiser i to strekninger, der første er med sas og i plus, mens resten er i økonomi med Airfrance.
    Jeg mener at to av oss har krav på kompensasjon for nedgradering i tillegg til denied boarding.
    Stemmer det? Og hvordan går man frem for å kreve det fra sas?
     
  4. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,211
    Likes mottatt:
    1,950
    Bonuspoeng:
    113
    Aksepterte dere voucher på stedet? Lurer på om dere da regnes som voluntarily denied boarding og saken er «avsluttet», men skal ikke være bastant.
     
  5. fly4fun

    fly4fun Aktivt Medlem

    Innlegg:
    457
    Likes mottatt:
    339
    Bonuspoeng:
    63
    Vi fikk voucher der det står involuntary denied boarding voucher.
    Altså ingenting av dette var frivillig, ellers hadde beløpet vært redusert, noe som ikke var tilfellet her.
     
  6. Rscott

    Rscott Veteran

    Innlegg:
    1,639
    Likes mottatt:
    3,947
    Bonuspoeng:
    113
    SAS Plus regnes vel som økonomi hos andre selskaper, så jeg tviler på at det er noe å hente, dessverre. Med SAS biz IC ville det stilt seg annerledes.
     
  7. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,247
    Likes mottatt:
    8,639
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg er litt usikker på premisset her. Det er jo i utgangspunktet én passasjer, på én bestilling og med sin egen avtale med flyselskapet, som har fått denied boarding. Her er det ganske rett frem med regler og denslags.

    De to andre, som er helt egne avtaleparter og på egen booking, er slik jeg ser det egentlig bare ombooket og kompensert av goodwill fra flyselskapet. At det på voucher står involuntary denied boarding er nå en ting, men om dette skal prøves i en klagenemd vil jeg tro at de legger vekt på at det var ønsket fra de to nedgraderte å ikke reise som opprinnelig. Flyselskapet har ovenfor dem opprettholdt sine plikter og de skulle egentlig flydd som planlagt.
     
    NoLimit, Herlov and holmen like this.
  8. fly4fun

    fly4fun Aktivt Medlem

    Innlegg:
    457
    Likes mottatt:
    339
    Bonuspoeng:
    63
    Ville det vært ansett som rimelig at flyselskapet laster av flyet din tenåring barn og sende han/hun via Stockholm med sent ankomst i Paris? ;)
    For det er det som sas foreslo, og vi sa nei til det, og derfor fikk vi også denied boarding.
     
  9. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,281
    Likes mottatt:
    6,394
    Bonuspoeng:
    183
    Her har SAS allerede strukket seg langt ved å gi vouchers og ombooking til dere som frivillig valgte å stå igjen. Det at reisefølget kan splittes opp er litt av risikoen man tar ved å booke separat.
     
  10. fly4fun

    fly4fun Aktivt Medlem

    Innlegg:
    457
    Likes mottatt:
    339
    Bonuspoeng:
    63
    Ikke uenig i det, men de slapp å måtte håndtere et par kranglete franskmenn i prosessen, så jeg antar at det var win win
     
  11. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,909
    Likes mottatt:
    2,023
    Bonuspoeng:
    113
    Har en ny variant å utforske: forhåndsbestilte og ufleksible togbilletter som tapes pga teknisk på fly, dvs utløser standard kompensasjon. Er det noe jeg evt tar med flyselskapet eller reiseforsikringen?
     
    haifinn liker dette
  12. Rapolo

    Rapolo Senior Medlem

    Innlegg:
    931
    Likes mottatt:
    3,439
    Bonuspoeng:
    93
    Antar at dette var booket separat.
    Med mindre du ankommer forsinket ihht EU261 har ikke flyselskapet noe ansvar for hva du har planlagt å gjøre etter at reisen med dem er avsluttet. Her er det best å sjekke med forsikringsselskapet.
    Hadde du booket fly og tog på gjennomgående billett så har flyselskapet i så tilfelle ansvaret for å få deg frem til sluttdestinasjonen.
     
    view liker dette
  13. Einar

    Einar Medlem

    Innlegg:
    108
    Likes mottatt:
    101
    Bonuspoeng:
    43
    Dette er typisk sånt som du må ta på reiseforsikringen. For eksempel dekker Storebrand (som jeg har som reiseforsikring) følgende:

    "Dersom en forsinkelse på minst 1,5 time medfører at du kommer for sent til det forhåndsbetalte offentlig transportmiddelet, erstatter vi rimelige, nødvendige og dokumenterte merutgifter til reise for å innhente den fastlagte reiseruten. Årsaken til forsinkelsen må skyldes:
    • værforhold som forsinker det offentlige transportmiddelet forsikrede har betalt billett og skal reise med.
    • teknisk feil eller trafikkuhell med det offentlige transportmiddelet du reiser med, eller skal reise med.
    • teknisk feil eller trafikkuhell som krever berging av den privatbil du reiser med. jf. pkt. F.1.2"
     
    view liker dette
  14. MedTekni

    MedTekni Medlem

    Innlegg:
    70
    Likes mottatt:
    88
    Bonuspoeng:
    18
    Kan dele en opplevelse med KLM 20.02.24, fly fra AMS til MIA.

    Vi tok av ca 3 timer forsinket og landet ca 2t 50m etter planlagt ankomsttid. Tok ca 13m å komme til gate før flydør ble åpnet.

    For meg var det da ukjent hvilke regler som gjelder ift når man skal beregne ankomsttid og spurte ChatGPT som henviste til at det er når døren åpnes på flyet er det som teller etter en tidligere EU dom.

    Sendte inn krav og fikk comp (redusert med 50% pga 3t) med en gang. Da lærte jeg noe nytt :)
     
    Last edited: 01. april 2024
  15. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,211
    Likes mottatt:
    1,950
    Bonuspoeng:
    113
    Veldig ryddig av KLM, alle lavprisbolag, inkludert Norwegian, hadde sagt 2:50 og nektet erstatning.
     
  16. dani07

    dani07 Nytt Medlem

    Innlegg:
    3
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Kan jo spørre her. Jeg har et EU261 krav hos Lufthansa. Reisen er kjøpt hos United, men flighten var med LH. United sier jeg må ta det med LH. For 1 måned siden leverte jeg krav hos LH, og har fått et saksnummer. Ingen svar i sak, og de svarer ikke på mail når jeg purrer.

    Noen forlsag til en annen kanal jeg bør oppsøke for å få respons?

    Og i samme bolke, jeg måtte booke en ny reise innenlands i Norge pga denne forsinkelsen og har dette kravet inne hos min reiseforsikring (Eika) og de mener på at de MÅ ha årsaken til kanselleringen (flight fra EWR-FRA som ble kansellert) for at jeg skal få penger, men det får jeg selvfølgelig ikke hos LH. På telefonen sier de at de ikke kan det, og på nett så er det ingen skjemaer som er passende for det jeg ber om. Noen tips?
     
  17. t0ffluss

    t0ffluss Nytt Medlem

    Innlegg:
    1
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Høres ut som lignende sak jeg var oppi den 17. mars.

    Vi hadde opprinnelig SVG - CPH - ARN - EWR 17. mars med avgang kl 06:00 fra Stavanger.
    På kvelden (rundt 18:00-tiden) den 16. mars får vi kansellering av SVG-CPH flighten. Blir så rerouta til SVG - OSL 17. mars, med OSL-ARN-EWR 18. mars.

    Ankomst blir da +24 timer senere enn planlagt til EWR.

    SAS avslår EU261 ved begrunnelse på WEAT.. og noe jeg tolker som trøbbel med været på OSL.

    Her kommer nøtta,
    * 16. eller 17. mars var det ikke noe dårlig vær i SVG, ei heller CPH.
    * Flytype fra SVG - CPH er ikke samme som oppererer SVG-OSL
    * Flygninger normaliserte seg fra OSL outbound 16. mars rundt 16-tida.
    * Check-in skranke på SVG bekrefta at CPH flight var kansellert 16. mars også pga teknisk og at dette var samme maskin som skulle fly 06:00 til CPH (vår flight).

    Er det da riktig synes dere (og skal jeg akseptere?) "extraordinary circumstances" som årsak til min kansellering og nekt på kompensasjon?
     
    Last edited: 03. april 2024
  18. Magnus1001

    Magnus1001 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,018
    Likes mottatt:
    2,993
    Bonuspoeng:
    113
    En kollega reiste yyc-yyz-lhr-osl, alt booket via Air Canada og siste leg var med SAS på codeshare med AC nummer på fligjten.
    Yyz-lhr ble forsinket slik at han ikke rakk neste flight lhr-osl og ble ombooket til neste flight.

    Landet ca 5 timer senere enn planlagt på osl.
    Har jeg fortsatt EU261 rett at han ikke har krav på kompensasjon siden Air Canada ikke er eu carrier og flighten startet uten for EU?

    Andre muligheter for kompensasjon her?
     
  19. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,281
    Likes mottatt:
    6,394
    Bonuspoeng:
    183
    Canada har sitt eget "EU261"-regelverk, litt avhengig av årsak til forsinkelsen kan det kanskje være noe å hente her: https://otc-cta.gc.ca/eng/publication/flight-delays-and-cancellations-a-guide
     
    milehigh liker dette
  20. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,831
    Likes mottatt:
    12,078
    Bonuspoeng:
    183
    Lufthansa vil ikkje dekke faktiske kostnader til hotell, dei seier dette:
    Our decision has been carefully considered, taking into account, which we have paid you 150EUR for hotel and 50EUR for food as per right to care.

    What to do?
     

Del denne siden