[navn]
Norwegian Air Shuttle AOC AS
PO Box 115
NO-1330 Fornebu
Klage på vedtak i sak saksnr
Jeg viser til mitt brev av 7.2.2024 og svar fra Norwegian 27.2.2024.
Jeg ønsker å fremme krav om standardkompensasjon i henhold til EU-forordning 261/2004, samt kompensasjon for setereservasjon og bestilt ombordmåltid vi ikke mottok, i tillegg til belastning påført som følge av en unødvendig omruting.
Sakens faktum
- Vi er et ektepar på 79 og 81 år, hvorav den ene hadde nedsatt bevegelighet på avreisetidspunktet.
- Vi hadde en gjennomgående booking med Norwegians ruter DY403 AES-OSL kl 09.45-10.40 og DY1816 OSL-LPA kl 11.30-16.15 19. januar 2024.
- DY 403 var 1 time og 27 minutter forsinket fra AES til OSL med ankomst kl 12.07. Vi rakk derfor ikke avgang med DY1816 videre til LPA.
- Vi ble omrutet til DY948 til CPH kl 17.25 og videre til LPA med D83690 kl 07.25 dagen etter
- Vi ankom LPA 20. januar kl 11.36 - 19 timer og 23 minutter forsinket
- Vi hadde betalt for setene 9C/D (midtgang og nær utgang), men ble plassert på 20 D/E (midtgang og midtsete bak i flyet) på D83690 CPH-LPA
- Vi hadde betalt for måltid på flyet, men fikk ikke servering med begrunnelse at de ikke hadde fått beskjed i tide til at dette kunne lastes
- Vi hadde bestilt assistanse
- Distanse AES-LPA: 4480 km
Forsinkelse
Norwegian har anført at forsinkelsen kun var på 1 time og 27 minutter, med begrunnelsen:
"
Norwegian flyvning DY403 (AES-OSL) 2024-01-19 ble dessverre forsinket med 1 timer og 27 minutter. Denne uregelmessigheten ble forårsaket av ekstraordinære omstendigheter som ikke kunne ha vært unngått, selv om alle rimelige tiltak ble iverksatt"
Dette ble videre utdypet med forklaring på engelsk:
Flight disruption information
Norwegian flight: DY403 (AES-OSL) 2024-01-19
Disruption type: Delayed
Delay time: 1 hours and 27 minutes
Reason for disruption: This disruption was caused by adverse weather conditions
Ingen ytterligere informasjon om faktiske værforhold er angitt.
Følgende informasjon er hentet fra Flightradar24 for aktuelle flygninger:
Rute Dep Dest STD ATD STA ATA
DY401 AES OSL 06:50 07:41 07:50 08:25
DY402 OSL AES 08:20 09:42 09:20 10:25
DY403 AES OSL 09:45 11:21 10:40 12:02
DY1816 OSL LPA 11:30 11:47 16:15 15:49
Ifølge Meterologisk institutt var det pent vær, 0 grader, dew point -4 og humidity 75% på Vigra ved tidspunkt for avreise. Temperaturen hadde ikke vært under -1 i løpet av natt til 19. februar.
Dette viser altså at LN-ENS startet dagen med 50 min forsinkelse på DY401 fra AES, hvor de stod i ro 40 min etter pushback (mulig deice + utsatt slot til OSL). Flyet landet likevel bare 35 min bak skjema før forsinkelsen igjen økte med en veldig lang turnaround på OSL før DY402 returnerte til AES - 1.17 mot oppsatt 30 min.
Rutene OSL-AES-OSL er i utgangspunkt satt opp med null slingringsmonn. Fly må i praksis ta av fra OSL på tid og lande før tid på AES for å rekke avgang på tid på returen.
Norwegian gir avslag på EU261 på grunn av værforhold og forhold utenfor deres kontroll, men forsinkelsen skyldes årsaker som er under deres kontroll på OSL, at de i utgangspunktet har satt opp for liten tid for turnaround på AES, samt at eventuell deice er noe man burde forventet, og en normal del av flyoperasjoner om vinteren.
Det påpekes samtidig at ingen andre fly var mer enn 20 minutter forsinket ut fra AES denne morgenen.
Jeg vil derfor avvise at forsinkelsen skyldes forhold utenfor Norwegians kontroll.
Øvrige forhold
Det var bestilt assistanse og seter ved midtgang nær inn/utgang av flyet på grunn av alder og nedsatt bevegelighet for min kone. Vi ble forbilledlig mottatt og guidet både på OSL og CPH, men deretter overlatt til oss selv for å komme oss til et hotell ca 7 minutters kjøring unna flyplassen, og tilbake på egen hånd svært tidlig morgenen etter for å rekke avgang med D83690.
Vi stiller et stort spørsmål ved hvorfor vi ble omrutet til CPH med visshet om at vi uansett måtte overnatte. Det var tilgjengelige fly dagen etter fra OSL, eksempelvis DY1814 med avgang 09.45 og ankomst LPA 14.30. Det er i tillegg mulighet for overnatting i gangavstand og i direkte tilknytning til terminalen ved OSL på Radisson Blue Oslo Airport Hotel. Dette ville spart oss for en unødvendig reise til København, gitt mulighet for en god natts søvn og frokost før avreise.
I stedet måtte vi gjennom en strabasiøs reise til København med påfølgende transport til hotell, og avreise fra hotellet kl 05.00 før frokostserveringen hadde startet. I tillegg fikk vi heller ikke servering på flyet, men måtte klare oss hele dagen på noen pakker chips vi kjøpte ombord.
Krav
Vi krever følgende i kompensasjon:
1. Standard kompensasjon i henhold til EU 261/2004 á 400 Euro per person, samlet 800 Euro
2. Kompensasjon for betalt setevalg, kr 370
3. Kompensasjon for betalt servering, kr 556
4. Kompensasjon for transport og mat på hotell i København á kr 1484 (kvitteringer vedlagt)
5. En rimelig kompensasjon for en stor ekstrabelastning og ulempe som følge av den unødvendige omrutingen til København.
Jeg imøteser et raskt svar før saken blir oversendt Norsk Reiselivsforum v/Transportklagenemda.
Med vennlig hilsen
[Navn]