EU261/04 - Samletråd Forsinkelse - Kompensasjon - Erfaringer og spørsmål

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av sexten, 13. april 2015.

  1. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,293
    Likes mottatt:
    17,727
    Bonuspoeng:
    293
    Har lignende sak med LH. Siden jeg ikke booket via linken de sendte, og booket hotell på egenhånd. Fikk aldri linken til å fungere …
     
  2. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,821
    Likes mottatt:
    12,061
    Bonuspoeng:
    183
    Eg fekk aldri link av LH, blei bare booka om på telefon…..
    Har no sendt inn svar med referanse til EU261 article 9 + artikkel 19 i Montreal konvensjonen. Så får me sjå kva som skjer….
     
    Last edited: 05. april 2024
  3. Magnus1001

    Magnus1001 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,018
    Likes mottatt:
    2,993
    Bonuspoeng:
    113
  4. casualtravler

    casualtravler Nytt Medlem

    Innlegg:
    6
    Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Litt proaktive her nå; akkurat satt oss på flyet i Oslo, ruten er simpel OSL-CPH-LAX.
    Fikk akkurat sms om 3 timers delay CPH-LAX.
    Om jeg har tolket det riktig og SAS overholder 3 timer har vi rett på 300 EUR pr passasjer, 50% av 600EUR, blir flyet en time ekstra forsinket til +4 timer kicker full sats inn.

    Flightstats folk flest bruker for å dokumentere, eller anbefales det noen andre sider?
     
  5. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,685
    Likes mottatt:
    872,249
    Bonuspoeng:
    293
    Air Canada beliter seg ikke lett!
    Jeg måtte bruke AirHelp ... da kom pengene (-40%)
     
    Magnus1001 liker dette
  6. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,818
    Likes mottatt:
    8,267
    Bonuspoeng:
    183
    Airhelp vil nok ikke ta i saken da den ikke faller under EU261.(Ikke EU flyselskap på en reise som starter utenfor EU).

    Har selv en sak mot AC på YYZ-DUB-ARN hvor YYZ-DUB var så forsinket at vi misset DUB-ARN med SK, og fikk dette når jeg forsøkte på Airhelp:
    Skjermbilde 2024-04-11 095159.png


    AC fraskriver seg selvfølgelig alt ansvar, så jeg har endt opp med å klage til den Kanadiske versjonen av transport klagenemda.
    Ventetiden her får den norske klagenemda til å virke som ekspress service.

    Krav sendt inn i September '22. Sjekket status nå og saken min er estimert behandlet om 6-12mnd
     
    EndreD, Teknolai and Eddie47 like this.
  7. Magnus1001

    Magnus1001 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,018
    Likes mottatt:
    2,993
    Bonuspoeng:
    113
    Vi fant en link på AC sine hjemmesider og sendte inn en claim samme dag som jeg skrev meldingen her. På tirsdag denne uken fikk han svar hvor de refunderte 400 CAD dollar pr pax.
     
  8. fly4fun

    fly4fun Aktivt Medlem

    Innlegg:
    457
    Likes mottatt:
    339
    Bonuspoeng:
    63
    Til info for andre som måtte oppleve noe lignende i ettertid.
    Det viser seg at jeg hadde rett å klage, og at denied boarding og nedgradering gir rett til to forskjellige krav og kompensasjoner.
    Denied boarding går etter EU261 standard, nedgradering gir 50% avslag på kostnaden av FARE for segmentet som ble nedgradert.
    Lykke til!
     
    RoadKing and Teknolai like this.
  9. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,124
    Likes mottatt:
    3,470
    Bonuspoeng:
    113
    Det har du. Jeg har en lignende sak mot United Airlines bare fra Chicago til stavanger. Selv om de ikke er en eu carrier. Har krevd 2x600euro, united nektet å forklare hvorfor united flygningen mellom chicago-brussel ble forsinket så reisende mistet videre forbindelsene. Sendte klage til flyklagenemnda og (nå tror jeg faktisk at dette er den eneste saken i nemda som har klart å få ut noe av et amerikansk selskap), til nå har United betalt 600euro for 1 person, de mener at Brussels Airlines som var videre operatør bør betale den andre delen av kaken nemlig de siste 600euro for person 2. Nå skal nemnda avgjøre hvem som har rett og galt. Reisen gikk forøvrig følgende: Tampa-Chicago-Brussel-københavn-Stavanger. Utsendt på SAS 117 dokumenter.
     
    EndreD liker dette
  10. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,124
    Likes mottatt:
    3,470
    Bonuspoeng:
    113
    Be SAS sende deg rapporten om hva som skyldes kanselleringen mellom Svg-Cph så ser du at det vil bli fart på saken det garnterer jeg. Bruk også srcean shoot fra flightradar24 som beviser at den ble kansellert, i tillegg kan du ta ut noen andre flights som f.eks KLM, Lufthansa, Norwegian om at de landet i rute den samme dagen som motbevis til SAS og at været ikke var problemet. Og skriv tilbake til mailen du fikk avslag på at du krever 600 euro per pers ellers går saken til flyklagenemnda. Har gjort dette flere ganger med SAS nå og etter og litt så endrer de tone. Stå på ditt!
     
    t0ffluss, Teknolai and eventyrer like this.
  11. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,124
    Likes mottatt:
    3,470
    Bonuspoeng:
    113
    Har en sak mot United akkurat nå selv om de ikke er eu carrier. Etter å ha brukt 4-5 dager i å lese diverse saker på flyklagenemnda saker og internasjonale regler kom jeg over en dom som ga full medhold i en kompensasjon sak. Brukte akkurat samme formuleringer og bevis i min sak og sendte dette inn til flyklage nemnda. Etter at United fikk tilsendt dokumentene fra nemnda har de virkelig begynnt å bevege på seg. Innen 5 dager kom det inn 600euro fra United. Så det er åpentbart at de vedleggene jeg la ved har virket inn på United. Saken er ennå ikke ferdig men noe skjer vertfall. Så jeg vil absolutt tatt Air Canada på samme måte. Kan sende deg dokumenter på hvilket grunnlag jeg tok dem på.
     
  12. Mad3

    Mad3 Nytt Medlem

    Innlegg:
    40
    Likes mottatt:
    6
    Bonuspoeng:
    8


    Viste til saker fra flyklage nemda jeg også uten suksess etter copa kansellering IAD-PTY med billetter kjøpt av SAS. BGO-CPH-IAD-PTY.


    Har saken i nemda selv nå, når dommen faller og jeg etter det jeg forstår får medhold. Har noen erfaring med hvordan SAS forholder seg til det? Da betaler de ut raskt?
     
  13. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,124
    Likes mottatt:
    3,470
    Bonuspoeng:
    113
    Jepp innen få dager :)
     
  14. Magnus1001

    Magnus1001 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,018
    Likes mottatt:
    2,993
    Bonuspoeng:
    113
    Han fikk $400CAD pr pax og var fornøyd med det.
    Claim sendt inn fredag og fikk svar allerede på tirsdag.
    Beløpet stemte overens med linken til @trygveat :)
     
    SVG_flyer liker dette
  15. marekz

    marekz Medlem

    Innlegg:
    228
    Likes mottatt:
    380
    Bonuspoeng:
    63
    Har en ufrivillig endring på en bonustur som medfører 2 overnattinger, en i ARN og en i Zurich. Har lest meg frem til at jeg antagelig har rett på å få disse dekket. Jeg har ikke rett på kompensasjon (de endringen skjedde mer enn to uker før), men kun dekning av ekstraordinere utgifter som følge av kanselleringen.

    Lufthansa har kansellert. SAS er operatør på nye ruter. Noen med erfaring om hvem erstatningskravet skal sendes til?

    Jeg vil anta SAS (som utsteder billetten)?
     
  16. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,139
    Likes mottatt:
    7,453
    Bonuspoeng:
    293
    Du skal sende kravet til operating carrier, altså Lufthansa
     
    marekz liker dette
  17. marekz

    marekz Medlem

    Innlegg:
    228
    Likes mottatt:
    380
    Bonuspoeng:
    63
    Takk - ser det nå.
    "The airline on whose flight the disruption occurs is responsible for granting your rights."
     
  18. Rscott

    Rscott Veteran

    Innlegg:
    1,629
    Likes mottatt:
    3,922
    Bonuspoeng:
    113
    Takker for godt svar. Mine foreldre fikk som forventet avslag pga dårlig vær.

    Jeg har argumentert som du anbefalte. Så får vi se hva de sier før vi tar det videre. For spesielt interesserte har jeg lagt ved klagebrevet som er sendt i dag. Håper nesten på en runde i Transportklagenemda ;)

    [navn]

    Norwegian Air Shuttle AOC AS
    PO Box 115
    NO-1330 Fornebu

    Klage på vedtak i sak saksnr

    Jeg viser til mitt brev av 7.2.2024 og svar fra Norwegian 27.2.2024.

    Jeg ønsker å fremme krav om standardkompensasjon i henhold til EU-forordning 261/2004, samt kompensasjon for setereservasjon og bestilt ombordmåltid vi ikke mottok, i tillegg til belastning påført som følge av en unødvendig omruting.

    Sakens faktum
    • Vi er et ektepar på 79 og 81 år, hvorav den ene hadde nedsatt bevegelighet på avreisetidspunktet.
    • Vi hadde en gjennomgående booking med Norwegians ruter DY403 AES-OSL kl 09.45-10.40 og DY1816 OSL-LPA kl 11.30-16.15 19. januar 2024.
    • DY 403 var 1 time og 27 minutter forsinket fra AES til OSL med ankomst kl 12.07. Vi rakk derfor ikke avgang med DY1816 videre til LPA.
    • Vi ble omrutet til DY948 til CPH kl 17.25 og videre til LPA med D83690 kl 07.25 dagen etter
    • Vi ankom LPA 20. januar kl 11.36 - 19 timer og 23 minutter forsinket
    • Vi hadde betalt for setene 9C/D (midtgang og nær utgang), men ble plassert på 20 D/E (midtgang og midtsete bak i flyet) på D83690 CPH-LPA
    • Vi hadde betalt for måltid på flyet, men fikk ikke servering med begrunnelse at de ikke hadde fått beskjed i tide til at dette kunne lastes
    • Vi hadde bestilt assistanse
    • Distanse AES-LPA: 4480 km
    Forsinkelse
    Norwegian har anført at forsinkelsen kun var på 1 time og 27 minutter, med begrunnelsen:

    "Norwegian flyvning DY403 (AES-OSL) 2024-01-19 ble dessverre forsinket med 1 timer og 27 minutter. Denne uregelmessigheten ble forårsaket av ekstraordinære omstendigheter som ikke kunne ha vært unngått, selv om alle rimelige tiltak ble iverksatt"

    Dette ble videre utdypet med forklaring på engelsk:

    Flight disruption information

    Norwegian flight: DY403 (AES-OSL) 2024-01-19
    Disruption type: Delayed
    Delay time: 1 hours and 27 minutes
    Reason for disruption: This disruption was caused by adverse weather conditions


    Ingen ytterligere informasjon om faktiske værforhold er angitt.

    Følgende informasjon er hentet fra Flightradar24 for aktuelle flygninger:

    Rute Dep Dest STD ATD STA ATA
    DY401 AES OSL 06:50 07:41 07:50 08:25
    DY402 OSL AES 08:20 09:42 09:20 10:25
    DY403 AES OSL 09:45 11:21 10:40 12:02
    DY1816 OSL LPA 11:30 11:47 16:15 15:49

    Ifølge Meterologisk institutt var det pent vær, 0 grader, dew point -4 og humidity 75% på Vigra ved tidspunkt for avreise. Temperaturen hadde ikke vært under -1 i løpet av natt til 19. februar.

    Dette viser altså at LN-ENS startet dagen med 50 min forsinkelse på DY401 fra AES, hvor de stod i ro 40 min etter pushback (mulig deice + utsatt slot til OSL). Flyet landet likevel bare 35 min bak skjema før forsinkelsen igjen økte med en veldig lang turnaround på OSL før DY402 returnerte til AES - 1.17 mot oppsatt 30 min.

    Rutene OSL-AES-OSL er i utgangspunkt satt opp med null slingringsmonn. Fly må i praksis ta av fra OSL på tid og lande før tid på AES for å rekke avgang på tid på returen.

    Norwegian gir avslag på EU261 på grunn av værforhold og forhold utenfor deres kontroll, men forsinkelsen skyldes årsaker som er under deres kontroll på OSL, at de i utgangspunktet har satt opp for liten tid for turnaround på AES, samt at eventuell deice er noe man burde forventet, og en normal del av flyoperasjoner om vinteren.

    Det påpekes samtidig at ingen andre fly var mer enn 20 minutter forsinket ut fra AES denne morgenen.

    Jeg vil derfor avvise at forsinkelsen skyldes forhold utenfor Norwegians kontroll.

    Øvrige forhold
    Det var bestilt assistanse og seter ved midtgang nær inn/utgang av flyet på grunn av alder og nedsatt bevegelighet for min kone. Vi ble forbilledlig mottatt og guidet både på OSL og CPH, men deretter overlatt til oss selv for å komme oss til et hotell ca 7 minutters kjøring unna flyplassen, og tilbake på egen hånd svært tidlig morgenen etter for å rekke avgang med D83690.

    Vi stiller et stort spørsmål ved hvorfor vi ble omrutet til CPH med visshet om at vi uansett måtte overnatte. Det var tilgjengelige fly dagen etter fra OSL, eksempelvis DY1814 med avgang 09.45 og ankomst LPA 14.30. Det er i tillegg mulighet for overnatting i gangavstand og i direkte tilknytning til terminalen ved OSL på Radisson Blue Oslo Airport Hotel. Dette ville spart oss for en unødvendig reise til København, gitt mulighet for en god natts søvn og frokost før avreise.

    I stedet måtte vi gjennom en strabasiøs reise til København med påfølgende transport til hotell, og avreise fra hotellet kl 05.00 før frokostserveringen hadde startet. I tillegg fikk vi heller ikke servering på flyet, men måtte klare oss hele dagen på noen pakker chips vi kjøpte ombord.


    Krav
    Vi krever følgende i kompensasjon:

    1. Standard kompensasjon i henhold til EU 261/2004 á 400 Euro per person, samlet 800 Euro
    2. Kompensasjon for betalt setevalg, kr 370
    3. Kompensasjon for betalt servering, kr 556
    4. Kompensasjon for transport og mat på hotell i København á kr 1484 (kvitteringer vedlagt)
    5. En rimelig kompensasjon for en stor ekstrabelastning og ulempe som følge av den unødvendige omrutingen til København.


    Jeg imøteser et raskt svar før saken blir oversendt Norsk Reiselivsforum v/Transportklagenemda.

    Med vennlig hilsen

    [Navn]
     
    Last edited: 18. april 2024
    marekz, chrt, Spielhaug and 5 others like this.
  19. mbx

    mbx Nytt Medlem

    Innlegg:
    9
    Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    3
    Jeg var nylig i Cape Town. Jeg hadde utreise med SAS og Turkish, og hjemreise med Ethiopian. 2 mnd før utreise fikk jeg hjemreisen min utsatt 1 døgn med 1 døgn. Jeg tok da kontakt med SAS kundeservice som bekreftet at jeg ville få ekstra utgifter for hotell refundert i etterkant. Godtok så ny dato for hjemreise.

    Da jeg nå søkte SAS om refusjon fikk jeg beskjed om:

    The flight you have requested compensation for is not marked with the SAS prefix SK. This means that the flight in question was operated by a carrier other than SAS.

    With reference to point 7 of the preambles to EU Regulation 261/2004, the obligations arising from the regulation rest with the air carrier that performs or intends to perform the flight, either with its own aircraft or with aircraft it leases with or without crew or also on any other basis.

    ---


    Problemet er at når jeg nå prøver å gå til Ethiopian sin nettside og fylle ut refusjonsskjemaet, så går det ikke fordi jeg har et ticket number som begynner med feil tall. Skjemaet krever at billetten min begynner med 07121, men den jeg har begynner med 117. Det står også på refusjonssiden hos Ethiopian at dersom jeg har bestilt billetten via et annet selskap, så må jeg kontakte det andre selskapet...

    Jeg ser i en kommentar lenger opp her at det bekreftes at det er "operating carrier" som har ansvar for refusjon. Antar derfor at det er riktig å kontakte Etihopian, men jeg skjønner ikke hvordan jeg kan sende inn refusjonssøknad når jeg ikke får fylt ut skjemaet. Noen som har erfaring med det og vet hva jeg kan gjøre?
     
  20. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,124
    Likes mottatt:
    3,470
    Bonuspoeng:
    113
    Noen som vet hvor man kan klage i Tyskland på SAS? fikk en mail fra flyklagenemnda om at saken må behandles hos dem.
     

Del denne siden