EU261/04 - Samletråd Forsinkelse - Kompensasjon - Erfaringer og spørsmål

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av sexten, 13. april 2015.

  1. Nordlands

    Nordlands EBD

    Innlegg:
    874
    Likes mottatt:
    2,732
    Bonuspoeng:
    93
    LBA tilsvarer norske reiselivsforum.

    Ref. oversikt over alle lands klageinstanser:
    2004_261_national_enforcement_bodies.pdf
     
    SVG_flyer liker dette
  2. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,127
    Likes mottatt:
    3,485
    Bonuspoeng:
    113
  3. tmolvik

    tmolvik Aktivt Medlem

    Innlegg:
    379
    Likes mottatt:
    372
    Bonuspoeng:
    63
    Hvilke rettigheter har man etter dagens flykaos i Sør-Norge? Er det vits i å sende inn noe eller kan flyselskapene fraskrive seg alt ansvar som en ekstern ekstraordinær hendelse eller har man rettigheter når man er 5-6 timer forsinket (ble boardet omtrent til ordinær avgangstid)?
     
  4. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,057
    Likes mottatt:
    33,316
    Bonuspoeng:
    293
    Man kan tidvis undre seg og bli rasende over manglende respons på krav (Lufthansa) og blanko avvisning av krav (men respons) (SAS, TAP, United m. flere) og ende opp med å gå den juridiske veien før de må gi etter, og haiene (advokatene) forsyner seg av det man skulle ha hatt med en gang. Formodentlig tjener likevel flyselskapene på dette i det lange løp ettersom refleksen er å tie stille eller si nei.

    Likevel, jeg registrerer i media og forsåvidt i dette forumet, at den refleksen har også vi reisende innarbeidet oss. Det er synd, for når Avinor stenger luftrommet, så er det virkelig ikke flyselskapene sin feil. Å rette baker for smed (de yngre som ikke kjenner til ordtaket får ha meg unnskyldt) som man faktisk gjør når man ønsker å fremme krav mot flyselskapene i et slikt tilfelle er etter min mening litt uprofesjonelt.

    Forsikringsselskapene derimot, de bør nok dele ut, det er jo ingen force majeur eller naturkatastrofe.
     
  5. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,195
    Likes mottatt:
    7,541
    Bonuspoeng:
    293
    Du kan få dekket mat og eventuell overnatting hvis det hadde gått så langt
     
  6. tmolvik

    tmolvik Aktivt Medlem

    Innlegg:
    379
    Likes mottatt:
    372
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg er helt enig med deg, og selv om det kanskje var litt utydelig i posten, så var det mer en genuin undring. Jeg har ikke reist selv (men konemor var på tur) og da innså jeg at jeg selv ble litt usikker på avgrensingen mellom når EU261 eller lignende gjelder og når det ikke gjør det (og hvilke andre ordninger som eventuelt finnes). Etter noen år på dette forumet synes jeg det til stadighet dukker opp tolkninger av regelverket som jeg ikke var klar over.

    Det er jo rimelig åpenlyst at dette ikke er flyselskapenes feil, men samtidig betaler de jo i dyre dommer til Avinor årlig, så for alt jeg vet var en del av ordningen at de kan sende kravene videre og den reisende kan rette kravet mot sin operatør. Det ville vel kanskje ikke overraske om slike hendelser er regulert i avtalen mellom Avinor og flyselskapene allerede og at det kanskje kommer krav fra dem mot Avinor uansett.

    Om man ser på f.eks tog, så tar jo Vy ansvaret for refusjoner og krav, selv om det er BaneNor som krøller det til. Det være alternativ transport med f.eks taxi, prisrefusjon og/eller nye flybilletter.

    I.f.t bevertning så er jo den forsåvidt rimelig klar, men i min kones tilfelle boardet de dem etter at det var gått ut beskjed om at luftrommet var stengt til kl 11, noe som medførte mange timer på flyet. Dermed slipper jo flyselskapet den utgiften (og om man skal være konspiratorisk kan man undre seg på om det var bevisst).

    Baker og smed skal derfor få ta ansvar for egen drift, men i jungelen av lover og regler, så kunne det jo være at ordningen var rigget slik at en av dem tok ansvar for feil og gjorde det mer sømløst for kunden ;)
     
    RoadKing and milehigh like this.
  7. stekus

    stekus Senior Medlem

    Innlegg:
    985
    Likes mottatt:
    798
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg søkte og fikk denne uken 250€ på konto samt en epost om at de beklager at det tok så lang tid før jeg fikk svar og at flyet ble innstilt "for operational reasons" og Jeg derfor har rett til EU kompensasjon
     
  8. Rscott

    Rscott Veteran

    Innlegg:
    1,652
    Likes mottatt:
    3,995
    Bonuspoeng:
    113
    Da gikk det som forventet. De ga på nytt avslag, og jeg sendte inn klage til Transportklagenemda. Fra jeg sendte inn klagen tok det fire dager før Norwegian gikk med på å betale ut standardkompensasjon på 800 Euro. De andre kravene er allerede utbetalt. Det må jeg si var rimelig kjapt :)
     
    Last edited: 10. juli 2024
  9. geirek

    geirek Aktivt Medlem

    Innlegg:
    262
    Likes mottatt:
    496
    Bonuspoeng:
    63
    Liten case: bonustur booket til thailand i påska. Sas kansellerte ett leg lenge før avreise på hjemturen, 4 mnd før avreise. Siste leg fra osl til krs som ble kansellert. De klarte aldri å få booket meg om og planen var å endre hjemturen når noe dukket opp..det gjorde det ikke da det var megatørke på bonusbilletter på hjemturen. Endte opp med å ta en klm poeng reise bkk-krs bare for å få ruta oss greit hjem. In utgangspunktet så får en ikke EU 261 pga de sa i fra i god tid. Men kan det være noe å hente likevell her?
     
  10. snik

    snik Aktivt Medlem

    Innlegg:
    405
    Likes mottatt:
    558
    Bonuspoeng:
    93
    Det er bare rett til kompensasjon som bortfaller når kansellering inntreffer mer enn 14 dager før avreise. Du har altså rett til omruting. Dersom de ikke har ordnet med dette, så sender du krav om refusjon for de kostnadene du har hatt for å ordne dette selv. I etterpåklokskapens lys var det kanskje ikke et sjakktrekk å benytte miles for å booke egen reise hjem.
     
    jgroneng and AirMags like this.
  11. Mad3

    Mad3 Nytt Medlem

    Innlegg:
    40
    Likes mottatt:
    7
    Bonuspoeng:
    8
    Noe håp om komp etter kansellering DY1849, BGY-BGO i går kveld pga dårlig vær BGY? Flere fly landet innimellom. DY1848 gikk først til VCE også til MXP.

    Ble buss til hotell kl 02.

    Nytt fly i dag kl 17, litt drøyt og blir jo typ 20 timer sen hjem.
     
  12. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,448
    Likes mottatt:
    8,849
    Bonuspoeng:
    183
    Wiolenze, Rscott and Kristian like this.
  13. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,759
    Likes mottatt:
    32,264
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg fikk tilbud om 200EUR fra LOT for innstillingen min på torsdag, 50% redusert siden jeg kom fram mindre enn 3 timer forsinket.

    Men de ville ikke gi noe for at jeg kjøpte ny billett….
     
  14. geirek

    geirek Aktivt Medlem

    Innlegg:
    262
    Likes mottatt:
    496
    Bonuspoeng:
    63
    Fått poeng og avgifter tilbake for ubrukt hjemreise, så får vi se om utgifter blir dekket.
     
  15. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,525
    Likes mottatt:
    36,970
    Bonuspoeng:
    293
    Det var akkurat det dei svarte meg no nyleg, sjølv etter å ha argumentert med at teknisk problem i mange tilfelle ikkje nødvendigvis skal stoppa ein eu261-kompensasjon
     
  16. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,230
    Likes mottatt:
    1,959
    Bonuspoeng:
    113
    En raritet med EUs avtaler med Sveits er at selv om veldig mye av EU regelverk gjelder, så har ikke EUCJ dommer presedens i Sveits. Derav vil man oppleve at Swiss tar en annen posisjon på ting som tekniske feil og 3 timer forsinkelse.
     
    Kristian liker dette
  17. Teknolai

    Teknolai EBD

    Innlegg:
    168
    Likes mottatt:
    171
    Bonuspoeng:
    43
    Brussels Airlines valgte å kansellere flyet vi skulle hjem fra Ghana/Togo med i februar, mens vi var i Ghana. Siden dette var bonusbilletter ble hjemreisen til slutt en tur via Addis med Ethiopian. Og avslutningen av turen i Togo måtte droppes.

    Etter 2 x 2 måneders saksbehandlingstid, har de nå konkludert med at vi har krav på 2 x 600 EUR, som er jo er bra.

    Men utover noe snacks vi kjøpte og hadde kvittering for, nekter de for å dekke andre kostnader, slik som tapt hotellnatt, telefonkostnader, ekstra klær. Det er ikke mange hundrelappene, så jeg er usikker på om det er bryet verdt, men er nysgjerrig på andres erfaringer. Hvilke kostnader skal flyselskapet dekke?
     
  18. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    2,905
    Likes mottatt:
    8,193
    Bonuspoeng:
    183
    Finnair har kansellert en bestilling for januar neste år som er betalt i cash til Bangkok.

    De kansellerte først HEL-TRD for to uker siden og kom opp med alternativ. Nå har de kansellert på nytt, både TRD-HEL og HEL-TRD og de kan ikke tilby ombooking fordi de ikke skal fly mellom HEL og TRD. Kjempe bra.
    Ikke snakk om å få ombooking med Qatar eller feks Widerøe som de samarbeider med heller.

    Denne turen er jo veldig lenge til så forstår det ikke er noe EU261 comp. Men billetter med feks Qatar er 6000,- dyrere t/r enn denne bookingen.

    Har man krav på å få dekt ekstrautgiftene man nå får som følge av at Finnair ikke gir noe annet valg enn refund?
    Syns det var veldig vanskelig å finne noe om det når det var snakk om kansellering mer enn 14 dager.
     
  19. Rscott

    Rscott Veteran

    Innlegg:
    1,652
    Likes mottatt:
    3,995
    Bonuspoeng:
    113
    Det er kun standardkompensasjonen som bortfaller hvis det er mer enn 14 dager til. Du har fortsatt krav på omruting uten kostnader. De kan ikke ensidig kun tilby refund. Om de nekter og du kjøper billett med Quatar selv, har du en slam dunk sak i transportklagenemda/forliksrådet. Bare viktig at du ikke godtar refund først.
     
    Last edited: 10. juli 2024
    milehigh and paramberg like this.
  20. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    2,905
    Likes mottatt:
    8,193
    Bonuspoeng:
    183
    Ja nei, de nekter omrouting og sier de bare kan omroute på Finnair flights og ikke andre.
    Så fremgangsmåten her er kjøpe billett hos feks Qatar, melde inn til transportklagenemda, for deretter å få refundert pengene tilslutt? Ikke trykke på refund knappen?:D
     

Del denne siden