EU261/04 - Samletråd Forsinkelse - Kompensasjon - Erfaringer og spørsmål

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av sexten, 13. april 2015.

  1. Margrete

    Margrete Medlem

    Innlegg:
    57
    Likes mottatt:
    66
    Bonuspoeng:
    18
    Heisann

    Litt usikker på om jeg skal ta dette videre eller ikke.

    Jeg skulle reise hjem fra Savannah, USA, søndag 21 Juli og være i Oslo 22 juli kl 1255. Pga ettervirkninger fra worldwide IT-problemene på fredag så hadde Delta airlines fremdeles problemer søndag og jeg kom meg ikke avgårde før et døgn senere of landet i oslo 27t senere enn planlagt (minus en koffert). Istedet for å reise først med Delta og så SAS fra Atlanta-CPH-OSL, så ble jeg routet om til Sav-Atl-CDG med delta og AF fra CDG-Osl. Reisen bestilt på sas.no

    Kommer ettervirkningene av IT-problemene pga Crowdstrike under ekstraordinære hendelser?
     
  2. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,798
    Likes mottatt:
    8,186
    Bonuspoeng:
    183
    ekstraordinært eller ikke, EU261 gjelder dessverre ikke om det var Delta(ikke EU selskap) som var årsaken til forsinkelsene og reisen startet utenfor EU.

    Men du kan etter Montreal konvensjonen har krav på og få dekket utgifter til mat og hotell, om Delta allerede ikke har gjort dette.
     
    Margrete liker dette
  3. Margrete

    Margrete Medlem

    Innlegg:
    57
    Likes mottatt:
    66
    Bonuspoeng:
    18
    Takk for svar, det var Delta som var årsaken utenfor EU. Glemte av den delen av regelverket. Hotelrom og tilsammen $72 i matkuponger fikk jeg så der slapp jeg å ordne noe selv.
     
  4. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,409
    Likes mottatt:
    3,805
    Bonuspoeng:
    113
    Når en flyvning er kansellert, er det da noe sjanse å bli ombooket til annen flyplass? I dette tilfelle har min kone en tur fra SBZ som ble kansellert. Det er absolutt mulig å finne alternativer fra SBZ, men flytidene fra CLJ (som er 180km unna) er betydelig bedre for hun siden det er mange flere Star Alliance avganger derifra.
    Jeg regner nesten med at man ikke kan kreve det?
    Hvordan står det hos Lufthansa?
    Chat boten kan ikke hjelpe med noe som helst (altså heller ikke ombooking fra SBZ), så det er flott om jeg er litt forbedredt før jeg ringer Senator telefonen :).
     
  5. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,798
    Likes mottatt:
    8,186
    Bonuspoeng:
    183
    EU261 art. 8.3 har litt om dette

    3. When, in the case where a town, city or region is served by several airports, an operating air carrier offers a passenger a flight to an airport alternative to that for which the booking was made, the operating air carrier shall bear the cost of transferring the passenger from that alternative airport either to that for which the booking was made, or to another close-by destination agreed with the passenger.

    Så det burde være mulig med litt goodwill fra LH, men om det er deres(hennes)forslag så må dere kanskje regne med å ta kosten på og forflytte dere dit selv.
     

    Attached Files:

    haifinn, themichael and Wiolenze like this.
  6. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,409
    Likes mottatt:
    3,805
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for kompentent og god svar :).

    I live chatten til Lufthansa var det dessverre ikke så mye goodwill i dag:

    upload_2024-7-26_14-14-49.png

    Uansett, en forholdsvis grei prosess.

    Jeg kan også fortelle at ombooking gjelder en tur etter 1. september og at jeg fremdeles fikk tilbud om rerouting med SAS fra OSL til TRD for siste leg (men også et alternativ med DY).
    Likevel hadde jeg allerede søkt noe bedre ruting med Austrian og SAS via CPH som ble akseptert :cool:.

    Jeg var forresten logget inn som Senator og ga beskjed om at jeg skal ordne bestilling for min kone, noe som var uproblematisk. Ingen ventetid som Senator.
     
    Last edited: 26. juli 2024
    haifinn, Teknolai and Lars J like this.
  7. geirek

    geirek Aktivt Medlem

    Innlegg:
    261
    Likes mottatt:
    496
    Bonuspoeng:
    63
    Krangler fortsatt med sas. Case. 2 forskjellige pnr, samme reiserute. Kansellert retur hvor de ikke får booket oss om. Kjøper nye billetter med klm selv. Den ene bookingen godkjenner de tilbake betaling. Den andre lyver de , sier jeg ble booket om ,noe vi absolutt ikke ble. Sk 215 , 3 april. Noen som kan finne info om denne flyttingen?
     
  8. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,409
    Likes mottatt:
    3,805
    Bonuspoeng:
    113
    Ja vel, da kan jeg følge opp en gang til (med tanke på: Kan man endre avgangsflyplass ved kansellering). Som sagt: Jeg fikk ikke noe goodwill fra Lufthansa i første omgang og turen SBZ-MUC-TRD ble så til SBZ-VIE-CPH-TRD.

    Etter at billetten ble utstedt to dager etterpå var plutselig siste segment CPH-TRD borte. I dag tok jeg kontakt med LH chatten igjen og fikk eg tydelig svar :D:

    upload_2024-7-30_13-22-30.png

    Så da prøvde jeg min sjanse en gang til...veldig tilbakeholdent :rolleyes::

    upload_2024-7-30_13-23-2.png

    Og hva skal man si....

    upload_2024-7-30_13-23-33.png

    Hurra! Min kone ble booket om til CLJ-MUC-OSL-TRD.
    Nå håper jeg bare at billetten står seg denne gangen :D. Agentrullet er nok ikke bare en SAS greie!
     
    AirMags, EndreD, magnusant and 9 others like this.
  9. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,215
    Likes mottatt:
    5,739
    Bonuspoeng:
    183
    Hvis du booker SAS Flex og flyet blir kansellert og de ikke har noen mulighet til å bringe deg til desinasjon, er det sa slik at du da møter opp på flyplassen og bekrefter i skranka at du skal sjekke inn, for så å åpne saken om forsinkense på Claim?
     
  10. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,798
    Likes mottatt:
    8,186
    Bonuspoeng:
    183
    Kom over sak 2023-03582 fra Transportklagenemda, den var ganske interessant..

    Utdrag...

    Klager hadde hadde kjøpt eurobonusbilletter for fire personer hos SAS på business klasse for reise t/r Oslo - Bangkok, 21. desember 2022 - 3. januar 2023. Billettene var Companion tickets, det vil si at 2 personer reiser for prisen av 1. Pris for fire personer var 2 x 165 000 eurobonuspoeng.
    Billettene var med flere forskjellige flyselskap, SAS, Lufthansa, Türkish Airlines og Thai Airways, og utstedt på SAS-dokument.

    ...

    I tiden før avreise ble det gjort flere kanselleringer og endringer i reiseruten, og klager ble til slutt informert om at SAS ikke klarte å tilby ombooking.

    ...

    Den 3. desember kjøpte klager nye business klasse billetter hos Emirates til NOK 35 599 per person for tre av de reisende og NOK 31 061 for en reisende.

    ...
    Basert på sakens opplysninger legger nemnda til grunn at klagers reise ble kansellert mer enn 14 dager i forveien. Klager har derfor ikke rett på standarderstatning i henhold til EU-forordning 261/2004 artikkel 5 nummer 1 bokstav c punkt i). Ved kansellering har passasjerene valget mellom refusjon av hele billettprisen, eller omruting snarest mulig, på tilsvarende transportvilkår. I EU-kommisjonens veileder (2016/C 214/04) punkt 4.2 kommer det frem at omruting og refusjon skal tilbys samtidig. Dersom flyselskapet ikke tilbyr valget mellom refusjon og omruting, men flyselskapet alene bestemmer at det skal gis refusjon, har passasjeren rett på dekning av mellomlegget med den nye billetten med et annet selskap.

    ---
    Klager har anført at hun gav SAS tydelig beskjed om at hun ikke ønsket å benytte reisen. Klager viser også til e-poster fra SAS hvor det kommer frem at flyselskapet ikke kunne tilby ombooking av eurobonusbillettene. Klager kjøpte nye flybilletter på samme bookingklasse (business), og krever disse utgiftene erstatte med NOK 137 858. Etter nemndas syn har klager derfor krav på dekning av nye billetter på NOK 137 858. Verdien av eurobonuspoengene (330 000 eurobonuspoeng) for den opprinnelige reisen med SAS kan komme til fradrag dersom disse blir tilbakeført til klager. Ettersom flybillettene var et SAS-produkt (eurobonusbilletter) utstedt på SAS sitt billettdokument (117-...), og ettersom klager hele tiden har mottatt informasjon fra SAS vedrørende ruteendringene og spørsmål om ombooking/refusjon, har nemnda kommet til at SAS må være ansvarlig overfor klager.




     
    AirMags, EndreD, indahla and 16 others like this.
  11. Rscott

    Rscott Veteran

    Innlegg:
    1,614
    Likes mottatt:
    3,860
    Bonuspoeng:
    113
    Har selv lest denne og digget det. Men du skal jo ha litt baller for å legge 140K i potten før klage. Mener å huske at SAS betalte også.
     
    Baldrick, Cumulus, Teknolai and 2 others like this.
  12. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,798
    Likes mottatt:
    8,186
    Bonuspoeng:
    183


    Jussen er klar på at du har krav på nye billetter, men det som er noe uklart er jo hvem som skal stå som økonomisk ansvarlig ved en slik cocktail av forskjellige selskaper.

    Slik EU261 er tolket av meg og de fleste her inne så er det jo operating carrier av segmentene som er kansellert som skal stå for ombookingen.

    Nå står det jo ikke i saken hvilket leg som ble kansellert, men kan vel anta det var Turkish.
     
    Rscott liker dette
  13. Mysterio

    Mysterio Senior Medlem

    Innlegg:
    671
    Likes mottatt:
    1,363
    Bonuspoeng:
    93
    Den saken er fin, ja. Med 140k tilkommer også pene forsinkelsesrenter avhengig av hvor lenge SAS bruker/brukte på å betale tilbake.
     
  14. Rapolo

    Rapolo Senior Medlem

    Innlegg:
    897
    Likes mottatt:
    3,270
    Bonuspoeng:
    93
    Dette er vel først og fremst ansvarsfraskrivelse fra flyselskapet som kansellerte (Turkish er fort main suspect). Det er mange *A-selskap som er flinke til å følge opp ruteendringer og kanselleringer og jeg har selv fått beskjed direkte fra Copa, Thai og South African om endringer i rutetid, avgang og billett, med tilhørende bekreftelse av at bookingen har blitt endret tilsvarende.
    Hadde jeg vært SAS hadde jeg kjørt regress mot selskapet som er skyld i kanselleringen.
    Uansett grei sak å ha i bakhånd fremover. Det setter jo litt presedens for hva man har rett på/får dekket. Selv har jeg ikke baller til å blåse 140k på flybilletter på SAS sin nåde.
     
    magnusant, Teknolai and eventyrer like this.
  15. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,409
    Likes mottatt:
    3,805
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg må dessverre oppfølge en gang til :(:
    Etter to dager falt siste legg på ruten CLJ-MUC-OSL-TRD (LH/LH/SK) ut igjen. Reisen er etter 1. september og har 220- billettnummer.
    Kan det være at det er noe problem at Codeshare avtalen er sagt opp? Jeg fant denne hos Lufthansaexperts:

    https://irreg.lufthansaexperts.com/...~:text=Due to a change in,UN on 11 April 2024.

    Der står blant annet at følgende må gjøres ved ombooking:

    Er det noen erfarne folk her som her en ide hvorfor ombooking til SK flyvninger ikke står seg hos Lufthansa? Hjelper det om jeg gjør agenten oppmerksom på at CS avtalen opphører? Nå begynner det å ta mye tid å fikse denne bestillingen.

    Et annet, relatert spørsmål: Lufthansa har også codeshare med WF og det fins ruting via Bergen, dog enten med veldig tidlig avgang eller overnatting. Dersom jeg ber om ombooking via Bergen, har jeg samme EU261 krav til care (først og fremst hotell), selv om det er lengre enn 14 dager til avreise?
     
  16. MamboItaliano

    MamboItaliano Nytt Medlem

    Innlegg:
    2
    Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Hei,

    Hadde en mildt sagt oppsiktsvekkende tur med Ryanair i går fra BGY-TRF med avgang 19:20. Flyet endte opp med å bli 3 timer og 40 min forsinket (iht. Flightrader24), noe som medførte at flygningen ble omdirigert til OSL. Ved ankomst var det ingen representanter fra Ryanair til å tilrettelegge transport til TRF, noe som medførte at majoriteten av passasjeren tok taxi fra OSL-TRF kl.02:30..

    Slik jeg tolker EU261 skal jeg ha krav på både erstatning for utgifter knyttet til taxi (8000kr), mat, mm.., og kompensasjon på 400EUR. Problemet oppstår dog når jeg på nettsiden til Ryanair får en automatisk beskjed om at forsinkelsen skyldes «air traffic control restrictions», noe som medfører at jeg ikke får levert inn skjemaet.

    Iht. Flightrader24 var det kun denne flygning som var forsinket med over 2 timer i tidsperioden 16:00 til 21:00, slik at det er ingenting som tilsier at det var noe «air traffic control restrictions» på BGY som forårsaket forsinkelsen. Dersom de viser til at restriksjonen gjelder for TRF, var jo dette alene forårsaket av forsinkelsen fra BGY.

    Er det noen gode tips for hvordan jeg går videre med saken min når jeg ikke får levert inn skjema for kompensasjon på Ryanair sine sider?

    På forhånd takk.
     
    Cumulus liker dette
  17. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,798
    Likes mottatt:
    8,186
    Bonuspoeng:
    183
    Vet ikke hvordan du kommer i kontakt med Ryanair på andre måter, en kjapp titt på nettsiden dems tilsier at de har en chat funksjon, kan det være mulig og komme i kontakt med noe annet enn en AI bot der?

    Men du burde uanset kunne ta en screenshot av meldingen du får som dokumentasjon for at de avslår kravet ditt, for og så opprette sak hos flyklagenemda eller forliksrådet.

    Sjekk også med reiseforsikringen din om de dekker noe av følgeskadene(Innbiller meg at Ryanair ikke er de letteste og få penger fra selv om du har ett legitimt krav)
     
    MamboItaliano liker dette
  18. Jensemann

    Jensemann Aktivt Medlem

    Innlegg:
    399
    Likes mottatt:
    1,241
    Bonuspoeng:
    93
    At ingen andre fly var forsinket fra BGY er egentlig helt irrelevant. Restriksjoner oppstår som oftest ikke på en spesifikk flyplass men er relatert til kapasiteten i luftrommet og de korridorer man skal benytte. Flyet ditt var forsinket inn til BGY men stod likevel på bakken over to timer før det tok av igjen. Det kan tyde på at de ikke fikk slot tid fra ATC før det. Spørsmålet er jo da hvor vidt forsinkelsen tidligere på kvelden var utenfor Ryanair sin kontroll eller ikke. Men i slike kompliserte tilfeller kommer du nok ikke videre uten eventuelt å ta saken via flyklagenemda eller en av de profesjonelle aktørene som håndterer slike saker mot en cut.

    Uavhengig av dette så har du krav på å få dekket "rimelige" utgifter for å komme deg frem til din destinasjon. Hvor vidt en taxi til kr 8000 anses som rimelig er jeg usikker på, det virker høyt. Bestilte du via automaten eller tok du første og beste "bandittaxi":)? Oslo Taxi har en makspris på 4655 på denne turen
     
    Last edited: 01. aug 2024
  19. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,193
    Likes mottatt:
    1,925
    Bonuspoeng:
    113
    Bare som et datapunkt. Jeg har erfart å komme etter siste flytog til Gardermoen og opplev at taxiene ikke lenger tar fastpristurer (og taxisystemet var slått av). Det spekuleres vel at de fleste som ankommer så sent får dekket det. Jeg endte med å forhandle egen fastpris, og fant en sjafør som var klar for å gi seg for natten.
     
  20. MamboItaliano

    MamboItaliano Nytt Medlem

    Innlegg:
    2
    Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Takk for godt svar. Har tatt saken videre til flyklagenemda, så håper på løsning via de. Noen erfaring med hvor lang tid de bruker på å behandle slike saker?

    I forbindelse med taxien, så var dette av typen første ledig. Oppsto en relativt kaotisk situasjon da flere måtte hente bilen på Torp, og det var manko på taxier utenfor flyplassen.
     

Del denne siden