EU261/04 - Samletråd Forsinkelse - Kompensasjon - Erfaringer og spørsmål

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av sexten, 13. april 2015.

  1. Jensemann

    Jensemann Aktivt Medlem

    Innlegg:
    403
    Likes mottatt:
    1,244
    Bonuspoeng:
    93
    Høres litt merkelig ut at du har tatt saken via nemda allerede, da de krever at du har har klaget skriftlig til selskapet først. Står på siden til nemda hva forventet saksbehandlingstid for tiden er, men er vel minst et halvt år.

    Tviler sterkt på at Ryanair anser en taxi regning på kr 8000 som "rimelig". Nemda kan være ganske uforutsigbar. Tipper at representantene for forbrukerrådet støtter kravet ditt mens representantene for flyselskapene vil anse at det er urimelig og redusere det. Så er jo spørsmålet også hvor vidt Ryanair følger et vedtak i nemda. Vedtak er ikke juridisk bindende og noen flyselskaper velger jo å ikke følge vedtak de er uenige i....
     
    eventyrer liker dette
  2. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,139
    Likes mottatt:
    7,452
    Bonuspoeng:
    293
    Han fylte ut et skjema på nett. Det er skriftlig klage. Det ble også umiddelbart avvist, noe som betyr at det ikke er nødvendig å vente noen uker for å registrere sak hos flyklagenemda.

    Når det gjelder rimelige utgifter for transport må man kunne forvente at hvis eneste mulige transport er taxi fordi det er sent på natt og det faktisk er en taxi med løyve så må man få dekket alt. Men ja.. kan fort hende det må krangles endel..

    Det stemmer at saksbehandlingstid fort blir 6 måneder eller mer, så det er bedre å finne en måte å sende kravet direkte til Ryanair hvis mulig
     
    Preference and themichael like this.
  3. marekz

    marekz Medlem

    Innlegg:
    228
    Likes mottatt:
    380
    Bonuspoeng:
    63
    Etter reisen har jeg nå sendt inn krav til LH. Fikk avslag i første omgang - som ventet. Svarte, med henvisning til EU261 om retten til assistanse og ombooking.

    Nytt svar er også negativt ("There are no grounds for compensation against Lufthansa" - noe de teknisk sett har rett i, men det er ikke kompensasjon jeg ber om).

    Likevel tilbyr de - som en "gesture of goodwill" - å betale EUR 150,- per passasjer for mine medreisende (2x), samt 20 000 Miles til meg!?

    Mitt krav er totalt EUR 578,-. Dette inkluderer overnatting ARN, ZRH, samt mat og transport for totalt 3x passasjerer.

    Jeg tenker jeg svarer at jeg gjerne tar 20 000 Miles nå som et plaster på såret, men holder meg til kravet om 578,- euro - totalt for alle tre reisende.

    Er det artikkel 9 (care) under EU261/04 som spesifikt omhandler "Assistance in the event of cancellation" og reimbursement, i dette tilfellet?
     
    Last edited: 06. aug 2024
    cire913 liker dette
  4. Rapolo

    Rapolo Senior Medlem

    Innlegg:
    930
    Likes mottatt:
    3,433
    Bonuspoeng:
    93
    LH har, etter først og godkjent et EU261-krav, gått tilbake og mener nå at været var et problem. Er det noen som har gode kilder (gjerne det flyselskapene bruker) for været på MUC morgenen tirsdag 13.08?
    Basert på det jeg finner var det 2-3 m/s vind, ingen regn og fin temp.
     
  5. oleredv

    oleredv Senior Medlem

    Innlegg:
    849
    Likes mottatt:
    3,790
    Bonuspoeng:
    93
    Hadde eit case i går med Widerøe der fly (FDE-OSL) vart kansellert pga teknisk som igjen medførte forsinkelse og dermed at crew "gjekk ut på tid" og ikkje kunne gjennomføre min flight.

    Sidan dette var siste flight på ruta den dagen blei eg booka om til neste morgon. Problemet var at flyet eg skulle rekke frå OSL gjekk cirka på same tid som det eg blei booka om til frå FDE. Eg aksepterte difor ikkje rerouting og måtte ordne alternativ transport. Er det relevant å kreve noke av Widerøe her?
     
  6. rimitone

    rimitone Senior Medlem

    Innlegg:
    987
    Likes mottatt:
    5,250
    Bonuspoeng:
    163
    Jeg reiste med LH fra MUC klokken 12 et eller annet og det var da ikke dårlig vær der på tirsdag? Jeg skulle egentlig videre fra LIS på mandagen, men rakk ikke connection, så har sendt inn krav, men ikke fått svar enda. Du på tirsdag og allerede fått svar?
     
    Rapolo liker dette
  7. Nordlands

    Nordlands EBD

    Innlegg:
    855
    Likes mottatt:
    2,696
    Bonuspoeng:
    93
    Full refusjon og EU kompensasjon for kansellering bør bli innvilget. Innhenting av reiserute er kanskje enklest å ta med reiseforsikring?
     
    oleredv and btm like this.
  8. Rapolo

    Rapolo Senior Medlem

    Innlegg:
    930
    Likes mottatt:
    3,433
    Bonuspoeng:
    93
    Nei, det var absolutt ikke dårlig vær. Sendte inn claim tirsdag formiddag. Fikk svar om rett på kompensasjon onsdag formiddag, sammen med spørsmål om bankdetaljer. Fikk så nytt svar torsdag formiddag om at de endret mening og at det var dårlig vær 'at your destination'. Meget svada all den tid det var en strålende sommerdag på MUC. Ville bare hatt noe 'offisiell' værdata som motbeviser dette.
    Ganske useriøst opplegg fra LH her. Dette er en slam dunk EU261-komp. Men etter behandlingen @holmen fikk så kan man vel gjerne ikke forvente bedre.
    Det burde vært en paragraf i EU261 at det ble tilleggskompensasjon om man som forbruker tar en sak til forbrukernemd som Transportklagenemden og vinner frem. Da har flyselskapene insentiver til å opptre riktig.
     
    holmen liker dette
  9. rimitone

    rimitone Senior Medlem

    Innlegg:
    987
    Likes mottatt:
    5,250
    Bonuspoeng:
    163
    Antar du fylt ut skjemaet online? Jeg har fortsatt ikke fått noe svar, svakt.
     
  10. Rapolo

    Rapolo Senior Medlem

    Innlegg:
    930
    Likes mottatt:
    3,433
    Bonuspoeng:
    93
    Ja.
     
    rimitone liker dette
  11. Apo

    Apo Medlem

    Innlegg:
    236
    Likes mottatt:
    129
    Bonuspoeng:
    43
    Fikk melding fra Lufthansa om kansellering av flight FRA-ICN mindre enn 14 dager før avreise 6.september så da skal det jo være standard kompensasjon på 600 EUR. Stusset på ordlyden i meldingen:
    "We have had to make some adjustments to our flight schedule. Unfortunately, an alternative is not available for all sections of your journey."
    Er det vanlig prosedyre på Lufthansa at de ikke tilbyr ombooking automatisk? Med SAS får en i alle fall et ombookingsalternativ en kan ta stilling til med ny rute. De viste til å ta kontakt med servicesenteret men dette var rundt midtnatt mandag.

    Først prøvde jeg chatboten da det sto på nettsiden at den kunne benyttes ved kansellert flight, men den ville ikke ombooke for meg. Fant så ut under manage booking at jeg kunne velge ny flight for 0 kr, bare et alternativ avreisedagen med Swiss istedet men det forsvant fort før jeg fikk valgt så endte med at jeg fikk valgt Lufthansa FRA-ICN neste dag. Litt merkelig at mailen ikke henviser til at man kan gjøre dette online. Hadde selvfølgelig vært best å ankomme ankomstdagen med annet alternativ. Står i endringsbilletten jeg fikk at opprinelige betingelser gjelder om jeg endrer mer på flybilletten, men det er kanskje mulighet å komme seg til Seoul opprinnelig avreisedag ved å ringe dem, og at det kan endres uten ytterligere kostnader? Men da får jeg vel ikke standardkompensasjon på 600 euro hvis endringen ikke medfører en forsinkelse på mer enn 4 timer slik jeg har forstått men jeg får redusert med 50% til 300 euro? Kan det være at jeg likevel får redusert kompensasjonen med den jeg fikk endret til online med at det hadde fantes alternativ som ankom under 4 timer om jeg hadde ringt dem? Det var jo mulig å endre online og alternativet med Swiss (som ville ankommet en time før opprinnelig ankomstsrute) forsvant jo som sagt før jeg fikk klikket, så tidligste jeg kunne endre til under mine bookinger var som nevnt neste dag.
    Er dette en soleklar 600 eur kompensasjon slik saken står nå med avgang dagen jeg fikk endret til? Kan ikke tenke meg det kan være noen "force majeure" unntak på flygningen såpass lenge i forkant heller. (vet ikke om det er mulig å finne ut årsaken til at Lufthansa har kansellert flygningen?) Er Lufthansa kjappe på å behandle claim og betale ut? :)
     
    Last edited: 29. aug 2024
  12. oleredv

    oleredv Senior Medlem

    Innlegg:
    849
    Likes mottatt:
    3,790
    Bonuspoeng:
    93
    Kan bekrefte at dette funka fint i mitt tilfelle. Kjapp utbetaling frå både reiseforsikring for å dekke mine kostnader, samt WF for standardkompensasjon for forsinkelsen.
     
    Nordlands liker dette
  13. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,124
    Likes mottatt:
    3,470
    Bonuspoeng:
    113
    Hei folkens,

    er det noen her inne som har opplevd med å ikke få svar fra Lufthansa etter å ha sendt inn klage? Har purret i flere omganger uten å høre en lyd fra dem.

    Første klage omhandler kansellering på første fly og ombooking til neste fly som også ble forsinket. Reisen starter i Tyskland og skulle videre til USA. Regner med at dette ikke er en sak flyklagenemnda i Norge men heller det tyske nemnda, eller?

    Den andre saken gjelder forsinkelse også fra Tyskland til USA men reisen begynte i Norge. Klagenemnda i Norge i dette tilfellet?

    Teknisk feil i begge tilfellene på flyene.
     
  14. Rapolo

    Rapolo Senior Medlem

    Innlegg:
    930
    Likes mottatt:
    3,433
    Bonuspoeng:
    93
    Har selv begynt å miste tålmodigheten med LH kundeservice. De svarer sent om de først svarer og svaret er som regel svada eller bærer preg av at de ikke leser det man skriver.
    Prøver fortsatt å få kompensert for bagasjen de rotet bort i April. Har sendt et utall henvendelser og oppfølginger på disse uten å være noe nærmere å komme i mål. Hadde også en merkelig sak for to uker tilbake der de bekreftet EU-komp for en forsinkelse, for så å følge opp og endret mening dagen etter. De svarte to ganger med to forskjellige grunner til forsinkelsen og nektet å dokumentere dette.
    Har nå en sak hos Transportklagenemnda og en hos SÖP.
    Gleder meg til den dagen EU innlemmer et punkt i EU261 som sier noe om at flyselskap som taper saker i slike klageinstanser må betale et gebyr eller X% høyere kompensasjon. Da har dem insentiver til å behandle sakene korrekt og ikke bare trenere alt.
     
    Baldrick, SVG_flyer, Teknolai and 3 others like this.
  15. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,244
    Likes mottatt:
    8,632
    Bonuspoeng:
    183
    Dette høres litt ut som min opplevelse da SAS hadde outsourcet litt mye kundeservice. Hadde til og med fått en sak behandlet i Transportklagenemda, fått medhold der i mine argumenter, de bekreftet at de skulle følge det og så plutselig ombestemte de seg… Alle navnene i denne korrespondansen pekte tydelig på at det var outsourcet kundeservice i verdens mest folkerike land.
    Løste seg når noen voksne fra Skandinavia kom på banen.

    Jeg ville forsøkt å eskalere til f.eks. Twittersupporten deres eller noe annet litt mer offentlig, så det kommer noen fra en annen avdeling inn.
     
    eventyrer liker dette
  16. Rapolo

    Rapolo Senior Medlem

    Innlegg:
    930
    Likes mottatt:
    3,433
    Bonuspoeng:
    93
    Kanskje leser LH på forumet her, for i går tikket det i det minste inn et svar på saken angående kofferten min.


    Please be advised that we are not the agent responsible for handling the baggage claim ABCDE12345 (FB IDXXX, XXX, XXX), as Lufthansa Customer Feedback Management has several agents and units that handle passenger claims and complaints based on the category and nature of the claim.


    Please note that this claim is a law case and that Lufthansa's legal unit is now responsible for Matters from Arbitration Boards/ Mediation Boards, which try to achieve an out-of-court resolution.


    Dog et litt intetsigende og lite kundevennlig svar. Hvorfor skal den reisende bli brydd med hvilke avdelinger som behandler sakene? I tillegg, skriv i det minste noe om jeg må foreta meg noe. ‘LH legal unit Is now responsible’. Må vel følge opp nok en gang for å forsikre meg om at de har sendt saken videre og at jeg skal avvente videre behandling. Forundrer meg dog ikke om svaret er at de ikke vet og at jeg må finne ut selv hva som er veien videre.

    På den positive siden ga de meg 15,000 miles som et plaster på såret for lang ventetid og mangelfull oppfølging.
     
    Henrik and Nordlands like this.
  17. Rapolo

    Rapolo Senior Medlem

    Innlegg:
    930
    Likes mottatt:
    3,433
    Bonuspoeng:
    93
    Ser nå at dette svaret ikke skyldes at LH endelig tok tak i saken på eget initiativ.

    Svaret kom etter at Transportklagenemnda hadde pushet på dem. Uansett, sa er 1,288 SDR på konto og endelig kan saken legges død.

    Nå er det bare å vente på SÖP for den andre saken jeg har gående.
     
    Molde and btm like this.
  18. jvsandem

    jvsandem Veteran

    Innlegg:
    2,501
    Likes mottatt:
    7,369
    Bonuspoeng:
    183
    Ble som tidligere nevnt ombooket forrige søndag kveld på en flight til Berlin mandag. Hadde opprinnelig avgang 10:55 direkte til Berlin, ble så booket om til avgang 06:00 med mellomlanding i København.

    Ankom da Berlin 20 minutter senere enn opprinnelig tid, så SAS har da halvert kompensasjonen, men siden jeg valgte å ta det ut som voucher ble det allikevel 250 Euro.

    Kjapp og grei behandlig der fra SAS, må jo gi de ros når de fortjener det. :)
     
    Nordlands liker dette
  19. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,205
    Likes mottatt:
    1,935
    Bonuspoeng:
    113
    Ettersom avgang var mer enn 1 time før opprinnelig booking så skulle vel du hatt full erstatning tror jeg.
     
  20. jvsandem

    jvsandem Veteran

    Innlegg:
    2,501
    Likes mottatt:
    7,369
    Bonuspoeng:
    183
    Det er visstnok riktig at de kan halvere dersom du er fremme mindre enn en time senere enn oppsatt. Var en her på forumet som sa så, jeg har ikke sjekket nærmere.
     

Del denne siden