EU261/04 - Samletråd Forsinkelse - Kompensasjon - Erfaringer og spørsmål

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av sexten, 13. april 2015.

  1. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,916
    Likes mottatt:
    8,592
    Bonuspoeng:
    183
    Dette ser ut til å være presisert i de nye retningslinjene jeg postet over

     
    Rapolo liker dette
  2. Rapolo

    Rapolo Senior Medlem

    Innlegg:
    1,178
    Likes mottatt:
    4,549
    Bonuspoeng:
    113
    Har fått en schedule change med LH som gjør at det eneste fornuftige alternativet til ombooking innebærer mellomlanding over natten. Hva er presedensen når det gjelder å få hotell (og eventuelt andre relaterte kostnader) refundert i slike tilfeller?
     
  3. Gribb

    Gribb Aktivt Medlem

    Innlegg:
    469
    Likes mottatt:
    1,063
    Bonuspoeng:
    93
    Kan noen bekrefte at jeg har rett å bli ombooket i jamfør artikkel 8 i Eu261 når flyvning blir utsatt mer enn 2 og halv timer uavhengig om det er mer enn 14 dager til avgang?

    Jeg har fått schedule change med å lande LAX kl 18:00 istedenfor opprinnelig 15:30, så svarer SAS at de kan ikke tilby andre flyselskaper enn SAS. Enten den dag eller dagen før kunne de tilby. Jeg kan ikke dagen før pga jobb.

    Jeg så AF som eksempel lander kl 16:10 i LAX som passer utrolig mye bedre enn 18:00 selv SAS lander.

    Har noen referanse som jeg kan bruke for å oppnå kontakt med supervisor eller lignende. Aron er ikke rette da han er sjef for eurobonus, billetten er SAS plus revenue.
     
  4. veeegard

    veeegard Veteran

    Innlegg:
    1,742
    Likes mottatt:
    9,387
    Bonuspoeng:
    183
    Skulle fly LUX-ZRH-OSL med LX, og pga forsinkelse ble vi automatisk ombooket via FRA med LH.

    Så ble også LUX-FRA forsinket, som gjorde at etter en lang løpetur på FRA var det gate closed da vi endelig kom frem.
    Vi fikk dekket hotell, og ble tilbydt en heller uspiselig buffet i kjelleren på hotellet, og ankom OSL dagen etter, nesten 17 timer senere.

    Det kan også nevnes at opprinnelig flight ankom OSL bare 1,5 timer forsinket, som gjør ombookingen enda mer frustrerende.

    Jeg har fremmet krav til LX, som begrunner avslag med følgende:
    upload_2024-10-1_11-0-37.png

    Jeg har svar at dette er uakseptabelt, og det er deres egen feil som booket oss om til en avgang som var umulig å gjennomføre.

    Noen innspill her, og erfaringer med hvem man kan kontakte for å få en tredjepartsvurdering?
    Har googlet meg frem til at "Federal Office of Civil Aviation FOCA" kan være et alternativ, men har ingen erfaring med transportklagenemd i Sveits.

    Fristende å bruke airhelp eller lignende, men ville jo også vært fint å slippe tusenvis av kroner i gebyr.

    Har ikke ord for hvor frustrerende det er at man aldri får godkjent et EU-krav uten å måtte krangle seg helt til topps...
     
    eventyrer, Shyneno, Gribb and 2 others like this.
  5. Malmo

    Malmo Status: EBD

    Innlegg:
    466
    Likes mottatt:
    794
    Bonuspoeng:
    93
    Hadde følgende flight 24. sep:

    Flight: SK4055
    Fra: OSL
    Til: SVG
    Planlagt avgang: 20:30 > faktisk avgang: 0059
    Planlagt ankomst: 21:25 > faktisk ankomst: 0144

    Fikk avslag med følgende:
    Flygningen ifråga blev försenad på grund av skador under flygning. Eftersom detta är en händelse som ligger utanför flygbolagets kontroll kan jag tyvärr inte tillmötesgå din begäran om schablonersättning enligt EU 261/2004.​

    Flyet ble forsinket inn fra KRS og ankom OSL 2358. Er det rimelig at de kan avvise kravet for en skade under innflygning som skjedde inn til KRS mest sannsynlig?

    Når går grensen for når følgefeil ikke er gyldig årsak til avvise EU krav?
     
  6. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,916
    Likes mottatt:
    8,592
    Bonuspoeng:
    183

    Står litt om dette i oppdaterte retningslinjene i EU261, såvidt jeg kan tolke dette er det en dom som gir flyselskapet rett til og kreve ekstraordinære omstendigheter tre flyvninger tilbake
    5.4. Extraordinary circumstances on a previous flight with the same aircraft

    Når det er sagt så ville jeg utfordret SAS på om de har gjort tilstreklige tiltak for å minimere din forsinkelse, dette er også ett krav flyselskapet må oppfylle for å unngå betale kompensasjon, selv om hendelsen er ekstraordinær.

    Jeg vil påstå at SAS har eller burde hatt kapasitet til å sette inn ett annet fly på en HUB som OSL når det mest sannsynlig mange timer før ble klart at dette spesifikke flyet ville bli veldig forsinket.

     
    Last edited: 03. okt 2024
    Malmo liker dette
  7. Malmo

    Malmo Status: EBD

    Innlegg:
    466
    Likes mottatt:
    794
    Bonuspoeng:
    93
    takk! Syns det er rart capt ikke sa noe om hvorfor. Tok opp lyd og eneste så ble sagt at flyet var standby i CPH og deretter flydd CPH-KRS-OSL.

    Kam det tenkes at opprinnelig equipment KRS-OSL ble tatt ut av tjeneste og SE-RSS ble erstatningsflyet? Gjelder da eu kravet mon tro? Noen så har kjennskap til å finne opprinnelig flight så var tenkt (hvis det var et annet)?

    edit: Ser SE-RSS CPH-KRS avreise 2149 og ank 2231 hadde flight nr SK9121 som ut i fra google er brukt før til posisjoneringsfly. Dermed antar jeg at opprinnelig fly for SK222 KRS-OSL er det som fikk noe teknisk.

    Spørsmålet mitt er da, gjelder EU kravet da siden dette er nytt equipment og ikke det som ble påvirket av skade under innflygning? @Lars J
     
    Last edited: 03. okt 2024
  8. Akhtarwakas

    Akhtarwakas Medlem

    Innlegg:
    219
    Likes mottatt:
    139
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg har en flight om noen dager fra OSL-LHR.CAI-PVG. Der det er Air Egypt fra LHR og til PVG. Denne fikk en flight change og jeg ankommer 8 timer senere til PVG og jeg må overnatte i CAI. Prøver å lese meg opp men litt uklare regler. SAS som har utstedt bonusbilletten men det er Air Egypt som har endret sin rute. Har jeg krav på 600E og kan jeg søke det via sas sitt skjema eller må jeg gå direkte til Air Egypt?
     
  9. Rapolo

    Rapolo Senior Medlem

    Innlegg:
    1,178
    Likes mottatt:
    4,549
    Bonuspoeng:
    113
    1) Hvor lenge før avreise fikk du beskjed om endringen
    2) 14 dager eller mer, da er det ingen kompensasjon, men du kan i det minste prøve å få dekket overnattingen av Egypt Air
    3) Mindre enn 14 dager før avreise; du har rett på kompensasjon under EU261 og må henvende deg til selskapet som var skyld i forsinkelsen, altså Egypt Air.

    Det er alltid operating carrier som skal kontaktes for kompensasjon. Hvis operating carrier ikke er 'skyldig' under EU261 så har de nye presiseringene tydeliggjort at billettutsteder kan være ansvarlig.
     
  10. Akhtarwakas

    Akhtarwakas Medlem

    Innlegg:
    219
    Likes mottatt:
    139
    Bonuspoeng:
    43
    Det er under 14 dager igjen. Var ikke så lett å finne noen link for kompensasjon på deres sider.
     
  11. nick5000

    nick5000 Medlem

    Innlegg:
    166
    Likes mottatt:
    66
    Bonuspoeng:
    28
    Sendte krav til Qatar om kompensasjon pga kansellert flight AGP DOH 3 september. Enda ikke fått svar. Er det noe i reglene som sier hvor lang tid de kan bruke på å svare og betale ut kompensasjonen?
     
    Shyneno liker dette
  12. Rapolo

    Rapolo Senior Medlem

    Innlegg:
    1,178
    Likes mottatt:
    4,549
    Bonuspoeng:
    113
    https://www.egyptair.com/en/contact-us/Pages/Complains.aspx

    Her hadde jeg purret minst en gang i løpet av den tiden. Det er ikke meg bekjent noen krav om svartid, flyselskapet har alle insentiver (bortsett fra fornøyde kunder) til å trenere disse sakene.
     
  13. nick5000

    nick5000 Medlem

    Innlegg:
    166
    Likes mottatt:
    66
    Bonuspoeng:
    28
    Ja takk, har purret en gang. Jeg får kanskje purre en gang til snart.
     
  14. Rscott

    Rscott Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    4,176
    Bonuspoeng:
    113
    Dette stemmer ikke alltid. Det er flere EU-dommer og avgjørelser i Transportklagenemda som viser til at reiser med flere operatører ustedt på en gjennomgående billett må ses på som en enkelt reise, og hvor den som har utstedt billetten ikke kan dekke seg bak forsinkelser/kanselleringer hos transportører på senere deler av reisen. Dette blir spesielt aktuelt når "operating carrier" ikke er underlagt EU-forordningen, men det er ikke et krav.

    Jeg ville nok søkt erstatning fra SAS og tatt saken til Transportklagenemda.

    Transportklagenemda 2023-00851:
    Når det gjelder virkeområde, vises det til at forordningen omfatter reiser fra tredjeland og inn i unionen, der det «transporterende flyselskap» er et EU-flyselskap, jf. artikkel 3 nr. 1 bokstav b. EU-domstolen har i en rekke avgjørelser slått fast at gjennomgående reiser som har vært omfattet av én samlet reservasjon, må behandles som en enhet hva gjelder rettighetene etter forordningen, jf. artikkel 7 nr. 1 annet ledd. Med andre ord må det ved gjennomgående billetter ses på hele reisen som gjenstand for rettigheter etter forordningen, i motsetning til at hver av de direkte tilsluttede flyforbindelser behandles separat. Se her C-502/18 (Ceske), C-74/19 (TAP) og C-367/20 (KLM). Klager kjøpte en gjennomgående billett fra SAS for hele strekningen Norfolk (USA)-Oslo, med mellomlanding i New York. I henhold til billetten skulle United Airlines foreta transporten innenriks i USA og SAS strekningen New York -Oslo. Som i C-367/20 utføres da deler av reisen av et EU-flyselskap og endedestinasjonen er i et land som omfattet av forordningen. Dette medfører at forordningen kommer til anvendelse, med mindre klager har mottatt motytelser, eller kompensasjon og bistand i tredjestaten. Dette unntaket kommer imidlertid ikke til anvendelse da klager ikke har mottatt motytelser, eller kompensasjon og bistand i USA.

    Vedtak
    Transportklagenemnda anbefaler at SAS betaler EUR 600 i standarderstatning til klager, refunderer klagers utgifter til ny hjemreisebillett med NOK 32 345.

    Transportklagenemda 2024-00178:
    Etter forordningens artikkel 5 nr. 1 bokstav c har passasjerer som blir utsatt for en innstilt flyvning rett på standarderstatning, med mindre kanselleringen er meldt minst 14 dager før avgang eller skyldtes ekstraordinære omstendigheter. Kanselleringen skjedde dagen før avgang og flertallet er av den oppfatning at flyselskapene har ikke godtgjort at innstillingen har årsak i ekstraordinære omstendigheter. EU-domstolen har påpekt at følgene av at reisen er gjennomgående er at alle flyselskaper som i henhold til billetten var ment å utføre en transportoperasjon på reisen, anses som ansvarssubjekter etter forordningen. Se her EU-domstolens avgjørelse C-367/20 avsnitt 26-29, med henvisning C-502/18 avsnitt 20-26.

    Vedtak
    Transportklagenemnda anbefaler at SAS utbetaler standarderstatning tilsvarende 600 EUR per passasjer, totalt 1200 EUR, samt erstatter klagers utgifter på 1936,78 NOK og 229,13 USD.

    C-367/20 avsnitt 26-29:
    Such a finding cannot be called into question by the fact, referred to by České aerolinie in its written observations, that the cause of the delay which the passengers concerned had to suffer was not in the first of the connecting flights, performed by that carrier, but in the second of the connecting flights, performed by another air carrier.

    In that regard, it must be observed, first, that, as is apparent from the case-law cited in paragraph 16 of the present judgment, flights with one or more connections that are the subject of a single reservation must be regarded as a single unit, which implies that, in the context of such flights, an operating air carrier that has operated the first flight cannot take refuge behind a claim that the performance of a subsequent flight operated by another air carrier was imperfect.

    Further, the second sentence of Article 3(5) of Regulation No 261/2004 states that, where an operating air carrier which has no contract with the passenger performs obligations under this regulation, it is to be regarded as doing so on behalf of the person having a contract with that passenger.

    Accordingly, in a situation such as that at issue in the main proceedings, where, in the context of connecting flights consisting of two flights that were the subject of a single reservation, the second flight is performed under a code-share agreement by an operating air carrier other than the operating air carrier that entered into the contract of carriage with the passengers concerned and that performed the first flight, the latter carrier remains subject to contractual obligations to the passengers, even in relation to the performance of the second flight.

    C‑74/19 som omhandler samme tema er også fornøyelig lesning for de som liker lange og litt tørre dommer. Den starter med en passasjer som begynte å bite sine medpassasjerer på en reise til Oslo fra Brasil via Portugal :p
     
    Last edited: 05. okt 2024
    btm, Rapolo and Nordlands like this.
  15. Flymunda

    Flymunda Senior Medlem

    Innlegg:
    1,211
    Likes mottatt:
    8,328
    Bonuspoeng:
    183
    [QUOTE="Rscott, post: 555922, member: 7804"

    C‑74/19 som omhandler samme tema er også fornøyelig lesning for de som liker lange og litt tørre dommer. Den starter med en passasjer som begynte å bite sine medpassasjerer på en reise til Oslo fra Brasil via Portugal :p[/QUOTE]

    EU-domstolen kommer til at det i utgangspunktet er en ekstraordinær omstendighet at man må diverte for å laste av en passasjer kapteinen vurderer det som ikke forsvarlig å ha ombord.

    Ser imidlertid også at EU-domstolen synes å mene at hvis flyselskapet unødvendig eskalerte situasjonen eller burde forstått mens flyet var på bakken at det ikke ville gå bra (flyet som fløy fra Lisboa til Brasil, for å hente passasjeren som skulle Brasil-Lisboa-Oslo, måtte en tur ned i Las Palmas for å laste av den bitende passasjeren og bagasjen til vedkommende), så er man ansvarlig allikevel.

    «48 In the light of the foregoing, the answer to the first question is that Article 5(3) of Regulation No 261/2004, read in the light of recital 14 of that regulation, must be interpreted as meaning that the unruly behaviour of a passenger which has justified the pilot in command of the aircraft in diverting the flight concerned to an airport other than the airport of arrival in order to disembark that passenger and his baggage falls within the concept of ‘extraordinary circumstances’, within the meaning of that provision, unless the operating air carrier contributed to the occurrence of that behaviour or failed to take appropriate measures in view of the warning signs of such behaviour, which it is for the national court to verify.»

    Og EU-domstolen er svært strenge på krav til omruting. Neste avgang til det aktuelle flyselskapet er normalt ikke nok.


    «60 Therefore, it is only where there are no seats available on another direct or indirect flight enabling the passenger concerned to reach his or her final destination at a time which is not as late as the next flight of the air carrier concerned, or where the implementation of such re-routing constitutes an unbearable sacrifice for that air carrier in the light of the capacities of its undertaking at the relevant time, that that air carrier must be considered to have deployed all the resources at its disposal by re-routing the passenger concerned on the next flight operated by it.»
     
    Meursalt and Rscott like this.
  16. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,967
    Likes mottatt:
    875,122
    Bonuspoeng:
    293
    Dagens problemstilling, en voksen niese og hennes datter reiste i går med KLM til Bali:
    Første legg: KL1170 som landet 1t 2 min etter rute på AMS
    De nådde heldigvis KL835 til SIN fordi det var forsinket avgang kl 22:59 (rutetid 20:50)
    Da de kom til Singapore viste det seg at KLM ikke hadde sjekket dem videre til DPS angivelig fordi de ikke trodde de ville nå flyet i AMS. De hadde derfor ikke plass på flygningen SIN-DPS.
    De ble booket om til SQ948 SIN-DPS, dette flyet landet på DPS kl 23:44.
    KL835 skulle etter rute ha landet kl 19:25 ….

    Dette betyr at de kom 4 t og 19 min forsinket til Bali.
    Etter min forståelse av EU261/04 skal utløse en standardkompensasjon på €600 per person.

    Har min niese en sak her?
     
    Malmo and NoLimit like this.
  17. Rscott

    Rscott Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    4,176
    Bonuspoeng:
    113
    Det vil jeg absolutt tro. Dette høres ut som en klassisk sak med denied boarding.

    Basert på en nylig opplevelse vil jeg samtidig på det varmeste anbefale henne restaurant Akar by K-Club hvis hun skulle befinne seg i Ubud. Vi spiste oss gjennom Bali, og denne var helt der oppe. Og med 1200 EU261-Pesetas i lommen er det ikke noe å tenke på :)
     
    Last edited: 05. okt 2024
    Malmo, Preference and Eddie47 like this.
  18. Charterfeber

    Charterfeber Nytt Medlem

    Innlegg:
    19
    Likes mottatt:
    15
    Bonuspoeng:
    3
    Har en tur med Tunisair fra Tunis til Bologna den 13. oktober, hvor jeg fikk beskjed om en schedule change i går, 4. oktober. Flighten er flyttet med over syv timer fra 07:45 til 14:50.

    Siden flighten opereres av en «non-EU carrier» til EU gjelder vel ikke EU261. Er det noen som har erfaring/kjennskap til lignende ordninger som kan gi kompensasjon i Tunisia?
     
  19. Malmo

    Malmo Status: EBD

    Innlegg:
    466
    Likes mottatt:
    794
    Bonuspoeng:
    93
    I am writing in response to your recent rejection of my compensation claim regarding the delay on flight SK4055 (OSL-SVG) on 24 September 2024, citing extraordinary circumstances due to damage sustained on an earlier flight.

    After reviewing the relevant flight records and EU261/2004 regulations, I respectfully request that you reconsider your decision for the following reasons:

    1. Aircraft Change and Flight Details:
      The delay to SK4055 was caused by the late arrival of flight SK222 (KRS-OSL), which used the aircraft SE-RSS. According to publicly available flight records, SE-RSS was flown in from Copenhagen (CPH) to Kristiansand (KRS) as flight SK9121, to replace the original aircraft scheduled for SK222. Therefore, the delay was not due to extraordinary circumstances directly affecting SE-RSS, but rather due to operational logistics unrelated to any prior flight incidents.

    2. Application of EU261/2004:
      According to Article 5.4 of EU261/2004, an airline may claim extraordinary circumstances based on a previous flight only if there is a direct causal link between the occurrence of the extraordinary circumstance and the subsequent flight, and only if the same aircraft is involved (Section 5.4). Since SE-RSS was not involved in the earlier flight experiencing damage, but was instead a replacement aircraft flown in specifically for SK222, the extraordinary circumstances exemption should not apply in this case.
    Given these facts, I believe that I am entitled to compensation as the delay of over four hours falls under the scope of EU261/2004 and is not exempted by extraordinary circumstances.

    I kindly request that you reconsider my compensation claim in light of this information. If further clarification is needed, I would be happy to provide any additional details.

    Thank you for your attention to this matter. I look forward to your response.


    Source: https://www.flightaware.com/live/flight/SERSS/history/20240924/1951Z/EKCH/ENCN

    Fikk følgende svar i dag: upload_2024-10-8_9-30-57.png

    Noe å gå videre med? Var jo erstatningsfly som ble brukt (og dermed ikke det som fikk skade?)
     
  20. Rapolo

    Rapolo Senior Medlem

    Innlegg:
    1,178
    Likes mottatt:
    4,549
    Bonuspoeng:
    113
    Poenget her er årsaken til forsinkelsen og grunnen til at det måtte settes inn et erstatningsfly. Slik jeg forstår det ble det opprinnelige flyet skadet under flyvning. I utgangspunktet er ikke tekniske feil ekstraordinært, så jeg ville bedt dem om å dokumentere skadeårsaken. Jeg hadde ikke selv akseptert et svar som bare sier at det oppsto skader av ekstraordinær art uten at det faktisk nevnes hva som har skjedd.
    Slik jeg tolker svaret deres vil jeg anta at det har vært bird strike eller lynnedslag i flyet. Begge disse er ekstraordinære og selskapet kan ikke lastes, men likevel greit å få bekreftet fra SAS hva som var skadeårsaken.
     
    Malmo liker dette

Del denne siden