EU261/04 - Samletråd Forsinkelse - Kompensasjon - Erfaringer og spørsmål

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av sexten, 13. april 2015.

  1. Rscott

    Rscott Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    4,176
    Bonuspoeng:
    113
    Nei. Den tidlige avgangen gir rett til kompensasjon, men siden ankomst var innenfor to timer blir den redusert med 50%.
     
  2. Rscott

    Rscott Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    4,176
    Bonuspoeng:
    113
    Der er hhv to, tre eller fire timer avhengig av distanse som vanlig. En time er fristen for fremskjøvet avgang, som da regnes som kansellering/omruting.
     
  3. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,269
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Regel er vel to timer senere, men det er også senere spesifisert i en dom at mer enn 1 timer tidligere også utløser rett på full kompensasjon. Dette er det som står på Wikipedia, men finner ikke originalkilden nå:
    • the airline notifies the passengers less than one week prior to departure, and re-routes passengers so that they can:
      • depart no more than one hour earlier than scheduled, and
      • arrive no more than two hours later than scheduled
     
  4. Rscott

    Rscott Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    4,176
    Bonuspoeng:
    113
    Originalkilde:

    2. When passengers are offered re-routing to their final destination on an alternative flight pursuant to Article 8, the arrival time of which does not exceed the scheduled arrival time of the flight originally booked

    (a) by two hours, in respect of all flights of 1500 kilometres or less; or

    (b) by three hours, in respect of all intra-Community flights of more than 1500 kilometres and for all other flights between 1500 and 3500 kilometres; or

    (c) by four hours, in respect of all flights not falling under (a) or (b),

    the operating air carrier may reduce the compensation provided for in paragraph 1 by 50 %.
     
  5. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,916
    Likes mottatt:
    8,592
    Bonuspoeng:
    183
    Det finnes en dom på dette.

    Den stadfester at OC ikke kan halvere kompensasjon ved 50% når det gjelder for tidlig avgang.

    Litt usikker på om det kun gjelder om man også ankommer for tidlig..


    Mye tekst men noe relevant er

    No 261/2004 must be interpreted as meaning that a flight is regarded as having been ‘cancelled’ in the case where the operating air carrier brings that flight forward by more than one hour.Article 7(2) of Regulation No 261/2004 must be interpreted as meaning that it is not applicable to a situation in which the amount of time by which the arrival of a flight has been brought forward is within the limits referred to in that provision


    Se også pkt 88-94 i dommen for mer detaljer

    https://curia.europa.eu/juris/docum...N&mode=lst&dir=&occ=first&part=1&cid=14222198
     
    Last edited: 03. sept 2024
    jgroneng and Rscott like this.
  6. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,269
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Ser man det ja, det var den jeg tenkte på ja.
     
  7. Rscott

    Rscott Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    4,176
    Bonuspoeng:
    113
    Du har helt rett, og jeg er enig med deg. Problemet er at det ikke er tatt høyde for denne situasjonen i regulativet, og at SAS dermed kan henvise til den konkrete teksten (som jeg også gjorde over). Tolkningen i dommen er mer nyansert:

    However, although the EU legislature was aware of the inconvenience involved in a flight being brought forward, it did not consider that the re-routing offered by the operating air carrier, which makes it possible to limit the extent of the harmful consequences of an earlier departure, could give rise to a reduction in the amount of compensation.

    If such a possibility were to be granted to an operating air carrier which offers re-routing, giving rise to an earlier arrival, it would have the effect of systematically allowing the amount of compensation to be reduced in the case where a flight has been brought forward by a significant amount of time by that carrier.


    Så poenget er altså at de ikke kan slippe unna med reduksjon i kompensasjon ved å gi en ny betydelig ulempe (fremskjøvet avgang).

    Jeg ser poenget ditt med usikkerhet om det kun gjelder tidlig ankomst siden det står "giving rise to an earlier arrival", men ulempen ved en fremskjøvet avgang er jo den samme uavhengig om du lander før eller etter STA. Jeg tolker derfor "earlier arrival" i denne sammenhengen som tidligere ankomst enn hva som ville vært tilfelle med en forsinket avgang, altså muligheten til å justere seg innfor fristen for ankomst ved å rute om til en tidligere avgang.
     
    Last edited: 03. sept 2024
    jgroneng and Lars J like this.
  8. Apo

    Apo Medlem

    Innlegg:
    236
    Likes mottatt:
    129
    Bonuspoeng:
    43
    EU261 skjemaet Lufthansa har online gir bare feilmelding når man skal sende det inn. "An error has occured.Please fill out the form again". Gjort det tre ganger nå, jævlig irriterende. Noen som vet hvor man kan sende claim på mail? Merkelig nok henviser de til at man kan skrive brev til dem, men det tar altfor lang tid per vanlig postgang, og en lever i 2024.
     
  9. Mad3

    Mad3 Medlem

    Innlegg:
    50
    Likes mottatt:
    19
    Bonuspoeng:
    8

    Lufthansa bruker alle skitne triks i boken for å lure seg unna.
     
    yki and Teknolai like this.
  10. Rapolo

    Rapolo Senior Medlem

    Innlegg:
    1,178
    Likes mottatt:
    4,549
    Bonuspoeng:
    113
    Kan noen sende AFKLMs blue print på claims-prosessering til Lufthansa?

    Svar to dager etter innsendt henvendelse og fullt ‘medhold’ uten noe om og men.

    Jeg var ikke klar over at kansellert fly uansett trigger EU261 selv om man ikke er forsinket til endedestinasjonen. Jeg kom frem med opprinnelig flight på siste leg til ABJ, og de halverte altså kompensasjoen på bakgrunn av det. Spurte om kompensasjon i form av voucher, og fikk derfor nesten 6,000kr. Ser ut som de gir 2/3 ekstra på toppen om man velger voucher.


    I am sorry that your flight from Oslo to Amsterdam on 01 September was cancelled due to technical reasons. Please accept my sincere apologies on behalf of KLM.

    I am pleased to inform you that you are entitled to compensation, according to the EC Regulation no. 261/2004. As stated in the regulation, the operating carrier can reduce the compensation by 50% when the delay is less than four hours to final destination and the total distance more than 3500 km. We have already requested to issue a non-refundable travel voucher for NOK 5975.



    Moreover, you are entitled to receive a reimbursement of the expenses that you have incurred whilst you awaited your rescheduled flight.

    Based on the receipts you have submitted, I am pleased to reimburse you the following the hotel accommodation, transportation to and from any hotel or other place of overnight residence.


    Here below you can find a confirmation of the payment* requested to the bank account provided.
     
    AirMags, tarkal, Rscott and 6 others like this.
  11. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,321
    Likes mottatt:
    17,912
    Bonuspoeng:
    293
    Har en sak med Norwegian, med denied boarding, og satt på flyet neste dag.

    Prøvde å få dekket overnatting første natten, de sier følgende:

    «Tyvärr kan vi inte tillgodose er ansökan om kostnadsersättning för de utgifter för förbetald semesterboende eftersom vi inte är ansvariga för sådana kostnader i enlighet med EU-domstolens dom C-354/18 Rusu och artikel 12 i EG 261/2004»


    Er ingen jurist, og er det lost case?


    I tillegg så legger de på denne frasen, blir strafferunder svarer jeg på e-posten :)

    «Vi ber dig om ditt tålamod och att du inte svarar på detta e-postmeddelande eftersom det kan orsaka förseningar i återbetalningen.»
     
  12. Rscott

    Rscott Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    4,176
    Bonuspoeng:
    113
    Du skal få dekket dokumenterte tap, inkludert ikke-refundebar hotellovernatting dersom det er en EU261-sak, mao at det var innenfor flyselskapets kontroll. Men forsikringsselskapet er muligens en raskere vei å gå.
     
    jgroneng liker dette
  13. Preference

    Preference EBG

    Innlegg:
    579
    Likes mottatt:
    718
    Bonuspoeng:
    93
    Hva mener du med "å få dekket overnatting første natten"? Dersom flyet ble flyttet til neste dag, trengte du vel bare én ekstra overnatting? Denne natten skal selvfølgelig Norwegian dekke, men basert på svaret deres så kan de se ut som om de har antatt at du har søkt refusjon for "forhåndsbetalt ferieopphold" og ikke bare den ekstra natten som krevdes fordi du ble tvunget til å fly en dag senere..?
     
  14. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,321
    Likes mottatt:
    17,912
    Bonuspoeng:
    293
    Det var et opphold på 4 dager (airbnb), hvorpå første natten da ikke kunne benyttes. Det var den første natten som ble forespurt å få dekket.

    Jeg får ta en runde til.
     
  15. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,916
    Likes mottatt:
    8,592
    Bonuspoeng:
    183
    Reiste du internasjonalt skal du være dekket av Montreal konvensjonen også i ett slikt tilfelle.
     
    jgroneng liker dette
  16. Preference

    Preference EBG

    Innlegg:
    579
    Likes mottatt:
    718
    Bonuspoeng:
    93
    Okey det er jeg litt usikker på om de må dekke. De hadde måttet dekke om du da skulle trengt overnatting der du måtte bli værende en dag til før avreise, så burde jo kanskje da også dekke tapt overnatting. Uansett er dette en av casene som vanlige reiseforsikringer ofte dekker
     
    jgroneng liker dette
  17. Rscott

    Rscott Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    4,176
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, og i tillegg Luftfartsloven § 10-20 for flyreiser i Norge.

    Det er mange saker fra tidligere Flyklagenemda hvor det enstemmig ble bestemt at flyselskapene var ansvarlig for følgeskader som forhåndsbetalt hotell og andre tap. Eksempelvis FLYKN-2019-2486, FLYKN-2021-648, FLYKN-2021-1289 m.fl. Men i alle nyere avgjørelser fra Transportklagenemda jeg kan finne har flertallet bestående av bransjerepresentantene og nemdas leder vurdert at dette ikke er påregnlige kostnader for flyselskapet.

    Som det sies over er det ganske vanlig at forsikringer (ofte begrenset til superdekning) dekker den første ubenyttede natten, typisk inntil 5000 kroner. Tror ikke Transportklagenemda kommer til å gå bort fra praksisen som har etablert seg nå, så da er reiseforsikring antageligvis eneste reelle mulighet.

    Edit: Forbrukerrådet holder på tolkningen av tap som følge av forsinkelsen, men presiserer at det gjelder kostnader som overgår standardkompensasjonen:

    Forbrukerradet.png
     
    Last edited: 19. sept 2024
  18. geirek

    geirek Aktivt Medlem

    Innlegg:
    266
    Likes mottatt:
    496
    Bonuspoeng:
    63
    Hvor lang tid pleier sas bruke på å behandle disse klagene.? Har holdt på i 3 mnd i, når en nærmer seg en løsning så er det rykk tilbake til start pga nye kundebehandlere hver gang som finner på nye usannheter.
     
  19. Flymunda

    Flymunda Senior Medlem

    Innlegg:
    1,211
    Likes mottatt:
    8,328
    Bonuspoeng:
    183
    Du må være verdens mest tolmodige person. Jeg setter en frist på kanskje en drøy uke hvor jeg varsler om at klage vil bli inngitt til flyklagenemnda hvis de ikke har bekreftet innen da at poengene/pengene/voucher er på vei til konto. Da har ting en tendens til å skje.
     
    eventyrer liker dette
  20. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,916
    Likes mottatt:
    8,592
    Bonuspoeng:
    183
    EU har lansert oppdaterte retningslinjer for hvordan EU261 skal tolkes.

    Mye nyttig info her, kom bl.a over dette som var nytt for meg

    Slik jeg tolker dette så er man dekket av EU261 om man f.eks flyr

    SIN-CPH-OSL med SQ SIN-CPH og SK CPH-OSL

    Skulle SIN-CPH være forsinket (og SQ sin skyld) så kan man kreve erstatning av SAS.
     

Del denne siden