EU261/04 - Samletråd Forsinkelse - Kompensasjon - Erfaringer og spørsmål

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av sexten, 13. april 2015.

  1. Rscott

    Rscott Veteran

    Innlegg:
    1,629
    Likes mottatt:
    3,921
    Bonuspoeng:
    113
    Nei. Den tidlige avgangen gir rett til kompensasjon, men siden ankomst var innenfor to timer blir den redusert med 50%.
     
  2. Rscott

    Rscott Veteran

    Innlegg:
    1,629
    Likes mottatt:
    3,921
    Bonuspoeng:
    113
    Der er hhv to, tre eller fire timer avhengig av distanse som vanlig. En time er fristen for fremskjøvet avgang, som da regnes som kansellering/omruting.
     
  3. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,205
    Likes mottatt:
    1,935
    Bonuspoeng:
    113
    Regel er vel to timer senere, men det er også senere spesifisert i en dom at mer enn 1 timer tidligere også utløser rett på full kompensasjon. Dette er det som står på Wikipedia, men finner ikke originalkilden nå:
    • the airline notifies the passengers less than one week prior to departure, and re-routes passengers so that they can:
      • depart no more than one hour earlier than scheduled, and
      • arrive no more than two hours later than scheduled
     
  4. Rscott

    Rscott Veteran

    Innlegg:
    1,629
    Likes mottatt:
    3,921
    Bonuspoeng:
    113
    Originalkilde:

    2. When passengers are offered re-routing to their final destination on an alternative flight pursuant to Article 8, the arrival time of which does not exceed the scheduled arrival time of the flight originally booked

    (a) by two hours, in respect of all flights of 1500 kilometres or less; or

    (b) by three hours, in respect of all intra-Community flights of more than 1500 kilometres and for all other flights between 1500 and 3500 kilometres; or

    (c) by four hours, in respect of all flights not falling under (a) or (b),

    the operating air carrier may reduce the compensation provided for in paragraph 1 by 50 %.
     
  5. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,818
    Likes mottatt:
    8,267
    Bonuspoeng:
    183
    Det finnes en dom på dette.

    Den stadfester at OC ikke kan halvere kompensasjon ved 50% når det gjelder for tidlig avgang.

    Litt usikker på om det kun gjelder om man også ankommer for tidlig..


    Mye tekst men noe relevant er

    No 261/2004 must be interpreted as meaning that a flight is regarded as having been ‘cancelled’ in the case where the operating air carrier brings that flight forward by more than one hour.Article 7(2) of Regulation No 261/2004 must be interpreted as meaning that it is not applicable to a situation in which the amount of time by which the arrival of a flight has been brought forward is within the limits referred to in that provision


    Se også pkt 88-94 i dommen for mer detaljer

    https://curia.europa.eu/juris/docum...N&mode=lst&dir=&occ=first&part=1&cid=14222198
     
    Last edited: 03. sept 2024
    jgroneng and Rscott like this.
  6. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,205
    Likes mottatt:
    1,935
    Bonuspoeng:
    113
    Ser man det ja, det var den jeg tenkte på ja.
     
  7. Rscott

    Rscott Veteran

    Innlegg:
    1,629
    Likes mottatt:
    3,921
    Bonuspoeng:
    113
    Du har helt rett, og jeg er enig med deg. Problemet er at det ikke er tatt høyde for denne situasjonen i regulativet, og at SAS dermed kan henvise til den konkrete teksten (som jeg også gjorde over). Tolkningen i dommen er mer nyansert:

    However, although the EU legislature was aware of the inconvenience involved in a flight being brought forward, it did not consider that the re-routing offered by the operating air carrier, which makes it possible to limit the extent of the harmful consequences of an earlier departure, could give rise to a reduction in the amount of compensation.

    If such a possibility were to be granted to an operating air carrier which offers re-routing, giving rise to an earlier arrival, it would have the effect of systematically allowing the amount of compensation to be reduced in the case where a flight has been brought forward by a significant amount of time by that carrier.


    Så poenget er altså at de ikke kan slippe unna med reduksjon i kompensasjon ved å gi en ny betydelig ulempe (fremskjøvet avgang).

    Jeg ser poenget ditt med usikkerhet om det kun gjelder tidlig ankomst siden det står "giving rise to an earlier arrival", men ulempen ved en fremskjøvet avgang er jo den samme uavhengig om du lander før eller etter STA. Jeg tolker derfor "earlier arrival" i denne sammenhengen som tidligere ankomst enn hva som ville vært tilfelle med en forsinket avgang, altså muligheten til å justere seg innfor fristen for ankomst ved å rute om til en tidligere avgang.
     
    Last edited: 03. sept 2024
    jgroneng and Lars J like this.
  8. Apo

    Apo Medlem

    Innlegg:
    236
    Likes mottatt:
    129
    Bonuspoeng:
    43
    EU261 skjemaet Lufthansa har online gir bare feilmelding når man skal sende det inn. "An error has occured.Please fill out the form again". Gjort det tre ganger nå, jævlig irriterende. Noen som vet hvor man kan sende claim på mail? Merkelig nok henviser de til at man kan skrive brev til dem, men det tar altfor lang tid per vanlig postgang, og en lever i 2024.
     
  9. Mad3

    Mad3 Nytt Medlem

    Innlegg:
    40
    Likes mottatt:
    6
    Bonuspoeng:
    8

    Lufthansa bruker alle skitne triks i boken for å lure seg unna.
     
    Teknolai liker dette
  10. Rapolo

    Rapolo Senior Medlem

    Innlegg:
    930
    Likes mottatt:
    3,433
    Bonuspoeng:
    93
    Kan noen sende AFKLMs blue print på claims-prosessering til Lufthansa?

    Svar to dager etter innsendt henvendelse og fullt ‘medhold’ uten noe om og men.

    Jeg var ikke klar over at kansellert fly uansett trigger EU261 selv om man ikke er forsinket til endedestinasjonen. Jeg kom frem med opprinnelig flight på siste leg til ABJ, og de halverte altså kompensasjoen på bakgrunn av det. Spurte om kompensasjon i form av voucher, og fikk derfor nesten 6,000kr. Ser ut som de gir 2/3 ekstra på toppen om man velger voucher.


    I am sorry that your flight from Oslo to Amsterdam on 01 September was cancelled due to technical reasons. Please accept my sincere apologies on behalf of KLM.

    I am pleased to inform you that you are entitled to compensation, according to the EC Regulation no. 261/2004. As stated in the regulation, the operating carrier can reduce the compensation by 50% when the delay is less than four hours to final destination and the total distance more than 3500 km. We have already requested to issue a non-refundable travel voucher for NOK 5975.



    Moreover, you are entitled to receive a reimbursement of the expenses that you have incurred whilst you awaited your rescheduled flight.

    Based on the receipts you have submitted, I am pleased to reimburse you the following the hotel accommodation, transportation to and from any hotel or other place of overnight residence.


    Here below you can find a confirmation of the payment* requested to the bank account provided.
     

Del denne siden