EU261/04 - Samletråd Forsinkelse - Kompensasjon - Erfaringer og spørsmål

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av sexten, 13. april 2015.

  1. christian1986

    christian1986 Medlem

    Innlegg:
    51
    Likes mottatt:
    88
    Bonuspoeng:
    18
    Lufthansa glimrer til!

    "Kindly note that Regulation (EC) No. 261/2004 applies to flights departing from EU member states and flights arriving in EU member states from third countries. As your journey starts in Singapore and ends in Norway we cannot accommodate your request for compensation according Regulation (EC) No. 261/2004."

    Kan ikke skjønne at dette stemmer. Lufthansa er vel utvilsomt europeisk samt at Norge for alle praktiske formål er sett på som en del av EU hva EU261 gjelder.

    • If your flight arrives in the EU from outside the EU and is operated by an EU airline
    • EU rules also apply to flights to and from Iceland, Norway and Switzerland.
    (https://europa.eu/youreurope/citizens/travel/passenger-rights/air/index_en.htm)

    Eller tar jeg feil
     
  2. Rscott

    Rscott Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    4,176
    Bonuspoeng:
    113
    Nei, du tar selvsagt ikke feil. Vedkommende hos Lufthansa har antageligvis ikke hørt om EØS :)

    Helt spesifikt kan du vise til EØS-komitéens beslutning nr. 164/2004: Dette er den formelle beslutningen som inkorporerte EU-forordning 261/2004 i EØS-avtalen.
     
    Teknolai liker dette
  3. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,269
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Det er mye bra støtte her på forumet!

    EU261 gjelder da altså i EU/EEA (=EØS).
     
    Rscott liker dette
  4. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,563
    Likes mottatt:
    4,135
    Bonuspoeng:
    113
    Helt vanlig for LH gruppen. Vi har vært innom dette tullet her før. Jeg husker ikke om dem respekterer avgjørelser fra flyklagenemnda, men du kan også prøve deg med tyske SÖP ("Schlichtungsstelle Reise und Verkehr"), som tilsvarer norsk flyklagenemnda. Det fungerte fint for mine foreldre, selv om det også tok 8 måneder.

    https://www.schlichtung-reise-und-verkehr.de/en/
     
  5. Rscott

    Rscott Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    4,176
    Bonuspoeng:
    113
    Javisst gjelder EU261/04 for Norge. Det er jo temaet for tråden :)

    Du kan gå til Reiselivsforum og søke etter avgjørelser. Lufthansa har blitt "dømt" bøttevis av ganger. I noen ytterst få tilfeller har de valgt å ikke følge nemdas avgjørelse, men de retter seg stort sett etter den.

    https://reiselivsforum.no/web/dommer_og_avgjoerelser/

    Søk f.eks. på Lufthansa, Lufthansa German Airlines eller noen andre selskaper i LH-gruppen.
     
  6. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,269
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Dårlig formulert, prøvde bare å nevne at EØS er EEA på engelsk, hvis noen ikke hadde fått med seg det.
     
    Rscott liker dette
  7. christian1986

    christian1986 Medlem

    Innlegg:
    51
    Likes mottatt:
    88
    Bonuspoeng:
    18
    Last edited: 13. okt 2024
  8. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,966
    Likes mottatt:
    875,122
    Bonuspoeng:
    293
    Bruk AirHelp
     
  9. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,321
    Likes mottatt:
    17,912
    Bonuspoeng:
    293
    Et tilleggspørsmål her; vil denied boarding og ankomst neste dag kunne gi krav på to kompensasjoner?

    Prøver å lese meg opp på reglene, men finner ingen akkurat linket det dette. Forbrukerrådet skriver dettte:

    https://www.forbrukerradet.no/fly/overbooking/OSL-KRK

    «Du har også krav på opptil EUR 250 i erstatning fra flyselskapet avhengig av ny ankomsttid»
     
  10. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,916
    Likes mottatt:
    8,592
    Bonuspoeng:
    183
    Om den flyvningen du ble ombooket ankom uten store forsinkelser så tror jeg i utgangspunktet du ikke har det.

    Hadde det vært slik at flyet du ble booket om til også ble over x antall timer forsinket så ville du hadde krav på kompensasjon også for denne forsinkelsen.


    Om du kunne blitt rutet om raskere med f.eks SAS så kan du jo prøve deg på at de ikke har fulgt omrutningsplikten som sier at flyselskapet skal få deg til destinasjon raskest mulig, selv med andre selskap og evt. klasser.
     
    Rscott and jgroneng like this.
  11. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,321
    Likes mottatt:
    17,912
    Bonuspoeng:
    293
    Takk.

    Jeg prøver meg med en sak til transportklagenemda, Norwegian svarer jo ikke på e-post.
     
    Eddie47 and Lars J like this.
  12. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,889
    Likes mottatt:
    12,218
    Bonuspoeng:
    183
    Spørsmål til forsinka / mista bagasje. Landa på OSL seint torsdag kveld. Kun 1/2 bagasje dukka opp, airtag viste at den fortsatt var på CDG. Laga pir rapport og ba om og få bagasjen sendt til hotellet i Oslo her eg blir til søndag.
    Fortsatt i dag er bagasjen på CDG, flytta seg vekk fra terminalen også nå….
    Har jo reiseforsikring som dekker innkjøp så må handle meir i dag. Men kva viss dei faktisk klarer og surre den bort? Kva dekker forsikringa? Kva dekker flyselskapet? SIN-CDG med AF CDG-OSL med SK.
     
  13. Flymunda

    Flymunda Senior Medlem

    Innlegg:
    1,211
    Likes mottatt:
    8,328
    Bonuspoeng:
    183
    AF dekker også hvis du må kjøpe klær pga forsinket bagasje. Tok det med dem direkte i fjor sommer og det ble bekreftet i løpet av et par dager.
     
    snus_mumrikken liker dette
  14. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,563
    Likes mottatt:
    4,135
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har en Star Alliance EuroBonus reise som skal starte om 9 dager.

    14 dager siden har det blitt gjennomført betydelige endringer. Siden det nå uansett er mer interessant å jakte etter million, ønsker jeg å kansellere reisen.

    CT'en som ble brukt er utgått 31.12.2023. Jeg har allerede lest at den sannsynligvis kommer tilbake med ny gyldighet for innværende måned + 3. Tar det langt å få den tilbake?

    Dessuten: Holder det å kansellere online eller må jeg ringe dem for å få ordnet refusjon av utgått CT?

    SAS nevner at jeg har 15 dager for å ringe for mulige endringer. Jeg regner med at det samme gjelder for kansellering også?
     
  15. furlong

    furlong A3-G, GHA Titanium, Strawberry Platinum

    Innlegg:
    912
    Likes mottatt:
    916
    Bonuspoeng:
    93
    Gikk rimelig greit å få utbetalt EU261 fra Tap. På konto innen en uke etter innsendt krav
     
  16. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,889
    Likes mottatt:
    12,218
    Bonuspoeng:
    183
    Hvordan tok du kontakt? Skjema på nettsiden en plass? Bookingen var med AF, men SK siste leg til OSL.
     
  17. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,563
    Likes mottatt:
    4,135
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg svarer meg selv - kanskje nyttig for andre også:

    Reisen ble nå kansellert selvbetjent på web (jeg var innstillt på krangling i etterkant). Poengene kom umiddelbart tilbake, men CT dukkert ikke opp og er fremdeles ikke synlig i "Wallet" i appen eller i EB profilen.

    Men:

    Går jeg inn i SkyTeam EB søk, så dukker den opp - med utløpsdato 31.12.2023. Justeres datoen etterhvert til riktig utløpsdato?

    upload_2024-10-19_23-49-54.png
     
    eventyrer liker dette
  18. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,393
    Likes mottatt:
    6,637
    Bonuspoeng:
    183
    Med forbehold om at forlengelse av utløpt CT fungerer på samme måte som under pandemien må man etterspør manuell justering. Har også sett at CT fra nylig avbestilte reiser dukker opp med gammel utløpsdato, men at den forsvinner igjen etter kort tid (etter midnatt?).
     
    themichael liker dette
  19. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,563
    Likes mottatt:
    4,135
    Bonuspoeng:
    113
    Takk! Det var nytt. Skal se om den forsvinner om 1 minutt...
    EDIT: Ja - den er bort. Da må jeg vel sende en epost.
     
  20. Krjemb

    Krjemb Senior Medlem

    Innlegg:
    673
    Likes mottatt:
    2,322
    Bonuspoeng:
    93
    Vet ikke om noen andre har noen opplevelser med kompensasjon fra Ryanair. Men jeg sendte fruen med dem til Katowice for noen uker siden. Flyet fikk en teknisk feil på bakken i Oslo og ble nærmere 10 timet forsinket. Søkte om kompensasjon iht EU reglene - noe som ble akseptert ila få dager. Etter to uker var 250 Euro på konto. Imponerende utfra hva jeg hadde forventet av Ryanair.
     
    Flymunda, holmen and themichael like this.

Del denne siden