EU261/04 - Samletråd Forsinkelse - Kompensasjon - Erfaringer og spørsmål

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av sexten, 13. april 2015.

  1. christian1986

    christian1986 Medlem

    Innlegg:
    51
    Likes mottatt:
    88
    Bonuspoeng:
    18
    Lufthansa glimrer til!

    "Kindly note that Regulation (EC) No. 261/2004 applies to flights departing from EU member states and flights arriving in EU member states from third countries. As your journey starts in Singapore and ends in Norway we cannot accommodate your request for compensation according Regulation (EC) No. 261/2004."

    Kan ikke skjønne at dette stemmer. Lufthansa er vel utvilsomt europeisk samt at Norge for alle praktiske formål er sett på som en del av EU hva EU261 gjelder.

    • If your flight arrives in the EU from outside the EU and is operated by an EU airline
    • EU rules also apply to flights to and from Iceland, Norway and Switzerland.
    (https://europa.eu/youreurope/citizens/travel/passenger-rights/air/index_en.htm)

    Eller tar jeg feil
     
  2. Rscott

    Rscott Veteran

    Innlegg:
    1,689
    Likes mottatt:
    4,108
    Bonuspoeng:
    113
    Nei, du tar selvsagt ikke feil. Vedkommende hos Lufthansa har antageligvis ikke hørt om EØS :)

    Helt spesifikt kan du vise til EØS-komitéens beslutning nr. 164/2004: Dette er den formelle beslutningen som inkorporerte EU-forordning 261/2004 i EØS-avtalen.
     
    Teknolai liker dette
  3. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,249
    Likes mottatt:
    1,975
    Bonuspoeng:
    113
    Det er mye bra støtte her på forumet!

    EU261 gjelder da altså i EU/EEA (=EØS).
     
    Rscott liker dette
  4. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,542
    Likes mottatt:
    4,081
    Bonuspoeng:
    113
    Helt vanlig for LH gruppen. Vi har vært innom dette tullet her før. Jeg husker ikke om dem respekterer avgjørelser fra flyklagenemnda, men du kan også prøve deg med tyske SÖP ("Schlichtungsstelle Reise und Verkehr"), som tilsvarer norsk flyklagenemnda. Det fungerte fint for mine foreldre, selv om det også tok 8 måneder.

    https://www.schlichtung-reise-und-verkehr.de/en/
     
  5. Rscott

    Rscott Veteran

    Innlegg:
    1,689
    Likes mottatt:
    4,108
    Bonuspoeng:
    113
    Javisst gjelder EU261/04 for Norge. Det er jo temaet for tråden :)

    Du kan gå til Reiselivsforum og søke etter avgjørelser. Lufthansa har blitt "dømt" bøttevis av ganger. I noen ytterst få tilfeller har de valgt å ikke følge nemdas avgjørelse, men de retter seg stort sett etter den.

    https://reiselivsforum.no/web/dommer_og_avgjoerelser/

    Søk f.eks. på Lufthansa, Lufthansa German Airlines eller noen andre selskaper i LH-gruppen.
     
  6. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,249
    Likes mottatt:
    1,975
    Bonuspoeng:
    113
    Dårlig formulert, prøvde bare å nevne at EØS er EEA på engelsk, hvis noen ikke hadde fått med seg det.
     
    Rscott liker dette
  7. christian1986

    christian1986 Medlem

    Innlegg:
    51
    Likes mottatt:
    88
    Bonuspoeng:
    18
    Last edited: 13. okt 2024 kl 15:52
  8. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,748
    Likes mottatt:
    872,639
    Bonuspoeng:
    293
    Bruk AirHelp
     
  9. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,308
    Likes mottatt:
    17,787
    Bonuspoeng:
    293
    Et tilleggspørsmål her; vil denied boarding og ankomst neste dag kunne gi krav på to kompensasjoner?

    Prøver å lese meg opp på reglene, men finner ingen akkurat linket det dette. Forbrukerrådet skriver dettte:

    https://www.forbrukerradet.no/fly/overbooking/OSL-KRK

    «Du har også krav på opptil EUR 250 i erstatning fra flyselskapet avhengig av ny ankomsttid»
     
  10. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,884
    Likes mottatt:
    8,523
    Bonuspoeng:
    183
    Om den flyvningen du ble ombooket ankom uten store forsinkelser så tror jeg i utgangspunktet du ikke har det.

    Hadde det vært slik at flyet du ble booket om til også ble over x antall timer forsinket så ville du hadde krav på kompensasjon også for denne forsinkelsen.


    Om du kunne blitt rutet om raskere med f.eks SAS så kan du jo prøve deg på at de ikke har fulgt omrutningsplikten som sier at flyselskapet skal få deg til destinasjon raskest mulig, selv med andre selskap og evt. klasser.
     
    Rscott and jgroneng like this.
  11. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,308
    Likes mottatt:
    17,787
    Bonuspoeng:
    293
    Takk.

    Jeg prøver meg med en sak til transportklagenemda, Norwegian svarer jo ikke på e-post.
     
    Lars J liker dette

Del denne siden