EU261/04 - Samletråd Forsinkelse - Kompensasjon - Erfaringer og spørsmål

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av sexten, 13. april 2015.

1. Flymunda

Flymunda Senior Medlem

Likes mottatt:
    8,328
    Bonuspoeng:
    183
    Det skjedde på vei ut, og rent teknisk i forlengelsen av en PIR-rapport og oppfølgingen av den. Hvis du hadde siste legg med SAS er vel AF irrelevant. Det er SAS du forholder deg til og de som håndterer ansvaret uavhengig av at du har en AirTag som indikerer at kofferten fysisk er på CDG.

snus_mumrikken liker dette
  2. snus_mumrikken

snus_mumrikken Eventyrar

Likes mottatt:
    12,218
    Bonuspoeng:
    183
    Det stemmer, tok kontakt med SAS ved ankomst. Nå hadde dei sjans til og levere bagasjen til hotellet i Oslo fredag, lørdag, søndag. Men den gang ei, så da blir det levering hjem. Ingen info i rapporten om og søke $ så da blir det reisef

3. themichael

themichael EBD

Likes mottatt:
    4,135
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg fikk i dag svar fra Eldbjörg (hun er jo ei av dem som faktisk hjelper innenfor mulighetene). Hun har forlenget CT'en til 31. januar 2025 og ordnet tilbakebetaling av 450,- i service avgift.

Så tydeligvis er det fremdeles samme praksis. Der er jeg fornøyd med. Nå gjenstår det bare å se om jeg finner noe som helst brukbart som kan bookes med CT'en.

Eddie47 and trygveat like this.
  4. Rapolo

Rapolo Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,549
    Bonuspoeng:
    113
    Rscott liker dette
  5. thfagert

thfagert -

Likes mottatt:
    935
    Bonuspoeng:
    93
    Da skjedde det altså, LH har kansellert MUC-JNB. Ser ut som de skal slutte å fly dit, for jeg finner ingen direkte flights dit etter et stykke fram i tid.
    Samtidig har SAS endret sin flight CPH-MUC, så den ikke lengre går 16:05, men heller går 18:05. I appen har LH endret så vi er satt på et fly MUC-FRA, og derfra til JNB. Problemet er jo at siden SK-flighten nå går to timer senere, er det 20 minutter connection i MUC, som jeg må si virker som en dårlig plan. Får "tyvärr" fra CT-telefonen både på om det finnes tidligere fly til MUC, eller et som går direkte til FRA, samt på CPH-ZRH-JNB med LX, det finnes ikke bonusbilletter til noen av disse rutene. Eneste anbefaling derfra var å vente og se om det dukker opp noen bonusbilletter fra SAS nærmere avreise.

Nå er jo reisen først i juni, så det er jo lenge til, jeg regner med det da ikke er krav på å få ny billett uavhengig av bonustilgang? 20 minutter connection er jo dømt til å ende med at vi sitter igjen i Frankfurt med perfekt utsikt til at flyet flyr fra oss. Å fly Kenya, som virker som eneste alternativ på Skyteam-booking frister heller ikke akkurat.

6. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,904
    Bonuspoeng:
    293
    Dere har krav på at SAS finner en ny rute til dere, eventuelt Lufthansa. Dere sitter litt mellom barken og veden pga ruteendringen til SAS, men nå som ruten er ulovlig (under MCT i MUC) må de som har solgt den rydde opp.

thfagert and Lars J like this.
  7. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,592
    Bonuspoeng:
    183

Så lenge du har en bekreftet billett har du etter EU261 krav på og bli booket om slik at du kommer frem til destinasjon, uavhengig hvor langt frem i tid reisen er, og uavhengig om det finnes bonus billetter eller ikke.

Det er kanskje ikke dumt å vente og se om det dukker opp noe med *A eller Skyteam, men hvis det ikke løser seg og du er instillt på og reise så ville jeg vurdert å få SAS til å fjerne legs frem til flyplassen du har sammenhengende fungerende billett(ser ut som det er MUC) deretter kjøpe nye billetter dit for cash, og så kreve det refundert i ettertid.(Lurt å vente med dette til noen dager før avreise slik at det ikke skjer ytterligere endringer)
    Ender du med å gjøre dette er det viktig og ha god dokumentasjon på at hverken SAS eller Lufthansa var villige til å booke dere om.

Selv sitter jeg med OSL-FRA-VIE-MUC-KIX, HND-MUC-VIE-FRA-OSL til sommeren.

Her er ingenting kansellert enda, men antar det er stor sjanse for at noe skjer.

Skulle noen av leggene mellom Oslo og Munchen tur eller retur bli kansellert og jeg ikke bli tilbudt rerouting er planen kjøpe nye billetter for cash og kreve de refundert av Operating carrier i etterkant.(antaglig må jeg via transportklagenemda, men er 99,9% sikker på og få mehold)

Relevant sak å henvise fra transportklagenemda er 2023-03582

Last edited: 31. okt 2024
    Spielhaug, eventyrer, holmen and 2 others like this.
  8. thfagert

thfagert -

Likes mottatt:
    935
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg får prøve litt rulett, og eventuelt Lufthansa også, for å se om vi klarer å løse det. Hvis ikke får vi gjøre som Lars sier. Reisen får bare midlertidig stå som den er nå.
    Det merkelige er jo at SAS ikke har sendt noen som helst info om den nye tiden på SK-flyet til MUC, det la jeg bare merke til da jeg skulle se på kanselleringen fra LH. Den siste mailen jeg har med bookingreferansen i står det 16:05, mens det plutselig bare står 18:05 med samme flightnummer i appen.

9. SVG_flyer

SVG_flyer Veteran

Likes mottatt:
    3,568
    Bonuspoeng:
    113
    Hei alle sammen,

ville dele med dere en sak som jeg sende inn til reiselivsforum i fjor og fikk medhold nå nylig. Dommen kom denne uken.

Saken gjelder i prinsippet mot et Amerikansk flyselskap som ble forsinket i USA og skulle til Europa. Reisen ble kjøpt hos SAS for poeng. Dette var en sammenhengende reise blant annet med flere selskap United, SAS og Brussels Airlines.

Vil også nevne at jeg måtte studere flere saker på reiselivsforum mot amerikanske selskap og hva som måtte til før jeg sendte inn saken selv. Det ga til slutt resultater og jeg håper at denne saken kan hjelpe flere her inne når amerikanere står på motsatt side og påstår at EU reglene ikke gjelder for dem.

Saksnummer: 2024-00652

Resultatet ble følgende: United betalte 600Euro for 1 person, og SAS resterende 600Euro for den 2 personen.

EndreD, AirMags, jgroneng and 8 others like this.
  10. Rscott

Rscott Veteran

Likes mottatt:
    4,176
    Bonuspoeng:
    113
    Bra case! Og bra at det skapes presedens også i saker uten codeshare. Takk for deling.

eventyrer liker dette
  11. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    875,122
    Bonuspoeng:
    293
    1.november var SK4196 BGO-TRD 3t 45m forsinket til TRD.
    Sendte inn klageskjema til SAS og ba om å få kompensasjon og det i Eurobonus poeng.
    Fikk mail i går om alt skulle til min Eurobonus konto eller?
    I da kom svaret, ingen krangling om vær eller annet selv om flyet i seg var forsinket bl.a fordi det hadde overflydd TRD to ganger og returnert til SVG.
    Kanskje det går lettere når man ber om poeng og ikke penger?
    IMG_7181.jpeg

EndreD, AirMags, Teknolai and 10 others like this.
  12. SVG_flyer

SVG_flyer Veteran

Likes mottatt:
    3,568
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, når man ber om poeng så kommer det innen 2-3 dager. Det var bra du fikk noe i det hele tatt med tanke på været.

13. sjabby

sjabby Medlem

Likes mottatt:
    133
    Bonuspoeng:
    43
    Er det noen som har erfaring med å få SAS til å utbetale kompensasjon etter at de har avslått EU261-krav, men tapt i nemnda? Nemnda har anbefalt full kompensasjon. Jeg har sendt e-post til Diamanteposten og svart på det opprinnelige avslaget fra SAS, men har ikke fått noe svar.

14. Henrik

Henrik Hellas-sympatisør

Likes mottatt:
    9,126
    Bonuspoeng:
    183
    Ja. Jeg fikk avslag fra SAS, medhold i nemda. SAS sa deretter at de skulle følge nemda, så tok det drøssevis med uker og det var helt uresponsivt, og nye kontaktforsøk førte ikke frem. Etter flere forsøk og til og med nytt saksnummer for å få en kundebehandler til å se på det, tok de en 180-fuck-you og sa nei til å følge nemda. Jeg sendte en saklig e-post til en voksen i SAS og da løste alt seg - men da hadde vi også holdt på i noen måneder etter nemdas avslag, og jeg ville ikke eskalert dit med det første.

Prøv å lage en ny sak til vanlig kundeservice og si at du ikke får svar. Diamantchatten kunne ikke hjelpe meg heller i fjor vår.

EndreD, sjabby and SVG_flyer like this.
  15. Preference

Preference EBG

Likes mottatt:
    718
    Bonuspoeng:
    93
    Hvor lenge siden uten svar? Svartidene er høye for tiden, må vente minst én uke, men gjerne to

sjabby liker dette
  16. geirek

geirek Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    496
    Bonuspoeng:
    63
    Har purring sendt sas 19 oktober de ikke har svart på , case opprettet i juni. Sendte saken til transport klagenemnda nå. Noen som vet behandlings tider hos de før tida?

17. SVG_flyer

SVG_flyer Veteran

Likes mottatt:
    3,568
    Bonuspoeng:
    113
    Snakket med flyklagenemda nylig med tanke på min sak. De har 4 uker på seg for å utbetale beløpet etter dom fra nemnda. Dersom det ikke skjer så skal man ta kontakt med flyklagenemnda på nytt og da tar de kontakt med dem og purrer. Jeg har nå ventet 3 uker uten å få svar fra dem.

18. Rscott

Rscott Veteran

Likes mottatt:
    4,176
    Bonuspoeng:
    113
    Det varierer nok en del. Transportklagenemda sender saken til flyselskapet for kommentar ganske umiddelbart, og det er nok først i de tilfellene de motsetter seg kravet at det tar tid. Jeg registrerte en sak for mine foreldre for et par måneder siden. Fra jeg sendte inn klagen til nemda og til pengene sto på konto tok det kun fire dager(!). Norwegian i det tilfellet ga seg med en gang etter først å ha gitt avslag to ganger.

jgroneng liker dette
  19. sjabby

sjabby Medlem

Likes mottatt:
    133
    Bonuspoeng:
    43
    Litt over tre uker uten svar idag. Får forsøke å sende de en ny e-post i slutten av uka.

20. sjabby

sjabby Medlem

Likes mottatt:
    133
    Bonuspoeng:
    43
    Meldte inn sak til SAS i januar som de avslo, meldt inn til nemda samme måned. Nemda innhentet svar i mai og avga vedtak nå i oktober så det tar litt tid.

Del denne siden