EU261/04 - Samletråd Forsinkelse - Kompensasjon - Erfaringer og spørsmål

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av sexten, 13. april 2015.

1. SVG_flyer

SVG_flyer Veteran

Likes mottatt:
    3,818
    Bonuspoeng:
    113
    Ja. Så lenge det ikke er været som er problemet. Er det teknisk, ja definitivt.

2. Wiolenze

Wiolenze Fastboende

Likes mottatt:
    36,845
    Bonuspoeng:
    293
    Vurder å lag ny sak, har funket for meg noen ganger

3. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    878,653
    Bonuspoeng:
    293
    Til diamantmail eller claim?

4. Wiolenze

Wiolenze Fastboende

Likes mottatt:
    36,845
    Bonuspoeng:
    293
    Ny claim

5. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    9,766
    Bonuspoeng:
    183
    Det var været som var offisiell grunn, men flyet sto i BGO i over 5 timer uten å prøve og komme seg noe sted, så jeg har mine tvil… Men å overbevise kundeservice om det, er en annen sak

6. Duxton

Duxton EBG - SIXT Diamond

Likes mottatt:
    225
    Bonuspoeng:
    43
    Hva er riktig kompensasjon for en 3t+ forsinket flight fra AMS-LIM?

7. jgroneng

jgroneng Fastboende

Likes mottatt:
    18,460
    Bonuspoeng:
    293
  8. Korsvoll

Korsvoll Nytt Medlem

Likes mottatt:
    105
    Bonuspoeng:
    28
    Fikk overraskende nok ingen problemer med EU261 hos LH etter forsinkelse til Delhi. Ankomst gate 3:56, men dørene ikke åpnet før 04:02 forsinket. Under 4 timer gir jo kun krav på 50%, så hadde forberedt meg på å måtte krangle litt her da det er når dørene åpnes som er tidspunktet man skal bruke. Heldigvis ingen problemer utenom at de krevde bankkonto i samme land som bostedsadresse, så Revolut var ikke godkjent konto for utbetaling. 2x600 EUR utbetalt under en uke etter at saken ble opprettet :)

Lillegutt, AirMags, EndreD and 2 others like this.
  9. snus_mumrikken

snus_mumrikken Eventyrar

Likes mottatt:
    13,050
    Bonuspoeng:
    183
    TK *A booking: OSL-FRA-IST-KTM (LH, TK)
    TK har flytta IST-KTM til ein dag før, booka meg om til denne avgangen. Så den delen er OK, men OSL til IST er ikkje OK.
    Diskuterte med kundeservice, sa eg burde sjekke med TK. Joda, TK såg ut som kunne booke meg om til OSL-IST, men feilmelding i siste trinn, både app & nettside. Ringte TK, fekk beskjed at grunnen er at dei ikkje kan røre booking gjort av andre.
    Det er forsåvidt sant, men dei har jo booka meg om IST-KTM, her hadde det nok gått fint om ikkje LH var i loopen.

Tilbake til kundeservice, veldig serviceinnstilt. Kan fortsatt søke på A* inventory finner via BRU men waitlisted. Eg prøvar meg på EU261 men får beskjed at dei kun kan booke om på andre bonusbilettar. No er som venta BRU-IST kansellert.
    Men kva skal eg sei til kunderservice når eg ringer til veka? Er det saker ein kan henvise til?
    Ser jo alternativ i skyteam via HAN & ICN men det blir da litt av ei melketrute samt så nektar eg dobbel poengpris…..

Diamantservice har no veldig imøtekommande & dyktige ansatte.
    Kva bør eg gjere her?

10. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    6,327
    Bonuspoeng:
    183
    Ved IRROPS legger de til en kode ved ombooking som heter 'invoulantary rebooking' eller noe i den duren. Da kjører de gjennom endringen uten nytt trekk av poeng og skatter og avgifter.
    Jeg ville foreslått ruten du har funnet med VN/KE?(?). Det er gode muligheter for at de kjører den gjennom til nåværende pris siden du ikke er skyld i endringen. På samme måte vil de beholde prisen til 140,000 som var India-sonen, selv om det nå er 165,000 poeng for reiser til KTM.

11. snus_mumrikken

snus_mumrikken Eventyrar

Likes mottatt:
    13,050
    Bonuspoeng:
    183
    Takk!
    Da prøvar eg på det, spørsmålet er jo om dei klarer den ruta. Med tanke på at det er litt vanskelig med leg for leg. Men dei kan jo legge på tilslutnings fly i kvar ende…

12. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    6,327
    Bonuspoeng:
    183
    Merk at det er ikke vanskelig med leg for leg, men SAS velger å være vanskelige med leg for leg.
    Min erfaring er at de er rundere i kantene ved ombooking pga IRROPS, i det minste da vi var i *A.

snus_mumrikken liker dette
  13. snus_mumrikken

snus_mumrikken Eventyrar

Likes mottatt:
    13,050
    Bonuspoeng:
    183
    Blei rebooka med *A men dei booka meg med 35min layover på WAW, uten at dette blei informert. Det er OK i deira system men nokon med EF som kan sjekke?

Er jo I/I men til IST som er non schengen.

Rapolo liker dette
  14. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    6,904
    Bonuspoeng:
    183
    35 min skal være ok på OSL-WAW-IST med LO. De har noen unntak for USA etc. med høyere MCT, men ser ikke ut til å gjelde flights til Tyrkia.

LO-LO II .35 05APR22 - INF

15. snus_mumrikken

snus_mumrikken Eventyrar

Likes mottatt:
    13,050
    Bonuspoeng:
    183
    Spørsmål EN8843 var forsinket inn til TRN i dag, som igjen gjorde at jeg ikke rakk forbindelsen FRA-OSL.
    Ble booket om til i morgen, men fikk endret til fly senere i dag.
    Hadde egentlig LH862 som skal lande i Oslo 15:20 men har nå LH858 som lander 17:35.
    Forsinkelsen er da mindre enn 3timer, mer enn 2timer. TRN-FRA er i følge gcmap 542km mens FRA-OSL er 1142km.
    Usikker på hva som gjelder for den 1500km regelen?
    Hvordan finne ut årsak til forsinkelsen?
    Hele bookingen gjort hos LH, noen med erfaring med kompensasjon med de?

16. Nordlands

Nordlands EBD

Likes mottatt:
    3,270
    Bonuspoeng:
    113
    Det er vel hele reisen dvs. TRN-OSL = 1684 km som tilsier hvilken tidsgrense som gjelder. Kan da lese reglene slik at du har krav på 50% av 400 EUR siden du ble ombooket og kom frem mindre enn 3 timer forsinket. Jeg har fått kompensasjon for tilsvarende ombooking hos SAS når første flygning var forsinket pga. teknisk feil, men kan hende LH er strengere og ikke vil gi noe uansett når det er under 3 timer.

Ser mange flygninger var forsinket fra FRA i formiddag så om du sender inn tipper jeg du får svar at det var noe problem med ATC eller vær, og at de dermed ikke vil ta noe ansvar.

17. snus_mumrikken

snus_mumrikken Eventyrar

Likes mottatt:
    13,050
    Bonuspoeng:
    183
    Takk! Det var jo flyet inn til Torino som var forsinket, men usikker hvor det kom fra.
    Nå blei flyet til OSL (LH858) ytterligere forsinket, de må bytte flyet p.g.a tekniske problemer så blir da ytterligere forsinket.
    Kan man se noen steder grunnen til at fly blir forsinket?
    Hvor flyet kom fra ser man vel på FR24 eller kanskje flighty?

18. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    23,204
    Bonuspoeng:
    293
    LH858 (D-AIZZ) kom fra Munchen og landet 5 minutter før tiden.
    EN8843 (I-JENI) var 1 time forsinket fra Frankfurt til Torino, første flight for dagen.

19. snus_mumrikken

snus_mumrikken Eventyrar

Likes mottatt:
    13,050
    Bonuspoeng:
    183
    Takk!
    Fått informasjon om LH 858 som kom fra Munchen, flyet (A319) hadde problemer med AC anlegget så det ble flybytte til A320.
    Står fortsatt ved gate, venter på lasting av bagasje. Snart er jo denne avgangen 2timer forsinket også…..

20. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    23,204
    Bonuspoeng:
    293
    Det var D-AIZZ (A320) som kom fra Munchen kl 15:00 som LH109. Flyet etter var en Dreamliner. LH105 gikk med en A321. Så da vet jeg ikke hvor A319 kommer inn i bildet.

Del denne siden