EU261/04 - Samletråd Forsinkelse - Kompensasjon - Erfaringer og spørsmål

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av sexten, 13. april 2015.

1. snus_mumrikken

snus_mumrikken Eventyrar

Likes mottatt:
    13,014
    Bonuspoeng:
    183
    Takk!
    Fått informasjon om LH 858 som kom fra Munchen, flyet (A319) hadde problemer med AC anlegget så det ble flybytte til A320.
    Står fortsatt ved gate, venter på lasting av bagasje. Snart er jo denne avgangen 2timer forsinket også…..

2. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    23,148
    Bonuspoeng:
    293
    Det var D-AIZZ (A320) som kom fra Munchen kl 15:00 som LH109. Flyet etter var en Dreamliner. LH105 gikk med en A321. Så da vet jeg ikke hvor A319 kommer inn i bildet.

snus_mumrikken liker dette
  3. Nordlands

Nordlands EBD

Likes mottatt:
    3,150
    Bonuspoeng:
    113
    Air Dolomiti flyr bare t/r turer på samme rute, jeg siktet da til at EN8842 FRA-TRN var forsinket ut fra FRA, men det var også mange andre flygninger i dag så dermed trolig ikke pga. teknisk feil på flyet I-JENI (du kan se hvor flyet kommer fra på FR24 ved å trykke på aircraft info).

upload_2024-12-2_18-20-50.png

4. snus_mumrikken

snus_mumrikken Eventyrar

Likes mottatt:
    13,014
    Bonuspoeng:
    183
    Fløy til slutt med D-AIZZ (A320) men maskina som egentlig skulle til Oslo var A319, så blei det ny gate og nytt fly til D-AIZZ med buss. Fikk opp varsel i LH appen «Aircraft change» + at dei ble informert ombord om bytte. A319 var fullbooka, A320 relativt god plass.

Upsaker liker dette
  5. snus_mumrikken

snus_mumrikken Eventyrar

Likes mottatt:
    13,014
    Bonuspoeng:
    183
    Takk, får sende inn. Se hva de sier, ble jo dobbel forsinkelse. På andre flyet så var det vertfall teknisk feil…. Men grunnen til at jeg ikke rakk første fly til OSL var jo p.g.a flyet var sent inne. Kanskje de ligger godviljen til for en stakkars Senator :p

Nordlands liker dette
  6. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    23,148
    Bonuspoeng:
    293
    Selvsagt, nå forstår jeg. Du skulle egentlig fly med D-AIBG som hadde vært i Bergen før den skulle plukke opp deg. Før det igjen var det D-AILF som var satt opp.

7. nick5000

nick5000 Medlem

Likes mottatt:
    67
    Bonuspoeng:
    28
    Har enda ikke fått svar fra Qatar på mitt krav om kompensasjon som ble sent 3. september. Har purret 6-7 ganger på chat, der de svarer at de sender en Urgent reminder til riktig team. Har begynt å miste troen. Burde være enkel rett fram sak (AGP-DOH kansellert pga teknisk, ombooket til AF neste dag).
    Hva kan jeg gjøre når de ikke svarer? Var PVG-DOH-CDG, AGP-DOH-PVG, så ikke i Norge, jeg må vel da bruke spansk flyklagemyndighet, noen erfaring der?

8. snus_mumrikken

snus_mumrikken Eventyrar

Likes mottatt:
    13,014
    Bonuspoeng:
    183
    Oppdatering på min sak med LH/EN.
    LH svarte lynraskt med henvisning til Air Dolomiti(EN) at dei hadde sendt saken min dit. Svarte at eg hadde kjøpt biletten hos LH, samt at deires flight også var forsinka med tekniske problemer. Men LH meinar at det er operating carrier (EN) som har ansvaret så får vel vente da….
    Er det riktig?

9. microblast

microblast Nytt Medlem

Likes mottatt:
    19
    Bonuspoeng:
    3
    Det er riktig - reguleringen gjelder for operating air carrier.

10. nick5000

nick5000 Medlem

Likes mottatt:
    67
    Bonuspoeng:
    28
    Det hjalp visst å skrive på insideflyer! Vikk svar nå, etter klagen innsente 3 sept.
    De tilby 600eur, men nevner ikke mine krav om taxi t/r leiligheten og frokost/lunch (var altså overnight 24+ hours delay). Skal de ikke dekke diett og taxi?

11. Mad3

Mad3 Medlem

Likes mottatt:
    25
    Bonuspoeng:
    18
    Ventet snart i ett år flyklagenemden.. Sendte inn 12 januar. Skulle fått mer midler og kommet seg raskere igjennom sakene

12. Rapolo

Rapolo Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,651
    Bonuspoeng:
    183
    Her ser det ut til at TAP har gjort pliktene sine og ombooket dere. Hvis du er låst på dato og TAP ikke kan tilby noe på denne så virker det ikke som du kommer noen vei med dem angående ombooking. Så lenge det er tidligere enn 14 dager før opprinnelig avgang gjelder ikke EU261 med tanke på kompensasjon.

Du har krav på å få endret reisen til en avgang som passer deg, refusjon eller akseptere endringen.

Flyselskapet har i utgangspunktet ikke ansvar for hva du velger å bruke pengene på utenfor avtalen mellom deg og flyselskapet, så om du har booke en hel del hotell er det noe du må ordne selv, eventuelt med din reiseforsikring.

Noen selskap velger i slike tilfeller å refundere merkostnaden din feks om du endringen innebærer at du er borte en natt lenger eller om du har connection som gjør at du må ha en overnatting. Du får neppe et klart svar på dette i forkant fra noen selskap, men må prøve lykken i ettertid.

Ring SAS og se hvilke alternativ de kan tilby av alternative reiser samme dato. Hvis det ikke er noe ledig vil de prøve å gjemme seg bak det. Du kan prøve å vifte med EU261 og se om du kommer noen vei, men det løser uansett ikke problemstillingen din med at du ønsker å få dekket hotellutgiftene dine. Du har neppe tid til å ta dette via Transportklagenemden i forkant, men du kan alltids prøve deg der om du ender opp med merkostnader som følge av at SAS ikke vil endre billetten til det som passer dere.

Jeg hadde også kontaktet hotellet i LIS og forklart situasjonen. Hvis de er litt serviceinstilte klarer de å flyte bookingen deres en dag tidligere.

Når det gjelder 11,500,- NOK i hotell i CUN vil du nok uansett få dette avvist med argument om at det ikke er 'rimelig'. Du trenger strengt tatt ikke å bo på et så dyrt hotell. 4,000 som du nevner for transit er kanskje også helt i grenseland.

eventyrer liker dette
  13. geirek

geirek Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    498
    Bonuspoeng:
    63
    Da var saken avgjort i Transportklagenemnda. Fikk erstattet flying blue miles for ca 10 øre pr stk , det tilsvarte ca det samme jeg betalte for billett i kr i denne saken. Sas godtok kravet , men ventet til siste dag før de svarte nemda.

snik and Lars J like this.
  14. Bonusduk

Bonusduk Bonus jeger

Likes mottatt:
    1,421
    Bonuspoeng:
    93
    Har en case som ble avslått av SAS.

Tekniske(innsjekking lå nede) problemer på LPA medførte forsinket avgang med ca 90 min. Dette medførte igjen at crew gikk over tilgjengelig tid og flyet måtte mellomlande og alle passasjerene overnatte før samme fly fløy videre neste dag.

Totalt ca 20 timer forsinket hjem.

EU/261 regelverket som jeg er lit usikker her taler til min eller SAS sin fordel.

(14) As under the Montreal Convention, obligations on operating air carriers should be limited or excluded in cases where an event has been caused by extraordinary circumstances which could not have been avoided even if all reasonable measures had been taken. Such circumstances may, in particular, occur in cases of political instability, meteorological conditions incompatible with the operation of the flight concerned, security risks, unexpected flight safety shortcomings and strikes that affect the operation of an operating air carrier.

(15) Extraordinary circumstances should be deemed to exist where the impact of an air traffic management decision in relation to a particular aircraft on a particular day gives rise to a long delay, an overnight delay, or the cancellation of one or more flights by that aircraft, even though all reasonable measures had been taken by the air carrier concerned to avoid the delays or cancellations.

Uavhengig av det over, så er jo det SAS driver mer her rent sjansespill hvis en 90 min delay medfører at crew går utover tjenestetid?

Skal jeg la den gå eller kjempe videre:) ?

15. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,767
    Bonuspoeng:
    183
    Ville sendt den til transportklagenemda, det tar ikke lange tiden.

Selv om opprinnelig grunn muligens er ekstraordinær, så kan man argumentere for at SAS bør ha tatt høyde for at ett fly kan bli 1t 30min forsinket i sine daglige operasjoner.

Her er det jo ikke den muligens ekstraordinære hendelsen som er årsaken til at dere ble så forsinket at kompensasjon utløses, men SAS sin ressurshåndtering.

16. Rapolo

Rapolo Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,651
    Bonuspoeng:
    183
    Hadde det vært ut fra OSL/ARN/CPH er det en ting, men om EU-regelverket skulle pålegge alle flyselskap å ha backup-crew på alle destinasjoner ville det vært merkverdig. Antall fly som er forsinket med 90 minutter eller mer er ganske lavt, så det å skulle planlegge med både belte og bukseseler ville bare vært negativt for alle parter. LPA er nok også helt i ytterkanten ettersom SAS kan fly t/r med samme crew. Du har nok bare hatt uflaks. De fleste flightene til SAS (flighter generelt) tåler 90 min forsinkelse uten at crew klokker ut og for rundt halvparten av flightene (alle de fra OSL/ARN/CPH) ville timeout på opprinnelig crew ikke vært noe stort problem ettersom de har standy-crew der.

Hovedårsaken til forsinkelsen din skyldes ting utenfor SAS' kontroll og det skal nok mye til å få medhold i kompensasjon her så lenge SAS opprinnelig var i rute. Du har selvsagt rett på refusjon for 'care' om det ikke ble ordnet av SAS.

Punktet even though all reasonable measures had been taken by the air carrier concerned to avoid the delays or cancellations" skal vel først og fremst tolkes som for den aktuelle situasjonen. Altså hva gjorde SAS da de forstod at de kunne bli forsinket? 1) Tilkalle backup-crew, 2) Booke om passasjerene til andre flighter. Her er det vel også et element av når man forstod at man ville bli så mye forsinket at crew timet ut. Hvis det først var 30 min, så 60 min og deretter 90 min så er det vanskelig å anklage SAS for å ikke ha booket om passasjereen siden de ikke forventet å bli mye forsinket, og når man først var mye forsinket var ikke ombooking et godt alternativ.

Bonusduk liker dette
  17. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    23,148
    Bonuspoeng:
    293
    OSL-LPA t/r er helt i grenseland og tåler ikke mye forsinkelse. For en del år siden hadde SAS ekstra crew der nede i vintermånedene, antageligvis grunnet forsinkelser. Jeg regner med at de nå gambler med at det går bra i de fleste tilfeller. Sånn sett kan man argumentere med at de ikke har gjort alt de kunne. Og så kan det selvfølgelig hende at de fortsatt har crew der, men at de allerede var brukt på en annen flight. Det tror jeg dog ikke.

Bonusduk liker dette
  18. Bonusduk

Bonusduk Bonus jeger

Likes mottatt:
    1,421
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg er ikke uenig med deg at deler av dette helt klart var utenfor SAS sin kontroll. Vi boardet flyet mer eller mindre til oppsatt tid, men pga alt av innsjekk var nede så ble det venting og venting på passasjerer. Her tar SAS et valg om å vente på passasjerer som de vet er forsinket ? Alternativet var jo at de kunne flydd mer eller mindre iflg schedule med 2/3 belegg, men de valgte å vente, som da medførte at de gikk tom for tjenestetid.

Det er samme crew som flyr begge veier på denne strekningen, og jeg snakket med crewet på vei ned for å spørre om hvor tight dette opplegget her faktisk var, og fikk til svar at de hadde relativt lite/ingenting å gå på. Så her gambler jo SAS, og det mener jeg skal straffe seg når det feiler :)

19. Bonusduk

Bonusduk Bonus jeger

Likes mottatt:
    1,421
    Bonuspoeng:
    93
    De har ikke crew der nede lenger. Iflg kapteinen så prøvde de å komme seg til CPH der nytt crew stod klart, men pga de ikke fikk ta noen shortcuts på veien så ville vi heller ikke rukket frem til CPH innen tidsfristen.

Det skal sies at det hele ble håndtert veldig proft av både crew og en ytterst ydmyk kaptein, Ved boarding neste morgen med samme crew så var det hele tiden en god humoristisk tone :)

Rapolo and Upsaker like this.
  20. Rapolo

Rapolo Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,651
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg tipper SAS har sittet og vurdert alternativene sine og tatt den beste avgjørelsen basert på informasjonen de hadde. SAS og andre selskap har konstant overvåkining og oppfølging av flighter som er eller potensielt er forsinket og hvordan de skal håndtere disse. Det kan feks være at SAS ved boarding trodde de skulle ha alle ombord raskere eller at de regnet med å fly inn noe av den tapte tiden på denne reisen. Det å bare reise fra 2/3 av passasjerene er neppe et godt alternativ det heller, så det var vel bare å velge det minst dårlige. Noen ganger treffer man, andre ganger bommer man. Feks som i din sak eller i denne;

https://onemileatatime.com/news/swiss-a220-zurich-curfew-diverts/

Når det gjelder kompensasjon tror jeg uansett det vil være vanskelig å 1) få det gjennom hos transportklagenemden og 2) jeg kan se for meg at en slik sak også kan være vanskelig for SAS å akseptere siden den er såpass prinsippiell.

Du taper uansett ikke noe på å prøve.

Et stort, retorisk spørsmål er hvor mye forsinkelse man skal tåle som et minimum for at SAS har gjort 'all reasonable measures'? 1 time, 2 timer, 3 timer?

Om SAS hadde slitt med å være punktlige her ville det fra et forretningsperspektiv vært i SAS sin interesse å sørge for backup. Det å omdirigere en flight og dekke kost og losji for et fullt fly koster ganske mye. Så min konklusjon er at dette er et lite problem og at de planlegger godt nok, eller så er SAS inkompetente.

Del denne siden