EU261/04 - Samletråd Forsinkelse - Kompensasjon - Erfaringer og spørsmål

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av sexten, 13. april 2015.

1. andhje

andhje Nytt Medlem

Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    4 pax hadde reise i dag fra BGO-AMS-KUL. 2 timer før avgang fikk jeg beskjed om at KLM har booket om til BGO-CPH-BKK-KUL i morgen. Ankommer da ca 24 timer senere enn planlagt. BGO-AMS ble 2 timer forsinket og hadde da ikke nådd videre forbindelse til KUL. Har jeg rett på kompensasjon her?

I tillegg hadde jeg blåst av 1.700X4 på economy comfort fremst i kabinen som jeg nå ikke får benyttet. Kan jeg kreve refusjon av dette også?

2. view

view Veteran

Likes mottatt:
    2,255
    Bonuspoeng:
    113
    Årsaken til forsinkelsen er nøkkelen, det aner meg at styggværet i Norge i dag kan være en del av bildet og i så fall utløser det ingen EU komp. Standard duty of care gjelder uansett, altså behov for hotell og mat dekkes.

Ekstra plass setene får du refundert ved å henvende deg til KLM, ettersom du ikke fikk det du betalte for.

3. snus_mumrikken

snus_mumrikken Eventyrar

Likes mottatt:
    13,063
    Bonuspoeng:
    183
    Har ein A* booking til KTM der eg har blitt booka om, men no har LOT kansellert WAW-IST. No seier det på telefonen at dei ikkje lenger har tilgang til A* inventory, finn heller ingen alternativ med skylaget.
    Når eg tolkar EU261 så har eg rett på ombooking ELLER refusjon? Stemmer ikkje dette, slik at SAS skal kunne booke meg om på revenue billett? Tenkte å ta kontakt på mail og legge fram dette. Fekk hjelp av veldig god kundebehandler forrige veke, som skulle ringe meg opp igjen mandagen men det har ikkje skjedd. Ringte inn igjen i dag og det var lite hjelp å få.... Faktisk ganske dårlig kundeservice.

4. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,071
    Bonuspoeng:
    293
    https://europa.eu/youreurope/citize...air/index_en.htm#reimbursement-cancellation-1

Legg spesielt merke til:
    Som nok er noe SAS/LOT ikke ønsker. Men det kan være at SAS sier at dette er LOT sitt ansvar (noe det er) og at LOT dessverre sier at det er en SAS-billett som de ikke kan endre. Så det kan bli litt krangling

Uansett bør du passe på å ikke gå i denne fella:

jgroneng and eventyrer like this.
  5. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,111
    Bonuspoeng:
    183

Du har rett, SAS har også blitt dømt til å erstatte billetter i slike tilfeller tidligere.
    Se sak 2023-03582 i reiselivsforum.

Dessverre er kundebehandlerene i SAS såpass handlingslammet, at du snakker til døve ører ved å gå den veien. Om du ikke klarer å få eskalert det til noen med myndighet til å tenke litt selv så kan du glemme hele greia og gå til forliksrådet eller reiselivsforum.

Mener huske det var noen her inne som fikk booket om med SQ i tilsvarende situasjon når han kontaktet presseansvarlig i sas med henvisning til nevnte sak.

Last edited: 22. jan 2025
    jgroneng and snus_mumrikken like this.
  6. JeanPaul

JeanPaul Medlem

Likes mottatt:
    88
    Bonuspoeng:
    28
    I de tilfellene jeg har fått kansellert bonusreiser så har jeg blitt ombooket automatisk til noen ugunstige alternativer. Når man ringer til SAS så har de ved hvert tilfellet sagt ; " Beklager, men vi finner ingen bedre alternativ ettersom det må finnes "bonusbilletter" tilgjengelig. Er det virkelig slik at ved ombooking får man tildelt et alternativ KUN om det finnes tilgjengelige bonusbilletter på alternative flighter? Mistenker at ved "automatisk" ombooking er dette ikke hensyntatt og man får det beste alternativet tildelt, mens man ved henvendelse til en SAS-agent får som svar at det må være ledige bonus/poeng-billetter (tyvär).

Fått litt angst for dette, ettersom jeg har fått dårlige automatiske alternativer som gir altfor sen ankomst til sluttdestinasjon. Å ta kontakt med SAS-agent har som sagt ingen verdi, ettersom de kun kan se etter "eurobonus-billetter".

snus_mumrikken liker dette
  7. snus_mumrikken

snus_mumrikken Eventyrar

Likes mottatt:
    13,063
    Bonuspoeng:
    183
    Tusen takk @Jorge og @Lars J jeg har nå sendt mail til diamant mailen, der jeg referer til reglene og saken som dere linket til. Har jo nevnt dette på telefon men bare møtt på en vegg. Får håpe at når ting er skriflig så kanskje noen "voksne" kan se på saken. Oppdaterer her inne når jeg vet mer.

8. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,111
    Bonuspoeng:
    183
    De gangene jeg har blitt booket om på bonusbilletter, har jeg akseptert de endringene som har vært selv om de ikke er optimale. Bare vært fornøyd med at det blir tur..

Det er i de tilfeller hvor jeg ikke har fått noen rerouting overhodet jeg har tatt det videre.

Som nevnt i tidligere innlegg er dette noe du mest sannsynlig må bruke mye tid å krefter på.

Under er retningslinjene i EU261 - disse gjelder uavhengig om det er bonus eller betalte biletter.

When passengers are offered the option of continuation or re-routing of a journey, this must be ‘under comparable transport conditions’.
    Whether transport conditions are comparable can depend on a number of factors and must be decided on a case-by-case basis.

Depending on the circumstances, the following good practices are recommended:

— if possible, passengers should not be downgraded to transport facilities of a lower class compared with the one on the reservation (in the event of downgrading, the compensation provided for in Article 10 applies),

— re-routing should be offered at no additional cost to the passenger, even where passengers are re-routed with another air carrier or on a different transport mode or in a higher class or at a higher fare than the one paid for the original service,

— reasonable efforts are to be made to avoid additional connections, — when using another air carrier or an alternative mode of transport for the part of the journey not completed as planned, the total travel time should, if possible, be as reasonably close as possible to the scheduled travel time of the original journey in the same or higher class of carriage if necessary,

— if several flights are available with comparable timings, passengers having the right to re-routing should accept the offer of re-routing made by the carrier, including on those air carriers cooperating with the operating carrier,

— if assistance for people with disabilities or reduced mobility was booked for the original journey, such assistance should equally be available on the alternative route.

kongenamundsen liker dette
  9. JeanPaul

JeanPaul Medlem

Likes mottatt:
    88
    Bonuspoeng:
    28
    Takker for svar. Best i sitte stille i båten og ta til takke med første endring altså. Eventuelt kreve tilbakebetaling for 1 natten på hotellet som man ikke benyttet om ankomst blir vesentlig forsinket.

10. snus_mumrikken

snus_mumrikken Eventyrar

Likes mottatt:
    13,063
    Bonuspoeng:
    183
    Fikk dette svaret fra SAS når jeg sendte med henvisning til EU 261 samt saken visst til av @Jorge og @Lars J

Som vi tidigare gett besked så har vi ej möjlighet att göra något med denna bokning förutom att cancellera bokningen och boka om allt på nytt till en SAS/ Sky Team bokning om platser finns för bonusresa. Vi har ej möjlighet att boka om en existerande Star Alliance bokning.
    Om ni vill gå vidare med det så är du välkommen att göra det

Nå har jeg bedt de om å komme med forslag på en reise med SAS/Skyteam, jeg vet jo at det ikke finnes noe vertfall med mine søk. Men kan jo hende de finner noe. Noen har nevnt at de har kontaktet andre hos SAS når det har vært slike saker. Vet jo at når/viss de åpner opp for reiser med Singapore Airlines så har de rute til KTM fra SIN, men når de skulle åpne er jo usikkert. Reisen er i Mai så har jo fortsatt tid....

Hva ville dere gjort som neste steg her?

11. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,111
    Bonuspoeng:
    183

Se denne tråden hvordan det løste seg for @indahla ..

Ellers er det vel reiselivsforum eller forliksrådet du må prøve.

snus_mumrikken liker dette
  12. Nordlys

Nordlys Medlem

Likes mottatt:
    147
    Bonuspoeng:
    43
    Fikk ikke tilbud om voucher da jeg søkte om EU261 i dag, er det slutt på det? Fikk bare tilbud om cash eller poeng.

13. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    6,982
    Bonuspoeng:
    183
    Muligheten for å velge voucher ble tatt bort i slutten av desember.

Preference liker dette
  14. Rocksonfat

Rocksonfat Nytt Medlem

Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Har en sak med Lufhansa, gjennom tyske transportklagenemda.
    Gjelder en forsinkelse på hjemreise, hvor partene er enige om at det har vært en forsinkelse og at det normalt sett vil være grunnlag for kompensasjon etter EU261/04.
    Reisen, med hotell og fly, ble i sin helhet kjøpt av Ving som en pakkereise.
    Men, etter behandling i tyske forliksrådet mener de at siden det ikke er et direkte kontraktsforhold direkte mellom klager(meg) og Lufthansa, og at kriteriene for kompensasjon dermed ikke er oppfylt.

Har noen kommentarer til om det kan stemme at forordningen EU261/04 om kompensasjon ikke skal kunne komme til anvendelse?

15. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,071
    Bonuspoeng:
    293
    Pakkereiser er unntatt EU261 siden de reguleres under et annet lovverk

16. Christian

Christian Senior Medlem

Likes mottatt:
    494
    Bonuspoeng:
    83
    Dersom en har mottatt og godtatt eu261 kompensasjon i form av sas voucher, kan en da komme med ytterligere krav i ettertid om det dukker opp nye økonomiske tap, f eks potensielt tap av 2 mill EB poeng? Forbereder meg på krig.

17. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    6,982
    Bonuspoeng:
    183
    Du kan få dekket faktiske kostnader, ikke tap.

18. Mad3

Mad3 Medlem

Likes mottatt:
    28
    Bonuspoeng:
    18
    Hva er det lengste folk har ventet på svar i flyklage nemden? Jeg har hatt en sak inne siden januar 2024 og fortsatt ikke fått svar. Har stått «til behandling» siden juli og alle dokumenterer / info de skal ha er sendt inn

Ser det stadig kommer dommer fra juni-juli 2024 så virker nesten som saken min er glemt

19. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,111
    Bonuspoeng:
    183

Tror du skal sende en epost til sekretariatet og hørt?
    Jeg har en sak jeg sendte inn i starten av Oktober, den er satt opp til å bli behandlet av nemda 14. Februar

20. Mad3

Mad3 Medlem

Likes mottatt:
    28
    Bonuspoeng:
    18

Såpass ja. Hva er mail adressen til sekretariatet?
    Jeg finner bare telefon nummer 22 54 60 00

Del denne siden