Ombooking av Award-billetter 16 dager før avreise, skal de tilby revenue-billetter?

Tråd i 'Bonushjelp' startet av indahla, 19. aug 2024.

  1. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,828
    Likes mottatt:
    21,956
    Bonuspoeng:
    293
    Vi skal fly OSL-IST-TPE-DAD den 4/9. Booket før nyttår med CT.
    I dag ringer SAS og sier at connection på TPE er for kort. Vi har 1:25 mens minimum er 1:30.
    Jeg snakker en stund med agenten og sammen finner vi revenue-billetter OSL-CPH-SIN-DAD (fant de på sas.no). Han sier han bare må sjekke noe og skal ringe meg tilbake.

    Etter ca. 20 minutter ringer han tilbake og sier han har fått beskjed om at det IKKE er lov å booke om til revenue-billetter, kun bonus. Og det eneste de finner er OSL-CPH-BKK-SGN (Ho Chi Minh).. Med andre ord et helt annet sted i Vietnam. Det er som å fly til Bergen istedenfor Oslo..

    Jeg mener, og det sa jeg ettertrykkelig til han, at vi kan kreve å bli booket om til revenue-billetter hvis de ikke finner ledige bonus-seter.

    Har jeg rett?
     
  2. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,340
    Likes mottatt:
    7,724
    Bonuspoeng:
    293
    Du har rett, men det er ikke gitt at det er SAS som har ansvaret her, det kommer an på hvem som har skylden for at mellomlandingen har blitt under MCT. Jeg ville tatt en runde til med krangling, men hvis de nekter totalt så rekker du jo ikke å klage noe sted før reisen skal gjennomføres. I så måte er kanskje det minst risikable pengemessig å akseptere ombooking til SGN (alternativt fjerne TPE-DAD) for så å booke separat billett videre til DAD som du krever refundert senere.
     
    Last edited: 19. aug 2024
    Insomnia4u liker dette
  3. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,927
    Likes mottatt:
    8,618
    Bonuspoeng:
    183
    Det kommer litt ann på hva som er skjedd?:

    * Har det vært noen kanselleringer eller rutetids endringer fra du bestillte til nå?
    Da er det isåfall det flyselskapet som har forårsaket at connection er for kort som har ansvaret. I ett slikt tilfelle har du krav på nye billetter uansett hva slags type billett som er tilgjenglig(dette er regelen, men å få det til i praksis er ganske vanskelig, OC vil peke på SAS, og SAS vil peke på OC)

    * Evt hvis det er SAS som har latt deg booke en for kort connection, så mener jeg det er de som bør være ansvarlig, men hva lovteksten sier rundt dette er jeg usikker på.

    * Kan det være MCT har blitt forandret fra tidspunktet du bestilte til nå? Vil tror det er SAS som er ansvarlig da også, men usikker hvordan lovverket fungerer i ett slikt tilfelle.



    Uansett hva du har krav på så tror jeg det er vanskelig å få noen nye revenue billetter ,men du kan sikkert prøve noen runder hos SAS.


    Jeg tror jeg bare ville tatt den nye ruta du/dere fant, eller ende opprinelig tur i TPE for å så bestille separat billett til DAD og prøve få den tilbakebetalt i etterkant.
     
    Last edited: 19. aug 2024
  4. Norwegian_Traveller

    Norwegian_Traveller Senior Medlem

    Innlegg:
    518
    Likes mottatt:
    2,213
    Bonuspoeng:
    93
    SAS er vel generelt villige til å la det gå langt før de gir deg revenue billetter, jf alt det styret folk hadde i april 2023 med Tokyo-ruten.
     
  5. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,828
    Likes mottatt:
    21,956
    Bonuspoeng:
    293
    Så vidt jeg kan se var den opprinnelige bookingen (gjort 3/11-23) satt opp med 1:40 connection på TPE. Også har jeg deretter fått 12(!) mailer ang. endrede tider. Men fordi SAS aldri opplyser om verken gammel eller ny tid i mailene er det umulig(?) å se når connection ble for kort. Jeg har ringt inn flere av disse gangene og hver gang fått bekreftet at alt er OK.

    Jeg ser de har lagt inn ny reiserute på bookingen, men også beholdt den gamle.
    Tenker at jeg venter litt før de ringer tilbake, og hvis de ikke gir seg så godtar jeg ombooking til SGN men krever refusjon for ekstra reise til DAD. Eventuelt, som flere skriver, ende i TPE og booke selv til DAD.
     
    Berlioz, Preference and Lars J like this.
  6. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,828
    Likes mottatt:
    21,956
    Bonuspoeng:
    293
    Noen som forresten har link til lovtekst eller lignende der det står spesifisert at vi har krav på ombooking uansett om vi har bonus- eller vanlige billetter? Og til revenue hvis det ikke er ledige bonus-plasser?
    SAS gir seg ikke og eneste de kan gi oss er OSL-ARN-BKK-HAN/SGN. Jeg kan ikke komme hjem til kona med tre mellomlandinger (må jo komme oss HAN/SGN-DAD..)
     
  7. eventyrer

    eventyrer Medlem

    Innlegg:
    247
    Likes mottatt:
    446
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg er enige i de vurderingene som er gjort ovenfor. Kjøp av tilleggsbillett til DAD vil på en upraktisk måte løse problemet. Har en guts vil en trolig kunne ordne opp selv og få dekket reisen dersom SAS ikke er villig til å tilby dette selv.
    Se sak 2023-03582 fra Transportklagenemda:
    https://reiselivsforum.no/digiforms/sessionInitializer?xsessiontag=882697917

    Spørsmålet er selvfølgelig hvor mye styr en ønsker å gjøre ut av det.....

    Min erfaring er at en generelt sett har mange rettigheter dersom en orker å klage til flyklagenemnda. Viljen til å endre bonus billett til revenue begrenser seg stort sett til SAS sine egne avganger. Mulig dere har andre erfaringer???
     
    haifinn and Lars J like this.
  8. Sunnfjordingen

    Sunnfjordingen Sunnfjording

    Innlegg:
    4,705
    Likes mottatt:
    25,649
    Bonuspoeng:
    183
    Eg har ikkje so god greie på dette, men å få reise til Bergen i staden for Oslo må vel vere ei solid oppgradering av destinasjon?
     
    AirMags, Frode789, KainBenwi and 16 others like this.
  9. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,927
    Likes mottatt:
    8,618
    Bonuspoeng:
    183
    Står ikke ordrett at man har krav på revenue om man har bonusbilletter, men relevant tekst er artikkel 3, pkt 3.

    This Regulation shall not apply to passengers travelling free of charge or at a reduced fare not available directly or indirectly to the public. However, it shall apply to passengers having tickets issued under a frequent flyer programme or other commercial programme by an air carrier or tour operator

    og

    retten til rerouting under

    Article 8

    Right to reimbursement or re-routing
    .
    Link til EU261


    ellers kan du også slå opp dom 2023-03582 som @eventyrer nevnte, her kan du lese transportklagenemdas begrunnelse:







    Ønsker du tur, samtidig som du beholder nattesøvnen ved å ikke legge ut for mye, så anbefaler jeg og avslutte utreisen din i TPE og kjøpe separat flyvning derifra.

    99% sikker på at du ikke får SAS til å gi deg noen nye billetter, iallefall ikke på 2 uker varsel.. var flere som måtte ta de til transportklagenemd og forliksråd for å få billetter når SAS kansellerte til Tokyo påsken 2023 - dette var til og med på deres egne fly
     
    Last edited: 19. aug 2024
    eventyrer and indahla like this.
  10. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,438
    Likes mottatt:
    6,689
    Bonuspoeng:
    183
    Smidigere løsning kan være å takke ja til ombooking til BKK og kjøpe separat billett BKK-DAD. Kortere og vesentlig billigere flyvning (i economy).
     
    Insomnia4u and Lars J like this.
  11. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,927
    Likes mottatt:
    8,618
    Bonuspoeng:
    183
    Forsåvidt enig, men han nevnte han ikke kunne komme hjem til kona med 3 mellomlandinger ;)

    EDIT: Stoppe i BKK gir samme antall ja, smart.
     
    trygveat liker dette
  12. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,438
    Likes mottatt:
    6,689
    Bonuspoeng:
    183
    Thai har også to ledige bonusseter i business på direktefly OSL-BKK 5. september, om det passer med planene kan det være mulig å kutte enda litt ned på reisetiden.
     
    Lars J, indahla, holmen and 1 other person like this.
  13. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,828
    Likes mottatt:
    21,956
    Bonuspoeng:
    293
  14. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,828
    Likes mottatt:
    21,956
    Bonuspoeng:
    293
    Det er nok dette som blir løsningen..

    Jeg syns SAS har mye å gå på ift. mulighet for eskalering. Når jeg snakker med en agent er det aldri mulig å få prate med supervisor som de prater med i bakkant. Det syns jeg er en uting. Så i går ettermiddag ringte jeg rett og slett pressevakten i SAS. Det er jo den eneste måten å komme i kontakt med noen "voksne". Ikke mye håp om løsning, men vedkommende var hyggelig, hørte på saken og noterte ned. Hun sendte det så videre til en kollega. Etter en liten time fikk jeg SMS fra en annen i presseavdelingen med svar at jeg måtte ta dette "normale veier". Jeg svarte da at dette ikke er mulig, da "normal vei" hos SAS kun innebærer å snakke med en agent på 1. linje. Forklarte så kort saken og mine rettigheter. Fikk så svar at saken skulle videresendes og jeg skulle høre fra de i morgen (som er i dag). Så får vi se hva det fører til.
     
    Last edited: 20. aug 2024
    AirMags, Frode789, Skippy and 13 others like this.
  15. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,438
    Likes mottatt:
    6,689
    Bonuspoeng:
    183
    Gitt tilstrekkelig flaks og is i magen kan det dukke opp bonusmuligheter med VN til DAD etter 1. september. Dersom eskaleringen ikke fører frem kan kanskje SAS gå med på ombooking til BKK i dag med betingelse om at du får lov til å endre igjen (uten pristillegg!) om noe skulle dukke opp?

    Screenshot_20240820-084437.png
    (bonussøk fra delta.com)
     
    holmen liker dette
  16. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,340
    Likes mottatt:
    7,724
    Bonuspoeng:
    293
    Hvis du er villig til å risikere at du aldri får refundert de ekstra pengene det koster så har du rett på samme reiseklasse og kan booke Business.
     
  17. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,828
    Likes mottatt:
    21,956
    Bonuspoeng:
    293
    Opprinnelig booking er OSL-IST-TPE-DAD med alle leg i Biz unntatt TPE-DAD som er i Eco. Så jeg kommer nok til å booke BKK-DAD i Eco også =)
     
    Jorge liker dette
  18. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,340
    Likes mottatt:
    7,724
    Bonuspoeng:
    293
    Da blir det noe annet :) Men sånn sett lurt å få booket om til en tur der man reiser lengst mulig med business før separat bilett i økonomi videre
     
  19. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,828
    Likes mottatt:
    21,956
    Bonuspoeng:
    293
    Ja, en mulighet. Men da kommer vi senere frem til DAD enn planlagt (ikke mye, men litt). Tipper det er OK for kona med mellomlanding på ARN for å komme frem en dag før. Eventuelt ta en dag i BKK på vei bort. Må uansett legge inn litt slack på BKK da vi må hente ut baggasje og sjekke inn videre. Flere muligheter her, heldigvis. Sitter bare å venter på at SAS skal kontakte meg igjen..
     
    trygveat liker dette
  20. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,642
    Likes mottatt:
    6,088
    Bonuspoeng:
    183
    Gå til nemdas hjemmeside og søk opp saken. Da får du opp den. Direkte link fungerer ikke for meg heller.
     
    Last edited: 20. aug 2024

Del denne siden