EU261/04 - Samletråd Forsinkelse - Kompensasjon - Erfaringer og spørsmål

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av sexten, 13. april 2015.

1. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,680
    Bonuspoeng:
    293
    Man har også rett på kompensasjon hvis man blir booket om til et fly som går mer enn en time tidligere enn opprinnelig avreisetidspunkt. Antar at man i det tilfellet også ender opp med 50% av kompensasjon for reiser under 1500km

Nordlands liker dette
  2. Rapolo

Rapolo Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,553
    Bonuspoeng:
    113
    Godt poeng, er helt enig med det du skriver.

3. Eriksan

Eriksan Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    338
    Bonuspoeng:
    63
    Vi skulle reise hjem fra Verona 20. feb med Air Dolomiti og Lufthansa VRN-MUC-OSL kl. 17:00 - 23:25 og ble informert 18. feb på kvelden om kansellering med LH fra MUC. Chatbotten til LH ga kun ombookingsalternativer med avgang samme morgen 06:30 som var uaktuelt for oss. Kom gjennom på telefon sent på kvelden og agenten så ingen alternativer fra Verona samme dag, og at alternativet kunne bli avreise 1 eller 2 dager senere. Jeg spurte da om vi kunne reise hjem fra Milano og at jeg hadde sett Brussels Airlines var ledig, han sjekket opp dette og fikk booket oss om.

Ny reise var da fortsatt 20. feb med avgang Linate 18:40 ankomst OSL 22:50. Jeg booket tog fra Verona til Milano kl. 1502 og vi måtte ta buss fra hotellet til togstasjonen i god tid før dette.

Har jeg tolket det rett at vi skal ha rett til EU komp. siden ny reise er mer enn 1 time tidligere enn opprinnelig avgangstid (ny avgang bør senest regnes å være med toget 15:02), selv om ny ankomsttid var tidligere enn opprinnelig?

You're not entitled to compensation:
    • if you are informed less than 7 days before the scheduled departure and are offered re-routing which would allow you:
      • to depart no more than 1 hour before the original scheduled time of departure and
      • to reach your final destination less than 2 hours after the original scheduled time of arrival.
    Reisen er på over 1500 km så kompensasjon skal være €400 per pers. Men siden vi ankom mindre enn 3 timer forsinket, kan kompensasjonen reduseres med 50% til €200 p.p. selv om vi måtte reise fra Verona 2 timer tidligere enn planlagt?

Her vil jeg selvsagt også kreve å få dekket alternativ transport for togreisen og en Uber fra Milano Centrale til Linate.

4. snus_mumrikken

snus_mumrikken Eventyrar

Likes mottatt:
    12,218
    Bonuspoeng:
    183
    SQ 330 reist på tid fra SIN men ca 20min forsinka inn til FRA, som da resulterte i buss gate da gaten var tatt av anna fly.
    Skulle lande OSL 12:30 booka om med avreise FRA 12:50 ankomst OSL 14:55.
    Rett på 50% kompensasjon? Det er jo mellom 2-4timar?

5. Preference

Preference EBG

Likes mottatt:
    720
    Bonuspoeng:
    93
    Oppfølging igjen. Klagde til SAS og påpekte at de hadde bedt meg om å booke hotell selv, og at det var det billigste som var mulig å få tak i på det tidspunktet. Kjapt svar egentlig, og de skal refundere resten (476 kr) også :D

EndreD liker dette
  6. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,592
    Bonuspoeng:
    183
    Når reisen startet fra utenfor EU med ett ikke europeisk flyselskap så gjelder ikke EU261 meg bekjent

7. snus_mumrikken

snus_mumrikken Eventyrar

Likes mottatt:
    12,218
    Bonuspoeng:
    183
    Nja, det er faktisk LH operated by SQ. Original LH flight på tirsdag blei kansellert p.g.a streiken, så blei eg booka om til LH7231 (SQ330) av LH.

8. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,592
    Bonuspoeng:
    183
    Hvis det var slik at streiken var hos LH sine egne ansatte har du krav på 600EUR for den originale fighten som ble kansellert.

Dette i tillegg til hva du evt har krav på for forsinkelsen med den nye flighten med SQ.
    Som sagt usikker på om det er noe og hente her, EU261 nevner kun Operating Carrier og har ingen henvisninger til codeshare som jeg kan se. Men koster jo ingenting å sende inn ett claim..

Skjermbilde 2024-02-23 122927.png

snus_mumrikken liker dette
  9. snus_mumrikken

snus_mumrikken Eventyrar

Likes mottatt:
    12,218
    Bonuspoeng:
    183
    Takk, sender inn begge så får me sjå kva som skjer. Førstnevnte legger med hotell + mat i Singapore. Skal i utgangspunktet dekke hotell + mat viss eg forstår det riktig.

10. snus_mumrikken

snus_mumrikken Eventyrar

Likes mottatt:
    12,218
    Bonuspoeng:
    183
    Hei

Har fått dette svaret på sak 1
    Det er jo 600 EUR = 6842,- NOK
    Så her har Lufthansa kanskje betalt halv natt på hotell, Singapore er jo dyrt.
    Hadde 3netter på hotell 1481SGD + 212 SGD i mat.

Det var kun info nedenfor, ingen meire detaljer på kva dei dekte.
    Mogleg dei har tatt summen i SGD og gitt meg i NOK siden SGD ikkje var valg.

Korleis gå fram her?

Svaret frå LH:

Thank you very much for your inquiry dated February 24, 2024.

We are happy to confirm, pursuant to Regulation (EC) No. 261/2004, you are entitled to a payment of 9.028,76 NOK. Kindly provide our service team with your bank details. Please note that a payment to credit cards is unfortunately not possible. 

Required Details from Passenger :( Mandatory)

 Complete Name of Recipient (Registered in Bank)

 Complete Address

 Sort Code

 Bank Account Number

*Local Currency only

11. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,592
    Bonuspoeng:
    183
    Ville kanskje svart tilbake og bedt om de kan spesifisere hvordan de kom til denne summen.

Gjerne summer opp dine faktiske utgifter igjen.

Henvis til artikkel 9 i EU261 om right to care, gjerne også artikkel 19 i Montreal konvensjonen som omhandler forsinkelse og rett til dekking av "damages" ved forsinkelse.

Forstår det slik som at du ble tre netter lenger i Singapore da LH kansellerte.
    Nå vet ikke jeg hva som ble sagt og foreslått i din kontakt med LH, men hvis det var mulighet å bli rerutet tidligere så har du muligens en dårlig sak for å få dekket alle 3 netter + mat.

Spørsmålet her er vel egentlig om ruten du endte opp med/ble tilbudt fra LH var den raskeste/tidligste rebookingen som var mulig, eller om du selv valgt en senere rerouting

Skjermbilde 2024-03-02 093943.png

Skjermbilde 2024-03-02 093504.png

Skjermbilde 2024-03-02 093402.png

Last edited: 02. mars 2024
    snus_mumrikken liker dette
  12. snus_mumrikken

snus_mumrikken Eventyrar

Likes mottatt:
    12,218
    Bonuspoeng:
    183
    Takk!
    Da har jeg summert opp igjen, sendt inn via nytt skjema som fritekst som nevnt i mailen.
    Da jeg ringte inn etter det ble kansellert ble jeg spurt om de kunne søke fram til 22, jeg sa det var OK også tidlig morgen 23. Da de fleste fly til EU går rundt midnatt. Så vil tro jeg har en grei sak her. Selv om tidligere re-ruting nok kanskje var mulig, men det var fulle fly så de var vel bare glad til at noen var mer tålmodige. Jeg sa til kundebehandler at så lenge jeg var hjemme til helgen så gikk det fint for min del. Så får vi se hva de sier.

Eddie47 and Lars J like this.
  13. Bonusduk

Bonusduk Bonus jeger

Likes mottatt:
    1,382
    Bonuspoeng:
    93
    Da kom svaret på denne.

250 EUR / 2868.- NOK på konto :)

jgroneng and eventyrer like this.
  14. marlan76

marlan76 Nytt Medlem

Likes mottatt:
    121
    Bonuspoeng:
    33
    Har en potensiell sak, jeg ønsker å dobbeltsjekke her inne:
    Opprinnelig flight TRD-CPH-BKK 06:00-07:40 + 13:50-06:20 (TG951 med Thai)
    Fikk så først melding om endring til 15:35-08:10, endte opp med 16:40- 09:10, som ble ytterligere forsinket og vi landet 10:06.
    Vi fikk beskjed om at forsinkelsen skyldtes sent innkommet fly til Kastrup.

Er det mot Thai jeg kjører krav? Og bør dette være grei skurring for 600euro?

15. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,041
    Bonuspoeng:
    293
    Da kom det vedtak fra Transportklagenemnda på reise i Februar 23. Ødelagt sete begge veier i biz til MIA.

Og jeg har sendt ny epost og bedt dem følge vedtaket.

For det ene strekket ble jeg tilbud og godtok 30k eb poeng. For det andre strekket ble jeg først nektet så tilbudt 2-3 og så 5k poeng.

Det ble fra nemda foreslått 31k poeng, et tilbud som først ble gitt via nemdas hjemmeside men så trukket tilbake før jeg kunne svare.

Så får vi se hva som skjer.

AirMags, EndreD and RoadKing like this.
  16. Rapolo

Rapolo Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,553
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, med mindre de kan bevise at forsinkelsen skyldes ekstraordinære omstendigheter. Kjør saken mot Thai som var skyld i forsinkelsen.

Usikker på hvordan flyselskapets mulighet til å redusere kompensasjonen med 50% stiller seg ettersom du ikke har blitt tilbudt omruting, men mulig €600 argumenteres ned til €300.

If the airline has offered you re-routing and you reach your final destination with a delay of 2, 3 or 4 hours, your compensation may be reduced by 50%.

magnusant liker dette
  17. Mbj

Mbj Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    701
    Bonuspoeng:
    93
    Vi ble over fire timer forsinket hjem fra LPA, SK4696 17.feb.

I utgangspunktet var problemet passasjer med innsjekket bagasje som ikke dukket opp (før all bagasjen nesten var tatt av - da fant han det for godt å dukke opp). Dette førte til at vi mistet slottid. I mellomtiden gikk makstiden for crewet ut, og det måtte hentes nytt crew fra LPA, som var stuck i karneval på vei til flyplassen. Så var det vel nok en gang venting på slot.

Jeg forsøkte meg på EU261 krav, men dette ble avslått av SAS da de skyldte på ATC, og at slike forsinkelser ikke gir rett på kompensasjon. Ut fra hva jeg kan se så stemmer dette.

Men her var det jo flere faktorer i spill. Dere eksperter her inne, hva tenker dere om et slikt tilfelle? Noe vits i å forsøke krangle her?

18. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,041
    Bonuspoeng:
    293
    Kan svare meg selv på denne. 31k poeng inne på konto i dag.

AirMags and Teknolai like this.
  19. Nordlands

Nordlands EBD

Likes mottatt:
    2,937
    Bonuspoeng:
    93
    Ser ut som det kan være verdt å forsøke, det er flere ganger fastslått at det ikke er ekstraordinært å få en senere slot når flyet ikke er klart før lenge etter planlagt avgangstid. Ville forsøkt å først svare på avslagsmail at hoveddelen av forsinkelsen var pga. forhold SAS kunne påvirke, og mistet slot hos ATC bare var en forventet følge.
    https://www.lexology.com/library/detail.aspx?g=4311d826-11c4-4182-8b40-d2ecbe8312fb

milehigh liker dette
  20. LaDuden

LaDuden Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,645
    Bonuspoeng:
    93
    Hei, fly til Oslo/Trondheim ble kansellert i helga grunnet uværet som herjet hovedstaden.

Kom inn fra India med Lufthansa og måtte overnatte. Så jeg ble over en dag forsinket.

Lufthansa ombooket meg til dagen etterpå til Oslo og Trondheim (SK). De fikk meg innlosjert på et hotel.

Spørsmålet mitt er, om jeg har mulighet til å få noen kompensasjon her?

Del denne siden