EU261/04 - Samletråd Forsinkelse - Kompensasjon - Erfaringer og spørsmål

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av sexten, 13. april 2015.

  1. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,212
    Likes mottatt:
    1,950
    Bonuspoeng:
    113
    Hmm, denne er litt artig.

    At en forsinkelse på 3 timer er en kansellering kommer av dom og ikke av lovteksten. Og i dommen er jo ikke alle muligheter tenkte gjennom - derav endel kritikk mot den.

    Du er jo i den situasjon at flighten regnes som kansellert, men kom frem.

    Jeg ville sakt at dette må regnes som en ombooking, tilfeldigvis til en flyvning med samme flightnummer som den som regnes som kansellert. Men såvidt jeg vet er det ingen saker på dette og dette fenomenet oppstår jo kun på de lengste bookingene ettersom grensene er lavere for de korte.

    Det hadde vært spennende å se hvordan nemda argumenterte, men jeg tror de ville endt på samme konklusjon.

    SAS har relevante argumenter og jeg ser ikke for meg at de gir seg på denne.
     
  2. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,177
    Likes mottatt:
    36,715
    Bonuspoeng:
    293
    Klagde på ødelagt sete til SAS tur retur MIA : samme maskin og samme sete der luftmadrassen var helt tømt, booket på begge langstrekkene i februar i fjor. Full kabin, men ble faktisk tilbudt at sas flyttet en annen passasjer til mitt sete på det ene strekket.

    SAS gav meg 30k poeng for hjemreisen. Men ville bare gi 4k for utreisen. på klager rettet til selskapet. Så hjemreisen ble klaget til transportnemda.

    De har nå gitt tilsvar, og 2 forskjellige agenter har gitt tilbud om 5k og 31k. Men har så moderert seg og tilbyr 5k. Jeg har sendt inn dokumentasjon på at de har utbetalt 30k i kompensasjon for identisk klage. Og ber nemda gi meg samme kompensasjon for utreise som hjemreise.

    Så får vi se hva som skjer.
     
    RoadKing liker dette
  3. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,446
    Likes mottatt:
    3,881
    Bonuspoeng:
    113
    Et kort spørsmål om definisjon av ankomsttid ved bruk av EU261:

    Jeg vet at det er tida døra åpnes i flyet som regnes som ankomsttid. Gjelder det også når bussen brukes for å komme seg inn i terminalen?
     
  4. Skarven

    Skarven Senior Medlem

    Innlegg:
    683
    Likes mottatt:
    640
    Bonuspoeng:
    93
    Hva anbefales her? Cash? upload_2023-11-29_13-9-0.png
     
  5. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,165
    Likes mottatt:
    7,501
    Bonuspoeng:
    293
    Det kommer vel an på om du tror du har muligheten til å bruke den doble verdien til voucheren på noe vettugt du uansett ville brukt penger på. Evt gidder jobben med å selge den for mer enn det du får i cash
     
  6. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,480
    Likes mottatt:
    25,223
    Bonuspoeng:
    183
    Gå for voucher, da blir det dobbel opp.
    Booket nettopp høstferien til Sicilia for 1200 Euro voucher +500 kroner i tillegg:)
    Søkte litt rundt og for oss bonusnisser virker det som det er Europa som gjelder med tanke på vouchere.
    God betaling for noen timer i loungen på vei hjem.
     
    themichael and Skarven like this.
  7. Skarven

    Skarven Senior Medlem

    Innlegg:
    683
    Likes mottatt:
    640
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for tips, skal gå for den. Om det vi får noe vil vise seg, fikk aldri vite hvorfor flyet vårt var forsinket, men vi mistet connection flight og måtte ha hotell en natt. I tillegg kom hjem 12 timer senere en planlagt.
     
    Maggie liker dette
  8. staalep

    staalep Nytt Medlem

    Innlegg:
    25
    Likes mottatt:
    222
    Bonuspoeng:
    28
    En liten historie som kanskje kan være nyttig for noen:

    Jeg bestilte en CT bonusreise på business for kun meg selv, utreise OSL-FRA-MAD med Lufthansa og videre til BOG-LPB med Avianca. Når jeg lukket glidelåsen på bagen hjemme om morgenen kom det en melding om at OSL-FRA var innstilt.

    Chatboten til Lufthansa foreslo overraskende nok en gratis ombooking til business med KLM OSL-AMS-LPB, men det var jeg ikke interessert i siden jeg hadde planlagt en lang layover i Bogota med en tur inn i byen. Så jeg ringte SAS og ble booket om til Lufthansa OSL-MUC-MAD slik at jeg rakk connection i MAD. Dessverre var dette økonomi på begge leg på grunn av fulle fly, dog ble jeg oppgradert i gate OSL-MUC.

    Så når jeg kom hjem sendte jeg et krav til Lufthansa om "compensation for involuntary downgrade" MUC-MAD i henhold til EU261 uten å ha noe håp om at det skulle bli noe ut av det siden det var en bonusreise. Regelen sier 30% av billettprisen ved distanser under 1500 kilometer.

    En kuriositet er jo at MUC-MAD er 1498 km... Og en annen kuriositet er at en slik kompensasjon ikke er et valg på nettsiden hos SAS.

    Først fikk jeg beskjed fra LH om at de hadde videresendt det til SAS som operating carrier, noe som selvfølgelig var feil. Men uten at jeg gjorde noe mer fikk jeg en ny melding fra dem om at jeg skulle få €200 for dette, som ble mottatt med takk.

    Poenget er altså at det tydeligvis fungerer å be om kompensasjoner som er relatert til billettpris også for bonusreiser. I hvertfall hos LH (som AirHelp måtte true med rettsak på mine vegne for å få en annen EU261-kompensasjon for noen år siden).

    Positivt overrasket.
     
    eventyrer, AirMags, Skarven and 5 others like this.
  9. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,124
    Likes mottatt:
    3,482
    Bonuspoeng:
    113
     
    cntnry liker dette
  10. cntnry

    cntnry Medlem

    Innlegg:
    52
    Likes mottatt:
    26
    Bonuspoeng:
    18
    Takk for svar. Enig, virker som om SAS prøver seg på noe her.
    Slik jeg leser det er bare to mulige scenarioer ved forsinkelser på flygninger over 3500 km;
    - forsinkelse på 3 timer eller mer gir deg rett på 600 EUR
    - forsinkelse på mindre enn 3 timer gir deg ikke rett til noen kompensasjon

    Jeg har allerede sendt dem svar én gang med spørsmål om dette virkelig stemmer, men da sto de på sitt. Forsøker enda en gang med litt mer velformulert oppbygging, så får vi se.
     
  11. EndreD

    EndreD Veteran

    Innlegg:
    2,116
    Likes mottatt:
    12,696
    Bonuspoeng:
    183
    Europa er bra, men vi booket hele familien på 5 med Singapore airlines med SAS-vouchere i sommer. Det funket også utmerket siden det kunne bookes på sas.no og er joint venture.
     
  12. Skarven

    Skarven Senior Medlem

    Innlegg:
    683
    Likes mottatt:
    640
    Bonuspoeng:
    93
    Mistet connection i München på LH 1843 Valencia-München på grunn av forsinket fly inn. Ombooking ble gjort av Lufthansa (operating ariline) selv om billetten var kjøpt av SAS. Etter en diskusjon kom vi oss heldigvis til Oslo samme dag, men vi ble 12 timer senere hjemme på grunn av dette

    Jeg har fulgt ut skjema hos Lufthansa for komparasjon etter EU261/04 der jeg også har lagt inn hotellregningen. Er ikke dette noe som bør være grei skuring å få dekket? Noen som vet saksbehandlingstid hos Lufthansa på slikt?
     
  13. Gribb

    Gribb Aktivt Medlem

    Innlegg:
    462
    Likes mottatt:
    1,047
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg fikk endelig kompensasjon for 11 måneder etter at flyet ble kansellert.

    Fire av oss hadde billetter med Turkish fra Oslo til Dubai via Istanbul. Det første flyet ble kansellert på grunn av tekniske problemer, hevdet de. Etter å ha sendt en e-post for å be om kompensasjon, ble kravet avvist, begrunnes med ekstraordinære omstendigheter.:rolleyes: En kollisjon med en cateringbil som var årsaken til kanselleringen.

    Jeg fulgte opp med en klage til Transportklagenemnda og fikk medhold der.:cool: Saken avslørte at lossing av cateringbil er en del av normale operasjoner som flyselskapet må ta ansvar for, og risikoen må vurderes.:confused: Det spiller ingen rolle om billetten ble kjøpt med bonuspoeng eller cash, i tråd med punkt 3 i artikkel 3 i EU261/04. Videre ble det fastslått at det ikke har betydning om kanselleringen eller forsinkelsen skyldtes en tredjepart, i tråd med artikkel 13 i EU261/04.

    Turkish valgte å ignorere anbefalingen :mad: og måtte derfor gå videre med forliksrådet. Uken før det planlagte møtet sendte deres advokat meg en e-post som prossessfullmektig, der de tilbød et forlik under betingelsen av at jeg trakk tilbake saken. :eek: Jeg var først mistenksom og bekymret for at de prøvde å unndra seg kompensasjonen. Etter å ha undersøkt nærmere, bekreftet jeg at firmaet var seriøst, og forlikstilbudet var bindende for begge parter.

    En uke senere ble pengene overført til kontoen min. Jeg opplevde dette som en uærlig handling fra Turkish Airlines, da de først ignorerte anbefalingen, men deretter benyttet seg av en siste øyeblikks mulighet til å løse saken ved å tilby et forlik. :rolleyes:
     
    milehigh, Rscott, AirMags and 4 others like this.
  14. Durek

    Durek Aktivt Medlem

    Innlegg:
    347
    Likes mottatt:
    442
    Bonuspoeng:
    63
    Widerøe har kansellert WF1365 kl 15.30 i morgen pga personellmangel.
    Er booket om til SAS, men ankommer HAU i 22-tiden, i stedet for opprinnelig kl 18.
    Denne er vel bankers eu261?

    (De tilbød også å booke oss om til DY kl 14.25, men den rekker vi ikke. De kan vel ikke nekte kompensasjon pga det?)
    Billetten var opprinnelig bonusbillett booket med EB-poeng, men kravet skal vel rettes til WF hvis jeg har forstått det rett? Har faktisk aldri vært nødt til å søke EU261 før :oops:
     
  15. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,909
    Likes mottatt:
    2,023
    Bonuspoeng:
    113
    Den er bankers Durek, men du må nok ha med deg medaljongens kraft for å overkomme et par runder med avslag fra WF.

    Personellmangel er gyldig kompensasjonsgrunn.
     
    AirMags, Meursalt, Durek and 2 others like this.
  16. Xaantiam

    Xaantiam EB n00b

    Innlegg:
    463
    Likes mottatt:
    371
    Bonuspoeng:
    63
    Hvor lang behandlingstid må en egentlig påregne med saker sendt inn til Flyklagenemda?
     
  17. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,165
    Likes mottatt:
    7,501
    Bonuspoeng:
    293
    6-12 måneder.
     
  18. Durek

    Durek Aktivt Medlem

    Innlegg:
    347
    Likes mottatt:
    442
    Bonuspoeng:
    63
    Takk, da er krav sendt og det er bare å smøre seg med tålmodighet. 1-3 uker behandlingstid sies det.
     
  19. stiandre

    stiandre Nytt Medlem

    Innlegg:
    8
    Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Og det skjedde i dag. Så da tok det mindre enn en måned. Tilbakemeldingen var at de etter å ha tatt en ny vurdering av saken så mente de at jeg hadde rett på kompensasjon. Så venter da kun på utbetalingen.

    Undres hvor mye de sparte på å avslå kompensasjon til alle og dermed sikkert mistet en hel del folk som ikke tar bryet med å klage.
     
  20. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,446
    Likes mottatt:
    3,881
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg håper noen kan bistå med litt god råd:

    Må flyselskapene dekke leiebil ved kansellering/diversion av flyet?

    1. desember var jeg ombord SK2657 CPH-MUC.
    Pga av snøstorm i MUC ble flyet omrutet til STR, der vi kom oss av flyet kl 21:57 (planlagt ankomst i MUC 19:45).
    Vi fikk tilbud om busstransport til MUC. Denne turen tar i fint vær minst 2:45 timer, men det var som sagt svært dårlig vær og kaos i STR da svært mange fly ble omrutet ditt fra MUC. Ankomst i München hadde da ikke vært før kanskje kl 2:00 om natten, og da er det ikke lengre mulig å komme seg videre.

    Jeg bestilte altså en enveisleie hos Sixt (rett etter jeg fikk bagasjen) og kjørte til sluttdestinasjon, 80 km sør fra München, hvor bilen også ble levert tilbake.

    I dag fikk jeg svar fra SAS om at dem ikke er forpliktet å dekke forhåndsbestilte (det var ikke forhåndsbestilt) leiebiler eller hotellovernattinger (som jeg ikke hadde).

    At dem ikke må betale standardkompensasjon er klokkeklar, men er dem forpliktet å dekke alternativ transport i form av leiebil og drivstoff?

    Flott om noen kan gi meg litt informasjon, før jeg svarer SAS.

    Her er svaret fra SAS:

     

Del denne siden