EU261/04 - Samletråd Forsinkelse - Kompensasjon - Erfaringer og spørsmål

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av sexten, 13. april 2015.

  1. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,212
    Likes mottatt:
    1,950
    Bonuspoeng:
    113
    Noen ganger smiler bonusgudene, SAS dro på en 10 minutts forsinkelse, EW landet bare 3 min unna, det tikket inn 40 euro fra SmartDelay, og jammen med så fikk jeg en siste tur på 737-700. Trodde alle var ute.
     
  2. Nurse82

    Nurse82 EBD, Hilton diamond

    Innlegg:
    514
    Likes mottatt:
    981
    Bonuspoeng:
    93
    Hei! Dette har ikke noe med EU-kompensasjon å gjøre da avreise er i November, men jeg prøver å spør her i stedet for å lage egen tråd.

    Jeg har fått mail fra SAS om en endring på en reise til USA betalt med penger. Endringen fører til en hjemreise som er litt senere enn opprinnelig planlagt. Jeg har i følge mailen rett til gratis ombooking eller refusjon. Jeg ønsker å booke om, men er det da kun hjemreisen som kan endres gratis eller kan jeg be dem om å gjøre en endring på utreisen også?
     
  3. stekus

    stekus Senior Medlem

    Innlegg:
    984
    Likes mottatt:
    798
    Bonuspoeng:
    93
    Fått mail fra Lufthansa. Hadde bestilt OS - OS - SK uten overnatting for å komme hjem til TOS. Nå er første leg med OS kansellert og jeg er booket om til siste avgang med OS kvelden før, med overnatting i Wien. Reisen er to måneder frem i tid. Ser OS har kansellert alle tidlige avganger på alternative datoer og. Jeg vil gjerne reise samme dag som opprinnelig bestilt, men da blir det og overnatting i Wien. Betaler Lufthansa eller Austrian for den overnattingen?
     
  4. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,576
    Likes mottatt:
    22,630
    Bonuspoeng:
    183
    KLM kansellerte en flygning 6/10/2022, påsto at det var på grunn av været. Sannheten er at flyet som var på vei fra AMS til TRD mellomlandet ("diverted") til OSL og aldri kom seg til TRD.
    Når KLM ble gjort oppmerksom på det, så fremhevet de at det var været som var årsaken for å lande på OSL. Og det måtte vi bare tro på, selv om vi har spurt om dokumentasjon av påstanden.
    Saken ble tatt videre, "beviset" som de leverte til transportklagenemda var "det var pga været". Altså, ingen bevis. Så ja, etter omtrent 50 uker fikk vi (en gruppe på 11) medhold av de, 250 euro per person pluss forsinkelsesrente. Nemdaen fant det ikke tilstrekkelig dokumentert at været var en årsak, samt at de ikke har funnet noe som helst i værdataen for den aktuelle dagen som skulle tilsi noe annet enn at flygningen burde gå som planlagt.

    KLM kommer til å betale oss standarderstatning (250 euro). Men de er ikke villige til å betale forsinkelsesrenter sa de. Når de ble gjort oppmerksom på at det er loven som sier at vi har krav på det, svarer de at de kommer ikke til å betale forsinkelsesrenter. De understreker at nemda ikke har noen form for juridisk myndighet overfor dem, og anser vedtaket som en anbefaling. De betaler standard erstatning og setter punktum.

    Temmelig arrogant, all den tid de prøver å dikte opp en grunn som ikke er i tråd med virkeligheten ei heller er interessert i å bevise det motsatte.
    Forsinkelsesrenten er omtrent 10% av beløpet. Mener dere det er noe poeng i å krangle på det?
     
  5. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,212
    Likes mottatt:
    1,950
    Bonuspoeng:
    113
    Hvis du vil ha sjelefred, nei. Hvis du vil bli en bonushelt og skape presedens i retten, ja.
     
    EndreD liker dette
  6. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,576
    Likes mottatt:
    22,630
    Bonuspoeng:
    183
    Det var faktisk en av grunnene til at de ikke vil utbetale rente, fordi det vil skape presedens.
    Derimot er sjelefred verdt mer enn noe som blir rett i underkant av 3 hundrelapper.
     
  7. oslos

    oslos Nytt Medlem

    Innlegg:
    2
    Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    3
    Oppdatering fra egen sak: TLDR saken- jeg ble satt over til nonsense-avdeling av kundeservice i India etter å ha fremmet et kurant EU-krav. Fikk to avslag på kravet via epost med nonsense-grunn før de sluttet å svare meg. Jeg klaget og purret to ganger på svar - også ved å svare på eposten jeg mottok. Det tok 20 dager med full stillhet. Jeg sendte inn et nytt krav (fra SAS nettsider) - da svarte de umiddelbart på mitt opprinnelige krav morgenen etter og ga meg medhold. Så jeg anbefaler å legge inn nytt krav hvis kundeservice ghoster deg.
     
  8. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,788
    Likes mottatt:
    21,903
    Bonuspoeng:
    293
    Til informasjon ba jeg om forsinkelsesrenter etter at utbetaling av kompensasjon fra SAS etter streiken i fjor sommer tok over 5 måneder. Ba om totalt 2076,- i renter og fikk det.
     
  9. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,265
    Likes mottatt:
    5,813
    Bonuspoeng:
    183
    Last edited: 06. okt 2023
  10. Mobiltelefon

    Mobiltelefon Nytt Medlem

    Innlegg:
    4
    Likes mottatt:
    8
    Bonuspoeng:
    3
    Er det noen som kjenner til om SAS enda utsteder vouchere med 2x kompensasjon eller når de eventuelt sluttet med det?


    La inn en klage i januar, der jeg mener å huske de lovet 2x komp. dersom en valgte voucher fremfor kontantutbetaling. I dag kom endelig bekreftelse på at klagen er tatt til etterretning men fikk kun voucher for 400 euro.
     
  11. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,830
    Likes mottatt:
    8,313
    Bonuspoeng:
    183
    Det står fortsatt i claim skjema at man får dobbel verdi ved voucher ja.

    Men det er viktig og huske på at det bare er EU261 kompensasjonen som gir dobbel verdi.

    Utlegg som f.eks hotellovernattinger osv dekkes kun med faktisk verdi, selv om du har valgt voucher.



    Skjermbilde 2023-10-10 101252.png
     
  12. Mobiltelefon

    Mobiltelefon Nytt Medlem

    Innlegg:
    4
    Likes mottatt:
    8
    Bonuspoeng:
    3
    Takker. Da er det nok SAS som prøver seg på en finte igjen.
     
  13. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,576
    Likes mottatt:
    22,630
    Bonuspoeng:
    183
    SAS har kansellert en bonustur til Hammerfest. Bestilte den i forrige måned, og reisen er i sommerferien 2024.

    "EU-PASSASJERRETTIGHETER
    Hvis flygningen din har blitt kansellert eller vesentlig forsinket, har du tre alternativer i henhold til EU-forordning 261 (flykompensasjonsforordningen av 2004 nr. 261/2004).
    * Ombooking, under forenlige transportforhold, til endelig destinasjon ved tidligste anledning, med forbehold om tilgjengelighet.
    * Ombooking, under forenlige transportforhold, til endelig destinasjon på en senere dato, med forbehold om tilgjengelighet.
    * Refusjon innen sju dager for verdien av billetten til prisen da den ble kjøpt, for den del eller de deler av reisen som ikke ble gjennomført, og for den del eller de deler som allerede er gjennomført hvis flygningen ikke lenger tjener noe formål i forbindelse med din opprinnelige reiseplan, sammen med en hjemreise til det første avgangspunktet ved tidligste anledning. Hvis du velger å få refundert billetten, vil du ikke ha rett til ombooking eller ytterligere assistanse."

    Opplyser de om som rettigheter. Har tidligere lest at SAS tolker "med forbehold om tilgjengelighet" som at dersom det ikke er bonusbilletter igjen at de da mener at det ikke er tilgjengelighet, selv om det er mulig å kjøpe vanlige billetter.
    Har opplevd noe lignende i fjor sommer og fikk ombestilt, men da var det mindre enn 2 uker til avgang (og agenten var veldig motvillig til å faktisk bestille for han mente det var feil, selv om supervisor sa at det gikk bra).
    Nå er det ~9 måneder til avgang og da er det kanskje en annen tolkning om hva som er "tilgjengelig".
    Tromsø-Hammerfest er med Widerøe, noe som sikkert gjør saken litt vanskeligere.

    Hovedspørsmålet er da, gitt at det er 9 måneder til avgang: har jeg krav til ombestilling, selv om det ikke er ledige bonusbilletter? Er det noe presedens å vise til?
     
  14. Rscott

    Rscott Veteran

    Innlegg:
    1,640
    Likes mottatt:
    3,953
    Bonuspoeng:
    113
    Flere slike saker, men du kan jo f.eks. se på denne som er den nyeste jeg fant:
    Gå til https://reiselivsforum.no/web/dommer_og_avgjoerelser/ og søk på saksnr 2023-01195 i fritekstsøkefeltet (det går dessverre ikke å lenke direkte til PDF med avgjørelsen).
     
    Last edited: 10. okt 2023
    eventyrer and Flyingdutchman like this.
  15. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,165
    Likes mottatt:
    7,501
    Bonuspoeng:
    293
    Det skal være flere lignende saker som er behandlet av flyklagenemnda allerede. Du kan prøve å gjøre et søk her: https://reiselivsforum.no/web/dommer_og_avgjoerelser/ Det kan også være at noen på forumet kan gi deg et saksnummer du kan referere til. Jeg vet det har vært postet noe her tidligere.

    I tillegg kan du henvise til retningslinjene til loven. Der er det helt spesifikt nevnt at bonusbilletter ikke er unntatt:
    Kilde:
    https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:52016XC0615(01)
     
    Flyingdutchman liker dette
  16. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,165
    Likes mottatt:
    7,501
    Bonuspoeng:
    293
    Er det faktisk dette som står på sas sine sider? Det står INGENTING om forbehold om tilgjengelighet under punkt to i den engelske teksten på europa.eu:
    Kilde:
    https://europa.eu/youreurope/citize...air/index_en.htm#reimbursement-cancellation-1
     
    Flyingdutchman liker dette
  17. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,830
    Likes mottatt:
    8,313
    Bonuspoeng:
    183
    Hvor lenge det er til reisen skal gjennomføres har ingenting og si, du har krav på nye billetter til destinasjonen. punktum.
     
    Flyingdutchman liker dette
  18. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,576
    Likes mottatt:
    22,630
    Bonuspoeng:
    183
    Tusen takk til alle for god input.

    Ja, det var copy/paste. Dette er teksten nå man trykker på "passasjerrettigheter" lenken. De gjør det lett å "velge feil", ved å bare tilby en fortsettknapp for å få refusjon. Jeg har ikke lyst å trykke på knappen for å finne ut om det ligger noe mer bak.

    Returen har forresten forsvunnet helt fra Mine bestillinger, så der får jeg verken informasjon eller valgmuligheter.

    upload_2023-10-10_11-17-10.png
     
  19. pma

    pma Medlem

    Innlegg:
    54
    Likes mottatt:
    233
    Bonuspoeng:
    33
    Siste sak på dette er faktisk fra mandag denne uken: 2023-01195

    "Nemnda bemerker at omruting er noe passasjeren har valgrett til, og kan ikke se at det er grunnlag for SAS til å nekte klager å bli omrutet i denne saken så lenge det er ledige seter. Dette mener nemnda må gjelde selv om det ikke er ledige bonusseter eller ledige seter i I-klasse på klagers ønskede reisetidspunkt. Noe annet vil innebære en innskrenkning i passasjerers rett til omruting som nemnda ikke kan se at EU-forordningen åpner for. Dersom det ikke finnes ledige seter med SAS, plikter flyselskapet å omrute klager med andre selskap.

    Nemnda anbefaler derfor at SAS omruter klager kostnadsfritt i tråd med forordningens artikkel 8 nr. 1 bokstav c."
     
    milehigh, AirMags, Cumulus and 10 others like this.
  20. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,830
    Likes mottatt:
    8,313
    Bonuspoeng:
    183
    eventyrer and Molde like this.

Del denne siden