EU261/04 - Samletråd Forsinkelse - Kompensasjon - Erfaringer og spørsmål

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av sexten, 13. april 2015.

  1. Bonusolsen

    Bonusolsen Medlem

    Innlegg:
    170
    Likes mottatt:
    614
    Bonuspoeng:
    93
    Nå må jeg ha hjelp av ekspertene. Jeg hadde gjennomgående billetter med Turkish airlines fra KUL -IST - OSL, der KUL-IST ble kansellert. Jeg ankom OSL over 30 timer forsinket etter en liten tur i Dubai isteden.

    Kanselleringen skjedde på en non eu-flight med et non-eu flyselskap, men gjorde jo at jeg kom forsinket hjem til destinasjonen i EU. Er dette innenfor eller utenfor 261?
     
  2. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,075
    Likes mottatt:
    3,272
    Bonuspoeng:
    113
    Montreal konvensjonen artikkel 19 gjelder i dette tilfellet.
     
  3. veeegard

    veeegard Veteran

    Innlegg:
    1,725
    Likes mottatt:
    9,287
    Bonuspoeng:
    183
    Og der var saken avsluttet i Transportklagenemda.

    upload_2023-5-23_13-58-0.png

    Vegard 1 - 0 Inga og Norwegian
     
  4. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,166
    Likes mottatt:
    869,665
    Bonuspoeng:
    293
    Flymunda, veeegard and haifinn like this.
  5. veeegard

    veeegard Veteran

    Innlegg:
    1,725
    Likes mottatt:
    9,287
    Bonuspoeng:
    183
    Kan ikke si dette kom som en veldig stor overraskelse, men bra det kommer frem i lyset!


     
    Flyrlavt, Eddie47 and Lars J like this.
  6. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,639
    Likes mottatt:
    7,613
    Bonuspoeng:
    183

    Ja jeg har sagt det før, flyselskapene sparer mye på og trenere flest mulig saker, og heller ha noe høyere administrasjonskonstnader når ett fåtall av sakene havner i nemd eller forliksråd.

    Det er nok i prosent veldig få som er klar over sine rettigheter og tar saken videre etter ett avslag fra flyselskapet.

    Mulig en løsning hvor flyselskapet blir pålagt ett heftig gebyr pr tapt sak eller tilsvarende kunne bidratt til å bedret situasjonen.
     
    AirMags, Flyrlavt, haifinn and 2 others like this.
  7. Flyrlavt

    Flyrlavt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,304
    Likes mottatt:
    3,459
    Bonuspoeng:
    113
    Enkelte reisebyrå opplyser om rettigheter, men flyselskapene sparer nok uansett mye her.
    Jeg hadde for en måned siden BGO-SVG-ABZ, jeg var på SVG når SVG-ABZ ble kansellert, ble raskt booket om tilbake til BGO for litt senere fly til ABZ, nådde såvidt å hente bagasje, sjekke inn på ny og komme med flyet til BGO. Kom meg til ABZ tidlig nok til at jeg ikke kunne kreve noe, allikevel har egencia sendt meg 4 mail hvor seneste kom for noen dager siden om at jeg muligens kan kreve kompensasjon.
    Men flyselskapene informerer selvfølgelig ikke om dette selv
     
    Last edited: 31. mai 2023
  8. Flymunda

    Flymunda Senior Medlem

    Innlegg:
    981
    Likes mottatt:
    6,502
    Bonuspoeng:
    163
    En undersøkelse fra EU-Kommisjonen for noen år siden viste at 2% av de som hadde krav på kompensasjon faktisk fremsatte krav og fikk det. Vi som henger her er nok i overkant kunnskapsrike og villig til å bruke tid på å få rett.
     
    SVG_flyer liker dette
  9. Flyrlavt

    Flyrlavt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,304
    Likes mottatt:
    3,459
    Bonuspoeng:
    113
    Vet ikke om folk tror på flyselskapene, eller om de ikke gidder å krangle, men det er veldig enkelt å sette f.eks airhelp på saken. Det har jeg gjort selv før.
     
  10. Meursalt

    Meursalt Medlem

    Innlegg:
    86
    Likes mottatt:
    225
    Bonuspoeng:
    33
    Jeg antar at problemet er at folk ikke er klar over at de *kan* ha rett på kompensasjon i utgangspunktet som igjen fører til at de ikke søker. Flyselskapene er pliktige å opplyse om de rettigheter passasjerene har (det følger av forordning EU-261/04), men dette blir jo som kjent praktisert i ulik grad.

    Eksempelvis mener jeg at at SAS via såkalt "dark pattern"-design bevisst har gjort det vanskelig å søke om kompensasjon for forsinkelser og kanselleringer, noe som igjen gjør at mange velger å la være. Man kan jo argumentere for at SAS oppfyller sine plikter ved å opplyse om rettighetene, men det er jo gjort på en måte som overvelder passasjeren med informasjon, gjerne på et bevisst "jussisk" språk. Se for eksempel Forbrukerrådets sine eksemplariske nettsider som enkelt lar en finne relevant informasjon om rettigheter. Det ironiske er jo at selv om så få som 2 prosent søker om kompensasjon så er det flere europeiske flyselskap som aktivt jobber for å redusere satsene passasjerene kan få utbetalt.
     
    Eddie47 and Flyrlavt like this.
  11. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,657
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Det blir nok penger av de 2% også ..
     
  12. Perry

    Perry Nytt Medlem

    Innlegg:
    35
    Likes mottatt:
    8
    Bonuspoeng:
    8
    I forbindelse med at mitt fly Trd-Osl ble kansellert og jeg ble satt opp på nytt fly med avgang mer enn 2 timer senere sendte jeg inn krav til Sas om kompensasjon. Etter kun 5 dager! fikk jeg melding om at jeg får refundert utgifter til mat. Men sas nevner ikke den generelle kompensasjonen på 250 euro. Er det jeg som har misforstått reglene, eller er det et eget skjema for dette?
     
  13. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,644
    Likes mottatt:
    6,646
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, det er et eget skjema for dette: https://www.flysas.com/en/customer-service/contact/forms/claim-flights/

    Det er uansett ikke sikkert du har rett på kompensasjon. Det er ikke forsinket avgang som utløser dette, men forsinket ankomst. Så hvis dere tok inn endel av forsinkelsen så forsvinner kompensasjonen. I tillegg så har du ikke rett på kompensasjon hvis kanselleringen skjedde på grunn av noe som er utenfor SAS sin kontroll (vær, streiker hos tredjepart, etc.)
     
  14. Perry

    Perry Nytt Medlem

    Innlegg:
    35
    Likes mottatt:
    8
    Bonuspoeng:
    8
    Takker for grundig svar. Jeg bukte skjema du linker til og ankomst var også over 2 timer senere enn opprinnelig flight. Hva som var årsaken til kanselleringen har SAS ikke informert om. Jeg mener Sas uansett burde informert om hvorfor de ikke gir kompensasjon, kun refusjon av utgifter til mat.
     
  15. Magnus1001

    Magnus1001 Senior Medlem

    Innlegg:
    978
    Likes mottatt:
    2,894
    Bonuspoeng:
    93
    Må gi litt skryt til Lufthansa som brukte under 6 timer på å svare på min claim på 2x 600EUR etter kansellering OSL-FRA som førte til at vi ikke rakk videre fly til HND.
    Svarte kjapt tilbake med IBAN osv og fikk kjapt nytt svar igjen om at penger var på vei. :)
     
    Last edited: 03. juni 2023
  16. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,644
    Likes mottatt:
    6,646
    Bonuspoeng:
    183
    Du kan svare på mailen og be om mer info. Får du ikke det kan du sende klage til flyklagenemnda
     
    Perry liker dette
  17. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,657
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Usikker om jeg var skrevet om det, men fikk 2x 750,- i gebyr for å legge til OSL-CPH t/r på en CPH-HND t/r booking gjort samme dag. Fordi det ikke var ledig OSL-CPH samme dag var det ikke mulig å booke den totale reisen på nett.

    Sendte claim om refusjon. Ikke hørt noe etter 2 måneder. Purret, og etter 5 dager var pengene på konto :)
     
    AirMags, Emma, EndreD and 3 others like this.
  18. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,075
    Likes mottatt:
    3,272
    Bonuspoeng:
    113
    Min mor fløy med SAS fra Chicago til Stavanger via København og hadde sammenhengende billett. Ved boarding til Stavanger ble hun nektet ombord stigning og ble booket om til neste fly til Stavanger noe som førte til at hun kom hjem forsinket over 4timer. Det ble sendt inn klage til SAS og krevd kompensasjon på 600Euro.

    Dette var svarene til SAS:

    1. Svar:

    Dear Ms XX

    SAS was unable to operate flight SK1872 13 December 2022 according to the published schedule for reason of Air Traffic Control Management restrictions, a situation explicitly mentioned as an extraordinary circumstance in the regulation as referred to in Article 5 and expended in recital (15) of its preamble.

    Since the cancelation was caused by an extraordinary circumstance, we must advise you that in these circumstances, monetary compensation is not payable.


    Dette er ren løgn, SK1872 gikk som normalt til oppsatt tid. Klagde inn på nytt.

    2. Svar:

    SAS was unable to operate flight SK1872/13 December 2022 according to the published schedule for reason of Air Traffic Control Management restrictions, a situation explicitly mentioned as an extraordinary circumstance in the regulation as referred to in Article 5 and expended in recital (15) of its preamble.

    Since the cancelation was caused by an extraordinary circumstance, we must advise you that in these circumstances, monetary compensation is not payable.

    Also, I would liek to inform you that under this booking your flight SK1872 originally booked for 13 December 2022 at 14:05 but due to atc it was cancelled and rebooked for 13 December 2022 at 17:00.

    Klagde inn på nytt.

    3. Svar:

    Thank you for your reply and I do understand your concern.

    I am sorry that your trip did not go according to plan. I fully understand your disappointment.

    The reason for the Flight SK 0944 Date on 12th December 2022 delay was due to Air Traffic restrictions due to which you missed your connecting Flight SK1872 Date on 13th December 2022. To give a short explanation, when the air traffic is too intense, we will be allocated a departure time by Air Traffic Control (ATC). This is called a SLOT time and the airline has no possibility to influence this decision.

    Delays due to air traffic restrictions are considered ‘extraordinary circumstances’ and, therefore, I am not able to compensate you according to EU261 Regulations.

    You are a valued customer and I hope that you will choose SAS for your future travel.

    Klagde inn igjen.

    4. Svar:

    SAS was unable to operate flight SK 0944 Date on 12th December 2022 according to the published schedule for reason of Air Traffic Control Management restrictions, a situation explicitly mentioned as an extraordinary circumstance in the regulation as referred to in Article 5 and expended in recital (15) of its preamble.

    Since the cancelation was caused by an extraordinary circumstance, we must advise you that in these circumstances, monetary compensation is not payable.

    Løgn igjen, begge flyene gikk som normalt. Klager inn igjen.

    5. Svar:

    Thank you for getting in touch with us.

    According to EU regulations, any disruption made due to extraordinary circumstances are not eligible for compensation.

    We regret to inform you that the flight was disrupted due to weather conditions. As a result, you are not eligible for compensation as per EU regulations.

    We apologize for any inconvenience this has caused you.

    You are a valued customer, and I sincerely hope you will continue to book your vacation with SAS.


    Som du ser her så prøver SAS å riste seg av alle klager på alle mulige måter. Tror reiselivsforum er neste steg her.
     
    AirMags, EndreD, RoadKing and 3 others like this.
  19. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Er det mulig??? Kanskje de har implementert en AI løsning som har lest seg opp på alle klagerefusjonene de har sendt ut...
     
    Eddie47 and Rscott like this.
  20. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,175
    Likes mottatt:
    3,223
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg ble strandet i København over natten. Flyet til Trondheim ble kansellert "due to lack of air traffic controllers in Naviair at Copenhagen Airport".

    Er det virkelig ekstraordinære omstendigheter? Dårlig bemanning skyldes kanskje ikke SAS, men noen i kjeden må jo ha et ansvar for det.

    Ved siden av det: Er det vanlige at SAS innlosjerer long haul Business Class passasjerer med Diamant kort på et litt bedre vandrerhjem? Dette her skaper ikke akkurat begeistring. Neste gang ordner jeg heller noe selv og sender inn kvittering.

    IMG_20230615_225751768_HDR.jpg
     
    AirMags liker dette

Del denne siden