EU261/04 - Samletråd Forsinkelse - Kompensasjon - Erfaringer og spørsmål

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av sexten, 13. april 2015.

  1. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,831
    Likes mottatt:
    8,324
    Bonuspoeng:
    183

    I utgangspunktet er dette en hendelse flyselskapet ikke er ansvarlig for.


    I henhold til forskrift 261 kan flyselskaper fritas fra å betale erstatning ved kansellering eller forsinkelse ved ankomst dersom flyselskapet kan bevise at kanselleringen eller forsinkelsen skyldes ekstraordinære forhold som ikke kunne vært unngått. Videre må flyselskapene bevise at de har tatt alle rimelige tiltak for å unngå slike ekstraordinære omstendigheter.

    Nå har jo mangel på flygeledere og redusert kapasitet på CPH vært kjent lenge, og likevel selger og planlegger flyselskapene for som om dette ikke var tilfellet.

    Man kan argumentere for at dette er en situasjon som har vært kjent for selskapet i så lang tid at det burde vært tatt høyde for



    Om du kommer noen vei vet jeg ikke, men ville nok prøvd meg i transportklagenemda.

    En interessant sak rundt dette er C-294/10,

    26 It should be noted at the outset that, very often, the occurrence of extraordinary circumstances makes it difficult, if not impossible, to operate a flight at the scheduled time. Thus, the risk of delay to a flight, which may ultimately result in its cancellation, is the usual – and therefore foreseeable – detrimental consequence for passengers when extraordinary circumstances arise.

    27 It follows that the air carrier, since it is obliged, under Article 5(3) of Regulation No 261/2004, to implement all reasonable measures to avoid extraordinary circumstances, must reasonably, at the stage of organising the flight, take account of the risk of delay connected to the possible occurrence of extraordinary circumstances.

    28 More particularly, to prevent any delay, even insignificant, to which extraordinary circumstances have given rise inevitably leading to cancellation of the flight, the reasonable air carrier must organise its resources in good time to provide for some reserve time, so as to be able, if possible, to operate that flight once the extraordinary circumstances have come to an end. If, in such a situation, an air carrier does not, however, have any reserve time, it cannot be concluded that it has taken all reasonable measures as provided for in Article 5(3) of Regulation No 261/2004.
     
    Last edited: 16. juni 2023
    AirMags and jgroneng like this.
  2. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,446
    Likes mottatt:
    3,881
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for utfyllende og utmerket god svar!
    Interessant nok gikk flyvning som ble kansellert likvel...bare veldig sent. Har dette noe å si i min argumentasjon mot flyselskapet? Og kan dem skylde på flyledere når dem må innstille et fly kl 22:50 (der det allerede var nesten stille på CPH)?

    Screenshot_20230616-062311.png

    På en måte syntes jeg jo at noe var særdeles rart da dem byttet flytype til A321 noen dager før avgang, med 17 nesten tomme rader i Plus. Jeg har absolutt aldri flydd noe som helst rute til og fra Trondheim i så stort fly. Normalt brukes det CRJ900.
     
  3. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,831
    Likes mottatt:
    8,324
    Bonuspoeng:
    183
    Fikk du beskjed om at flyet var kansellert?

    Den forsinkede flyvningen ser ut til å ha kommet frem under 3 timer forsinket, slik at OM du hadde vært med dette flyet, hadde du ikke hatt krav på kompensasjon.

    Hvis SAS har gitt deg beskjed om at flyet er kansellert og booket deg om, og flyet likevel går, så mener jeg du har en god sak, uavhengig av hva underligende årsak var


    Ser ut som A321 har blitt brukt på denne ruten også ett par dager i forkant.
     
    themichael liker dette
  4. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,446
    Likes mottatt:
    3,881
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, jeg fikk melding om kansellering på epost og i appen. Deretter gikk jeg rett til transfer center hvor jeg ble booket om.

    Er det korrekt at jeg må bruke klageinstans i Danmark (jeg regner med at SAS ikke kommer til å innvilge søknaden uansett når dem allerede har sendt ut en epost og henvist til ATC).
     
  5. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,831
    Likes mottatt:
    8,324
    Bonuspoeng:
    183
    Du fløy fra Tokyo på gjennomgående billett med destinasjon Norge? Isåfall er norske transport klagenemda riktig instans.

    Var CPH-TRD på separat billett kan det stemme at du må bruke den danske nemda.
     
    themichael liker dette
  6. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,446
    Likes mottatt:
    3,881
    Bonuspoeng:
    113
    Flott, det var nytt for meg. Ja, gjennomgående billett HND-CPH-TRD. Men da blir det enklere om jeg kan forholde meg til norsk instans.
     
  7. geirh

    geirh Nytt Medlem

    Innlegg:
    35
    Likes mottatt:
    61
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg har to ganger med fem(?) års mellomrom benyttet disse tjenestene som kjører saken videre mot flyselskapene for en cut ved utbetaling. Begge ganger har jeg ment at jeg hadde en ganske god sak, flyselskapet nekter å utbetale, og jeg gidder ikke gjøre noe mer selv. Tror det har vært to forskjellige selskaper, men begge gangene har akkurat det samme skjedd:

    "Hjelperen" sender krav til flyselskapet, gjerne i flere runder med purringer osv, så får de svar fra flyselskapet om at forsinkelsen skyldes "særlig uforutsette omstendigheter", de sender mail til meg om denne tilbakemeldingen og at de må si seg enige i dette, og at saken må avsluttes.

    Det er godt mulig det har vært riktig i disse tilfellene. Men: Begge ganger har jeg jo lagt ved min korrespondanse med flyselskapet når jeg har henvendt meg til hjelperne, og så vidt jeg kan se er det akkurat samme formulering/begrunnelse flyselskapet bruker når de svarer hjelperne som de brukte da de svarte meg i første runde - et svar som altså hjelperne hadde fått videresendt da de vurderte om de skulle kjøre saken.

    Koster det disse "hjelperne" så lite å sende ut kravbrev at de ikke tar seg bryet med å lese dokumentasjonen de får fra kundene? Har de erfaring med at flyselskaper innimellom utbetaler selv feilaktige krav når henvendelsen kommer fra slike selskaper? Er de bare inkompetente?
     
  8. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,687
    Likes mottatt:
    872,256
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har brukt «AirHelp» og fått god hjelp, men de tar seg godt betalt.
     
  9. NorFlight

    NorFlight Senior Medlem

    Innlegg:
    1,326
    Likes mottatt:
    2,518
    Bonuspoeng:
    113
    Kan være de kansellerte da de så at det ville bli utfordringer med ATC og heller la passasjerene på hotell i stede for å holde de i ukjent antall timer. Og at de samtidig planla å fly tom opp til TRD i løpet av natta, for å unngå å måtte kansellere returen til CPH påfølgende morgen.
    Når på kvelden fikk du kanselleringen?
    Men enig i at A321 virker å være i overkant på denne ruten…

    Send uansett inn krav og ev. involver 3.-parts tjenester ved avslag.
     
    themichael liker dette
  10. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,446
    Likes mottatt:
    3,881
    Bonuspoeng:
    113
    Meldingen kom kl 22:06 - avgang var 22:50.
    Expertflyer sier at flyet var helt folketomt, så det var nok alle som fikk turen kansellert. Jeg lurer på om det også kan være mangel på kabinbesetning? Må dem ha personal i kabinen dersom det ikke er passasjerer?

    Screenshot_20230616-140853.png
     
  11. Pyro

    Pyro Aktivt Medlem

    Innlegg:
    280
    Likes mottatt:
    173
    Bonuspoeng:
    43
    Hvor lenge etter en forsinkelse kan man sende inn et krav. Hadde en reisen1 mai som ble kansellert
     
  12. NorFlight

    NorFlight Senior Medlem

    Innlegg:
    1,326
    Likes mottatt:
    2,518
    Bonuspoeng:
    113
    Pyro liker dette
  13. NorFlight

    NorFlight Senior Medlem

    Innlegg:
    1,326
    Likes mottatt:
    2,518
    Bonuspoeng:
    113
    Mener at de har rett til å fly uten cabin crew, om de flyr posisjoneringsflight.
     
    themichael liker dette
  14. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,446
    Likes mottatt:
    3,881
    Bonuspoeng:
    113
    Har SAS nylig endret formularet for EU261 krav? Når jeg velger "Cancelled flight" så kommer det ikke lengre opp mulighet for å spesifisere faktiske kostnader som forpleining, hotell eller transport.

    Da jeg prøvde å sende inn formularet uten kvitteringer fikk jeg også en feilmelding. Er det noen her som har klart å legge ved kvitteringer/sende inn skjema de siste få dagene?

    submit fail.JPG

    EDIT: Jeg fant svaret. SAS har nå lagt ut to formularer, et for "Delayed or canceled flight" (her kan man kreve kompensasjon for faktiske kostnader) og et annet formular for EU261 der man kun kan kreve standardkompensjon (om jeg forstår det korrekt).

    Med andre ord må alle opplysninger nå tastes inn to ganger, noe jeg ikke oppfatter som en forbedring.

    Det gikk å sende inn formularet i Edge, men ikke i Chrome.
     
    Last edited: 17. juni 2023
  15. KRS

    KRS Senior Medlem

    Innlegg:
    761
    Likes mottatt:
    4,080
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg fikk sendt inn skjemaet først etter jeg skrudde av "enhanced tracking protection" i Firefox...
     
    themichael liker dette
  16. pineapple_juice

    pineapple_juice Aktivt Medlem

    Innlegg:
    399
    Likes mottatt:
    775
    Bonuspoeng:
    93
    Hei. Trenger litt råd. I mars hadde jeg en forsinkelse på en reise til London med Widerøe. Opprinnelig billett var Sandane-Oslo med Widerøe og Oslo-London med SAS. Gjennomgående billett bestilt på SAS.no med ticketnumber som starter med 117.

    Første leg SDN-OSL med WF ble forsinket pga manglende oksygentank i dash8-flyet (dette går vel på teknisk - i kategorien forhold som er innenfor flyselskapets kontroll). Ventet 2-3 timer på at dette skulle ordnes og når vi omsider landet på OSL hadde SK-flighten til London gått, og ble reroutet OSL-BGO-LHR med Widerøe. Hjulene touchet rullebanen på LHR 2 timer og 50 minutter etter opprinnelig ankomsttid, så det kvalifiserer jo ikke til EU-komp, men så ved gaten tok det lang tid før de fikk åpnet dørene, og da vi endelig kunne gå ut av flyet var det altså 3 timer og 20 minutter etter opprinnelig ankomsttid.

    Jeg har rettet kompensasjonskravet til Widerøe, ettersom de var operating carrier. Det har gått mer enn 12 uker og de sier at de er forsinket i klagebehandlingen. De mener jeg vil få svar etter 15 uker.

    Mine to spørsmål er:
    1) burde jeg rette klagen til SAS istedet?
    2) er årsaken til forsinkelsen innafor? (først manglende oksygen, deretter forsinkelser ved ankomstgate)
     
  17. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,165
    Likes mottatt:
    7,502
    Bonuspoeng:
    293
    Det vil ikke hjelpe å rette klagen til SAS siden det er Widerøe som er ansvarlig for evt kompensasjon her. Det er som du sier åpning av dør som gjelder her, ikke landingstidspunkt, så det skal ikke kunne ødelegge for rett til kompensasjon. Teknisk feil ved flyet kan både være innenfor og utenfor flyselskapet sin kontroll, så det kommer an på type feil. Hvilken side feil med oksygentank faller på vet jeg ikke, så du må nok bare vente å se.

    Siden Widerøe påstår du kan forvente svar etter ca 15 uker så ville jeg bare ventet, men du har muligheten til å registrere en klage hos flyklagenemnda allerede nå siden det har gått mer enn 8 uker.
     
    pineapple_juice liker dette
  18. pineapple_juice

    pineapple_juice Aktivt Medlem

    Innlegg:
    399
    Likes mottatt:
    775
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for svar.
    I dag tikket der faktisk inn en e-post her, og WF godtar kravet. Hurra!
     
    RoadKing liker dette
  19. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,124
    Likes mottatt:
    3,482
    Bonuspoeng:
    113
    Hei, ville bare dele denne med dere. Ny sak mot Lufthansa. Kona reiste forrige uke Wien-Brussel-Frankfurt-Stavanger. Flyet fra Brussel til Frankfurt ble forsinket og hun mistet flyet videre til Stavanger. Sendte klage til Lufthansa og fikk følgende svar:
    Thank you for your feedback


    We sincerely regret your delayed arrival] and understand your frustration. Naturally, we would like to get you to your destination on time, every time. Seamless, efficient air traffic is also in our best interest and we are constantly working on optimizing flight operations. At the same time, air traffic control and airport rules and regulations are strictly enforced. Although Lufthansa has no influence over these processes, we are still obligated to abide by them, which ultimately led to the delay of your flight.


    As much as we understand your wish to be compensated for this frustrating experience, please understand that Lufthansa cannot be held liable in this case and we are, therefore, unable to comply with your request. Altså avslag. Jeg sender ny klage og etterspør om bekreftelsen fra air traffic control og sier at flightradar24 ikke viste noe forsinkelser enn akkurat på denne flygningen. I tillegg fikk kona bekreftet på flyet at det var tekniske problemer på flyet før det tok av mot Brussel. Det går 1 dag og kona får nytt brev fra Lufthansa med følgende svar:
    Thank you for your inquiry, which we have already passed on to our service team with the reference number (Feedback ID 37657718) for processing.  


    Our examination of the claim to a payment has shown that you are entitled to it. Therefore, we request that you provide us with your bank account information. Så de prøver seg.
     
    AirMags, markus, Nurse82 and 2 others like this.
  20. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,446
    Likes mottatt:
    3,881
    Bonuspoeng:
    113
    Det har sikkert blitt besvart tidligere i tråden, men jeg håper noen kan likevel hjelpe meg:

    Dersom man f.eks. flyr:

    LH: MUC-OSL
    SK: OSL-TRD

    og det er SK som skaper en forsinkelse som gir rett til EU261 kompensasjon. Må da kravet rettes til SAS eller Lufthansa? Spiller det dessuten en rolle om man har 117 (SK) eller 220 (LH) billettnummer?
     

Del denne siden