EU261/04 - Samletråd Forsinkelse - Kompensasjon - Erfaringer og spørsmål

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av sexten, 13. april 2015.

  1. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,617
    Likes mottatt:
    6,616
    Bonuspoeng:
    183
    Årsaken Norwegian har oppgitt for forsinkelsen gir ikke rett på kompensasjon, så hvis du skal klage på avgjørelsen så må det være på grunnlag av at du ikke er enig i årsak
     
    Nordlands liker dette
  2. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Bonusjeger

    Innlegg:
    1,529
    Likes mottatt:
    3,544
    Bonuspoeng:
    113
    Air traffic control restrictions er utenfor flyselskapets kontroll, og gir ikke rett på kompensasjon. Slike restriksjoner er ikke nødvendigvis begrenset til avreiseflyplassen, men også luftrommet underveis og ankomstflyplass.
     
    furlong liker dette
  3. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,617
    Likes mottatt:
    6,616
    Bonuspoeng:
    183
    Men igjen.. det er nok av eksempler på at flyselskaper lyver om årsaken til forsinkelser og kanselleringer, så jeg ville dobbeltsjekket at dette faktisk er riktig årsak før jeg gav opp klagen helt.
     
  4. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Bonusjeger

    Innlegg:
    1,529
    Likes mottatt:
    3,544
    Bonuspoeng:
    113
    Du har strengt tatt ingen muligheter til å verifisere akkurat den type forsinkelser i etterkant (CTOT). Reguleringer er tilgjengelig kun live i nettoversikten til CFMU.
     
  5. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,072
    Likes mottatt:
    3,265
    Bonuspoeng:
    113
    SAS og KLM lyver ofte, men LH gruppen må være i spissen når det gjelder unnskyldninger de siste 2-3årene.
     
    RoadKing liker dette
  6. Cforoe

    Cforoe Bonusjeger

    Innlegg:
    229
    Likes mottatt:
    646
    Bonuspoeng:
    93
    Vet noen om engelske selskap (BA) som flyr fra UK til USA (og motsatt vei) er omfattet av disse EU-reglene?
    Grunnen til at jeg spør er om Brexit har medført endringer her.
     
  7. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,617
    Likes mottatt:
    6,616
    Bonuspoeng:
    183
    Storbritannia videreførte bestemmelsene i egen lov etter brexit (UK261) så det skal være samme rettigheter. Kan såklart endre seg etterhvert siden de står fritt til å endre dette selv
     
    Cforoe liker dette
  8. Meursalt

    Meursalt Medlem

    Innlegg:
    86
    Likes mottatt:
    225
    Bonuspoeng:
    33
    Jeg synes dette var en grei oversikt over de endringer som følger av UK261 sammenlignet med EU 261/04. Legg særlig merke til endring av valuta fra Euro til Sterling og påfølgende endringer av satser.

    https://www.hfw.com/UK261-Passenger-rights-after-the-Brexit-transition-period-Jan-2021
     
    Cforoe liker dette
  9. pma

    pma Nytt Medlem

    Innlegg:
    41
    Likes mottatt:
    182
    Bonuspoeng:
    33
    Da er det (igjen) bekreftet av Transportklagenemnda at rett til omruting også gjelder bonusbilletter.

    Hvor lett dette er å håndheve i praksis er nok et annet spørsmål...

    Sak 2022-02613 og 2022-02281.
    https://reiselivsforum.no/web/dommer_og_avgjoerelser/

    "Klager ønsker omruting på et senere tidspunkt. I dette tilfellet har SAS opplyst klager at det ikke er mulig å booke klager til samme destinasjon fordi det ikke er frigitt EuroBonusseter på fremtidige flyvninger til Tokyo, samt at det videre ikke er mulig å booke om til vanlige seter fordi dette følger av vilkårene for EuroBonus reiser. SAS har svart klager at det eneste de kan gjøre er å refundere billetten.

    Nemnda mener klager er blitt feil informert av SAS om sine rettigheter og at han har krav på å bli omrutet til et senere tidspunkt i tråd med forordningens artikkel 8 nr. 1 bokstav c. Dersom det ikke finnes ledige seter med SAS, plikter flyselskapet å omrute klager med andre selskap."
     
  10. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,656
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Vi får håpe SAS endret praksis i fremtiden, både ved å booke om der det er nødvendig, og også ved å strekke seg lengre før de kansellerer.

    Men jeg tviler sterkt ..
     
  11. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,940
    Likes mottatt:
    3,897
    Bonuspoeng:
    113
    Nå har jeg altså fått kompensasjon for to flighter, henholdsvis med SAS og Widerøe. SAS sendte meg en voucher etter 8 dager, Widerøe tok 2 mnd.

    Forbrukerrettighetene på dette området er for bra! Disse to kanselleringene var pga teknisk feil, altså egentlig utenfor selskapenes kontroll. Likevel får jeg på tusenvis i kompensasjon. Det må selvsagt være regler - selskapene må holdes ansvarlig, men her har pendelen svingt for langt i vår retning.

    Sikkert unpopular opinion, men dette har gått for langt..
     
    KRS liker dette
  12. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,617
    Likes mottatt:
    6,616
    Bonuspoeng:
    183
    Det har vært rettsavgjørelser begge veier på det med tekniske feil. Rettspraksis mener jeg er at feil som ville blitt avdekket som en del av selskapets vedlikeholdsprogram er deres ansvar, mens alt annet er ekstraordinære omstendigheter (feks hvis produsent avdekker en systematisk feil med flytypen).

    Såklart.. Sånn som sas opererer for tiden så gidder de jo ikke gi tilsvar i flyklagenemda engang og får dermed ikke argumentert for at den tekniske feilen er noe som ligger utenfor deres kontroll. Dermed vil man nok vinne uansett hva slags feil det er.
     
    Maggie and watchaddicted like this.
  13. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,940
    Likes mottatt:
    3,897
    Bonuspoeng:
    113
    Ble nysgjerrig nå, er det slik at selskapene ikke følger vedlikeholdsprogrammene i en slik grad at flyene blir kansellert fordi de ikke er flyvedyktige? Kanskje jeg misforstod deg:rolleyes:
     
  14. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,617
    Likes mottatt:
    6,616
    Bonuspoeng:
    183
    Flyselskapene får større problemer enn EU261 hvis de ikke følger vedlikeholdsprogrammene. Det er vel mer en kategorisering av typer feil som flyselskapene må ta ansvar for og typer feil som anses som utenfor deres kontroll. Jeg kan ikke mye om dette. Jeg har bare lest det på Internett™ og det var sånn det var forklart.

    I flyklagenemda osv er det uansett flyselskapet som må føre bevis for at den tekniske feilen er utenfor deres kontroll.
     
    watchaddicted liker dette
  15. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,118
    Likes mottatt:
    1,842
    Bonuspoeng:
    113
    Slik jeg husker det jeg har lest, hvis et fly er til planlagt sjekk/vedlikehold og de finner en feil som forlenger perioden flyer er til sjekk/vedlikehold så er det noe flyselskapet må ta høyde for og det er dermed ikke ekstraordinært. Sjekk av fly skjer vel rimelig jevnlig.
     
  16. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,843
    Likes mottatt:
    1,925
    Bonuspoeng:
    113
    Hvorfor i alle dager sender du inn krav da...
     
  17. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,072
    Likes mottatt:
    3,265
    Bonuspoeng:
    113
    Noen som har erfaring med klage til reiselivforum på United Airlines fra USA til Europa?

    Jeg har lest der inne et par saker hvor United har hatt tekniske feil på fly rett før avgang og til reiselivsforum begrunner de feilen som følger:

    Hendelsen er ikke kompensasjonsberettiget i henhold til EU-forordning 261/2004 da årsaken til kanselleringen ble forårsaket av ekstraordinære omstendigheter utenfor United Airlines kontroll. United Airlines følge alle sine planlagte vedlikeholdsprogram.

    Hver gang United har teknisk feil sender de inn samme svar til reiselivsforum så får de medhold, og klagerne får avslag. Det som står ovenfor er det som oftest står i svaret fra United i dette fleste klagene som er sent inn.

    Jeg har et vennepar som reiste fra USA hvor flymaskinen fikk motorproblemer rett før avgang og ble 2 timer og 5min forsinket ut, dette medførte at de mistet sine videreforbindelser til København og Stavanger. De kom hjem forsinket 7 timer.
    Reisende fikk bekreftelse via United chat om at flygningen ikke skyldes feil av værforhold eller ATC denne kvelden. Men kapteinen annonserte at de måtte inn til gate og fikse motoren som ikke fungerte som den skulle før de igjen skulle ta av.
    Noen som vet om de kan søke kompensasjon for denne forsinkelsen og at de kom hjem forsinket 7 timer?

    United har ikke besvart hendelsen etter at det ble sendt inn klage.
     
  18. oslo.to.unknown

    oslo.to.unknown Medlem

    Innlegg:
    240
    Likes mottatt:
    88
    Bonuspoeng:
    28
    Fikk nå mitt andre avslag på to uker. Først Norwegian. Nå Austrian.

    Synes dette er vanskelig å forholde seg til. At de sier at "Equipment failure" ikke er flyselskapet sitt ansvar? Hæ.

    Er det ikke flyselskapet sitt ansvar hvis flyet ikke funker?

    Er det bare jeg som synes dette er veldig rart?

    Er dette noe jeg bør klage på?

    -- Full mail/avslag fra Austrian (som tok 4 måneder):

    Thank you for your email and your patience with us. We realize that you have been waiting for a response from us for quite some time. Please accept our sincere apologies for the delayed reply.

    We always do our utmost to avoid flight delays. Unfortunately, sometimes we are faced with situations that are beyond our control and any aircraft can be subject to unexpected circumstances. We never take any risks regarding the safety of our passengers, even if this means we need to delay a flight.

    We have investigated what happened and it appears that your flight OS303 from Vienna to Copenhagen Airport of 15th June 2022 was delayed due to Equipment failure.

    The compensation foreseen by the European regulation (EC) No 261/2004 does not apply in case of delays resulting from the above-mentioned reason. As the delay of the flight was out of control, I am not able to meet with your request for compensation in this case.

    Thank you in advance for your continued faith in us despite the experience you had with Austrian Airlines. We are happy to be your preferred airline, simply: Austrian.

    Best regards,
     
  19. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,656
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Ute av kontroll … :p
     
    CowboyDan liker dette
  20. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,072
    Likes mottatt:
    3,265
    Bonuspoeng:
    113

    Send inn klage til reiselivsforum. Utstyrsfeil som de nevner men ikke begrunner mer er innen forbi deres kontroll. De er en av den vanskelige sorten når du sender inn klage til dem.
     

Del denne siden