EU261/04 - Samletråd Forsinkelse - Kompensasjon - Erfaringer og spørsmål

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av sexten, 13. april 2015.

  1. chipcampden

    chipcampden Aktivt Medlem

    Innlegg:
    322
    Likes mottatt:
    519
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har tidligere både klaget til EVA på manglende informasjon og sendt et krav om kompensasjon. Ble imidlertid usikker på om man har samme rettigheter vedr. kompensasjon med en poeng-billett som man har med en betalt billett.

    Årsaken til kanselleringen var sprekk i en rute.
     
  2. dandor

    dandor Medlem

    Innlegg:
    57
    Likes mottatt:
    117
    Bonuspoeng:
    33
    Har noen klart å få noe kompensasjon fra SAS når de har blitt booket om fra SAS Plus (bonusbillett, booking class I) til Widerøe ved IROP? Har hatt en runde med SAS customer care, men siden ombookingen er i samme klasse så telles det ikke som involuntary downgrade i følge dem.
     
  3. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,311
    Likes mottatt:
    7,680
    Bonuspoeng:
    293
    Det blir jo som å bli booket om fra en SAS-avgang med servering til en uten. Så lenge flyplassen har det så har man jo fortsatt fast track og lounge
     
  4. dandor

    dandor Medlem

    Innlegg:
    57
    Likes mottatt:
    117
    Bonuspoeng:
    33
    Sant nok. Det var fortsatt mørkt i loungen her i Trondheim og det ble en lengre melkerute. Får prøve å sende en claim på serveringen i stedet.
     
  5. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,303
    Likes mottatt:
    9,127
    Bonuspoeng:
    183
    Jaja. Eventyret ikke over enda.

    SAS har enda ikke klart å betale ut. De har sagt de følger nemda, men ingen penger er på konto enda. Kundeservice har sagt de skal eskalere saken, men det er straks to uker siden og fortsatt stille som graven.
     
  6. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,911
    Likes mottatt:
    9,401
    Bonuspoeng:
    183
    Jøss. De kan hvis de vil...
     
  7. Flyrlavt

    Flyrlavt Veteran

    Innlegg:
    1,548
    Likes mottatt:
    4,065
    Bonuspoeng:
    113
    Noen dager før avreise til Nigeria kunne KLM melde om at vi måtte via Ghana før endelig destinasjon og at det ville bli en forsinkelse på 90 minutt.
    På selve flygningen kunne piloten fortelle at de ikke hadde sett på Nigeria som trygt og KLM turte derfor ikke ha noen av sine ansatte der, derfor måtte vi til Ghana og plukke opp det som trolig var crew for retur senere samme kveld.
    Altså, ingen passasjerer av eller på, kun crew ombord og samtidig ble det brukt tid på fuel.
    I løpet av den ekstra tiden vi brukte på dette ble været dårlig i Nigeria, vi måtte derfor lande i Cotonou som er 20 minutt fra Lagos med fly. Flyplassen i Lagos var aldri stengt selv om pilotene først sa at den var det, men de mente det ikke var forsvarlig å lande. Stemmer vel bra da både Air France, Turkish, Eurowings og flere andre også kom der.
    Etter en del venting og litt fuel tar vi av igjen og lander i Lagos over 5 timer forsinket.
    Ved ankomst Lagos så observerte jeg forresten crewet vi hadde fra AMS i det de forlater flyplassen på samme sted som de ikke hadde turt å ha påtroppende crew. Mulig de ikke så på Lagos som risiko lengre? Men da kunne de vel flydd påtroppende crew fra Accra til Lagos fremfor å dra med seg flere hundre passasjerer på rundtur? Syns hele opplegget fremstår som merkelig. Men hva vet jeg om crew og logistikk…

    Såvidt jeg kunne se så gikk flytrafikken fint i Lagos på vår opprinnelige ankomsttid, men jeg har vel uansett ingenting å klage på? Opprinnelig forsinkelse var kun 90 minutt og videre forsinkelse går vel under «unforeseen circumstances»
     
    AirMags liker dette
  8. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    3,166
    Likes mottatt:
    9,357
    Bonuspoeng:
    183
    En svært interessant nemndsavgjørelse finnes her 2022-01010

    "Klager hadde en gjennomgående billett på SAS-dokument, og hans rettigheter etter EU-forordningen er da ikke påvirket av at hendelsen har skjedd utenfor EU med et etiopisk selskap. SAS er som følge av dette ansvarlig overfor klager. Klager har rett på standarderstatning for strekningen Addis Abeba - Seychellene med 400 Euro pr passasjer."

    Alle legs var med ET, så SAS henviste til operating carrier. ET henviste til issuing carrier. Det er noe som skurrer med ruteangivelsen over, men det viktigste er prinsippet som deles av en enstemmig nemnd om ansvaret. Klager for derfor også kost og losji 3 netter på Seychellene. + downgrade comp.

    Edit: Det er lagt inn en kommentar om at SAS ikke har fulgt opp vedtaket.
     
    Last edited: 05. mars 2023
  9. Einar

    Einar Medlem

    Innlegg:
    109
    Likes mottatt:
    101
    Bonuspoeng:
    43
    Takk for hjelpen til dere som hjalp til med å undersøke denne saken! Har fått oppgitt tidene fra Sunclass, og dere har selvfølgelig rett. De oppgir ankomst til 18:48, 4 timer og 3 minutter forsinket :cool:
    upload_2023-3-6_21-21-32.png
    Har ikke fått tilkjent kompensasjon enda, men det lukter 11*600 Euro :D
     
    AirMags and milehigh like this.
  10. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,911
    Likes mottatt:
    9,401
    Bonuspoeng:
    183
    Der kom pengene fra LH. Det tok omtrent på dagen 8mnd, et ukjent antall e-poster og en klage til tysk klagenemd, men det var det verdt. 11500kr rett på konto
    Da blir det et lite glass champagne på fredag tenker jeg
     
  11. Meursalt

    Meursalt Medlem

    Innlegg:
    87
    Likes mottatt:
    226
    Bonuspoeng:
    33
    Positiv opplevelse med SAS. BRU-OSL kansellert forrige mandag. SVG er jo virkelig i distriktene, så klink umulig å komme seg hjem pga for tighte connections via CPH eller FRA. Overnatting på et helt ok minus Sheraton Brussels Airport og formiddagfly via CPH hjem. Krav om kompensasjon sendt tirsdag forrige uke og 250 euro på konto i går. Bravo.
     
  12. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,800
    Likes mottatt:
    21,907
    Bonuspoeng:
    293
    Fikk i går overført rett over 2000,- NOK i forsinkelsesrenter fra SAS etter streiken i sommer. De skyldte oss totalt i området 94.000,- som ble utbetalt over totalt 7 utbetalinger over 6 måneder. Iflg. norsk lov har en krav på renter hvis de bruker mer enn 31 dager..
     
    Eddie47, themichael, markus and 6 others like this.
  13. veeegard

    veeegard Veteran

    Innlegg:
    1,742
    Likes mottatt:
    9,387
    Bonuspoeng:
    183
    Så har man opplevd det også.

    Skulle fly siste kveldsfly med OSL-LGW med DY den 16. desember, hvor flyet ble forsinket, forsinket, og deretter innstilt.

    Med avgang dagen etter, tar jeg toget til Oslo S og booker meg inn på Comfort Grand Central.

    Tar vare på kvitteringer, sender inn refusjonskrav til Norwegian, og nå 3 mnd etterpå, får jeg svaret.

    Avvist.

    Spør deretter om de er seriøse, og kan se på det en gang til, siden her må det åpenbart være en misforståelse.

    "Takk for at du kontakter oss med ditt krav.
    Vi forstår at du ønsker en ny vurdering av ditt krav, men vi har behandlet din sak i henhold til gjeldende regelverk forklart i forrige svar. Vi kan derfor ikke endre vår avgjørelse i denne saken.

    Hvis du ikke er fornøyd med vårt vedtak i din sak, kan du videresende saken til et klageorgan i landet hvor reisen din fant sted"

    Hva i alle dager...?
    Prøver de seg med å unngå krav fra uvitende passasjerer, eller hva er det de holder på med?
     
  14. Schlandy

    Schlandy Veteran

    Innlegg:
    1,674
    Likes mottatt:
    4,602
    Bonuspoeng:
    113
    Har fått eksakt samme copy/paste svar fra Norwegian i en tidligere sak. Blir litt smått provosert....
     
  15. veeegard

    veeegard Veteran

    Innlegg:
    1,742
    Likes mottatt:
    9,387
    Bonuspoeng:
    183
    Kjenner jeg blir på grensen til forbanna.

    Så er det jo relativt interessant å nekte en refusjon som er 100% etter retningslinjene på sin egen hjemmeside
    upload_2023-3-15_13-53-39.png
     
    Schlandy liker dette
  16. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,800
    Likes mottatt:
    21,907
    Bonuspoeng:
    293
    Hva skrev de i avslaget?
     
  17. veeegard

    veeegard Veteran

    Innlegg:
    1,742
    Likes mottatt:
    9,387
    Bonuspoeng:
    183
    I dette tilfellet, kan vi dessverre ikke imøtekomme forespørsel om refusjon av kostnader, da vi ikke er pliktig til å dekke slike utgifter. For ytterligere informasjon vedrørende det juridiske grunnlaget for vedtaket, vennligst se nedenfor**.

    Ved en kansellering eller forsinkelse, vil vi alltid gi assistanse (f.eks overnatting, måltider, telefonsamtaler, transport) i henhold til EU-forordning 261/2004 og UK-forordningen 261. I tilfelle der en passasjer pådrar seg slike kostnader i løpet av en forsinkelse eller kansellering, vil vi refundere innenfor rimelighetens grenser hvis utgiften ble ansett som nødvendig og en spesifisert kvittering kan framvises. Vi vil ikke refundere slike kostnader dersom passasjeren ikke tillater oss muligheten til å tilby denne type assistanse, eller om de oppståtte kostnadene er som følge av en tapt videreforbindelse med Norwegian i en separat bestilling, eller de alternativene som var tilgjengelig ikke var passende for passasjeren. Mat vil kun bli tilbudt i rimelig forhold til ventetiden og vil ikke bli tilbudt hvis det vil forårsake ytterligere forsinkelse. Mat vil ikke bli tilbudt hvis forsinkelsen er mindre enn 2 timer (flygninger under 1500 km), 3 timer (flygninger mellom 1500-3500 km) og 4 timer (flygninger over 3500 km). En refusjon av Norwegian-billetten vil bare bli gitt dersom avgangen blir kansellert eller forsinket i minst fem timer, og passasjeren velger å ikke reise. Hvis passasjeren har rett til refusjon av ny billett (med Norwegian eller annet selskap), vil vi kun refundere kostnaden for den nye billetten, eller prisdifferensen mellom den nye billetten og Norwegian billetten hvis denne har blitt refundert.

    Ekstra kostnader som ikke er direkte knyttet til assistansen som er regulert i EU-forordningen 261/2004 og UK-forordningen 261, vil kun bli refundert dersom årsaken til forsinkelsen eller kanselleringen er innenfor vår kontroll. Hvis vi anser at passasjeren ikke har gjort tilstrekkelige tiltak for å sikre at de vil nå forhåndsbestilte arrangementer (f.eks videretransport, overnatting, arrangementer osv.) vil vi ikke dekke disse kostnadene selv om forsinkelse eller kansellering er innenfor vår kontroll. På samme måte kan vi ikke dekke følgeskader som ikke kan dokumenteres, utgifter som ville oppstått uavhengig av uregelmessigheten, eller unødvendig juridisk representasjon for å fremme slike krav. Ifølge Montreal-konvensjonen og vedtak fattet av Flyklagenemnda i sak 1222/2016, er flyselskapet ikke ansvarlig for ekstra kostnader der alle rimelige tiltak ble iverksatt av flyselskapet for å unngå tekniske problemer som forårsaket forsinkelsen eller kanselleringen. I henhold til EU-forordningen 261/2004 og UK-forordningen 261, artikkel 12 kan ekstra kostnader som ikke er direkte knyttet til assistansen som er regulert i forordningen bli trukket fra standard kompensasjon. For mer informasjon om dine rettigheter, besøk www.norwegian.com/rights.
    Bakgrunnen for dette vedtaket er basert på den bekreftede årsaken til forsinkelsen/kanselleringen av den aktuelle flyvningen/flyvningene, og kan bli brukt til en eventuell forsikringssak.

    For klager og krav relatert til flygninger til/fra Storbritannia kan du eskalere din sak til UK Civil Aviation Authority (CAA). Du kan sende inn kravet via epost til: [email protected]
     
  18. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,772
    Likes mottatt:
    64,381
    Bonuspoeng:
    293
    Men, de skriver jo ikke hva som er årsaken til forsinkelsen/innstillingen, og det er jo rimelig avgjørende for avgjørelsen.

    Mener de at dette forklarer saken tilstrekkelig?
     
  19. veeegard

    veeegard Veteran

    Innlegg:
    1,742
    Likes mottatt:
    9,387
    Bonuspoeng:
    183
    Mailen var såpass lang og rotete at jeg ikke kunne ta med alt, men de skriver det i en annen del av mailen.

    Kom oss helt ut på rullebanen, før piloten avbrøt take off.

    Forøvrig litt surt at billetten ikke var betalt med Norwegiankortet, så jeg kunne tatt saken til deres reiseforsikring.

    Flight disruption information

    Norwegian flight: DY1310 (OSL-LGW) 2022-12-16
    Disruption type: Cancelled
    Reason for disruption: This disruption was caused by an unidentified object that caused structural damage to the aircraft
     
    AirMags liker dette
  20. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,311
    Likes mottatt:
    7,680
    Bonuspoeng:
    293
    Det er vel likegyldig hvorfor forsinkelsen oppstod når de uansett må dekke overnatting ved så lange forsinkelser. Var dette en utreise eller hjemreise forresten? Antar at man må dokumentere at man bor så langt unna flyplassen at det ikke er praktisk å dra hjem hvis det er en utreise.
     

Del denne siden