I dette tilfellet, kan vi dessverre ikke imøtekomme forespørsel om refusjon av kostnader, da vi ikke er pliktig til å dekke slike utgifter. For ytterligere informasjon vedrørende det juridiske grunnlaget for vedtaket, vennligst se nedenfor**.
Ved en kansellering eller forsinkelse, vil vi alltid gi assistanse (f.eks overnatting, måltider, telefonsamtaler, transport) i henhold til EU-forordning 261/2004 og UK-forordningen 261. I tilfelle der en passasjer pådrar seg slike kostnader i løpet av en forsinkelse eller kansellering, vil vi refundere innenfor rimelighetens grenser hvis utgiften ble ansett som nødvendig og en spesifisert kvittering kan framvises. Vi vil ikke refundere slike kostnader dersom passasjeren ikke tillater oss muligheten til å tilby denne type assistanse, eller om de oppståtte kostnadene er som følge av en tapt videreforbindelse med Norwegian i en separat bestilling, eller de alternativene som var tilgjengelig ikke var passende for passasjeren. Mat vil kun bli tilbudt i rimelig forhold til ventetiden og vil ikke bli tilbudt hvis det vil forårsake ytterligere forsinkelse. Mat vil ikke bli tilbudt hvis forsinkelsen er mindre enn 2 timer (flygninger under 1500 km), 3 timer (flygninger mellom 1500-3500 km) og 4 timer (flygninger over 3500 km). En refusjon av Norwegian-billetten vil bare bli gitt dersom avgangen blir kansellert eller forsinket i minst fem timer, og passasjeren velger å ikke reise. Hvis passasjeren har rett til refusjon av ny billett (med Norwegian eller annet selskap), vil vi kun refundere kostnaden for den nye billetten, eller prisdifferensen mellom den nye billetten og Norwegian billetten hvis denne har blitt refundert.
Ekstra kostnader som ikke er direkte knyttet til assistansen som er regulert i EU-forordningen 261/2004 og UK-forordningen 261, vil kun bli refundert dersom årsaken til forsinkelsen eller kanselleringen er innenfor vår kontroll. Hvis vi anser at passasjeren ikke har gjort tilstrekkelige tiltak for å sikre at de vil nå forhåndsbestilte arrangementer (f.eks videretransport, overnatting, arrangementer osv.) vil vi ikke dekke disse kostnadene selv om forsinkelse eller kansellering er innenfor vår kontroll. På samme måte kan vi ikke dekke følgeskader som ikke kan dokumenteres, utgifter som ville oppstått uavhengig av uregelmessigheten, eller unødvendig juridisk representasjon for å fremme slike krav. Ifølge Montreal-konvensjonen og vedtak fattet av Flyklagenemnda i sak 1222/2016, er flyselskapet ikke ansvarlig for ekstra kostnader der alle rimelige tiltak ble iverksatt av flyselskapet for å unngå tekniske problemer som forårsaket forsinkelsen eller kanselleringen. I henhold til EU-forordningen 261/2004 og UK-forordningen 261, artikkel 12 kan ekstra kostnader som ikke er direkte knyttet til assistansen som er regulert i forordningen bli trukket fra standard kompensasjon. For mer informasjon om dine rettigheter, besøk
www.norwegian.com/rights.
Bakgrunnen for dette vedtaket er basert på den bekreftede årsaken til forsinkelsen/kanselleringen av den aktuelle flyvningen/flyvningene, og kan bli brukt til en eventuell forsikringssak.
For klager og krav relatert til flygninger til/fra Storbritannia kan du eskalere din sak til UK Civil Aviation Authority (CAA). Du kan sende inn kravet via epost til:
[email protected]