EU261/04 - Samletråd Forsinkelse - Kompensasjon - Erfaringer og spørsmål

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av sexten, 13. april 2015.

  1. veeegard

    veeegard Veteran

    Innlegg:
    1,725
    Likes mottatt:
    9,287
    Bonuspoeng:
    183
    Enig i det.

    Til nå har de ikke spurt om noe av dette, så avvisningen kan i alle fall ikke begrunnes med det.

    Men for å svare på spørsmålet, så var dette utreise, og med leiligheten utleid så var det ikke andre alternativer enn å overnatte på hotell.

    Sent på kveld, og med behov for både apotek og ladder, så var dette beste alternativ, selv om jeg sikkert kunne spart noen hundrelapper på å søke rundt etter billigere hotell, som kostet 1789.

    Med tog både frem og tilbake og ingen utgifter krevd refundert for mat, vil jeg si det er langt innenfor.
     
  2. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,878
    Likes mottatt:
    57,469
    Bonuspoeng:
    293
    Håpløst. De regner vel med at folk gir seg.
     
  3. Magnus1001

    Magnus1001 Senior Medlem

    Innlegg:
    978
    Likes mottatt:
    2,894
    Bonuspoeng:
    93
    I desember fikk vi en kansellering på LH FRA-OSL i biz på vår retur fra Thailand, hvor vi ble booket om til et tidligere fly som reiste før vi ankom FRA.
    Fikk etter mye om å men booket os over til SK eco via CPH hjem.
    Jeg prøvde hardt å lenge å få endret reisen til noe annet enn FRA-CPH-OSL med SK i eco uten hell.

    Var lenge bestemt på å kreve refusjon ihht artikkel 10. Men fikk aldri rotet meg til det før i helgen.
    Fikk utrolig nok raskt svar om at jeg ble innvilget 2x 15000 ebp pr pax, totalt 30000 poeng.

    Var forberedt på en lang og kronglete mail korrespondanse men her fungerte SAS claims utmerket.
    Fikk faktisk mer enn jeg selv hadde regnet meg frem til at jeg hadde krav på. :)
     
    holmen liker dette
  4. veeegard

    veeegard Veteran

    Innlegg:
    1,725
    Likes mottatt:
    9,287
    Bonuspoeng:
    183
    Og etter å ha sendt over relevante EU-regelverk, samt link til deres egen hjemmeside kommer følgende svar tilbake.

    Takk for ditt svar på e-posten vår.

    Vi forstår at du ønsker at vi skal endre funnene våre for at det skal bli et mer positivt resultat, og vi setter stor pris på dette, men vi informerer deg respektfullt om at vi ikke vil kunne gi deg det resultatet du søker.

    Nok en gang beklager vi på det sterkeste for eventuelle ulemper eller skuffelser som er forårsaket, og vi må respektfullt informere deg om at vi dessverre ikke vil kunne fortsette å kommunisere med deg angående dette kravet.

    Hvis du ikke er fornøyd med vår avgjørelse i din sak, kan du sende saken videre til en klageinstans i landet der reisen fant sted. For mer informasjon: https://www.norwegian.com/escalated-claims/


    Best Regards
    Inga
    Customer Care, Norwegian


    Klage til transportklagenemnda for å få refusjon til en hotellovernatting pga kansellert fly.
    Er det mulig...

    upload_2023-3-16_9-15-43.png
     
    Last edited: 16. mars 2023
    AirMags and milehigh like this.
  5. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,656
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Du får ikke en "like" men min dypeste medfølelse!
     
  6. Trent600

    Trent600 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    370
    Likes mottatt:
    604
    Bonuspoeng:
    93
    Hva vil skje hvis man ikke foretar seg noe her?

    Lufthansa plikter vel fortsatt å få passasjeren frem til sluttdestinasjonen og er man mer enn fire timer forsinket så må de betale 600 Euro i kompenasjon, eller?
     
  7. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,639
    Likes mottatt:
    6,634
    Bonuspoeng:
    183
    Hehe.. er det bare meg som er noe skeptisk til at den personen som har skrevet det svaret der heter Inga?
     
  8. Magnus1001

    Magnus1001 Senior Medlem

    Innlegg:
    978
    Likes mottatt:
    2,894
    Bonuspoeng:
    93
    Usikker, jeg hadde muligens kunne funnet på å utfordre dette i en situasjon hvor jeg reiste alene eller hvor samboer ikke hadde jobb degen etter og hvor barnevakt ikke ville vært nødvendig.
     
    holmen liker dette
  9. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,125
    Likes mottatt:
    7,718
    Bonuspoeng:
    183
    Tja....

    Det er nå 8 uker siden nemda gjorde sin vurdering og konkluderte med fullt medhold. SAS sa først at de ville følge nemda, så etter at de gikk radio silent og jeg pushet på å få pengene utbetalt, sa de at de hadde sett på saken og ikke ville endre konklusjon.

    Da jeg direkte spurte om de gikk tilbake på utsagnet og ikke ville følge nemda, bare droppet de å svare.

    Når jeg så lagde en ny sak (fordi Diamant-chatten ikke kan eskalere saken eller gjøre noe, ba de meg om å gjøre nettopp dette), og ga beskjed om at dette bare var nytt saksnummer men det gamle sakskomplekset, fikk jeg nå nylig beskjed fra SAS om at de mener de ikke har tatt feil.

    Jeg har gjort et siste Hail Mary-forsøk på å sende mail til presse-mailen, da jeg i min dumskap på Diamant-arrangementet i Oslo faktisk trodde at SAS var redelige nok til å følge nemda og jeg ikke spurte om Anko eller noen av de andre voksne sine e-poster, så får vi se.

    Om SAS nå tar nok en 360-fuck-you, så får jeg vel dra de til Forliksrådet og samtidig forsøke meg på noe medieoppslag, for det kan da umulig være positivt å med presseomtale og bli sammenlignet med de andre selskapene som nekter å følge Reiselivsnemdas vedtak.
     
    Hanen, AirMags, milehigh and 5 others like this.
  10. elgringo1964

    elgringo1964 Med lem

    Innlegg:
    383
    Likes mottatt:
    472
    Bonuspoeng:
    63
    Da de ikke fulgte opp en av mine saker, der jeg for n´te gang fikk medhold hos nemnda, spurte jeg pent nemnda om de kunne purre på SAS, noe de gjorde.
    Da gikk det ikke lang tid før kompensasjonen kom.
     
    AirMags, milehigh, Henrik and 2 others like this.
  11. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,656
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Men SAS er vel ikke lovpålagt å følge nemda?
     
  12. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,639
    Likes mottatt:
    6,634
    Bonuspoeng:
    183
    SAS er lovpålagt til å følge EU261 og Montrealkonvensjonen. Nemnda tar avgjørelser basert på dette, men har ingen sanksjonsmyndighet nei. Så hvis sas setter seg helt på bakbeina så må man ta det selv gjennom forliksråd eller rettssystemet.

    Grunnen til at det funker å be flyklagenemnda purre på sas regner jeg med er at kommunikasjon fra dem går til en mottaker som er mer kompetent/gir mindre faen/faktisk bryr seg/har myndighet til å ta avgjørelsen/faktisk ikke har som jobb å trenere saker/stryk det som ikke passer
     
    Last edited: 28. mars 2023
    AirMags, milehigh, Rscott and 3 others like this.
  13. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,125
    Likes mottatt:
    7,718
    Bonuspoeng:
    183
    På samme tid som dette sendte jeg også en saklig e-post til SAS sin norske pressesjef hvor jeg redegjorde for hendelsesforløpet og påpekte at SAS tross gjentatte oppfordringer ikke klarte å følge nemda/gikk tilbake på at de opprinnelig sa de skulle følge.

    Det tok noen få timer før jeg fikk svar om at det ble eskalert, under 24 timer senere fikk jeg et ordentlig svar fra SAS med både en beklagelse og bekreftelse på at de følger nemda, og at det var lagt til betaling.

    I dag tidlig var penger på konto.

    Kan forøvrig bekrefte som @Jorge sier over;
    I parallell med dette har jeg også holdt nemda informert om SAS sine greier, og midt mellom svaret fra pressesjef og den endelige konklusjonen fra SAS sendte nemda meg også en hemmelig e-postadresse til SAS som de bruker for sin kommunikasjon. Fikk beskjed om at jeg kunne forsøke å henvende meg direkte der, men å ikke spre adressen.
    Antar den går til noen voksne som har mer myndighet og ikke sitter på 1.linje på claims.
     
    AirMags, milehigh, Earl and 6 others like this.
  14. veeegard

    veeegard Veteran

    Innlegg:
    1,725
    Likes mottatt:
    9,287
    Bonuspoeng:
    183
    Helt utrolig hvordan selskapene holder på for å tyne og trenere mest mulig.

    Man kan bare tenke seg hvor mye penger de unnlater å betale ut pga denne praksisen, og etter min mening burde dette medført sanksjoner.

    Selv har jeg akkurat tatt DY til transportklagenemnda etter de nekter å godta en åpenbar hotell-claim etter kansellering.
     
  15. Pingus

    Pingus Senior Medlem

    Innlegg:
    919
    Likes mottatt:
    1,310
    Bonuspoeng:
    93
    "Inga" liker tydeligvis Google Translate...:rolleyes:
     
    veeegard and Staralliance like this.
  16. OGKverneland

    OGKverneland Nytt Medlem

    Innlegg:
    40
    Likes mottatt:
    93
    Bonuspoeng:
    18
    Fikk i dag avslag på søknad om standardkompensasjon (SAS) for reise som ble ca 4 timer forsinket til destinasjon. Avslag begrunnes med værforhold. Med tanke på at det var en flight mellom SVG og OSL som ble kansellert og det var laber bris og sol på det tidspunktet kan jeg ikke helt se at det er hold i den begrunnelsen. Er dette noe de prøver seg med som et standard svar? Finnes det noe måte å kontrollere hvorvidt kansellering faktisk skyldes værforhold?
     
  17. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,639
    Likes mottatt:
    6,634
    Bonuspoeng:
    183
    Det er nok at flyet har vært utsatt for ruskevær tidligere på dagen og at dette har forplantet seg til din flyvning. På den andre siden så er det også nok av eksempler på at flyselskapet har prøvd å skylde på været når det er andre forhold som ligger bak..
     
  18. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,074
    Likes mottatt:
    3,267
    Bonuspoeng:
    113
    Send klage til reiselivsforum så ser du om SAS gir samme svar til nemnda. Der må de sende inn bekreftelsen om at været faktisk var årsaken. Jeg har sendt inn ca. 5 klager inn til SAS de siste 5 månedene, og der var det avslag etter avslag med nesten samme svar hver gang. Etter å ha klaget inn på flere av svarene deres fikk jeg medhold i 4 av 5 ettertid, men det tok tid.
     
    EndreD and AirMags like this.
  19. oslo.to.unknown

    oslo.to.unknown Medlem

    Innlegg:
    242
    Likes mottatt:
    88
    Bonuspoeng:
    28
    Fikk denne fra Norwegian. Mitt første avslag på et claim noensinne.

    Er det vits å gå noe videre med denne?

    Thank you for contacting us with your claim. We regret the time it’s taken to respond to you and we thank you for your patience.

    Norwegian flight DY1633 VIE - OSL 2022-06-15 was delayed by 3 hours and 20 minutes. This disruption was caused by extraordinary circumstances which could not have been avoided even if all reasonable measures had been taken.

    _______________________
    Flight disruption information
    Norwegian flight: DY1633 VIE - OSL 2022-06-15
    Disruption type: Delayed
    Delay time: 3 hours and 20 minutes.
    Reason for disruption: This disruption was caused by air traffic control restrictions
    ______________________________

    Although we respect your request for compensation, we’re unable to honour your claim as this flight was delayed due to extraordinary circumstances. This is in accordance with the European Court of Justice Verdict C-549/07 Wallentin-Hermann.

    We apologise for the inconvenience caused on this occasion and hope to have the opportunity to welcome you on board a Norwegian flight when you next choose to travel.

    If you are not satisfied with the outcome of your complaint or claim with us, you may wish to escalate your claim to an external dispute resolution provider. For more information, visit: https://www.norwegian.com/escalated-claims/



    Med vennlig hilsen/Best Regards
    Sajeer
    Customer Care
     
  20. Meursalt

    Meursalt Medlem

    Innlegg:
    86
    Likes mottatt:
    225
    Bonuspoeng:
    33
    Det er vanskelig å si hvorvidt du burde gå videre med saken uten å ha noe informasjon om saken. Ble flyet ditt forsinket som Norwegian skrivet eller ble det kansellert? Hva fikk du vite om årsaken til denne forstyrrelsen? Gikk det andre fly fra avreiseflyplass og landet det andre fly på ankomstflyplassen? Hvordan var været?
     

Del denne siden