EU261/04 - Samletråd Forsinkelse - Kompensasjon - Erfaringer og spørsmål

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av sexten, 13. april 2015.

  1. Bonusolsen

    Bonusolsen Medlem

    Innlegg:
    182
    Likes mottatt:
    693
    Bonuspoeng:
    93
    Spørsmål: Er det Montrealkonvensjonen eller EU 261 som kommer til anvendelse når Turkish Airlines kansellerer et fly fra KUL-IST?
     
  2. MarkSS

    MarkSS Medlem

    Innlegg:
    133
    Likes mottatt:
    884
    Bonuspoeng:
    93
    Ankom BRU med Turkish fra IST, og på grunn av tekniske problemer med bremsen stod vi fast på tarmac i 2 timer. Mistet dermed SN forbindelsen til OSL, og ble booket om til neste dag.
    Noe kompensasjon å hente her, og i så fall fra TK eller SN?
     
  3. Meursalt

    Meursalt Medlem

    Innlegg:
    87
    Likes mottatt:
    226
    Bonuspoeng:
    33
    Såfremt billetten var gjennomgående vil du ha krav på kompensasjon for forsinket ankomst til Norge. Den vil være på enten 250 eller 400 Euro (husker ikke om avstanden IST-OSL er nok til å nå terskelen for 400 Euro). Igjen, såfremt reisen var gjennomgående skal rettes mot den hovedtransportøren, som jeg vil tro er TK i dette tilfellet ettersom de flyr den lengste ruten målt i avstand.
     
  4. ina

    ina Senior Medlem

    Innlegg:
    695
    Likes mottatt:
    1,510
    Bonuspoeng:
    93
    Har du prøvd airhelp.com?
    Jeg har ikke prøvd selv, men jeg har meldt med inn der just in case. De har advokater som ser på sakene, de tar noen prosent kanskje, men bedre enn ingenting.
     
  5. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,969
    Likes mottatt:
    875,141
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har brukt AirHelp mot Air Canada etter uendelige og resultatløse diskusjoner.

    Airhelp fikk ut 1200 € av AC og de tok 40%, men uten dem hadde jeg ikke fått noenting …
     
    Hanen liker dette
  6. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran Moderator

    Innlegg:
    3,707
    Likes mottatt:
    23,327
    Bonuspoeng:
    183
    https://flysmart24.no/2023/04/28/reisejurist-oppsiktsvekkende-mangel-pa-kunnskap/

    Austrian avviste kompensasjon fordi Norge ikke er del av EU.

    "Saken har også vært til behandling i Transportklagenemnda for flyreiser, som gir de fire fullt medhold i kravet og avviser Austrians argument om manglende EU-medlemskap for Norge."

    Og har utbetalt. Det var en lignende sak her inne, muligens den samme. Men uansett, greit å vite at Austrian nå er klar over dette, så kan det henvises til det (i tillegg til de faktiske reglene, som helt tydelig fastslår at regelverket også gjelder Norge, jeg limte det inn i et tidligere innlegg).
     
    milehigh and jgroneng like this.
  7. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran Moderator

    Innlegg:
    3,707
    Likes mottatt:
    23,327
    Bonuspoeng:
    183
    Min sak mot KLM der flyet ble kansellert "pga været", er klagd inn. KLM har nå kommet frem til at årsaken var at flyet vi skulle ta ble rutet om til OSL. Men, det flyet måtte lande der "pga været", så da blir det et følgeproblem og gir ikke grunnlag for kompensasjon.
    "beviset" som de har sendt er [​IMG]

    Nå må vi bare vente litt på NRF som skal vurdere dette grundige bevisgrunnlaget. Det var forøvrig kun dette flyet som ble påvirket av det "plutselige værskiftet" på vei fra AMS til TRD... (med andre ord, jeg har fremdeles null tillitt til forklaringen).
     
  8. magnusant

    magnusant LTG

    Innlegg:
    717
    Likes mottatt:
    1,000
    Bonuspoeng:
    93
    Her på tirsdag da det kom snø i lavlandet på østlandet, ble mitt og mange andre fly fra OSL innstilt da de ikke hadde kapasitet til å brøyte.

    Jeg har sendt inn krav om kompensasjon til SAS.
    Det er jo sånn sett avinors skyld, men er det noe håp om å få kompensasjon her?

    Kan SAS kjøre regress mot OSL?

    Været var jo meldt flere dager i forveien, her burde OSL vært forberedt og taklet dette som enhver annen vinterdag, i mine øyne.
     
  9. ina

    ina Senior Medlem

    Innlegg:
    695
    Likes mottatt:
    1,510
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg fikk avslag fra Lufthansa en gang om at de ikke dekker tekniske problemer. Sendte en email om at de vil bli kontaktet av min foreningsadvokat, og ikke lenger etter fikk jeg positiv respon. De prøver seg til de får en høre at du har en advokat, prøv airhelp.com
     
    Eddie47 liker dette
  10. OSLflyer

    OSLflyer Medlem

    Innlegg:
    58
    Likes mottatt:
    145
    Bonuspoeng:
    33
    Gjennom årene har jeg kjørt saker hos både airhelp.com og flyforsinkelser.no med bare gode resultater. Kan anbefales hvis man ikke vil bruke tid på oppfølging etter avslag hos flyselskapene. I dag tar flyforsinkelser 35% for jobben, mens airhelp 40%.
     
    milehigh liker dette
  11. Tromar

    Tromar Nytt Medlem

    Innlegg:
    8
    Likes mottatt:
    5
    Bonuspoeng:
    3
    Gjennomgående billett utstedt av SAS. OSL-LHR-BOG-PTY.
    SAS, Avianca og Copa stod for flygningene.
    Tekniske problemer i BOG, fly blir kansellert, ombooket til fly neste dag, og ankommer endelig destinasjon 24t forsinket.
    Er det noe å hente her? Hvem retter man eventuelt kravet til, SAS som utsteder, eller Copa som operatør?
     
  12. Meursalt

    Meursalt Medlem

    Innlegg:
    87
    Likes mottatt:
    226
    Bonuspoeng:
    33
    Du har ikke krav på kompensasjon etter EU-261/04. Flyvningen skjer mellom to flyplasser hvor ingen av landene er medlem i EØS. Copa har heller ikke sitt hovedkontor i Europa. Du kan forsøke Montrealkonvensjonen.
     
  13. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,311
    Likes mottatt:
    7,680
    Bonuspoeng:
    293
    Dette stemmer ikke nødvendigvis

    https://www.euclaim.com/blog/new-co...-cancelled-transfer-flights-outside-of-the-eu

    Jeg ser derimot for meg at det kommer til å bli problemer å kreve kompensasjon her.. SAS kommer til å si det er operating carrier sitt ansvar, og Copa kommer til å si at de ikke har noe med EU å gjøre. Gjetter på at i de sakene der dette har vært oppe til vurdering så har samme selskap flydd både flighten fra europa og flighten videre. Da gir det mer mening at man er dekket av EU261 selv om selskapet som opererer den kansellerte flighten ikke er fra EU
     
    Last edited: 02. mai 2023
    Ombo liker dette
  14. Meursalt

    Meursalt Medlem

    Innlegg:
    87
    Likes mottatt:
    226
    Bonuspoeng:
    33
    Da lærte jeg noe nytt i dag!

    Dommen kan leses her: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:62020CJ0561&qid=1683029951442
     
    milehigh, SVG_flyer and ina like this.
  15. MarkSS

    MarkSS Medlem

    Innlegg:
    133
    Likes mottatt:
    884
    Bonuspoeng:
    93
    Fikk dette svaret fra Turkish på forespørsel om kompensasjon for forsinkelse:

    The regulation issued by the Directorate General of Civil Aviation (Turkish DGCA) in the year 2012 required us to pay compensation as a result of the delay you suffered. However, we cannot pay compensation for such irregularities starting from April 05, 2017 due to the "motion for stay of execution" adopted by the court.

    Noen som har erfaringe her? Har ikke hørt noe om denne avgjørelsen av en domstol tidligere.
     
  16. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,311
    Likes mottatt:
    7,680
    Bonuspoeng:
    293
    Dekkes kanselleringen av EU261 (kun hvis reisen startet i europa siden Tyrkia ikke er medlem i EU) så er det opp til deg, ikke Turkish Airlines hvilket regelverk du krever kompensasjon basert på. Hvis ikke så vet jeg for lite om tyrkiske reguleringer til å uttale meg ;)
     
    MarkSS liker dette
  17. Durek

    Durek Aktivt Medlem

    Innlegg:
    357
    Likes mottatt:
    453
    Bonuspoeng:
    63
    Får man et par tusen poeng for manglende servering cph-gdn gdn-cph?

    Hva bør man kreve?
     
  18. Flyrlavt

    Flyrlavt Veteran

    Innlegg:
    1,548
    Likes mottatt:
    4,065
    Bonuspoeng:
    113
    Sjekk denne tråden.
     
  19. samtom

    samtom Aktivt Medlem

    Innlegg:
    442
    Likes mottatt:
    903
    Bonuspoeng:
    93
    Noen som har hatt EU261 claim mot TG Thai Airways i det siste og vet hvor det er enklest at man henvender seg?

    Skulle fly TG 921 (14:45) FRA-BKK den 5. april, den ble kansellert ca en halvtime-times tid før boarding. Ble flyttet til TG 923 (20:40) som medførte en ganske kraftig forsinket ankomst fra opprinnelig bestilling.

    Jeg prøvde den norske mailen, den var ikke i drift lenger. Den svenske og engelske svarer ikke. Jeg prøvde Thai Airways Frankfurt sales service, de mener at jeg bør sende henvendelsen i papirpost til Tyskland med all dokumentasjon for å kanskje få svar om 12 uker.

    Det må da vel være en enklere måte å få gjort dette på? Kanskje ikke.. det er vel vanskelig med vilje
     
  20. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,146
    Likes mottatt:
    3,568
    Bonuspoeng:
    113
    Noen som vet om Montreal konvensjonen artikkel 19 gjelder også for United Airlines?
     

Del denne siden