Var ment som en opplysning for deg som er i samme situasjon. Ingen garanti dog. Lykke til med connection.
Håper du har rett. Min frykt kom fra alle de som melder (her og på Flyertalk etc) at de ser store grupper av million-reisende på enkeltflighter verden over. Når man ser så mange på enkeltflighter så mange steder kan det tyde på at et helt enormt antall prøver. Si at tusen reisende kvalifiserer, hvis du legger Trumf-kosten til grunn vil det koste SAS 70 millioner kroner. Sikkert overkommelig for SAS men jeg er mer bekymret over den milliard ekstra SAS/SkyTeam bonuspoeng som da plutselig pumpes inn på etterspørselsiden i SAS/SkyTeam-nettverket uten at det gjøres noe med tilbudssiden. Og kanskje blir det langt fra tusen, håper det, men basert på hva folk sier de obsererverer rundt om tror jeg ihvertfall det er helt sikkert at SAS skal være forberedt på et ekstremt mye høyere antall enn de har antydet ("en håndfull"), men får håpe du har rett at det ikke skaper fullstendig kork og inflasjon på bonus-reiser.
Ser noen spekulerer i hvor mange det kan være som gjennomfører challengen. Av egne erfaringer og meldinger fra andre sine reiser, så er jeg ganske sikker på at det er MINST 5000 stk. SAS kommer neppe til å dele hvor mange som faktisk har gjennomført. De burde holdt kampanjen kun for Skandinavia.
Traff på 2 koreanske grupperinger på min reise. Den ene grupperingen var i en WhatsApp gruppe på litt over 200 mennesker, mens den andre var «uavhengig». Jeg har inntrykk av at det er maaange kinesiske og folk fra Singapore er også godt representere. Skal ikke synse om antall, men vi i Skandinavia er absolutt i undertall
Litt lek med tall. La oss si at 90% av alle som gjennomfører flyr CAN-BKK eller BKK-CAN med KQ. KQ har flydd denne ruten 4/5 dager hver uke i November og Desember. Legger man til grunn 11 uker fra 14. oktober til 29. desember har det vært 99 enveisflyvninger i perioden. For å havne nærmere 10,000 enn 5,000, altså minst 7,501 personer, må det ha vært 68 bonusjegere på hver eneste flight. Om det er realistisk eller ikke får en vurdere selv. (7501 * 0,9 / 99) = 68 Det høyeste dokumenterte antallet bonusjegere er det fantastiske bildet like etter de-boarding med typ 30 mennesker, og har ble det annonsert over calling-anlegget på flyet at alle EB-jegere kunne møtes etter flighten for å ta bilde. Aron publiserte noe på Linkedin for noen uker siden der han oppsummerte at det var opptjent 30 milliarder (30,000,000,000) Eurobonus-poeng per år. Den ekstra milliarden fra kampanjen blekner litt i den sammenheng og jeg tror ikke noen skal miste nattesøvnen av den grunn.. Så skal man ikke undervurdere at det er en milliard poeng til en veldig reiseivrig gruppe som mest sannsynlig først og fremst er interessert i SkyTeam-billetter.
Siden man ikke kan sjekke det selv så sjekket med Diamantmailen angående registrering av bonusbilletter for kampanjen for å verifisere at disse faktisk er registrert. Til de som fortsatt ikke slår seg til ro med wet lease så kan jeg informere om at DL YVR-SEA og AM GDL-ATL var med Delta Connect og Aeromexico Connect eller hva de nå heter. (Tilsvarende SAS Connect/Link) Hei SAS Jeg har nå fullført 15 selskap i SkyTeam i forbindelse med kampanjen deres og lurer på hvordan jeg kan forsikre meg om at alt er registrert riktig. For billettene betalt med cash (MU, MF, VN, CI og SK) er det greit. Noen har blitt kreditert og de to (VN og CI) som mangler er i deres hender for å registreres. Når det gjelder bonubillettene derimot er det ingen måte jeg kan se at det faktisk er registrert riktig hos dere. Jeg fløy følgende flighter betalt med poeng; - Kenya Airways; Abidjan-Nairobi - Saudia; Nairobi-Jeddah - Garuda; Jeddah-Jakarta - KLM; Jakarta-Kuala Lumpur - Korean Air; Taipei-Seoul-Vancouver - Delta; Vanvouver-Seattle-San Francisco - Aeromexico; San Fransisco-Guadalajara - Aeromexico; Guadalajara-Atlanta - Virgin Atlantic; Atlanta-London - Air France; London-Paris - Tarom; Paris-Bucuresti Kan dere bekrefte om alle disse flightene er registrert på deres side i forbindelse med kampanjen? ________________ Hei Rapolo, Jeg kan bekrefte at de aktuelle bonusbillettene alle er registrert i vårt system. Ønsker deg en flott dag! Bra jobba SAS.
Ja, tror det siste der er et vesentlig poeng. Dette er en gruppe med lyst, evne og vilje til å bruke poengene. Mens ifølge litt googling sier noen kilder at hele 78% av frequent flier points aldri blir brukt. Så relative betydningen for bonusreiser kan være ganske mye større enn andel av totalen. For egen del har det vært allianse-reiser jeg har brukt klart mest bonuspoeng på tidligere, ikke SAS, men vet jo ikke hvordan dette blir nå med SkyTeam. Alt dette blir spekulasjoner fra alle selvsagt. Men en ting jeg er helt overbevist om er at SAS har feilberegnet omfanget, og at det har negative konsekvenser for dem og oss, men om de blir ubetydelige, små, medium eller store gjenstår å se.
Om SAS velger å dele antall som har vært på millionjakten vil dette skape skandaleoverskrifter i alle aviser der SAS stemples som KLIMA VÆRSTING. Men det er ikke godt å si, kan det hende at denne publisiteten faktisk kan være en god mulighet for SAS til å fortelle om rutetilbudet? Jeg tror faktisk de vurderer å dele tallene
SAS sin forretning er iboende en klimaversting om man spør kilma-NGO'er. At SAS som flyselskap oppfordrer mennesker til å fly er veldig naturlig og ikke spesielt kontroversielt. Det er da like unødvendig for Ola Nordmann å reise på sommerferie på Mallorca som det er for Ola Bonusnisse å utøve hobbyen sin. SAS sin målgruppe er de som flyr, og å fronte resultatet av en slik kampanje vil skape blest i disse kretser og potensielt god PR. En sak på NRK.no der noen i Greenpeace lirer av seg hvor ille det er at x-antall mennesker har flydd jorden rundt er veldig midlertidig. Jeg kan heller ikke tro at noen leser en slik sak og tenker 'jeg dropper ferien i år' eller 'nei, nå flyr jeg heller Norwegian'. Kan tro SAS gnir seg i hendene (frem til de ser resultatet) av at store internasjonale medier som Wall Street Journal har fanget opp dette og laget artikler. I tillegg har det som kan krype og gå av flynettsted skrevet om dette. Det er mye mulig det kommer tilsvarende artikler i ettertid med dem som har 'vunnet'. Jeg håper også de deler utfallet her. Go big or go home
Gratulerer! Kjenner at jeg blir bekymret nå. Fullførte selv i slutten av oktober og har alle revenue-flights registrert på konto, men har ikke fått epost. Er det flere i samme skute?
Jeg fullførte siste selskap 05.12 og har heller ikke fått mail, men så mangler jeg også 2 selskap i påvente av registrering av poeng. Jeg sendte avgårde en mail til sas gold om å få bekreftet mine award flighter (noe lignende mailen @Rapolo viser til lenger oppe). Hvor jeg samtidig la eb retro på CC, med info om hvilke flighter jeg ikke får registret poeng etter endt flyvning.
Har du fått registrert alle flightene? Har du også fått registrert alle flightene? Det er nok bare å puste med magen, de har jo strengt tatt sagt at tilbakemeldingen skal komme i januar. Jeg tipper dette er en manuell jobb og man vil motta bekreftelsen på ulikt tidspunkt. Vi så det samme med LH-statusmatch. Som @Gresshopper skrev på FlyerTalk, SAS er kanskje et dårlig styrt selskap med vaklende kundeservice, men det er jo ærlige og redelige. Ref diskusjon om de vil gjøre blest ut av vinnerne så virker det på eposten som at de vil promotere det i SoMe i det minste.
Akkurat dette er jo dritvanskelig når man har brukt flere titusen kroner på prosjektet og denne situasjonen oppleves som fare for å stå igjen med ingenting. Hadde håpet å finne noen i samme situasjon her inne for å få bekreftet at jeg ikke er den eneste for å kunne roe ned litt.