FIRST CLASS - TILGJENGELIGHET

Tråd i 'Bonushjelp' startet av flying_all, 18. mars 2018.

  1. graphite

    graphite Medlem

    Innlegg:
    207
    Likes mottatt:
    339
    Bonuspoeng:
    63
    Finnes det noen teori på hvorvidt det er noe mønster i at bonusplasser som avbestilles dukker opp og blir tilgjengelige igjen, evt hvor lang tid slikt tar?
     
  2. democomputer

    democomputer Senior Medlem

    Innlegg:
    1,267
    Likes mottatt:
    5,516
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg tror alle de teoriene som finnes er basert på menneskets udugelige trang til å skape mønster selv der de ikke finnes.

    Når det er sagt, så har jeg en viss tro på at det for SAS korrelerer med tid til avgang. Det er sjelden det jeg avbestiller med 300 dagers margin ikke dukker opp. Og det er ganske ofte det jeg avbestiller med ro ukers margin ikke sukker opp.

    K
     
    Woodswing and milehigh like this.
  3. graphite

    graphite Medlem

    Innlegg:
    207
    Likes mottatt:
    339
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg var sløv her, beklager. Jeg mente spesifikt LH F.
     
  4. democomputer

    democomputer Senior Medlem

    Innlegg:
    1,267
    Likes mottatt:
    5,516
    Bonuspoeng:
    183
    Burde jeg ha skjønt i en F-tråd…
     
    graphite liker dette
  5. graphite

    graphite Medlem

    Innlegg:
    207
    Likes mottatt:
    339
    Bonuspoeng:
    63
    Dagens HUACA:
    PVG-FRA 13. mars:
    Agent 1, svensk gutt: Kun Eco.
    Agent 2, svensk dame: 5 i LH F, mye i Biz.

    (F5 A5 i EF)
     
  6. oslo.to.unknown

    oslo.to.unknown Aktivt Medlem

    Innlegg:
    325
    Likes mottatt:
    119
    Bonuspoeng:
    43
    Det er jo vanvittig, hvordan spør du for å få så ulike svar? Noen tweaks?
     
  7. graphite

    graphite Medlem

    Innlegg:
    207
    Likes mottatt:
    339
    Bonuspoeng:
    63
    Nei, meningen med livet og hvorfor HUACA gir så forskjellige resultater er vel tilværelsens to største uløste mysterier. Eneste forskjellen var at da Svensk Dame spurte om det var noen spesiell avgang jeg så på, så ga jeg LH-flynummeret. Men hun var allerede i utgangspunktet tydelig på at det fantes mye bonus den dagen. Kanskje Svensk Gutt bare sjekket SK-metall?
    Jeg er, kanskje helt uten grunn, litt forutinntatt når jeg hører at det er en ung person som snakker. Tenker meg at "ingen" begynner i den bransjen når man er 45, så dersom man høres "voksen" ut så er det sannsynlig at man har holdt på med dette i noen år og har god erfaring.
     
    AirMags, Spielhaug, Teknolai and 2 others like this.
  8. Christian

    Christian Senior Medlem

    Innlegg:
    941
    Likes mottatt:
    328
    Bonuspoeng:
    63
    Kan jeg bruke Seats aero til å finne F-flighter med star allianse som SAS kan booke? Evt andre verktøy. Expertlyer virker jo ikke lenger på de fleste star-selskaper.
     
  9. graphite

    graphite Medlem

    Innlegg:
    207
    Likes mottatt:
    339
    Bonuspoeng:
    63
    Seats for LH, Uniteds (eller ANAs) bestillingsportal for generell F-tilgang, Awardfares, sikkert flere jeg ikke vet om... Det var en periode hvor SAS nesten ikke slapp noen LH F til sine brukere, men etter hva jeg forstår er det nå nokså greit samsvar mellom det United viser og det SAS-agenter ser. (I går så SAS åtte plasser på en LH510-avgang, btw)
     
    Last edited: 12. mars 2024
    Spielhaug liker dette
  10. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,279
    Likes mottatt:
    6,390
    Bonuspoeng:
    183
    United viser ett sete på NH211 HND-LHR 31. mars, i tilfelle noen enda ikke har spikret påska. Ikke like rett frem å komme seg til Japan, men ser ut til å finnes noe business class via ORD og SFO de neste 1-2 dagene.
     
    Gullars and magnusant like this.
  11. fly

    fly Nytt Medlem

    Innlegg:
    16
    Likes mottatt:
    3
    Bonuspoeng:
    3
    Hei! Første post på forumet her for meg - har kun vært en passiv bruker av forumet så langt. Vil derfor begynne med å takke dere for å dele kunnskapen deres slik at jeg har klart å ordne noen kjekke reiser de siste årene!

    Jeg har en familiesituasjon som begrenser reisemengden, men kunne tenke meg å prøve LH i F med følge før SAS går inn i SkyTeam. Har dessverre ikke noen muligheter før utpå seinsommeren, så sitter og krysser fingrene for at overgangen til SkyTeam ikke vil skje før høysesongen er ferdig

    Sånn i tilfelle overgangen skulle ta såpass lang tid prøver jeg å forberede meg litt ved å forstå hvordan man kan predikere hvilke flighter de vil åpne award-tilgjengelighet i F. Selv om jeg føler det er et visst system er det noen ting som ikke gir helt mening. Se f.eks. denne flighten fra MUC til EWR 01.04 (altså om mindre enn tre døgn) - den har 7 ledige seter i F, samt masse i J og C, men ingen awards (ikke i F, men heller ikke noe annet) kommer opp på AwardFares. Er det slik at det må være tilgjengelighet i A for at det skal bli ledig award i F? Eller er det tilgjengelighet som AwardFares ikke plukker opp kanskje?
     

    Attached Files:

  12. Krjemb

    Krjemb Senior Medlem

    Innlegg:
    642
    Likes mottatt:
    2,254
    Bonuspoeng:
    93
    Hei, på denne spesifikke flighten er det for lite ledige seter I Business til at det slippes seter til First. Det er en generell regel at det ikke slippes seter til First om det ikke slippes til Business.
    Jeg bruker Expertflyer til å forutsi om det er mulig at det slippes billetter. Her ser jeg umiddelbart at det er for få ledige plasser i Business til at det blir sluppet seter I First.
     
    Teknolai liker dette
  13. fly

    fly Nytt Medlem

    Innlegg:
    16
    Likes mottatt:
    3
    Bonuspoeng:
    3
    Takk for kjapt svar! Godt tips med at business-award bør være åpnet opp.. Så J9 C8 er ikke godt nok?

    I tilfelle noen er interessert i å ta med et helt håndballag i LH F, så ser jeg forresten at AF mener at man kan booke hele F-kabinen på bonuspoeng på reise til EWR eller IAD fire dager frem i tid :D
     

    Attached Files:

    Teknolai, Krjemb and paron like this.
  14. Krjemb

    Krjemb Senior Medlem

    Innlegg:
    642
    Likes mottatt:
    2,254
    Bonuspoeng:
    93
    Nei, generelt er ikke det nok. Jeg har ofte tatt utgangspunkt i at det bør være J9 C9 D9. I tillegg bør det være G9 E9.
    Så er det ingen regel uten unntak. Det har vært litt spesiell nå i påsken har jeg sett. Flere flyvninger jeg trodde det skulle bli sluppet First på som det ikke ble - og motsatt. Jeg fikk f.eks booket First på hjemreise fra JNB tre dager frem I tid med F2.
     
    Teknolai liker dette
  15. Teknolai

    Teknolai EBD

    Innlegg:
    161
    Likes mottatt:
    137
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg håper å få til en tur i LH F snart, og lurer på om det er stor nok forskjell på FCT og FCL, til at det er verdt å overtale madammen om en ekstra flight?
     
  16. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Nei innholdet er akkurat det samme. Jeg har prøvd alle og holder en knapp på F lounge i B piren. Der er det meget fredelig siden få flighter går derfra. Dermed blir service også mye bedre. Går flighten fra en annen terminal enn B (hvilket de ofte gjør) blir man kjørt i bil til flyet. Terminalen er den mest befolkede. Jeg gidder ikke ta bryet med å gå bort dit da det er samme utvalg, møbler, innhold i loungene som i terminalen. Hadde jeg derimot bodd i Tyskland og kom kjørende til FRA ville jeg brukt Terminalen. Så kan du bare gi fra deg bilnøklene og de parkerer bilen for deg og du er i gang. Super service for Hon C medlemmer som får denne servicen selv om de bare skal fly til Hamburg....
     
  17. oleredv

    oleredv Senior Medlem

    Innlegg:
    849
    Likes mottatt:
    3,790
    Bonuspoeng:
    93
    Her har vi nok litt forskjellig syn på saken. I mitt hovud er FCT verdt besøket kvar gong så lenge du har tid til å vere der eit par timar minst. Du er garantert bil til flyet uansett kor du skal og det er noke eget med å vere i ein eigen terminal. JA: du må yte litt for å komme dit og utsikta er ikkje allverdens, men eg har tilbrakt utallige timar der og storkosa meg kvar gong. Berre det å oppleve verdens mest avslappa sikkerhetskontroll er eit unikum i seg sjøl spør du meg.

    Sjølsagt smak og behag, men i mine auger verdt det!
     
    Calling, AirMags, Teknolai and 5 others like this.
  18. Bettan

    Bettan Aktivt Medlem

    Innlegg:
    406
    Likes mottatt:
    490
    Bonuspoeng:
    63
    Siden du spør om ekstra flight antar jeg i motsetning til de over meg at det du egentlig prøver å sammenligne er FCL i MUC og FCT i FRA, og at spørsmålet er om det er verdt en ekstra flight for å få tatt en tur innom FCT?

    FCL i MUC anses av flere, meg selv inkludert, til å ha litt bedre servering enn FCT/FCL i FRA, etter bytte av caterer i FRA. De serverer også bedre champagne der, og har som regel en form for prestige cuvee eller vintage i omløp. Nylig var Bollinger PN AYC 18 på menyen, nå er det vel Pol Roger '16, og Pommery Louse kommer visstnok i juni.

    Er det verdt en tur ekstra for å komme seg innom FCT (hvis det er det du spør om da)? Det spørs. Ikke for kvaliteten alene sammelignet med MUC, men hvis du ikke har vært der før, og dette blir eneste mulighet, synes jeg jo det er et sted det er verdt å besøke en gang i livet. Jeg synes totalopplevelsen fortsatt er veldig bra, og det er garanti for å bli kjørt til flyet.
     
    Calling and NoLimit like this.
  19. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,915
    Likes mottatt:
    2,505
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg var nylig i FCT og de har ikke byttet catering. Det er FCL i FRA som har det. Fikk dette bekreftet av staff når jeg nevnte at jeg foretrakk maten i FCT.
     
  20. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,013
    Likes mottatt:
    33,211
    Bonuspoeng:
    293
    Enig, hvis man aldri har vært i FCT er det definitivt verdt både 1 og 2 ekstra flyturer, rett og slett fordi det for de fleste av oss vel er den eneste gangen vi har sjansen til å oppleve eksklusiviteten av en "privat" terminal.

    Vil forøvrig nevne at det er litt kniving mellom München og Frankfurt, så det er å forvente at MUC F strekker seg litt lenger for å være bedre enn FRA :)
     
  21. Teknolai

    Teknolai EBD

    Innlegg:
    161
    Likes mottatt:
    137
    Bonuspoeng:
    43
    Vi skal avgårde med LH F fra MUC på torsdag :cool: Men det høres ut som jeg skal gjøre et forsøk på å komme meg innom FRA på veien over til MUC :rolleyes:
     
    RoadKing liker dette

Del denne siden